Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis  (gelezen 51605 keer)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2008, 15:22:58 »
ik heb nog 3 vraagjes:

• Op het schema (pagina 7) staan er 2 verschillende grounds, kan ik die zonder probleem aan elkaar knopen, of moeten de "normale" grounds aan elkaar, en de grounds "met een sterretje" aan elkaar?
    • Ook staat er 3 keer "VCC" op het schema. moeten die ook aan elkaar geknoopt worden, of moeten die anders aangesloten worden?
    • C10 en C9 zijn elektrolitische condensators, de rest niet zoals op de foto(!) staat, maar ik het schema staat dat C3, C6, C7, C8 ook elektrolitische condensators zijn, maar op de foto  niet, wat moet het nu zijn ???

m.v.g.

Servé
Vriendelijke groet, Servé.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2008, 17:54:37 »
Hoi Servé,

De GND's moeten volgens mij aan elkaar geknoopt worden, dit kun je overigens aan de hand van de print-layout controleren.

VCC's moeten ook allemaal aan elkaar.

Wat betreft de C's.. De foto is misschien verwarrend aangezien daar andere typen dan standaard elco's worden gebruikt (zogenoemde tantaal condensatoren). Echter zal een 'standaard' 1uF elco ook goed werken. Zelf gebruik ik deze nl. ook op mijn printen met MAX232 IC's. De gebruikte typen op de foto zijn echter iets kleiner. Het Conrad-nr. voor deze tantaal condensatoren van 1uF/35V is overigens 481670.

Groetjes,
Dave

« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 21:13:37 door Dave van der Locht. Reden: foutje... »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2008, 18:19:57 »
Ik heb hier ook best wel oren naar, maar voelt 1 van de gebuikers bij wie het goed werkt zich bereid om een kleine nederlandse tutorial te schrijven? Want op de website van ''Paco'' wordt ik alle kanten op gestuurd maar helaas niet de goede. Als iemand nou een klein stukje kan schrijven met aansluit volgordes. En de links naar de mininmaal benodigde prints? Dan zal ik die gene zeer dankbaar zijn!

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 27 February 2008, 20:10:55 »
@ Dave, bedankt, als alle onderdelen binnen zijn, hoor je meer.

Servé die geen pics kan programmeren  :'(, wie wel ? :'(
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 18:37:46 door servéDB. Reden: tikfout nu pas ontdekt. »

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 29 February 2008, 21:02:45 »
Hallootjes,

Ook ik heb de GenLI gebouwd en heb de zelfde problemen als Felix. Ik heb even hier de Lenz-log van koploper even geplaatst:

(5939333) - uit (getallen): 33 33 0
(5939333) - uit: opvragen versienummer
(5939637) - !!! Lenzopdracht: 33,33 geen reactie; stuur opnieuw !!!
(5939637) - uit (getallen): 33 33 0
(5939687) - ontvangen:  1 4 5
(5939687) - commando oke; stuur volgend...
(5939917) - ontvangen:  1 4 5
(5939917) - commando oke; stuur volgend...

Wat ik hier zie is dat koploper opdrachten uitstuurt maar blijkbaar reageert GenLI hier te traag op (conclusie getrokken ujit het feit dat opdracht 33 33 0 opnieuw verstuurd word naar GenLI). Ook zie ik dat GenLi wel antwoord geeft ( 1 4 5).

Tijdens het fikken (hardware: wisp628, software: bumblebee) van mijn pic kreeg ik een foutmelding dat hij niet alles kon branden. Na een verifyopdracht bleek dat het datagedeelte niet goed in de pic was gezet. Ik ga straks nog even een andere pic proberen te branden.

Al met al: ik zie verkeer via de max485  (overigens gebruik ik ook de SN75176) heen en weer gaan. Ik ga er daarom ook van uit dat mijn schakeling goed is. Mijn vermoeden is dat de pic werkt op zijn interne klokgenerator van 4 Mhz in plaats van de externe 20 MHz. Voor de zekerheid ga ik ook de specsheets van de max485 en SN75176 vergelijken. Voor het zelfde geld is de SN75176 gewoon een stuk trager (lees: te traag)

Mocht iemand de oplossing hebben gevonden dan horen we het graag.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 29 February 2008, 21:05:10 »
maar, als er zoveel problemen zijn met die PIC, kun je er dan een andere voor in de plaats zetten? Dat zou fijn zijn, heb ik (hopelijk) geen problemen.

Servé

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 29 February 2008, 21:16:55 »
Wat ik hier zie is dat koploper opdrachten uitstuurt maar blijkbaar reageert GenLI hier te traag op (conclusie getrokken ujit het feit dat opdracht 33 33 0 opnieuw verstuurd word naar GenLI). Ook zie ik dat GenLi wel antwoord geeft ( 1 4 5).

De GenLi geeft inderdaad antwoord, echter zoals je eerder in dit topic kunt lezen moet er nog meer achteraan komen (vanuit de Centrale/LokMaus/MultiMaus).

