Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis  (gelezen 51599 keer)

Sik204

• Offline Offline
Re: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis
« Reactie #90 Gepost op: 02 March 2008, 12:34:18 »
Al met al weer een paar mogelijke foutbronnen ge-elimineerd. Net even gekeken naar de datasheets. Van de 485-drivers zijn er ook versies van Maxim die 10x zo langzaam werken. Mogelijk is dit ook het geval met de SN75176. Denk dat ik maar op zoek moet naar een originele MAX485 zodat ook die mogelijke foutbron ge-elimineerd word.

Ik denk dat een MAX485 niet veel verschil zal maken. Ik heb de GenLi werkend met een SN75176. Volgens mij is een SN75176 zelfs iets sneller dan een MAX485. Beiden kunnen snelheden aan ver boven de snelheid van de XpressNet bus (62kbit/s).

Ik heb ooit een probleem gehad met de XpressNet communicatie. Ik had toen per ongeluk de A en B aansluitingen verwisseld (pin 6 en 7 van de 75176). Die zou je misschien nog(maals) kunnen controleren of gewoon even omdraaien en proberen.

- Eddy

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 02 March 2008, 15:21:25 »
Het Xbus-gedeelte nog even helemaal gecontroleerd (en ook de bedrading op pen 6 en 7 van de SN75176 omgewisseld) maar geen fouten kunnen ontdekken. Een andere SN75176 geprobeerd: geen oplossing. GenLI Xbus-adres veranderd: geen oplossing. Om ook mijn oude laptop uit te sluiten van een mogelijke defecte compoort heb ik de GenLI aangesloten op mijn Vista-pc. Ook hier de zelfde foutmeldingen vanuit koploper. Voor de zekerheid nog geprobeert met rocomotion maar ook die kan geen verbinding maken met de centrale.

Bijna alles uitgesloten wat er mis kan zijn. Ik zie nog maar 1 optie: mijn lokmaus2 of 10761 zijn de boosdoeners.

Ik wacht even tot ik een originele max485 te pakken heb en doe dan nog 1 poging. Als dan het probleem niet verholpen is mag ik er van uit gaan dat mijn centrale de boosdoener is. In dat geval gaan we maar zelf een centrale met booster bouwen c.q. nabouwen.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2008, 16:02:49 door John vd Putte »
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #92 Gepost op: 03 March 2008, 00:08:10 »
Koploper zelf geeft geen foutmeldingen. Die reageert alleen op wat hij aangeboden krijgt. Wat ik zie is dat de centrale geen versie nummer geeft, dit ligt dus niet aan de interface, of aan koploper, maar aan de centrale. En die is van roco, dus zal het commando niet door roco ondersteund worden.
Denk ik zo maar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 03 March 2008, 08:43:13 »
Versienummer wordt i.d.d. ook bij John niet weergegeven. Echter als de GenLi wel een verzendvenster krijgt van de centrale en er niks aan de hand lijkt (geen busy led die gaat branden), kan het ook zijn dat de commando's vanuit de GenLi dus niet aankomen bij de centrale. Als de busy led gaat branden, wordt er niets ontvangen van de centrale.

Ik meen dergelijke communicatie tussen Koploper en Lokmaus ook wel eens gedaan te hebben met m'n XpressNet interface, echter weet ik dat niet 100% zeker (meer). Destijds heb ik de LokMaus als proefkonijn gebruikt en later pas mijn eigen centrale erbij betrokken.

Vanavond als ik thuis ben zal ik de LokMaus + booster er eens aan hangen en kijken/monitoren wat er gebeurd.  ;)

Groetjes,
Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 03 March 2008, 17:22:11 »
John

Gisteren schreef ik dit
Citaat
Beloof niets, maar zal morgen even op mijn werk neuzen.
Heb ze niet op voorraad kunnen vinden, alleen de MAX232

Sorry

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 03 March 2008, 17:43:57 »
Wat ik zie is dat de centrale geen versie nummer geeft, dit ligt dus niet aan de interface, of aan koploper, maar aan de centrale. En die is van roco, dus zal het commando niet door roco ondersteund worden.
Denk ik zo maar.

