Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47365 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Passage bij Villefranche de Conflent, H0m
« Gepost op: 26 augustus 2010, 19:05:19 »
Even een korte inleiding. Dit draadje is begonnen als vraag over een brug, maar omdat ik al begonnen ben met bouwen, kan ik net zo goed hier verder.

Villefranche de Conflent is een station in de Pyreneeën, waar op normaalspoor treinen uit Perpignan komen en waar het gele treintje van de Cerdagne
vertrekt richting Latour de Carol.
Hierbij wordt het hoogste station van Europa gepasseerd en 'zweeft' de gele trein piepend en fluitend over hoge viaducten, waardoor ze ook wel 'le Canari' genoemd wordt.

Ik begin met een klein segment, waar de kanarie tussen Villefranche de Conflent en Fort Liberia door gaat rijden, over een stalen brug over een kronkel in de rivier de Têt, die verder parallel aan de brug loopt.

Enkele jaren geleden heb ik hier de mensen al de oren van het hoofd gezeurd over het gele treintje, een baanplan ingediend etc.
Heel veel info... hier.

En een baanplan ingediend...

Ik was al eens begonnen om het als vaste baan te bouwen, maar dat is weer gesloopt, omdat ik teveel moest bukken en rekken om overal bij te kunnen.

Dus nu gewoon een klein puntje van het geheel op een eerste segment. We zien wel waar het schip de komende twintig jaar naartoe vaart...

Alvast een plaatje van het begin van een segment van Villefranche in H0m waar de brug moet komen.



Met een beetje fantasie kun je je voorstellen wat de bedoeling is: laag voor laag opbouwen uit afgedankte stukken hardschuim, later een hard korstje erover en je ziet niets meer van de ouwe zooi.
Het blauwe Roofmate wordt de bodem van de rivier, ook deze krijgt nog een oppervlak dat op water gaat lijken.

Maar eerst een... vraagje!
 
Wie kan mij een beetje op weg helpen wat de afmetingen zijn van onderstaande brug?
Het treinstel is 270 breed en 330 hoog.
Het spoor is een meter breed.

Plaatjes van Google Maps.



Dit laatste shot van onderaf heb ik gisteren pas ontdekt.

Google Earth geeft een lengte op van 50 meter, dan zouden de 10 vakken zo'n 5 bij 5 meter zijn, en de breedte ook 5m.
Klopt dit? In model is het 57 cm lengte, hoe kan ik het best inkorten?
Bijvoorbeeld 6 of 8 vakken van .. × ..?

Graag ook de breedte van de vier T-balken, die over de hele lengte boven en onder zitten.

Alvast bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2023, 10:07:11 door Reinout van Rees. Reden: Schaal erbij in de aangepaste titel »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2010, 19:18:12 »
Hoi Huub.

Blauw als ondergrond?
In deze kontreien is het meer groen bruin wat de waterkleur betreft.
Sedimenten die mee gevoerd worden door het snelstromende water.
Wat de brug betreft denk ik dat het zelfbouw gaat worden.
Mvg Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2010, 19:27:20 »
Nee Matheus, er komt nog een laagje boetseermateriaal over, waarin nog stenen en wat stromend water geboetseerd worden. Het water krijgt een groen/bruine kleur.
Dan komt er nog een laag van jachtlak over.

Eigenlijk zou de brug minstens zo lang moeten worden als het witte stuk styreen dat over de brughoofden ligt, maar vanwege de beperkte ruimte wil ik wat compacter bouwen. Tevens wordt de rivier wel erg breed als ik de brug zo lang maak...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:30:04 »
Als ik zo kijk naar de bredte van de brug en het formaat van de vakken in de zijwanden, ga ik eerder
uit vAN 3X3 meter ;) dan zou de brug ook gelijk een stuk korter uitvallen....

Voor de afmeting van de T-balken zou ik uitgaan van een Evergreen-T-profiel van 4 mm breed
dat moet wel zo ongeveer goed zijn :)

Mooie brug trouwens, ben benieuwd hoe het gaat worden (y)

