Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264349 keer)

Beached

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #465 Gepost op: 18 September 2013, 23:46:19 »
Nijn naam is geen Paul, maar hier mijn redenering:

Zoals Paul al zei, de konische onderdelen op de rookkaststeun zijn waarschijnlijk snuivers. Snuivers zijn kleppen die voorkomen dat lucht, as en rook door de zuigers uit de rookkast gezogen worden als de loc met de regulateur gesloten rijdt.

De rechthoekkige bakjes zijn smeerpotjes met meerdere smeerpunten bediend van een bakje. In de bakjes komen de smeerleidingen als een buisje boven het niveau van de olie uit. In de buisjes zitten een paar stukjes wol die de olie via capillaire werking de olie langzaam aanzuigt en via de buisjes deponeert waar het nodig is.

De voorste leiding lijkt naar de geleiding van de schuifstang te gaan, de middelste verdwijnt naar beneden en de achterste loopt eerst nog een stukje bovenop mee en verdwijnt vervolgens ook naar beneden. Maar niet naar het smeerpotje van de leibanen van de zuigerstang:

Maar misschien is dit het smeerpotje niet, want hij zit volgens mij te dicht op de cylinder.
Dat is volgens mij wel een smeerpotje, werkend volgens dezelfde methode als de rechthoekige. De pakkingen van de zuigerstangen worden meestal gesmeerd van buiten, niet van binnen. Hier druppelt zo'n smeerpotje langzaam olie op de zuigerstang, die door zijn beweging de olie verspreid over de hele pakking. De middelste leiding van het smeerpotje boven de schuiven doet hetzelfde voor de schuifstang. Voor de ruiskop zelf moet je inderdaad verder naar rechts zoeken.
Mijn giswerk qua wat elk bakje doet:
Aan de zijkant van de rookkaststeun -> smering pakkingen zuiger- en schuifstang (2 leidingen elke zijde)
Bakje tussen loopwielen -> smering draai en glijpunten draaistel
Bakje boven schuiven -> pakking schuifstang, kruiskop van schuifstang, vierkante geleiding schuifstang(3 leidingen per zijde)

In ieder geval zou ik als NSM eerst de boel eens grondig smeren voordat de loc weer verplaatst wordt, die lagers zijn zo droog als wat...

De zwarte stang lijkt mij inderdaad de bediening voor de spuiklep. Zonder een betere foto van de klep zelf kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of het ding uperhaupt verwijderbaar is, en gezien de kwaliteit van het werk op de stang(even snel wat in elkaar lassen) is het niet de orginele stang, die of kwijt is geraakt of "gerecycled" voor andere doeleinden is. Zolang de stang aardig stabiel daar staat en je het deurtje erachter niet nodig bent zie ik geen bezwaar om de stang gewoon te laten zitten waar die nu zit.

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #466 Gepost op: 19 September 2013, 00:22:47 »
Rick,

Ik kan je redeneringen volgen. Brengt me weer verder bij de antwoorden. De stang is de bediening van de spuiklep. Daar waren Paul en ik het over eens, toen ik deze foto maakte. Alleen meende hij toen nmm terecht dat die bediening in de machinistenruimte hoort te liggen, want zo verhinderd die de opening van de klep erachter in de vuurkist. Alleen is het me later opgevallen dat op foto´s in het 2100 boek van Paul Henken deze bediening altijd zichtbaar is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #467 Gepost op: 19 September 2013, 22:16:44 »
Naarmate ik er langer over nadenk, denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Waarschijnlijk zijn de messing doosjes gewoon smeerpotjes. Is ook wel logisch want de smeerpotjes op buitenliggende leibanen staan ook nooit onder druk. De smeerpersleidingen zijn denk alleen voor smering van de zuiger en de schuiven.

Mijn voortgang aan de 2100 is aanmerkelijk minder ver dan die van Karst, dus om eventuele angst ;) weg te nemen een paar foto's. Voorlopig kom ik in elk geval niet toe aan smeerpotjes en persleidingen.

Even een overzicht. De ketel zit nog los en het machinistenhuis met dak ook. De schoorsteen gaat er niet in, omdat de ketel niet in de rookkast past. Ik vermoed dat de ketel een kleinere diameter moet hebben, maar de passing in het machinistenhuis klopt dan niet meer.

Wat heb ik gedaan: de rookkast heb ik om de rookkastdeur gesoldeerd, lamgs het richeltje. Zo ziet dat er 1:1 ook uit. Vervolgens vind ik dat de ketel een zichtbaar kleinere diameter moet hebben dan de rookkast. Dat was wat mij betreft een opvallend kenmerk van de laatste HSM loks, de 2100, 3400 en 8400.

Als ik nu de ketel erin schuif nadat ik overigens de rookkast qua diameter passend heb gemaakt op de rookkastdeur, barst de naad van de rookkastbekleding open:

Kijkend naar de onderkanten van de stoomdom en de zanddom dan zie ik dat die allebei een kleinere diameter hebben dan de ketel nu, dus dan zou een kleinere diameter misschien toch kloppen.

Het ketelfront past overigens wel prima in de huidige diameter van de ketel:

De tender is vrijwel klaar, alleen moet de aandrijving nog goed passend worden gemaakt:

De nokjes op de Roco aandrijving moeten nog een stuk worden afgefreesd, zodat de tender lager op zijn wielen zakt. De achterkant heeft aardig wat appendages. Misschien vervang ik de 4 sluitseinijzers nog. Philo leverde korte sluitseinijzers, die je dan zelf rond moet zetten en die worden dan wel heel erg kort. En dat terwijl Philo ook goede gebogen heeft in het assortiment.

Hieronder kun je zien dat de cylinders niet ver genoeg naar achteren doorlopen. Dat is beter voor de vering van de bogie zoals Karst die heeft gemaakt, maar klopt niet met het origineel:

Ook zie je hier kleine ronde schijfjes bovenop de voetplaat, die ik ook niet kan thuisbrengen.

Op de voorkant van de tender de foute kolenmond:

Kortom nog veel te doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #468 Gepost op: 19 September 2013, 23:06:28 »
Hoi,

Mooi Ivo en inderdaad nog wel iets te doen :P (y)

Aangezien je toch met de tender bezig bent, hier misschien nog wat tips ;)

Want... er moest nog een koppeling aan de tender. Al lange tijd uitgesteld, o.a. omdat een kleine RIBU er niet zondermeer tussen paste. Dus meten en passen en dus frezen aan de RIBU...

... met als uiteindelijk resultaat dit: Een aardig afgeslankt mechanisme, koppelingsschacht ingekort en gaatjes ipv de RIBU pennetjes geboord, waardoor het mechaniekje geschroefd kan worden.

... gemonteerd ziet dat er zo uit. Zoals te zien ook aan de onder-achterkant een hoekje weggefreesd voor de steunnokjes van het ROCO chassis.

... en daar pastie dan mooi tussen. De M1-schroefjes vinden houvast in twee messing plaatjes ( tender bodem en -opbouw ) met schroefdraad.

... assen er weer in en de asafdekking en het remwerk weer gemonteerd. Past mooi, want...

... het remwerk heeft aan de achterkant precies een uitsparing voor een NEM-schacht :D (y)

... ook de bovenkant past mooi :)

... de schacht en koppeling zijn zover ingekort, dat er nog ong. 1.5mm tussen de buffers blijft. Buffer aan buffer koppelen met deze constructie ging helaas niet, omdat de koppeling maar heel weinig uitzwenkt.

Oh ja... jullie hadden het natuurlijk al gezien, maar ROCO chassis en de wielen zijn ook zwart ;) :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #469 Gepost op: 19 September 2013, 23:42:21 »
Mooi hoor! Zie ik het nu goed dat jij verende buffers hebt geplaatst? En je hebt de betere sluitseinijzers erop gezet. Je moet wel van de Roco bodemplaat alle 6 remblokken aan de voorkant van de tenderwielen er nog afhalen. De 2100 tender had alleen remmen aan de achterzijde van de wielen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #470 Gepost op: 19 September 2013, 23:47:40 »
Ja, de verende buffers zaten niet bij de kit, los bijbesteld. Net als de sluitseinijzers.

En die remblokken is natuurlijk 6 keer 'knip' en ze zijn weg ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #471 Gepost op: 23 September 2013, 13:30:33 »

Er gaan dus 3 leidingen naar links en 3 leidingen naar rechts. Leuke uitdaging zijn natuurlijk nog de koppelingen in de leidingen.  ;)

1...Overigens zie je op deze foto nog iets waarvan ik de bedoeling niet ken: op beide zijkanten van de rookkast steun zit een soort kegelvormige beker (Mona toetje) met een bout erop. Wat is dit eigenlijk?

Maar terug naar de leidingen. Die gaan door naar 3 terugslagkleppen aan beide kanten. Aan beide kanten zit er in model een pomp voor, maar toch iets aardigs om na te maken:

De terugslagkleppen worden dus bovenaan aan de zijkant gevoed en de smering gaat er aan de onderkant weer uit. Daar zit een kraan om de leiding dicht te kunnen zetten. Die kraan is goed te maken van een Philo handrailhouder net zoals ik in het draadje van mijn 6300 heb laten zien. De 3 terugslagkleppen zitten op een apart stalen frame naast de rookkaststeun. Boven aan zit nog een messing doosje, waar 2 leidingen uit komen. De functie hiervan is me ook niet duidelijk, maar heeft vast ook met de smering te maken. De leidingen gaan beide naar binnen boven de cylinders en schuiven, dus misschien vindt vanuit dit doosje de smering van de zuigers en schuiven plaats. 2...De 3 leidingen onder de terugslagkleppen hebben ook een onduidelijke bestemming.

Er gaan er 2 ook onder de rookkast steun en 1 naar het midden achter de rookkaststeun.

3...Philotrain heeft overigens aan de binnenkant van de voetplaat een cirkelvormig stukje zitten, dat ik op deze lok niet tegenkom. Iets om het 2100 boek verder op na te slaan. 