Tijdens het fikken (hardware: wisp628, software: bumblebee) van mijn pic kreeg ik een foutmelding dat hij niet alles kon branden. Na een verifyopdracht bleek dat het datagedeelte niet goed in de pic was gezet. Ik ga straks nog even een andere pic proberen te branden.

't is wel belangrijk dat alles 100% in orde is om goed te kunnen functioneren.

Al met al: ik zie verkeer via de max485  (overigens gebruik ik ook de SN75176) heen en weer gaan. Ik ga er daarom ook van uit dat mijn schakeling goed is. Mijn vermoeden is dat de pic werkt op zijn interne klokgenerator van 4 Mhz in plaats van de externe 20 MHz. Voor de zekerheid ga ik ook de specsheets van de max485 en SN75176 vergelijken. Voor het zelfde geld is de SN75176 gewoon een stuk trager (lees: te traag)

Hoe zie je dat verkeer? En is dat zowel inkomend als uitgaand?

Als de PIC op 4MHz werkt i.p.v. 20 MHz, had je dit ook moeten merken aan de UART. Deze zal dan op de voorgeschreven baudrate niet goed werken. Kortom, dan had je geen 1 4 5 ontvangen maar iets onzinnigs.

Misschien verstandig om eens contact op te nemen met de bedenker van deze schakeling. Aangezien we dit probleem nu voor de 2e keer (in korte tijd) zien hier, verwacht ik ook wel dat hij met goede suggesties kan komen en het probleem al vaker gezien/gehoord heeft. Mij lijkt er i.i.g. iets aan de RS-485 (XpressNet) kant verkeerd te gaan, gezien de communicatie met de GenLi in beide gevallen in orde lijkt.

Groetjes,
Dave

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 29 February 2008, 23:28:59 »
Net een andere pic geprobeert: het branden gaat nu zonder foutmeldingen maar bij de verifyopdracht krijg ik nog verschillen. Ik ga aan de schrijver van de brandsoftware vragen of hij het hexbestandje eens wil testen, moelijk zit er een fout in de programmatuur.

Citaat
Hoe zie je dat verkeer? En is dat zowel inkomend als uitgaand?
in mijn beleving komt de melding 1 4 5 van de centrale. Maar als die melding van GenLI komt is mijn veronderstelling verkeerd en is er dus mogelijk geen verkeer over de Xbus.

Citaat
Als de PIC op 4MHz werkt i.p.v. 20 MHz, had je dit ook moeten merken aan de UART. Deze zal dan op de voorgeschreven baudrate niet goed werken. Kortom, dan had je geen 1 4 5 ontvangen maar iets onzinnigs.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ook het aanpassen van het Xbus adres is goed mogelijk dus kan ik er van uit gaan dat de pic op 20 Mhz werkt.

Citaat
Misschien verstandig om eens contact op te nemen met de bedenker van deze schakeling
Zal dat eens doen.

Al met al weer een paar mogelijke foutbronnen ge-elimineerd. Net even gekeken naar de datasheets. Van de 485-drivers zijn er ook versies van Maxim die 10x zo langzaam werken. Mogelijk is dit ook het geval met de SN75176. Denk dat ik maar op zoek moet naar een originele MAX485 zodat ook die mogelijke foutbron ge-elimineerd word. Alleen het probleem dat ik bij ons in de buurt (Beverwijk) het ic kan vinden in de winkels. Wie kan mij vertellen waar ik dit ic kan aanschaffen? In principe is afstand geen bezwaar.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #83 Gepost op: 01 March 2008, 12:33:21 »
Een MAX 485 gewoon bij Conrad Bestnr.: 167371 - 89

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 01 March 2008, 18:54:55 »
in mijn beleving komt de melding 1 4 5 van de centrale. Maar als die melding van GenLI komt is mijn veronderstelling verkeerd en is er dus mogelijk geen verkeer over de Xbus.

Je beleving is niet de manier van werking  ;). Zie een aantal posts terug.
1 4 5 is een antwoord van de GenLi.

Al met al weer een paar mogelijke foutbronnen ge-elimineerd. Net even gekeken naar de datasheets. Van de 485-drivers zijn er ook versies van Maxim die 10x zo langzaam werken. Mogelijk is dit ook het geval met de SN75176. Denk dat ik maar op zoek moet naar een originele MAX485 zodat ook die mogelijke foutbron ge-elimineerd word. Alleen het probleem dat ik bij ons in de buurt (Beverwijk) het ic kan vinden in de winkels. Wie kan mij vertellen waar ik dit ic kan aanschaffen? In principe is afstand geen bezwaar.

Zoals Wim aangaf zijn deze MAX485-ers ook gewoon bij Conrad te bestellen.

Misschien is het ook niet onverstandig om contact op te nemen met de bedenker van de GenLi. Mogelijk kent hij het euvel waar jij en Felix mee zitten (lijkt er op dat de communicatie tussen GenLi en centrale niet goed gaat, als de BUSY led gaat branden mogelijk geen ontvangst van centrale, gaat deze niet branden mogelijk wel ontvangst door de GenLi maar wordt er niets verzonden door de GenLi of ontvangen door de centrale). Een aantal topics terug wordt dit ook uitgebreidt besproken.

