Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47348 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #120 Gepost op: 27 november 2015, 11:34:14 »
Hoi,

Ik heb beide situaties een tijdje op me in laten werken. Of iets mooi is, is vaak een gevoelskwestie en dat gevoel moet je dan 'vangen' in woorden om het over te kunnen brengen op een ander.

Mijn conclusie: 1 = sowieso mooier, namelijk de bergen zijn imposant qua omvang en daar hoort een groot deel lucht/hemel bij om alles in verhouding te houden. Dus mijn gevoel voor verhoudingen zegt dat dit bij 1 precies goed is. Bij 2 is de lucht te "kort".

Daarnaast komt de naad tussen achtergrond en plafond bij situatie 1 precies op de plek waar je die verwacht, namelijk op de "naad" tussen de muur en het plafond. Hierdoor is er sprake van 1 naad. In situatie 2 heb je twee 'naden". De eerste is tussen achtergrond en muur en dan daarboven nog de "naad" tussen muur en plafond. Die twee naden in situatie 2 geven een onrustiger beeld dan die éne naad in situatie 1.

Helpt dit?  :D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #121 Gepost op: 27 november 2015, 11:52:13 »
Huub, de lagere versie zal in mijn ogen mooier zijn, zeker met een frieslijst ervoor :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #122 Gepost op: 27 november 2015, 13:33:41 »
"Frieslijst" is denk ik het sleutelwoord. In beide gevallen staat dat denk ik mooier mèt dan zonder. Ik zou dan voor de plafond-versie gaan. Met een beetje frieslijst zie je misschien niet eens de overgang tussen plafond en achterwand. Kan je gelijk mooi uit het zicht wat lampen erboven hangen.

Zoiets:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #123 Gepost op: 27 november 2015, 15:53:44 »
Eerst iemand voor optie 1.
Dan iemand voor optie 2.
En dan Reinout die er een soort compromis van maakt. Het beste van twee werelden in één.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #124 Gepost op: 27 november 2015, 16:07:28 »
De fries komt helemaal vóóraan boven de baan, dus vanwaar ik de foto maak zo'n beetje. Als ik daar dan sta, kijk ik tegen de fries aan / onder de fries door, ongeveer zoals Reinout hem tekende. De baan zelf komt nog vóór de bergen te liggen.

Ik houd het dan ook op de visie van Hijlco en Reinout. Ronald zijn visie zou ik doen als de twee bakken ook tevens de baan waren, óf bij een baan langs de wanden, maar dat is niet zo. Hijlco heeft een punt als hij het heeft over de hoge bergen en dus ook hoge achtergrond, bovendien maar één naad.

Eventjes een heel globaal plan in Paint geklad, let niet op de sporen, ook niet op het aantal sporen en op de rest van de verhoudingen. Alleen om een beetje een idee te krijgen. Eigenlijk zou je het kunnen zien als een kijkdoos, vanachter het bureau overzie je het grootste gedeelte van de baan.



NB:
- de vet zwarte lijnen geven de plattegrond van mijn doorzonwoning aan
- het onderste gedeelte is mijn gezellige leefhoekje, waar ik vaak achter (onder op de tekening) het bureau zit
- de fries komt dus helemaal vooraan de baan, zie de grijze balk op de tekening
- als je dan onder op de tekening gaat staan, zie je de baan ónder de fries door, je ziet dan niet het plafond
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 13:40:23 door Reinout van Rees. Reden: Oorspronkelijke plaatje hersteld »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #125 Gepost op: 27 november 2015, 19:13:18 »
Dus... het is niet alleen minimaal een meter hoger dan de gemiddelde spoorbaan hier op het forum, het lijkt ook nog eens een stuk breder. Benieuwd hoe het er met die verhoudingen uit gaat zien. 't Lijkt best gaaf te worden. Veel plezier met bouwen gewenst!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #126 Gepost op: 13 februari 2021, 11:30:27 »
Na een verhuizing moesten er nieuwe plannen gemaakt worden. Ik heb nu een ruime zolder, warm en droog, zodat ik opnieuw aan het plannen ben gegaan.

Maar nu, deze week vond ik eindelijk eens iets uit Frankrijk omtrent le train jaune, en wat?! Daar is me toch een stel Fransen bezig geweest station Villefranche de Conflent op 8 modulen te maken, daar sta ik versteld van hoe mooi en echt lijkend. Ga hier maar eens kijken als je belangstelling hebt:

Link naar artikel

(Ik krijg de link niet korter, weet niet meer hoe dat ging.)

Dit is een presentatie met alles erop en eraan, geen bouwverslag eigenlijk. Maar het is zo áf, waarom zou ik er dan ook nog eens aan beginnen - het ís er al.
Het brengt mij wel weer op een idee om de ingang van het station, vóór de stenen brug waarmee Déjipé het station begint, te gaan bouwen. Dat betekent opnieuw de stalen brug en de stenen brug St Pierre te bouwen, maar nog volgens de maatvoering die ik eigenhandig genomen heb in 2015.

