Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47357 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #105 Gepost op: 04 november 2015, 10:39:01 »

Interessant draadje 8) (y)

Grtz,

Samuel.

Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #106 Gepost op: 04 november 2015, 14:19:36 »
Verder gewerkt aan de twee bakken waar de bergen (R) en het fort Liberia (L) komen.
De stelpootjes heb ik eronder weg gehaald, het begon toch wel wat te wiebelen.


Nu zit er een stuk vloerbedekking ondersteboven, zodat er geschoven kan worden, zonder mijn mooie nieuwe vloer te beschadigen.

Over de vloer gesproken, deze golft nog steeds wat, zakt ook door bij veel gewicht, blijft een houten vloer.
Hoe ik later de bakken zuiver waterpas, horizontaal en verticaal af moet gaan stellen, daar broed ik nog op door.


Hoogste punt is wel bereikt...

Ik ben bezig om de bovenste laag, waar de rotspartijen rechts en fort Liberia links komen, met stroken EPS uit te snijden. Eerst een mal van papier maken, en dan aftekenen en snijden met de hand met warmtedraad.


Later, wanneer de bovenkant dicht is, ga ik er op mijn gemak de rotsen, wegen en paden verder uitsnijden.
Overigens komen hier op deze twee bakken geen rails te liggen, het eerste spoor zal vlak voor de rechter bak langs komen.

De ronde gaten zijn er om later in de bakken te kunnen komen met de armen. Op YT staat een film over hoe ik één van deze gaten uitsnijd: https://youtu.be/gG0evl1gfJc

Langs de mal die te zien is op de film, heb ik ook de ronde kanten van de bak gesneden.



Het gaat me tot nu toe naar de zin, ik kan aan alle kanten om de bakken heen lopen. Dat zal nodig zijn om mijn huishouden te doen, ik moet bij de ramen kunnen. Maar vooral om overal bij de baan te kunnen komen. Een baan als deze langs/tegen de wanden maken is geen optie.


Hier kan ik achter ook weer overal bij. Ik kan nu de bakken iets naar links (op foto) schuiven, om rechts tegen de wand de achtergrond te gaan maken, die ook weer in de hoeken afgeronde kanten krijgt.

De achtergrond wordt een meter hoog. Mijn vraag is: zou deze 'tegen' het plafond moeten komen, of zou er nog een strook muur bóven de achtergrond te zien mogen zijn? Dat laatste lijkt me niet mooi, maar het wordt ook moeilijk om de kieren tussen de achtergrond en het plafond weg te werken. Het plafond is namelijk lang niet vlak aan de onderzijde, het golft ook een beetje, net als de vloer.



Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #107 Gepost op: 04 november 2015, 17:16:07 »
 (y) (y) (y) beste bakken (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #108 Gepost op: 04 november 2015, 17:59:14 »
Dat ziet er geweldig uit!
Lekker in de woonkamer is het beste.
Ik heb ook twee maal de boel in de woonkamer gehad  ;D
Lekker onderuit naar je baan gluren!top  (y)


André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #109 Gepost op: 04 november 2015, 18:57:46 »
Tja, de een bouwt een aquarium in de woonkamer en de ander een modelspoorbaan. Ik zal weer eens wat tekeningen/schetsen gaan maken van het bouwplan, die zal ik in een volgend bericht plaatsen. De sporen staan er dan ook op.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #110 Gepost op: 04 november 2015, 20:14:10 »
Hallo Huub.

Dat ziet er al gaaf uit. En dat zo in je woonkamer.
Net een pro. Mooi door dacht. Ik ga je volgen.

Gr Sebas

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #111 Gepost op: 05 november 2015, 06:25:33 »
Hoi Huub,

ik ben erg onder de indruk van dit draadje! (y) :D

Ik vraag me alleen af of je met EPS wel de pasnauwkeurigheid hebt van hout, o.a. bij de kopschotten, en andere verbindingen tussen je modules.
'T zou toch zonde zijn als straks blijkt dat je de bakken niet fatsoenlijk aan elkaar kan koppelen... :-\

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #112 Gepost op: 05 november 2015, 09:38:49 »
Gezien de eigenschappen van PS-schuim in het algemeen gaat dat juist wel heel goed passen. Krimpen, uitzetten, vocht opnemen, vervormen, kromtrekken zoals dat bij hout kan gebeuren, zullen niet voorkomen bij de geschuimde PS. Dus als je twee bakken wilt, maak ze dan beide uit één geheel en ga er met een warmtedraad doorheen op de plek waar jij ze wilt scheiden. Je kunt een naadje van < 1mm krijgen, dat moet ik bij alle houten overgangen nog zien.