M'n zelfbouw XpressNet interface gekoppeld aan een 10761 (op slave uitgang) en een LokMaus 2 op de master, werkt hier naar behoren. Zojuist even de 10761 en een LokMaus aangesloten en met succes getest met Koploper. Ik verdenk toch (nog steeds) een fout of probleem met de GenLi of bekabeling. En zoals vaak gezegd wordt, kijk je snel over je eigen gemaakte fouten heen. Zeker als je het al tig keer gecontroleerd hebt, dan kijk je er nog sneller over heen.

Maargoed, een GenLi met een 10761 en een LokMaus 2 zou dus gewoon moeten werken in Koploper en geeft ook een versienr. terug e.d.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 03 March 2008, 17:49:35 door Dave van der Locht »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #96 Gepost op: 03 March 2008, 19:36:57 »
Hoi,

Vanmiddag ook maar even een GenLi in elkaar gestoken op een breadbordje.  8)

En inderdaad, in eerste instantie exact hetzelfde als hierboven beschreven: Na enige tijd commando's sturen ( met JMRI ) gaat het rode busy ledje aan !

Dus de zoektocht begonnen...

Alle aansluitingen nalopen, verbindingen checken, spanningen meten, tot aan het meten van de RS485 bus met de scoop aan toe...

Conclusie: wel een erg vreemd A-B signaal, slechts enkele tienden van volten  :-|

MultiMaus opgengeschroefd, componenten bekenen en gemeten, afsluitweerstand van de bus: Alles OK  :-| ( er zit trouwens een ST3485 in, die werkt op 3.3 volt voeding ) Dus deze maar eens verdacht...
Daarna de afsluitweerstand van de bus met alle componenten er aan: 2 Ohm  :o

Ergens moest er dus sluiting zitten !

Zonder kabels op de Maus keurig 50Ohm, met GenLi er aan weer 2...

Dus de zelfgemaakte 6 polige kabel verdacht... Los gehaald: geen sluiting, in de versterker-slave geprikt: 2Ohm ! Andere versterker... ook hetzelfde :(

Kabel/stekkers nader bekeken en een mogelijke sluiting geconstateerd tussen A en B geconstateerd :-[ :-[

Stekker eraf geknipt, nieuwe er aan en gaan !  ;D

Conclusie:

GenLi werkt prima met MultiMaus en Koploper

( slechts handmatig rijden getest... )

En deels ook met JMRI, deze wil alleen geen locs laten rijden, omdat de Maus een bepaalde operatie niet ondersteund :(

Wat denk ik belangrijk is voor de anderen hier:

Kabel:

6   <not connected>
5  12 V
4  'A'
3  'B'
2  GND
1  <not connected>

En dit aan weerskanten hetzelfde ! Ik heb zo'n vermoeden, dat er enige verwarring ontstaat door het feit dat in het schema van de GenLI een 4polige connector/kabel getekend staat. Mocht dit al (goed) passen in een 6 polige bus, dan zit het toch nog niet echt lekker. Dus wil je een 4 polige kabel gebruiken neem dan in ieder geval een 6 polige connector.

Veel succes allemaal, enuh... SN75176, MAX 485, LTC 485 of ST3485, het maakt allemaal niet uit. Allen zijn binnen de specs van RS485 en de MultiMaus geeft signalen uit, die ruim binnen de specs liggen.

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 03 March 2008, 19:42:35 »
Chapeau!! Mooi verslagje Karst.. ;)

Mogelijk komt ook het probleem van de anderen 'boven water'...

Ik ben benieuwd.

Groetjes,
Dave

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #98 Gepost op: 03 March 2008, 20:06:58 »
Thnx Dave ;)

By the way; Om te testen of je RS232 deel incl. PIC goed werkt, zoals in de handleiding staat aangegeven: dccdcc in tikken in Hyperterminal oid. De GenLi meldt zich dan keurig met de vraag of je het XBus adres wilt wijzigen.

