Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door MarkSpoor
18 July 2024, 23:55:37
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door jjg koopmans
18 July 2024, 23:37:36
Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Ronald Halma
18 July 2024, 23:20:11
Raadplaatje door Benelux795
18 July 2024, 23:17:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Davy Beumer
18 July 2024, 22:46:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 July 2024, 22:39:15
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
18 July 2024, 21:57:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Martin Hornis
18 July 2024, 21:49:33
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
18 July 2024, 21:46:30
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
18 July 2024, 21:30:52
Aachenau West door wob
18 July 2024, 21:25:38
NS 6000 (in schaal 0) door Stefan88
18 July 2024, 21:23:53
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
18 July 2024, 21:05:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
18 July 2024, 20:47:24
Mafen 2024: Nederlandse seinen door Chris
18 July 2024, 19:23:46
modelspoor in slovenie door jerrytrein
18 July 2024, 19:21:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
18 July 2024, 18:56:31
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
18 July 2024, 18:37:38
Zee. Land. door Huup
18 July 2024, 17:40:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
18 July 2024, 17:36:49
US diorama in H0 door MOVisser
18 July 2024, 17:36:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2024, 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 July 2024, 16:54:23
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
18 July 2024, 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
18 July 2024, 14:46:34
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
18 July 2024, 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
18 July 2024, 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
18 July 2024, 13:06:11
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
18 July 2024, 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
18 July 2024, 11:27:33
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 48249 keer)

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Passage bij Villefranche de Conflent, H0m
« Gepost op: 26 August 2010, 19:05:19 »
Even een korte inleiding. Dit draadje is begonnen als vraag over een brug, maar omdat ik al begonnen ben met bouwen, kan ik net zo goed hier verder.

Villefranche de Conflent is een station in de Pyreneeën, waar op normaalspoor treinen uit Perpignan komen en waar het gele treintje van de Cerdagne
vertrekt richting Latour de Carol.
Hierbij wordt het hoogste station van Europa gepasseerd en 'zweeft' de gele trein piepend en fluitend over hoge viaducten, waardoor ze ook wel 'le Canari' genoemd wordt.

Ik begin met een klein segment, waar de kanarie tussen Villefranche de Conflent en Fort Liberia door gaat rijden, over een stalen brug over een kronkel in de rivier de Têt, die verder parallel aan de brug loopt.

Enkele jaren geleden heb ik hier de mensen al de oren van het hoofd gezeurd over het gele treintje, een baanplan ingediend etc.
Heel veel info... hier.

En een baanplan ingediend...

Ik was al eens begonnen om het als vaste baan te bouwen, maar dat is weer gesloopt, omdat ik teveel moest bukken en rekken om overal bij te kunnen.

Dus nu gewoon een klein puntje van het geheel op een eerste segment. We zien wel waar het schip de komende twintig jaar naartoe vaart...

Alvast een plaatje van het begin van een segment van Villefranche in H0m waar de brug moet komen.



Met een beetje fantasie kun je je voorstellen wat de bedoeling is: laag voor laag opbouwen uit afgedankte stukken hardschuim, later een hard korstje erover en je ziet niets meer van de ouwe zooi.
Het blauwe Roofmate wordt de bodem van de rivier, ook deze krijgt nog een oppervlak dat op water gaat lijken.

Maar eerst een... vraagje!
 
Wie kan mij een beetje op weg helpen wat de afmetingen zijn van onderstaande brug?
Het treinstel is 270 breed en 330 hoog.
Het spoor is een meter breed.

Plaatjes van Google Maps.



Dit laatste shot van onderaf heb ik gisteren pas ontdekt.

Google Earth geeft een lengte op van 50 meter, dan zouden de 10 vakken zo'n 5 bij 5 meter zijn, en de breedte ook 5m.
Klopt dit? In model is het 57 cm lengte, hoe kan ik het best inkorten?
Bijvoorbeeld 6 of 8 vakken van .. × ..?

Graag ook de breedte van de vier T-balken, die over de hele lengte boven en onder zitten.

Alvast bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2023, 10:07:11 door Reinout van Rees. Reden: Schaal erbij in de aangepaste titel »
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2010, 19:18:12 »
Hoi Huub.

Blauw als ondergrond?
In deze kontreien is het meer groen bruin wat de waterkleur betreft.
Sedimenten die mee gevoerd worden door het snelstromende water.
Wat de brug betreft denk ik dat het zelfbouw gaat worden.
Mvg Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2010, 19:27:20 »
Nee Matheus, er komt nog een laagje boetseermateriaal over, waarin nog stenen en wat stromend water geboetseerd worden. Het water krijgt een groen/bruine kleur.
Dan komt er nog een laag van jachtlak over.

Eigenlijk zou de brug minstens zo lang moeten worden als het witte stuk styreen dat over de brughoofden ligt, maar vanwege de beperkte ruimte wil ik wat compacter bouwen. Tevens wordt de rivier wel erg breed als ik de brug zo lang maak...
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2010, 20:30:04 »
Als ik zo kijk naar de bredte van de brug en het formaat van de vakken in de zijwanden, ga ik eerder
uit vAN 3X3 meter ;) dan zou de brug ook gelijk een stuk korter uitvallen....