Groetjes,
Dave

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 01 March 2008, 23:27:44 »
Tja, bij conrad kom ik alleen voor dat IC wel erg duur uit ( € 18,50: verzendkosten en toeslag te lage bestelwaarde). Ik ben eigenlijk op zoek naar een adres waar ik ze gewoon voor die 3 a 4 (of minder) euro af kan halen (afstand is geen probleem, heb een leasebak dus brandstof is reeds betaald)

Ik heb reeds een berichtje achter gelaten bij de bedenker van GenLI om te vragen of de SN75176 een goede vervanger is van de MAX485. Volgens hem moet de SN75176 ook bruikbaar zijn. Hij heeft nog even aangegeven hoe hij de instellingen had voor koploper. Die komen overeen met mijn instellingen. Morgen ga ik nog eens kijken met mijn logicprobe of er uberhaupt op pin 6 en 8 van de 16F628a wel pulsen waar te nemen zijn. Of er op pin 7 ook pulsen te detecteren zijn als de locmous bediend word weet ik niet, daar heb ik nog te weinig kennis van hoe die communicatie tussen GenLI en de Xbus verloopt. Na deze metingen ga ik mijn bevindingen voorleggen aan Paco en hopen dat hij mij verder kan helpen.

Even voor mijn eigen kennisvergaring: als ik de lokmaus2 bedien, worden er dan ook berichten via de Xbus richting koploper gestuurd?

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 02 March 2008, 00:06:07 »
Tja, bij conrad kom ik alleen voor dat IC wel erg duur uit ( € 18,50: verzendkosten en toeslag te lage bestelwaarde). Ik ben eigenlijk op zoek naar een adres waar ik ze gewoon voor die 3 a 4 (of minder) euro af kan halen (afstand is geen probleem, heb een leasebak dus brandstof is reeds betaald)

Misschien kun je op 't forum een oproepje plaatsen of iemand nog wat gaat bestellen op korte termijn met het verzoek iets voor je mee te bestellen.  :P

Een optie is ook nog om iets anders wat je nog nodig hebt / kan gebruiken mee te bestellen en te betalen via iDeal (indien mogelijk, scheelt je de verzendkosten).

En anders... Tja, daarvoor weet ik helaas geen adresje...

Even voor mijn eigen kennisvergaring: als ik de lokmaus2 bedien, worden er dan ook berichten via de Xbus richting koploper gestuurd?

Kort maar krachtig: Nee, alleen de broadcast commando's vanuit een LokMaus (b.v. een noodstop, zie XpressNet documentatie op de Lenz website voor meer info).

Echter kun je WEL in Koploper instellen dat hij om de X tijd informatie opvraagt over je (handmatige) loks. Zie instelling 'Check handmatige locomotieven iedere x,x sec' onder 'Speciaal digitaal systeem' knopje.
Veranderingen m.b.t. lok-informatie in een XpressNet centrale worden niet als zijnde 'events' verstuurd naar een XpressNet interface. Het is overigens ook mogelijk een handregelaar (LokMaus) te koppelen in Koploper voor handmatig rijden o.a.

Er zit een lang (technisch) verhaal achter het hoe en het waarom m.b.t. XpressNet, mocht je meer willen weten, zie de XpressNet documentatie of neem evt. contact met me op via PM. Echter komt het er op neer dat alle XpressNet slaves op een gelijke manier werken aan de hand van het protocol. Lok/wissel of andere informatie wordt niet zondermeer / 'in het wild' verzonden door de centrale welke deze bij houdt in een soort van database, maar dient opgevraagd te worden door een slave en wordt daarna pas verzonden door de centrale (vandaar dus ook die optie in Koploper).

Als je het hele gebeuren (XpressNet) eenmaal begrijpt is het in principe een vrij eenvoudig te doorgronden systeem. Bij mij heeft het echter ook wel eventjes geduurt, en wel tig keer de specificaties doorgenomen  ::).
Maar inmiddels een tijdje rijdend met m'n eigen centrale en interface  ;).

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 02 March 2008, 00:12:10 door Dave van der Locht »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #87 Gepost op: 02 March 2008, 11:29:57 »
Aangezien je toch een leasebak hebt, waarom haal je hem dan niet in duitsland bij Conrad zelf op? :(

Leuke tegenstelling. spelen met milieuvriendelijke vervoersmethode en goedkoop, milieuvervuilend componententjes scoren.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 02 March 2008, 11:54:45 »
Misschien wel een optie om hem in duitsland te halen.

off-topic: Of ik nou voor mijn werk door heel nederland rij met mijn leasebak en dan een kleine omweg maak voor het ophalen van onderdelen, of dat ik hem laat bezorgen maakt niet uit. Ook de besteller komt niet op de fiets  ;D (en in tegenstelling wat de meeste mensen denken: ik betaal genoeg voor mijn leasebak, dus het ophalen van de onderdelen is niet volledig gratis).

Maar weer even terug on-topic: adressen in nederland zijn ook welkom.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 02 March 2008, 11:56:13 »
John,

Beloof niets, maar zal morgen even op mijn werk neuzen.
Dan meld ik me weer.

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden