Wat ik hier zie is dat koploper opdrachten uitstuurt maar blijkbaar reageert GenLI hier te traag op (conclusie getrokken ujit het feit dat opdracht 33 33 0 opnieuw verstuurd word naar GenLI). Ook zie ik dat GenLi wel antwoord geeft ( 1 4 5).
Tijdens het fikken (hardware: wisp628, software: bumblebee) van mijn pic kreeg ik een foutmelding dat hij niet alles kon branden. Na een verifyopdracht bleek dat het datagedeelte niet goed in de pic was gezet. Ik ga straks nog even een andere pic proberen te branden.
Al met al: ik zie verkeer via de max485 (overigens gebruik ik ook de SN75176) heen en weer gaan. Ik ga er daarom ook van uit dat mijn schakeling goed is. Mijn vermoeden is dat de pic werkt op zijn interne klokgenerator van 4 Mhz in plaats van de externe 20 MHz. Voor de zekerheid ga ik ook de specsheets van de max485 en SN75176 vergelijken. Voor het zelfde geld is de SN75176 gewoon een stuk trager (lees: te traag)
Hoe zie je dat verkeer? En is dat zowel inkomend als uitgaand?
Als de PIC op 4MHz werkt i.p.v. 20 MHz, had je dit ook moeten merken aan de UART. Deze zal dan op de voorgeschreven baudrate niet goed werken. Kortom, dan had je geen 1 4 5 ontvangen maar iets onzinnigs.
Misschien verstandig om eens contact op te nemen met de bedenker van deze schakeling
in mijn beleving komt de melding 1 4 5 van de centrale. Maar als die melding van GenLI komt is mijn veronderstelling verkeerd en is er dus mogelijk geen verkeer over de Xbus.
Al met al weer een paar mogelijke foutbronnen ge-elimineerd. Net even gekeken naar de datasheets. Van de 485-drivers zijn er ook versies van Maxim die 10x zo langzaam werken. Mogelijk is dit ook het geval met de SN75176. Denk dat ik maar op zoek moet naar een originele MAX485 zodat ook die mogelijke foutbron ge-elimineerd word. Alleen het probleem dat ik bij ons in de buurt (Beverwijk) het ic kan vinden in de winkels. Wie kan mij vertellen waar ik dit ic kan aanschaffen? In principe is afstand geen bezwaar.
Tja, bij conrad kom ik alleen voor dat IC wel erg duur uit ( 18,50: verzendkosten en toeslag te lage bestelwaarde). Ik ben eigenlijk op zoek naar een adres waar ik ze gewoon voor die 3 a 4 (of minder) euro af kan halen (afstand is geen probleem, heb een leasebak dus brandstof is reeds betaald)
Even voor mijn eigen kennisvergaring: als ik de lokmaus2 bedien, worden er dan ook berichten via de Xbus richting koploper gestuurd?