Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 250848 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Gepost op: 09 september 2010, 20:54:00 »
Vooruit dan maar  ;) Even snel een blik in de nieuw uitgebrachte kit van de NS 2100.

Deze wordt voorzien van een aandrijving van de Fleischmann Br24 in de tender en losse wielen te bestellen bij GM&S.



De afbeelding op de doos:



Er zijn een fors aantal uitvoeringen te bouwen van de 2100. Er zit een nummer van de HSM bij en 3 NS nummers, allemaal met bijbehorende fabrieksplaten. Een onmisbaar naslagwerk over de verschillende uitvoeringen is natuurlijk dit boek:



Je zult zien, zoals bij alle stoomlokseries dat er veel verschillen zijn tussen de verschillende loks in de serie. Deze versie is uitgerust met een rechte tender, terwijl de NS 2100 ook een zogenaamde kuiptender heeft gehad. Volgens mij moet de tender van de kit van een grote berg kolen worden voorzien om de standaard Fleischmann motor te camoufleren. Een van de aanpassingen die ik ga proberen is een kortkoppelmechanisme tussen lok en tender. Philotrain maakt een starre koppeling en die leidt misschien tot een te grote afstand. Mooi is het etswerk en de vele gegoten onderdelen.

Na een beetje puzzelen is dit de totale etsplaat:



Deze zit in 6 onderdelen geknipt in de doos. De etsplaat heel laten zou tot een enorme doos leiden.

De ketel, het dak en de rookkast zijn al voorgebogen en liggen hier linksboven, rechtsonder en onder iets meer naar het midden.

De meeste onderdelen zullen voor de kenner wel herkenbaar zijn.

Nog een close up van de plaat linksboven:



Dan een berg messing gietwerk:



Minpuntje vind ik dat er starre buffers zijn meegeleverd, waar Philotrain vroeger altijd mooie verende lokbuffers had en ook de dakhijsogen zijn als etsonderdelen geleverd, terwijl daar in het onderdelenprogramma ook een gietboompje van is.

Verder nog schroefjes, draadjes, stroomafnemers, koppelstangen en nummerplaten:



De lagers en krukaspennen zitten er niet bij, maar die verwacht ik dan bij de wielenset van GM&S.

Ik ben benieuwd, maar het ziet er uit als een genot om te bouwen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2010, 22:20:58 »
Ben ook wel benieuwd. Wel vlot dat je hem hebt, ik kreeg pas een paar dagen geleden de brief of ik nog steeds interesse had...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2010, 12:16:31 »
Kijk, Bram heeft hem ook. Ik kijk niet altijd in het draadje nieuwe aanwinsten, maar zelfde tijd, zelfde kit  ;D  Alleen heb ik de wielen nog niet.

hallo
Gisteren werd eindelijk de lang geleden bestelde 2100 van Philotrain bezorgd.
Op het eerste gezicht een prachtige, goed gedetailleerde bouwset.
De aandrijving en de wielen had ik al enige tijd in huis zodat het bouwen kan beginnen.


gr. Bram


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2010, 20:39:51 »
Vanavond heb ik ook van GM&S de deze week bestelde wielen binnen. En inderdaad met lagers, krukken en krukafdekplaten:



Dat was nog eens 46 Euro

En de al eerder gekochte aandrijving van een Fleischmann Br24



Wordt weer een kostbaar grapje: NS 2100, 325 euro voor de kit, 64 euro voor de wielen en 125 euro voor de aandrijving. Dus voor 514 euro kunnen we beginnen met bouwen. Maar dan heb je ook iets. En deze kun je in het spoorwegmuseum nog bekijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2010, 20:44:46 »
Ik ben heel benieuwd Ivo naar je komende bouwverslagen. Gezien het verleden zal het hier wel weer genieten worden!
Je vergeet je Sikkie toch niet af te maken en hier te showen?
Veel succes!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2010, 20:52:37 »
Oersik komt, maar wacht nog steeds op de G en 60 transfers. Dus ik kan niet verder en dan maar wat anders.

Overigens jeuken mijn vingers wel na het bouwen van de Oersik om met de gewone Sik te beginnen van Werps. Dat wordt net zo'n feest van detailrijkdom en super passend etswerk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2010, 20:54:10 »
Hio Ivo.

Mijn beste wensen met je nieuwe aanwinst, gaat weer een intresant draadje worden.
Maar net als Jaap zegt, maak eerst aub. je sikje af.
Dit volgen we nu vol spanning.
Mvg.
Matheus
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2010, 23:59:51 »
Toch zwart aan het spuiten en de kit lag in de buurt van mijn airbrush plek. Na de wasbenzine behandeling merk ik dat deze platen toch een mindere kwaliteit hebben dan die van Werps:



Wat je ziet zijn de nummers en je leest op de fabrieksplaten wel Werkspoor Amsterdam en Schwartzkopff, maar de overige tekst blijft vaag. Dat betekent dat er eigenlijk te ver is doorgeëtst. Misschien dat een schuurpapiertje hier nog gaat helpen, maar het is wel jammer. De platen zijn verder perfect in de zin dat de juiste cijfervorm en grootte zijn gebruikt, maar ik wil ook Nederlandsche Spoorwegen kunnen lezen en de teksten op de fabrieksplaten.

