De voorste leiding lijkt naar de geleiding van de schuifstang te gaan, de middelste verdwijnt naar beneden en de achterste loopt eerst nog een stukje bovenop mee en verdwijnt vervolgens ook naar beneden. Maar niet naar het smeerpotje van de leibanen van de zuigerstang:Maar misschien is dit het smeerpotje niet, want hij zit volgens mij te dicht op de cylinder.
Er gaan dus 3 leidingen naar links en 3 leidingen naar rechts. Leuke uitdaging zijn natuurlijk nog de koppelingen in de leidingen. 1...Overigens zie je op deze foto nog iets waarvan ik de bedoeling niet ken: op beide zijkanten van de rookkast steun zit een soort kegelvormige beker (Mona toetje) met een bout erop. Wat is dit eigenlijk?Maar terug naar de leidingen. Die gaan door naar 3 terugslagkleppen aan beide kanten. Aan beide kanten zit er in model een pomp voor, maar toch iets aardigs om na te maken:De terugslagkleppen worden dus bovenaan aan de zijkant gevoed en de smering gaat er aan de onderkant weer uit. Daar zit een kraan om de leiding dicht te kunnen zetten. Die kraan is goed te maken van een Philo handrailhouder net zoals ik in het draadje van mijn 6300 heb laten zien. De 3 terugslagkleppen zitten op een apart stalen frame naast de rookkaststeun. Boven aan zit nog een messing doosje, waar 2 leidingen uit komen. De functie hiervan is me ook niet duidelijk, maar heeft vast ook met de smering te maken. De leidingen gaan beide naar binnen boven de cylinders en schuiven, dus misschien vindt vanuit dit doosje de smering van de zuigers en schuiven plaats. 2...De 3 leidingen onder de terugslagkleppen hebben ook een onduidelijke bestemming. Er gaan er 2 ook onder de rookkast steun en 1 naar het midden achter de rookkaststeun. 3...Philotrain heeft overigens aan de binnenkant van de voetplaat een cirkelvormig stukje zitten, dat ik op deze lok niet tegenkom. Iets om het 2100 boek verder op na te slaan.
Als je het 2100 boek van Paul Henken leest krijg je op een aantal van mijn vragen gewoon een antwoord.1. Nog niet duidelijk wat het kegelvormige deel met bout is, maar het begint op iets van een veiligheidsklep te lijken. Wat staat er namelijk in het boek:- De cyilinders hebben geen cylinderkranen, maar afblaaskleppen. Ik denk niet dat dat het is wat ik zie, want ik vermoed dat deze onderdelen toch onderaan moeten zitten, omdat het doel ervan is gecondenseerde stoom af te voeren, dat als water onderin de cylinders staat.- Iedere cylinder heeft een veiligheidsklep en een luchtzuigklep. Ik vermoed dat het ding dat ik zie één van deze functies of beide heeft.- De schuifkasten hebben ook veiligheidskleppen.
3. Het cirkelvormige stukje komt soms wel en soms niet voor.