Mvg,

Tis
********

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:32:23 »
De breedte zal iets zijn van 3.5 - 4.00 meter. De hoogte van de vakwerkliggers iets van 7 tot 8 meter. Tussen de staanders zal iets van 3.00 - 3.50m zijn. Op basis van de gegevens die je hebt gegeven. Totale lengte van de brug zal je misschien uit google earth kunnen halen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:41:11 »
Hoogte vakwerkliggers 7 a 8 m lijkt me wat veel.
Ik heb hier een doorsnede van de aanbruggen van de Rhenense spoorbruggen. Dit zijn bruggen over de uiterwaarden tot aan de drie bekende grote overspanningen. Deze bruggen overspanden elk 45 meter, aardig in de buurt van jouw 50 m dus. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar (dubbel normaalspoor) denk ik dat deze aardig vergelijkbaar is. Ook hier zit de staalconstructie onder het rijdek zodat je vrij uitzicht hebt als je in de trein eroverheen rijdt.
Enkele maten; De hoogte van de zijkanten is 5.85 m (alleen de ijzerconstructie), de hoogte van de lijven van de boven- en onderliggers is 60 cm, de breedte van de boven-en onderflens is 1,00 m. De breedte van de hangstaven (die boven en onderrand verbinden) is 53 cm
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:47:21 »
Gewoon geo tegen t scherm kletsen, beetje timmermansoog en verhoudinkjes pielen en dan zeg ik het volgende:
hoogte vakwerk:  4,8 m
breedte van de brug over de buitenkant van de vakwerkconstructie: 4,5 m

Een brug inkorten gaat het mooist door er gewoon een paar vakken af te halen, de portaalafstand blijft dan gelijk, zo blijft de zaak logisch ogen, er is gewoon op dezelfde manier een wat kortere brug gebouwd. Dat gaat natuurlijk niet eindeloos goed, veel verder dan bij deze aanbruggen van de hef van railz moet je er niet mee gaan, dan gaat het te massief ogen http://railzminiworld.com/201026.htm
Je gebruikt dan immers de constructie van een zware lange brug ongewijzigd voor een kortere brug die in het echt lichter gebouwd had kunnen zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:29:25 »
Dank jullie wel.

Ik denk dat ik er wel uitkom zo, vooral het voorbeeld van Gert telt flink mee, hoewel de andere schattingen mij ook kunnen helpen de brug een beetje in model te brengen.
Die boven- en onderliggers, dat die zo hoog en breed zijn, daar zal ik rekening mee houden.

Ah, nieuwe reactie van Floris,

Nog een schatting in de buurt, mooi zo!
Prachtige link, wat een mooie kunstwerken, geweldig!

)Wat een goeie job heb je daar, wat ben ik dan een pré-pré -pré-beginner als ik zie wat daar allemaal al staat...(

Het moet inderdaad niet te dik/massief worden in verhouding tot het te dragen gewicht.

Ik denk dat als ik 4,5 cm aanhoud voor de hoogte en lengte per vak, 6 maal (moet neem ik aan wel een even aantal zijn), dan kom ik op een lengte van 27 cm, mooi toch?

Bedankt mannen, tijd gauw bij de bouw.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:18:33 »
De brug heeft dezelfde lengte van een trein van 4 gekoppelde wagens (3 gesloten en 1 open rijtuig)
Volgens mij heb je de maten hiervan zelf al , kan deze zo gauw niet vinden.
Ik zal komend weekeind de foto hiervan plaatsen (de luchtfoto is helaas aan de kleine kant , dus even kijken hoe dit het beste uitpakt)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2010, 09:08:29 »
Hoi Ronald, de lengte van de rijtuigen/automotrices heb ik inderdaad, die variëert van plm. 13 tot 14 m over de koppelingen. Dan zou de brug nog wat langer zijn dan 50 m.
Maar ben benieuwd naar een luchtfoto daarvan, heb ik nog niet gezien.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2010, 13:52:11 »


Alvast een plaatje van het begin van een segment van Villefranche in H0m waar de brug moet komen.


Het lijkt nog bijna nergens op, wacht nog even met draadje hierover...



Jammer Huub.... want het ziet er zeker interessant en veelbelovend uit!

Persoonlijk zou ik er graag een draadje over zien  :) ;)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2010, 14:35:29 »
Dank je wel, Ronald.
Ik zal een draadje openen, maar dan is het wellicht handiger om daar gewoon verder alles te bespreken, dan zou deze dicht kunnen.
Of van dit draadje even de titel laten veranderen, dan houden we alles omtrent de bouw in één draadje?
Kan ook wel in deze rubriek blijven staan, want het wordt toch eerst vooral een scenery-baan. Rollend materieel ben ik nog lang niet aan toe.
Ik ga even informeren en dan verneem je het wel.


Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2010, 15:36:12 »
Ik heb de titel aangepast en dit draadje verhuist.
Vr. groeten,
Bob

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:21:37 »
Bedankt! (y)
Ik heb bericht #1 ook nog van een inleiding voorzien, voor de duidelijkheid.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:45:39 »
Hier de beloofde foto



deze foto komt uit het fotoboekje Le Train Jaune , met foto's van Paul Palau
ISBN 2-9519712-4-9   uitgave in 1999