Als je het 2100 boek van Paul Henken leest krijg je op een aantal van mijn vragen gewoon een antwoord.

1. Nog niet duidelijk wat het kegelvormige deel met bout is, maar het begint op iets van een veiligheidsklep te lijken. Wat staat er namelijk in het boek:

- De cyilinders hebben geen cylinderkranen, maar afblaaskleppen. Ik denk niet dat dat het is wat ik zie, want ik vermoed dat deze onderdelen toch onderaan moeten zitten, omdat het doel ervan is gecondenseerde stoom af te voeren, dat als water onderin de cylinders staat.

- Iedere cylinder heeft een veiligheidsklep en een luchtzuigklep. Ik vermoed dat het ding dat ik zie één van deze functies of beide heeft.

- De schuifkasten hebben ook veiligheidskleppen.

2. Het boek vermeld dat de 3 leidingen per kant lopen naar de schuifkasten en de cylinders. Aan elke kant van de lok 2 naar de schuifkasten en 1 naar de cylinders.

3. Het cirkelvormige stukje komt soms wel en soms niet voor. Mijn voorlopige conclusie is dat het niet zit op de loks gebouwd door Schwartzkopf, maar wel op de machines geleverd door Werkspoor. Dus de HSM 501-515 hadden ze niet, maar de 516-525 wel. Er kan ook nog verschil zitten in de leveringen. De eerste levering 501-505 hadden ze in elk geval niet, maar ik vind ook een foto van de 2109 die ze weer wel heeft. Het verklaart in elk geval dat de 2104 van het NSM ze niet heeft.

wordt vervolgd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #472 Gepost op: 23 September 2013, 14:02:06 »
Het is net of alles zo ontworpen is dat alles precies in elkaar past. Ik had al eerder gezegd dat ik het een prachtig gebouwd model vond. Ik hoop dat je nog een filmpje op het internet zet van de rijdende loc met een sleep oliewagens erachter, idem kolenbakken? Dat lijkt me een mooi gezicht.
vr gr Andre 
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #473 Gepost op: 23 September 2013, 17:25:27 »
Moii!

guest7823

• Gast
« Reactie #474 Gepost op: 23 September 2013, 17:39:24 »
Als je het 2100 boek van Paul Henken leest krijg je op een aantal van mijn vragen gewoon een antwoord.

1. Nog niet duidelijk wat het kegelvormige deel met bout is, maar het begint op iets van een veiligheidsklep te lijken. Wat staat er namelijk in het boek:

- De cyilinders hebben geen cylinderkranen, maar afblaaskleppen. Ik denk niet dat dat het is wat ik zie, want ik vermoed dat deze onderdelen toch onderaan moeten zitten, omdat het doel ervan is gecondenseerde stoom af te voeren, dat als water onderin de cylinders staat.

- Iedere cylinder heeft een veiligheidsklep en een luchtzuigklep. Ik vermoed dat het ding dat ik zie één van deze functies of beide heeft.

- De schuifkasten hebben ook veiligheidskleppen.

guest7823

• Gast
« Reactie #475 Gepost op: 23 September 2013, 17:41:06 »
3. Het cirkelvormige stukje komt soms wel en soms niet voor.

Wie, wat , waar ........

Kan zo uit de plaatjes niet halen wat je bedoelt

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #476 Gepost op: 23 September 2013, 18:23:53 »
Ivo bedoelt dat boogje op de frameplaten ter hoogte van de schuifbeweging. Op de Team Mitropa-website staat een linkjeslijst met beschikbare onlinefoto's van 2100én. Op verschillende foto's is het boogje te zien, op de meeste is deze aanwezig, kijk maar .
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 18:27:05 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

• Gast
« Reactie #477 Gepost op: 23 September 2013, 18:42:09 »
Bedoel je deze:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400

bron: Utrechts Archief

boven de tweede as van het draaistel?

Zo ja: waarschijnlijk frameversteviging omdat anders de sectiedoorsnede van de plaat te klein wordt wegens de uitsparing voor de tweede draaistel as. Mogelijk later opgelost door dikkere frameplaat oid

guest7823

• Gast
« Reactie #478 Gepost op: 23 September 2013, 18:50:58 »
Gefind  ;D

2100 boek, blz 47.

De eerste levering 2100 had deze "bobbel" niet. De tweede (en latere) levering dus wel.

Op blz 51 & 52 kan je volgens mij die verstevigingsplaat zien die het frame naar de ketel afsteund
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 18:54:05 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #479 Gepost op: 23 September 2013, 18:52:45 »
Paul,

Inderdaad, boven de achterste as van de bogie. Lijkt me veel te klein om te dienen als versteviging van het frame. Het is overigens juist de eerste serie van Schwartzkopf, die het niet heeft. Dit is er een van de tweede serie van Schwartzkopf. De eerste van Werkspoor hebben het ook, maar toch niet allemaal.

Waarom denk je trouwens dat het de veiligheidskleppen zijn van de schuifkasten en niet van de cylinders? Klopt mijn gedachte dat de hoogste stoomdruk in de schuifkasten staat?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*