Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
49
50
[
51
]
52
53
...
66
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100 (gelezen 264759 keer)
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #750 Gepost op:
13 December 2015, 07:24:06 »
Hallo Ivo, deachterkant van de 2100 is groen , want alle staande delen zijn groen en de liggende delen zijn zwart. Ik zal nog eens nakijken of er wat aan te doen is om de ketel en de rookkast te veranderen om wat meer verschil te maken.
Mvg. Ko
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #751 Gepost op:
13 December 2015, 16:39:08 »
Echt? De buitenkant van de achterkant machinistenhuis bij de 2104 is zwart.
Gelogd
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #752 Gepost op:
13 December 2015, 17:48:05 »
Zo Ivo hier de beloofde ombouw van de ketel hij is bijna gelijk aan de oude 2100
Mvg. Ko
Gelogd
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #753 Gepost op:
13 December 2015, 17:50:02 »
Nog even een ander plaatje.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #754 Gepost op:
13 December 2015, 21:29:17 »
Ziet er zonder meer beter uit. Heb je nu de diameter van de ketel iets kleiner gemaakt?
Ik zie dat je ook een oude 2100 hebt? Ik zou nog proberen de namaak koperen schoorsteenkroon proberen weg te vijlen en ook de voet van de schoorsteen heeft bij de 2100 geen knik. Helaas is dit een 3700 schoorsteen die Philotrain bij de nieuwe kit heeft geleverd volgens mij.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #755 Gepost op:
14 December 2015, 09:31:47 »
Ik heb een naad van 1,5mm uit de ketel gefreesd en toen weer gesoldeerd dat scheelde net genoeg om een beter aanzicht te krijgen. De diameter is 0,5 mm kleiner geworden en is net genoeg. Ik zal eens kijken of ik ook wat aan de schoorsteen kan veranderen misschien op de draaibank.
Mvg. Ko
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #756 Gepost op:
15 December 2015, 23:43:21 »
Afgelopen weken wel heel erg weinig tijd gehad om voortgang te boeken. Het spuitwerk is begonnen, maar is nog niet zover als ik wilde zijn. In eerste instantie lijkt inmiddels alles zwart:
Toch heeft dit hier en daar nog nabehandeling nodig (stukjes nog eens spuiten). Misschien heb ik onvoldoende licht bij de spuitcabine en wat zeker een rol speelt is hoe je de onderdelen kunt vasthouden en draaien zonder er met je hand voor te zitten dan wel met je vingers op je werkstuk. Paar voorbeeldjes:
Onder de tenderopbouw blijk ik een stuk te hebben gemist:
En bovenop het tenderchassis, waar de rode bufferbalk afgeplakt was moet er ook nog een nabewerking komen:
Komt allemaal zeker goed. Je kunt er gewoon overheen spuiten en daar zie je straks niks meer van, maar het kost zo wel meer tijd.
Nog even een what if? foto voordat hier het groen erover heen gaat:
wordt vervolgd,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #757 Gepost op:
16 December 2015, 00:02:32 »
Citaat van: Ivo tB op 15 December 2015, 23:43:21
Bijna klaar toch ??
Twee zwarte oren, onderstel in een rood badje en als je je wilt uitsloven: ketelbanden zilver maken en klaar is Ivo
Oh ja, wel nog even dynamo op de rookkast plaatsen
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #758 Gepost op:
22 December 2015, 13:33:13 »
Enige voortgang. Hele avond afplakken en dan blijkt het dunne tape ineens lijm achter te laten. Het is misschien inmiddels te oud. Ik ga nog wel proberen met een wattenstaafje met wasbenzine de lijm weg te krijgen en maar hopen dat het de Phildie lak niet aantast. Ook moeten verschillende delen van de pompen nog groen.