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 03 March 2008, 20:16:19 »
 ;D

Jammer dat Paco de GenLi niet geschikt heeft gemaakt voor het programmatje van Lenz voor de LI101F (even uit m'n hoofd). Hiermee kun je dat met 1 of 2 muisklikjes ook en je hebt een bijna LI101F compatible interface. Maar iemand die een GenLi kan bouwen, zal ook wel met een Hyperterminalletje overweg kunnen (misschien de gedachte hierachter van Paco). ;)

Achja... Zo is 't altijd iets...

Groetjes,
Dave

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 03 March 2008, 21:45:21 »
Karst,

Die afsluitwaarde van 50 ohm meet jij tussen de A en B lijn, neem ik aan?

Als ik dat in mijn lokmaus2 doe (in spanningsloze toestand) zonder kabel aangesloten meet ik tussen de A en B een ohmse waarde van 34K5. Sluit ik de 10761 aan veranderd dat ietsjes naar 33K5. Met ook de GenLI aangesloten meet ik 33K4.

In mijn lokmaus2 zit een max485 maar ik zie geen afsluitweerstand zitten. Als ik de printsporen volg gaan ze alleen naar de connector toe. (ik kan mij niet voorstellen dat ze de afsluitweerstand als een SMD-weerstand onder de connector hebben gemonteerd.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #101 Gepost op: 03 March 2008, 21:48:55 »
Correct, idd tussen A en B.

Maar een korte RS-485 bus hoeft niet afgesloten te zijn. Belangrijker is, dat er geen sluiting is.  ;)

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 03 March 2008, 22:09:27 »
Karst,

Die afsluitwaarde van 50 ohm meet jij tussen de A en B lijn, neem ik aan?

Als ik dat in mijn lokmaus2 doe (in spanningsloze toestand) zonder kabel aangesloten meet ik tussen de A en B een ohmse waarde van 34K5. Sluit ik de 10761 aan veranderd dat ietsjes naar 33K5. Met ook de GenLI aangesloten meet ik 33K4.

In mijn lokmaus2 zit een max485 maar ik zie geen afsluitweerstand zitten. Als ik de printsporen volg gaan ze alleen naar de connector toe. (ik kan mij niet voorstellen dat ze de afsluitweerstand als een SMD-weerstand onder de connector hebben gemonteerd.

Heb je de kabel tussen GenLi en de 10761 al nagemeten/gecontroleerd op sluiting/problemen?  ;D

Als je de LokMaus op de 10761 (master) aansluit en je kunt een lokje besturen, kun je aannemen dat dit gedeelte goed is en je het stukje van GenLi naar 10761 moet bekijken (mits je dat nog niet gedaan hebt)...

[edit]
Oops.. Niet goed gelezen, volgens mij had je het geheel al getest.  :-[
[/edit]

Groetjes,
Dave

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #103 Gepost op: 03 March 2008, 22:13:58 »
Citaat van: Dave van der Locht
...Als je de LokMaus op de 10761 (master) aansluit en je kunt een lokje besturen, kun je aannemen dat dit gedeelte goed is...

Oooops !

Vergeten te vertellen:  :-[

Dat dacht ik dus ook ! Mijn eigen gemaakte kabel tussen MM en versterker, als de boel rijden wil zal het wel goed zijn  :D Niet dus  :o De boel ( muis en versterker )  werkt gewoon met een sluiting op de RS-485 bus... zelfs als die tussen MM en versterker zit  :o

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 03 March 2008, 22:24:58 »
 ;D

Dan zal die RS-485 wellicht niet gebruikt worden met alleen een maus en versterker, en het euvel alleen aan 't licht komen bij gebruik van een slave zoals een GenLi  ;)

M.u.v. van + en - omwisselen toch nog een beetje fool-proof in stand-alone opstellinkje dan!  ;D

Groetjes,
Dave