Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:29:26
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:23:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:16:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
  

Auteur Topic: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)  (gelezen 9598 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Gepost op: 23 mei 2008, 02:22:18 »
Allereerst hier het plan van Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla:


meer over ligne de Cerdagne

En hier een eerste schets in Paint. Het geheel is al wat versimpeld, maar het is nog behoorlijk groot. Lang niet alles komt in aanmerking om uit te bouwen. Maar waar ik verder moet gaan reduceren, snijden, weet ik nog niet. Het moet ook in modules verdeeld worden.



Links en rechts van het station wil ik twee eenvoudige schaduwstations maken, hooguit voor twee treinen, zodat uit beide richtingen een of twee treinen kunnen pendelen. Het meeste materieel zal toch op het station opgesteld staan.


« Laatst bewerkt op: 28 mei 2008, 21:10:47 door Hans van de Burgt »

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2008, 10:17:04 »
Dat ziet er goed uit! Een makkelijke manier om een station in omvang te reduceren zonder dat het uiteindelijke resultaat al te veel afwijkt van het origineel is om gericht sporen weg te laten die toch dubbel liggen.
Als er ergens 4 sporen naast elkaar in een loods liggen, is het niet opvallend om dat terug te brengen naar 3 of zelfs 2.  Wat ik wel zou proberen is om het aantal sporen met verschillende doeleinden hetzelfde te houden.
Op de originele tekening van het station en ook op je paint schets kun je de sporen in duidelijke groepen verdelen. Loodssporen, opstelsporen, verladingssporen en perronsporen. Als je elke groep terug brengt tot bijvoorbeeld 2 sporen (in het origineel 4) dan blijft de functie en opzet van het sporenplan hetzelfde terwijl de lengte en breedte van het station flink afnemen.
Ik zou een schets maken met van elke groep 1 minder en eentje van elke groep 2 minder sporen. En dan kijken welke het beste past en wat er nog het beste uitziet.
Is wel een leuke uitdaging om hier iets op schaal van te maken!! Ga ik zeker volgen.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2008, 11:21:05 »
Hallo Huub,

Mooi en origineel plan. Ik ben wel fan van kopstations omdat dit je verplicht tot actief "sporen" in tegenstelling tot rondjes rijden. En jij doet dit direct in het kwadraat.  ;D ;D

Wat me wel opvalt is dat je beide draaischijven hebt weggelaten, zal wel ivm met de beschikbare ruimte zijn. Betekend dit dat je niet met stoomlocs gaat rijden, of enkel met tenderloks?

Succes met verder uitwerken.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2008, 15:45:02 »
Hannes, om een voorschot te geven op Huubs antwoord: in Villefranche komt al sinds de jaren '20 geen stoom meer ;). De kans is dus groot (en uit Huubs andere draadje blijkt ook dat dat zo is) dat Huub niet met stoom rijdt 8).

In VVB ligt al sinds mensenheugenis geen draaischijf, ik vraag mij zelfs af of er ooit één gelegen heeft. In ieder geval niet in het smalspoorgebeuren, de ligne de la Cerdagne is altijd bereden met elektrische treinstellen.

Huub, ziet er goed uit! Qua schaduwstation heb je inderdaad niet zo veel nodig, ik zou zeggen: twee spoortjes voor de Train Jaune (kun je twee verschillende stammetjes fiksen) en drie voor de normaalspoorkant (2 stuks reizigers en een buurtgoederentrein) of zoiets ;D.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2008, 16:41:51 »
Wesley,

Die draaischijven had ik zelf niet bedacht, maar staan op de bovenste tekening vandaar. En in dit geval zijn het ook echt alleen draaischijven om te draaien geen rondhuis eraan ofzo.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2008, 18:14:14 »
Ah verrek, ik zie ze... de normaalspoorschijf was dus al weg in de tijd dat die tekening gemaakt werd, en wat dat smalspoording betreft: een beetje vreemd ;D. Het enige nut dat ik mij ervoor kan indenken is voor de sneeuwploeg...

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2008, 18:19:23 »
Op de voorbeeldtekening staan idd draaischijven bij zowel het meterspoor- als bij het normaalspoorgedeelte.  Van het normaalspoorgedeelte heb ik verder geen foto's, maar ik denk dat ie nog uit de tijd van de stoomlocs stamde, de tekening is van 1985 en toen stond deze er nog wel op. @Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!

Hier een foto van de meterspoordraaischijf op het station:



Ook op de lijn zelf die het gele treintje volgt, ligt een vreemde draaischijf:



Het stukje spoor linksboven loopt nog een meter door, maar eindigt dan bij een hekwerk van een station. Waarvoor deze draaischijf dient (diende) is me een raadsel. Ik denk weleen dat het er wellicht een wielstel van een Z100 180 gedraaid wordt (werd), misschien een wielstel verwisseld? Of een wagon draaien of toevoegen? geen idee, maar dat was miet de reden van weglaten in mijn plan.

Ik heb er domweg nog niet aan gedacht ze in mijn tekening op te nemen. Een draaischijf inbouwen lijkt me toch best aardig, maar het moet wel een doel dienen.

Nu zoek ik nog wat meer rangeermogelijkheden op het station, met omloopspoor en/of kruising. Maar ik teken verder en meld me wel weer.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 21:43:39 door Bert van Gelder »

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2008, 18:36:05 »
@Wesley, zie nummer 19 op de grote tekening!

@ Huub, de legenda zegt duidelijk 'ancien pont tournant', dat betekent dus dattie er niet meer is ;D (hij is dan ook gestippeld getekend).