Voor de afmeting van de T-balken zou ik uitgaan van een Evergreen-T-profiel van 4 mm breed
dat moet wel zo ongeveer goed zijn :)

Mooie brug trouwens, ben benieuwd hoe het gaat worden (y)

Mvg,

Tis
********

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8745
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2010, 20:32:23 »
De breedte zal iets zijn van 3.5 - 4.00 meter. De hoogte van de vakwerkliggers iets van 7 tot 8 meter. Tussen de staanders zal iets van 3.00 - 3.50m zijn. Op basis van de gegevens die je hebt gegeven. Totale lengte van de brug zal je misschien uit google earth kunnen halen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4137
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2010, 20:41:11 »
Hoogte vakwerkliggers 7 a 8 m lijkt me wat veel.
Ik heb hier een doorsnede van de aanbruggen van de Rhenense spoorbruggen. Dit zijn bruggen over de uiterwaarden tot aan de drie bekende grote overspanningen. Deze bruggen overspanden elk 45 meter, aardig in de buurt van jouw 50 m dus. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar (dubbel normaalspoor) denk ik dat deze aardig vergelijkbaar is. Ook hier zit de staalconstructie onder het rijdek zodat je vrij uitzicht hebt als je in de trein eroverheen rijdt.
Enkele maten; De hoogte van de zijkanten is 5.85 m (alleen de ijzerconstructie), de hoogte van de lijven van de boven- en onderliggers is 60 cm, de breedte van de boven-en onderflens is 1,00 m. De breedte van de hangstaven (die boven en onderrand verbinden) is 53 cm
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9862
    • belse roestkraam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2010, 21:47:21 »
Gewoon geo tegen t scherm kletsen, beetje timmermansoog en verhoudinkjes pielen en dan zeg ik het volgende:
hoogte vakwerk:  4,8 m
breedte van de brug over de buitenkant van de vakwerkconstructie: 4,5 m

Een brug inkorten gaat het mooist door er gewoon een paar vakken af te halen, de portaalafstand blijft dan gelijk, zo blijft de zaak logisch ogen, er is gewoon op dezelfde manier een wat kortere brug gebouwd. Dat gaat natuurlijk niet eindeloos goed, veel verder dan bij deze aanbruggen van de hef van railz moet je er niet mee gaan, dan gaat het te massief ogen http://railzminiworld.com/201026.htm
Je gebruikt dan immers de constructie van een zware lange brug ongewijzigd voor een kortere brug die in het echt lichter gebouwd had kunnen zijn.

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2010, 22:29:25 »
Dank jullie wel.

Ik denk dat ik er wel uitkom zo, vooral het voorbeeld van Gert telt flink mee, hoewel de andere schattingen mij ook kunnen helpen de brug een beetje in model te brengen.
Die boven- en onderliggers, dat die zo hoog en breed zijn, daar zal ik rekening mee houden.

Ah, nieuwe reactie van Floris,

Nog een schatting in de buurt, mooi zo!
Prachtige link, wat een mooie kunstwerken, geweldig!

)Wat een goeie job heb je daar, wat ben ik dan een pré-pré -pré-beginner als ik zie wat daar allemaal al staat...(

Het moet inderdaad niet te dik/massief worden in verhouding tot het te dragen gewicht.

Ik denk dat als ik 4,5 cm aanhoud voor de hoogte en lengte per vak, 6 maal (moet neem ik aan wel een even aantal zijn), dan kom ik op een lengte van 27 cm, mooi toch?

Bedankt mannen, tijd gauw bij de bouw.
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2010, 23:18:33 »
De brug heeft dezelfde lengte van een trein van 4 gekoppelde wagens (3 gesloten en 1 open rijtuig)
Volgens mij heb je de maten hiervan zelf al , kan deze zo gauw niet vinden.
Ik zal komend weekeind de foto hiervan plaatsen (de luchtfoto is helaas aan de kleine kant , dus even kijken hoe dit het beste uitpakt)

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2010, 09:08:29 »
Hoi Ronald, de lengte van de rijtuigen/automotrices heb ik inderdaad, die variëert van plm. 13 tot 14 m over de koppelingen. Dan zou de brug nog wat langer zijn dan 50 m.
Maar ben benieuwd naar een luchtfoto daarvan, heb ik nog niet gezien.
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15992
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2010, 13:52:11 »


Alvast een plaatje van het begin van een segment van Villefranche in H0m waar de brug moet komen.


Het lijkt nog bijna nergens op, wacht nog even met draadje hierover...



Jammer Huub.... want het ziet er zeker interessant en veelbelovend uit!

Persoonlijk zou ik er graag een draadje over zien  :) ;)

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2010, 14:35:29 »
Dank je wel, Ronald.
Ik zal een draadje openen, maar dan is het wellicht handiger om daar gewoon verder alles te bespreken, dan zou deze dicht kunnen.
Of van dit draadje even de titel laten veranderen, dan houden we alles omtrent de bouw in één draadje?
Kan ook wel in deze rubriek blijven staan, want het wordt toch eerst vooral een scenery-baan. Rollend materieel ben ik nog lang niet aan toe.
Ik ga even informeren en dan verneem je het wel.

Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8163
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2010, 15:36:12 »
Ik heb de titel aangepast en dit draadje verhuist.
Vr. groeten,
Bob

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3848
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2010, 18:21:37 »
Bedankt! (y)
Ik heb bericht #1 ook nog van een inleiding voorzien, voor de duidelijkheid.
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2010, 18:45:39 »
Hier de beloofde foto



deze foto komt uit het fotoboekje Le Train Jaune , met foto's van Paul Palau
ISBN 2-9519712-4-9   uitgave in 1999