Verder heb ik de kit nog niet aangeraakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2010, 07:16:20 »
maak je over de grote loc-tenderafstand maar niet teveel zorgen, door de bouw van de 2100 (laatste vaste as helemaal achteraan, dus de achterkant van de loc zwenkt totaal niet uit) kun je m met een vaste koppeling al knap kort koppelen. Verder kun je es met een lineaaltje naar houten om es wat draaistellen van zesassige diesels en elocs op te meten, er zijn best een heel aantal locs met draaistellen met gelijke radstanden en totale radstand 46 mm (4 meter), je kunt zo'n draaistel evt van nieuwe wielen voorzien, motor er direct bovenop zetten (meteen maar mooi faulhabertje?) en je hebt een wat lagere en wat modernere aandrijving dan die fleischmann-tender. Het wordt wel weer wat gekloot om het allemaal passen te krijgen maar ach, je kan altijd nog gaan vissen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2011, 23:00:57 »
Gloeiende gloeidraad... ik denk kom, ik heb een echte 2100 als voorbeeld staan, laat ik eens aan de kit beginnen. Pom pom pom... Geen gebogen maar rechte sluitseinhouders voor aan de tenderachterwand zoals op het plaatje van Ivo ook te zien is. Dat is dus al fout. Verder zie ik op de foto van Ivo meteen de lantaarnhouders, welke in het geheel bij mij ontbreken...

*zucht*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2011, 00:06:28 »




Sowhee, d'r moet inderdaad echt een berg kolen op zeg... ;D

Het gietwerk ben ik niet kapot van. Sterker nog, ik vind het philo-onwaardig.
Passing van etswerk is goed. Jammer dat als je de bodemstrip van de tender omvouwt, deze lager zit dan de wand van de bak. Aan de voorkant gaat de kast in een sleufje en daardoor zit nu de achterkant hoger dan de voorkant. Nog iets op verzinnen.
Balans tussen de voorste twee assen was gietwerk, nu etswerk. Handrem moet nu uit draad en een etsdeeltje gemaakt worden...

Ach, het bouwt lekker weg zullen we maar zeggen... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2011, 07:59:01 »
Echte 2100 als voorbeeld?????  Werk je tegenwoordig in het Spoorwegmuseum?

Die berg kolen wordt gecamoufleerd door de houten opzet op de tenderwanden. Die zie ik bij jou er nog niet opzitten. Wel op de foto op de doos van de kit. Maar toegegeven, het is wat hoger dan ik uit mijzelf zou doen. Leuk kan zijn om de berg briketten na te maken, die je nog wel eens op foto's ziet.

Zoals altijd ben ik weer jaloers op je bouwtempo. Nachtdiensten?? Dus deze week zit de lok ook in elkaar  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2011, 08:57:38 »
Nee, dit is het resultaat van 2 avondjes thuis solderen nadat ik van de buren geen herrie meer mocht maken. Maar zo snel bouw ik ook weer niet. Ik probeer wel niet teveel te lutten, anders komt er niks af. Maar de kit gaat vanavond wel mee naar m'n werk... 8)

Ja, ik heb die 2100 van Dennis overgenomen. Kennelijk niet gezien in het show je nieuwe aanwinsten 2010 draadje?

Hier nog een keer dan, omdat ie zo mooi is....


Zo'n stapel briketten is ook wel leuk, toevallig net een foto van gezien in een van de boeken op zoek naar fotomateriaal van een HSM versie. Want dat word het. Die houten schotten, die gaan het bij mij niet worden vrees ik.

De ontbrekende delen op de tenderachterwand, vond ik in de left-overs doos van de HSM 4-assige buik, dus die konden er gisteravond toch nog op.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2011, 20:44:05 »
Niet met briketten, maar met andere grote brokstukken en inderdaad ook een hele berg. Dus zo gek is het nog niet.

Overigens mooie foto van de 2100, een ''echte''

Omdat je foto goed te vergroten is vallen met wel een paar Philotrain ''foutjes'' op, die je zelf beter kunt:

de koperen leidingen bij de pomp zijn geschilderd. Van koperdraad maken is veel mooier. Ik zie vervolgens dat ook de injecteur, de veiligheden en de kleppen voor de zandstrooiers in messing verf zijn gezet. Nu dat toch allemaal messing gietdelen zijn is blank messing veel mooier. Erwin Werps heeft me een keer getipt dat gegoten messing onderdelen prima te poetsen zijn en dat levert verbluffende resultaten op. Gewoon poetsen met auto cleaner en een wattenstaafje en het wordt prachtig. Dan zie ik dat de wielassen niet zwart zijn gemaakt en ook de wielbanden aan de zijkant zijn in blank metaal. Moet eigenlijk allemaal zwart zijn. En tot slot is de fabrieksplaat niet net als de nummerplaat zwart met bronzen of messing letters. Vervolgens heeft de ''echte'' wel verende buffers, maar die moet je er gewoon los bij bestellen.

Sterkte met pimpen ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*