Daarnaast een stukje van het prachtige stadje, een berg met ford Liberia, dat wordt al een hele uitdaging. Te beginnen met de stalen brug.

Aan de andere zijde van het immense station ligt de uitgang van normaalspoor naar Perpignan, met een stenen boogbrug en iets verderop een oud verlaten stukje industriespoor. In mijn baanplannen kun je zijn wat ik bedoel.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11325.msg170364#msg170364

Binnenkort meer over de herbouw van de stalen brug.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 17:04:06 door Bert van Gelder »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #127 Gepost op: 15 maart 2021, 17:02:04 »
En wat ga je nou zelf maken?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #128 Gepost op: 15 maart 2021, 17:07:45 »
Ik krijg de link niet korter, weet niet meer hoe dat ging.

Je bent er bijna...  ;)

{url=https://nu.nl}Naam korte link, bijvoorbeeld NU.NL{/url}

Dat wordt dan (en klik op CITAAT als je het wilt zien):

NU.NL

Gr, Bert

PS: zie ook bij “hoe werkt plaatje uploaden”. Daar staat onderaan een gebruiksaanwijzing.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 17:10:00 door Bert van Gelder »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #129 Gepost op: 15 maart 2021, 20:13:33 »
Dankjewel Bert, het is weer duidelijk. Ook voor het aanpassen van mijn bericht.  (y)

Huup, dat staat eigenlijk al in mijn vorige bericht. In het midden ongeveer.  :)

En ook de uitgang naar Perpignan wil ik gaan maken. Enkel normaalspoor, elektrisch met een stenen spoorbrug en aftakking naar verlaten industrie. Met het schaduwstation voor deze pendelaars ben ik al begonnen. Binnenkort ook het vervolg hier, komt vanzelf.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #130 Gepost op: 15 maart 2021, 20:26:05 »
Straal overheen gelezen, sorry 😋
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #131 Gepost op: 16 maart 2021, 16:00:42 »
 ;D Doe ik ook zo vaak, geeft niks. :angel:

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #132 Gepost op: 20 maart 2021, 11:47:41 »
Huub,

Ik had je bijdragen over de zelf gebouwde brug eerder gemist.
Mooi stukje werk op pagina 2 en 3 van je draadje.
Dank voor de onbedoelde tip van de PLASTRUCT profielen.

Jouw manier van landschap maken als laagjes reliëf vind ik heel interessant.
Inspirerend. Zie ik het goed dat je hier Piepschuim ipv XPS gebruikt ?

Eric

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #133 Gepost op: 20 maart 2021, 16:07:31 »
Eric,

Het is ook alweer lang geleden dat ik daarmee bezig was. Die brug leek me in verhouding al te klein, omdat ik geen afmetingen had en maar wat ingeschat heb, weliswaar met behulp van ervaren bouwers.

In 2015 ben ik een weekje in Villefranche de Conflent wezen kamperen en heb de brug toen eigenhandig opgemeten. Ook heb ik veel foto's gemaakt van station, stad, fort en traject van het gele treintje.


Stalen brug over rivier la Têt. Foto genomen vanaf de stenen brug St Pierre door Huub van Ginhoven 


Villefranche de Conflent 2015, stenen brug St Pierre met stalen spoorbrug over de rivier la Têt. Foto Huub van Ginhoven

In werkelijkheid bleek de brug een meter breder, een meter hoger en een stuk langer te zijn. Als ik weer een beetje op dreef ben, ga ik er weer mee aan de slag:

- het maken van de stalen brug op schaal
- het opnieuw maken van de stenen brug st Pierre, nu uit XPS in plaats van toen uit PUR
- het bouwen uit XPS en PS van een stukje van het historische stadje, links van de stenen brug
- het bouwen - niet-op-schaal - van Fort Liberia, dat rechts van de stenen brug, over de nauwe doorgang van het meterspoor van Train Jaune,  tegen een berg op ligt

Het klopt dat de bergpartijen eerder in dit draadje uit EPS (piepschuim) zijn gesneden, dat is nóg lichter dan XPS, sneller te snijden met weerstandsdraad, heeft weinig te houden, dus mag het wat minder stevig zijn dan XPS.

Zowel de onderbouw van de baan, als de toekomstige gebouwen óp de baan, muren en zo, snijd ik uit XPS.

De onderbouw wordt stevig en stijf, vervormt niet door temperatuur, vocht of het verwachte gewicht dat erop gaat komen. Grote voordelen t.o.v. hout - er komt geen hout meer aan te pas.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #134 Gepost op: 21 maart 2021, 11:18:21 »
Huub,

Mooie detail foto's van deze burg/viadukt.
Je kunt goed zien dat het inpassen van schoren met allerhande tussen-verbindingen met hoeklijnen en strippen gepaard gaat.
dat was in die tijd zo.
Daarom was het in mijn versie van mijn gekromde viadukt op de Alt Wutachtalbahn ook lastig eff 3D schoren in te bouwen.

Plaatjes komen me trouwens bekend voor.
Ik ben in 1984 daar geweest op weg naar Andorra en Lourdes.

Prima vakantiegebied. En leuk ritje met de train jaune.

Eric