Komende dagen weer weinig tijd. Het gaat wel 2016 worden voordat deze lok gereed is.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Simplex
Offline
Berichten: 7283
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #759 Gepost op:
22 December 2015, 18:38:11 »
*kwijl*
Gelogd
Mvh Steef
HaHoHo
Offline
Berichten: 407
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #760 Gepost op:
23 December 2015, 08:31:53 »
Hoi Ivo,
Ziet er weer strak uit! Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat wasbenzine de lak aantast. Het kan wel zijn dat de wasbenzine de lijmresten niet weg krijgt. Als alternatief kun je dan denken aan een wattenstaafje met een beetje (uitgeknepen) thinner en hier voorzichtig mee over de lijmresten wrijven. De lak kan/zal er weilswaar wat door oplossen, maar met een naspuit-beurt zie je daar niets meer van. Zorg er voor dat je niet tot en met de grondverf wegveegt. Ik heb deze methode zelf toegepast bij soortgelijke problemen met mijn stoomverwarmingswagen; werkte goed en voorkwam dat de bak in de thinner moest.
Is er trouwens een reden waarom je eerst zwart hebt gespoten en dan pas het lichtere olijfgroen? Makkelijker afplakken wellicht? Ikzelf hou me doorgaans aan de ongeschreven wet dat je donker over licht moet spuiten.
Groetjes,
Hans.
Gelogd
HansHobbyHoek is niet meer; leve
'model-Werkplaats-Pegasus'
!
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #761 Gepost op:
23 December 2015, 18:17:02 »
Hallo Ivo, met wasbenziene gaat het uitstekend om de plak weg te poetsen heb dat zelf ook wel eens gehad en toen met wasbenziene schoongemaakt. Het beste is ook om Tamiya plakbant te gebruiken het is wel wat duurder maar je hebt nooit geen last van lijm resten en het is lekker dun zodat je het goed kan moduleren. Ben zelf nu met de tender bezig van de 505 en is best wel een hoop werk want hij is totaal anders als van de 2100, maar als hij inelkaar gesoldeerd is komt er wel een plaatje van en dan kan een ander er misschien ook wat mee.
Mvg.Ko
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #762 Gepost op:
23 December 2015, 18:41:49 »
Hans ,
NS locs zijn makkelijker eerst zwart en dan groen in verband met afplakken.
Zelfs de belijning plak ik mee af.
Voordeel ik vind dat het groen mooier word.
gr Jan
Gelogd
Ko.V
Offline
Berichten: 205
Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #763 Gepost op:
24 December 2015, 09:16:46 »
Jan , hoe gaat het eigenlijk met jou 523 zit er al schot in ,want jou draadje stopt in februari al en ik kijk regelmatig of je er al verder mee gaat, ik zal blijven opletten of er nog wat komt of blijf je met je niews bij dit draadje. Nou mensen het is bijna kerst dus hierbij wens ik iedereen een fijne kerst.
Mvg. Ko
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #764 Gepost op:
24 December 2015, 09:46:50 »
Eerst zwart spuiten en dan afplakken voor groen is makkelijker dan andersom met stoomloks. Ik plak ook de biezen af, maar dat is nog steeds niet de beste methode. En helaas is er geen Tamiya tape van 0,5mm breed. Zelf snijden geeft een onvoldoende betrouwbaar resultaat. Qua breedte dan. Gisteravond nog met de pompen in de weer geweest. Die moeten deels groen, maar daar werkt het afplakken juist weer omgekeerd: je kunt beter de groene delen eerst spuiten en dan het groen afplakken. Maar het is voldoende gelukt. Nu moeten de bufferbalk nummers en het nummer op de tender erop en het geheel kan in de matlak. Daarna is het wachten met afwerken.
Het schoonpoetsen met wasbenzine is redelijk gelukt. In tegenstelling tot wat wordt beweerd lost bij mij ook Phildie lak deels in wasbenzine op, maar ik vertrouw erop dat de matlak dat straks onzichtbaar maakt.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
49
50
[
51
]
52
53
...
66
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100