Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 267976 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #495 Gepost op: 23 September 2013, 23:06:51 »
Kleurenschema !! ???

Ik neem aan alles volgens het standaardvoorschrift: Alles onder de voetplaat zwart, alles erboven groen behalve als het horizontale vlakken zijn en de rookkast uiteraard ook zwart. Maar dan... de Kolenschotten op de tender en de gereedshapskist
Gewoon standaard: dus zoals Paul al zegt: alle verticale vlakken groen en alle liggende vlakken zwart met natuurlijk zwarte randen voor alle verticale vlakken. Gereedschapskist weet ik niet.

Leuk is ook de voorwarmer. De bekleding van de voorwarmer (niet de flenzen, banden en aansluitingen) was altijd groen, maar nu deze onder de voetplaat zit, zou ik hem zwart maken. Bekleding van de pompen ook groen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #496 Gepost op: 23 September 2013, 23:14:04 »
Mooi researchwerk Ivo (y)

Lijkt er op dat de 2108 een redelijke keuze is ;)

Ketelsteun had ik gisteren gevonden, er onder gesoldeerd en het middenstuk er met de proxxon uit geslepen ;)

Tja... voorverwarmer... idd onder de voetplaat dus zwart... niet aan gedacht !

Grtzz en  bedankt zover,

Karst

jan1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #497 Gepost op: 23 September 2013, 23:17:39 »
Ivo,
draaf je niet een beetje door ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #498 Gepost op: 23 September 2013, 23:21:25 »
Jazeker  ;D, maar ik weet dat er ook iemand een HSM versie aan het bouwen is.

@Karst,
Zat net nog even jouw lakfoto's te bekijken en ik mis of aan het dak, of aan de achterwand van het machinistenhuis de beugel ter voorkoming van electrocutie van de stoker. De stuifrand zit wel aan het dak, maar er zat bij de 2100 een forse beugel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #499 Gepost op: 23 September 2013, 23:24:21 »
Die ketelsteun zal waarschijnlijk WEL over de volle breedte aanwezig zijn geweest, hooguit met een hap er onderin uit voor excentrieken. Als het goed is kon je dat op een paar foto's zien.

Rest van Ivo z'n lijstje ga ik nalopen wat ik er over kan vinden / zien / lezen.

Misschien toch voor die verstevigingsboog even een stukje tekst gaan citeren  :-[

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #500 Gepost op: 23 September 2013, 23:28:23 »
aan de achterwand van het machinistenhuis de beugel ter voorkoming van electrocutie van de stoker. .......     ....... maar er zat bij de 2100 een forse beugel.
Die beugel is een CW geweest voor alle loc's met losse tender. Die is geplaatst toen veel lijnen van waslijn voorzien werden. Was bedoelt om te voorkomen dat lang stookgereedschap, als een- en drietand, slijs ed, pantograaf ging spelen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #501 Gepost op: 23 September 2013, 23:33:28 »
Klopt,

Beugel zet ik er na het verven op.

En de ketelsteunen waren los, links en rechts. Duidelijk te zien op mijn foto's van een paar pagina's terug.

Grtzz,

Karst

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #502 Gepost op: 23 September 2013, 23:37:59 »
"Zandbak"  op tender gevonden. Zo goed als zeker de filters voor water van tender naar injecteur / pompen. Zand in tender klonk te onlogisch

Ik twijfel erg of de term zandbakken niet een onkundige invulling is van Henken. Het kan zijn dat het klopt, maar ik heb mijn serieuze twijfels. Je had wel filters tussen tenderbak en waterpompen en die filters moest je kunnen reinigen. Dat klopt veel meer met de locatie en de kleppen/deksels op die hoogte
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 23:44:04 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #503 Gepost op: 24 September 2013, 00:06:25 »
En de ketelsteunen waren los, links en rechts. Duidelijk te zien op mijn foto's van een paar pagina's terug
Yep, je hebt gelijk, mijn fout. blz 96, bovenste foto. Je ziet de rechter steun en het linkerspatscherm. Dat zou met een volledige plaat niet gaan

 :-[

Voor wel meer zaken boeiende foto:
- Verstijvingsboog boven tweede draaistel as (dus icm verstevingsplaat)
- knevels op rookkast deur
 * tegen de deur het handel van de T-bout (hakend achter de deurbalk in de rookkast),, dus ALTIJD naar beneden
 * vooraan de aandraailummel, die in iedere stand kon staan, maar was om de deur dicht te trekken. Later dus  vervangen door een draaiwiel
- ook de 2110 heeft dus maar twee wasluiken op de vuurkist

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #504 Gepost op: 24 September 2013, 00:47:27 »
Die beugel is een CW geweest voor alle loc's met losse tender. Die is geplaatst toen veel lijnen van waslijn voorzien werden. Was bedoelt om te voorkomen dat lang stookgereedschap, als een- en drietand, slijs ed, pantograaf ging spelen.
Generaliseer je nu niet iets teveel? Inderdaad op de 3700, 3900 en 2100 en ik heb het nog niet verder nagekeken, maar zeker niet op een 1700 en alle loks met tenderkap hadden er natuurlijk ook geen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #505 Gepost op: 24 September 2013, 18:32:33 »
Hoi,

Weer een stapje verder :D



.... een heleboel onderdeeltjes met een kleurtje :D (y)

Nu eerst de decals ontwerpen, tekenen en printen :P

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #506 Gepost op: 24 September 2013, 18:43:21 »
ontwerpen hoef niet meer, alleen maar natekenen en printen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #507 Gepost op: 24 September 2013, 18:45:58 »
Tja.. ergens heb je wel gelijk ;)

Overigens was de 2108 een Schwartzkopf machine ???

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #508 Gepost op: 24 September 2013, 19:15:40 »
Ja, dus? Philotrain heeft toch een aardige geëtste Schwartzkopf fabrieksplaat meegeleverd? En dan bij Erwin de 2108 plaat bestellen. Of wil je een werkspoor lok? Dan een ander nummer  ;D



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 19:24:18 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #509 Gepost op: 24 September 2013, 19:20:13 »
Hmm... nog eens even in de doos duikelen :P

Heb idd de 2108 platen van Erwin ;)