Wat die kleine draaischijfjes betreft: die vond je vroeger overal en nergens op de stations van de Compagnie du MIDI (maar tegenwoordig zijn ze behoorlijk zeldzaam). Zij verbonden vaak de sporen met een elektrisch onderstation (d.m.v. een spoortje dat haaks op de andere sporen liep, ook te zien op de tekening uit 1980, links van de perrons die verticale lijn). Ze dienden meestal om het onderstation te voorzien van de zaken die daar nodig zijn. Zou het kunnen dat daar (naast de "halle" dus) een onderstation staat of heeft gestaan?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2008, 18:44:18 »
Wederom heb je het scherp gezien Wesley  :) en klopt het ook wat je zegt over die zijlijntjes. Die zijn er meer geweest, nu je het zegt... ook die mijnspoorlijn is er niet meer, maar zijn er nog wel wat restanten van.


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2008, 15:42:19 »
Zeer verzorgde presentatie. Hoe heb je dat gemaakt in Paint?

In welke schaal wordt dit plan uitgewerkt? H0 of N.
Denk bij de uitwerking aan de maximale armlengte waarmee je kunt werken. Met name in het hart van het plan is heel veel rails opgenomen. Een mansgat is derhalve erg moeizaam te realiseren.
Bij H0 kan de omvang te groot zijn om e.e.a. te bereiken vanaf de zijkanten van de tafel.

mvrgr,

Hans van de Burgt

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2008, 16:43:50 »
Eerst had ik in Word een tekening gemaakt, waarbij alle details achteraf gewijzigd konden worden, maar dat is niet op te laden naar hier. In een poging om het om te zetten naar Paint, werd telkens een gedeelte van de tek. afgesneden, wist niet waarom. Toen maar in Paint opnieuw begonnen. Ik maak vooral gebruik van "Gebogen lijn" voor de sporen en de bergen, "Veelhoek" voor gebouwen en verder veel "Opvullen" en "Kwast". Je kunt je tekening 200, 400 tot 800 procent vergroten. Dat is makkelijk als je een stukje wilt wissen en opnieuw inkleuren.

Inmiddels heb ik al verschillende variaties bijna gereed, ook met nog verder vereenvoudigde sporenplannen.

Op een volgende tekening zal te zien zijn wat en hoe ivm opstel-, rangeer- en passagierstreinsporen. Ook komen daar stippellijnen op om te laten zien in welke gedeeltes het geheel moet worden opgedeeld. Ook komen daar nog wat dingen op die ik in de eerste tekening vergeten ben: waarschijnlijk toch één van de draaischijven, plus perrons en- overkappingen.

Ik wil het in modules opbouwen, waarbij ik het sporengedeelte in één of twee stukken wil verdelen, en de aangrenzende scenery daar tegenaan te kunnen zetten, en weghalen om erbij te kunnen. De blauwe lijn van de rivier, de autoweg etc. lijken me goede grensaangevers voor modules.

De bouw zal wel H0m worden en H0. Omdat Train Jaune op meterspoor rijdt op een traject dat begint in VVB, maar waar ook normaalspoor uit Perpignan eindigt.

Het bouwen op zichzelf wil ik eerst in zeer vereenvoudigde vorm doen, dwz gewoon contouren aangeven, net als maquettebouwers doen. De gebouwen etc. beeldhouwen uit hardschuim. Later pas details aan gaan brengen. De rails maken met 3e stroomrail zal meer tijd opeisen, maar vooral het maken van de gele treinen zelf zal de nodige tijd en moeite gaan kosten.

Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2008, 16:52:48 »
Huub, klein vraagje:

het normaalspoorgedeelte van VVB stikt van de zogenaamde 'double champignon'-rails, zoals hier op een plaatje is te zien (het linkse spoor dus). Dat DC-spoor is heel anders geconstrueerd - het bestaat in essentie uit twee 'koppen', het idee was ooit dat je de spoorstaaf kon omdraaien en deze daardoor twee keer zo lang meeging, met als gevolg de vreemde bevestigingen die je ziet en het feit dat de spoorstaaf niet op de dwarsliggers rust, maar 'zweeft' - en er is iets verkrijgbaar op de markt dat sterk lijkt op DC-spoor. Ga je daar nog iets mee doen of is dat een brug te ver qua realisme (want dat is vast veel werk, al heb ik er geen ervaring mee)? ;D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2008, 18:07:23 »
Op die foto is inderdaad het uiterste eindje van de lijn PPN - VVB te zien. Daar houdt het normaal(nou ja, normaal?)spoor op en gaat de gele trein verder richting Latour. Ik denk niet dat ik de moeite ga nemen om ook dit in model te realiseren. In H0m was ik al blij dat ik 'normale' normaalsporen had, het moet niet gekker worden... ;D
Het normaalspoor krijgt op mijn modelgedoe al een ondergeschikte plaats, dus het zal niet opvallen.
Jij bent zeker scherp op dit gebied, maar ikzelf en toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!


Anoniem

  • Gast
Re: Baanplan station Villefranche-VB-F van le perit train jaune de Cerdagne.
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2008, 18:24:30 »
toekomstige aanschouwers zullen er geen erg in hebben!

Zeker niet, ik geef het alleen mee omdat het zonde zou zijn dat je er later achter komt dat er DC-spoor ligt en je dat graag had willen nabootsen ;D. Het is prima om bewust een keuze te maken natuurlijk 8).

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2008, 23:46:28 »
Los van het feit of die dubbele rail te krijgen is, ik denk dat je met NEM genormeerde wielen problemen gaat krijgen met de flenshoogte als ik die railstoelen zo bekijk. Dan zou je richting rp87 (klopt die benaming?) moeten en de wielflenzen tot 0,25mm moeten afdraaien..

Apart systeem trouwens, dat kende ik nog niet.. ;D