Hier een PDF over EPS: http://stybenex.nl/wp-content/uploads/2014/12/brochure-EPS-basisinformatie.pdf

Ik schrok wel toen ik las van 'geboortekrimp', maar dat is alleen een kleine krimp die nog enige tijd na de productie doorgaat. Helaas weet ik niet hoe lang dat doorgaat. Ik neem maar aan dat het maar even is en dat de EPS die ik gebruik, al uitgekrompen is...

Overigens gebruik ik voor de bovenbouw van de eerste twee bakken EPS (onderbouw is XPS), omdat het lichter is en goedkoper. Op de bakken waar de rails komen, ga ik voor onder- en bovenbouw XPS gebruiken, dat nog veel stijver is dan EPS. Ik maak me dan ook geen zorgen dat de bakken niet zuiver op elkaar zullen gaan aansluiten.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #113 Gepost op: 15 november 2015, 20:26:29 »
Nog bedankt voor de reacties. En voor het geduld, want dat moet je wel hebben als je de bouw wilt volgen.  :) Geduld is tijd, neem de tijd, doe ik ook.
Het is voor het eerst dat ik dit doe, al doende leert men.

De vorm zit er al een beetje in.

De rechter bak is nu dicht met de contouren van de bergen en rotsen die daar moeten komen, uitgesneden uit 5 cm dikke platen met weerstandsdraad. De stroken zitten met een dotje kit onder en boven vast, zodat ik er nog van alles uit kan snijden, zonder op lijm te stoten, want daar gaat de draad niet zomaar doorheen. Het verder snijden gaat zoals gezegd later verder.


Met de ochtendzon door de vitrage is het wel een popart geheel.


Rolgordijn omlaag.


Hierboven zitten de stroken nog alleen vast met een prikker. Met de stift aangegeven waar de prikker erin gaat, plus het nummer. De hele partij wordt losgehaald, dan gekit en weer op de plaats gebracht.
Even kijken of het allemaal nog te tillen is:


Met 1 hand, welgeteld 9 kg. Makkelijk op te pakken, aan de kant te schuiven en dergelijke, door één persoon.

De twee bakken links en rechts achter moeten het volgende op onderstaand plaatje van Google Earth uit gaan beelden:


Links Fort Liberia, rechts de rotsenpartij, met de magische kleurtinten, later zal ik daar nog foto's van laten zien. De rest van het plan komt daar min of meer verwrongen, ingekort en/of uitgerekt onder te liggen / tegenaan te staan.  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #114 Gepost op: 15 november 2015, 20:57:48 »
Wowwowwow. Da's nog eens een berg! De foto waar je het optilt geeft goed aan hoe indrukwekkend het lijkt te gaan worden. Gaaf.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #115 Gepost op: 16 november 2015, 08:59:08 »
Helder, Huub. Het klinkt erg interessant, misschien ook wel een idee voor tentoonstellingsbanen?

Die bergen zijn inderdaad erg imposant! :o (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #116 Gepost op: 16 november 2015, 19:02:23 »
idd imposant, die bergen komen achter je station straks? en heb je ook iets van een baanplan gemaakt? ben benieuwd naar de verdere afwerking (y)

groet, Wim
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #117 Gepost op: 16 november 2015, 19:45:55 »
Als ik de baan zo maak dat die te verhuizen is, zou die ook naar een tentoonstelling kunnen. Als die ooit zover komt. Ik zie wel. Voor toeschouwers kan dat nog jaren gaan duren, voor mij geeft het bezig zijn met de baan al genoeg voldoening.

Wim, het plan in mijn hoofd wordt steeds nog bijgeschaafd, maar ik had al eens een baanplan voorgelegd.

Dat is alweer een tijd geleden. Ik wist toen nog niet dat de baan in de woonkamer zou komen. De bergen rondom kunnen nu in verhouding wat groter, hoger worden.

Je zou het plan 180° kunnen draaien, de bergwand komt dan bovenaan. De loop van de sporen gaat er anders uitzien. Ik ga eerst het landschap ruw bouwen en daarna wordt de infrastructuur 'uitgesneden'. Eigenlijk zoals in het echt. De plannen stel ik telkens ter plekke bij.

Terug in dit topic heb ik ook al wat plannen laten zien.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #118 Gepost op: 16 november 2015, 19:57:07 »
Geen kinderachtige aanpak. Leuk man!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #119 Gepost op: 27 november 2015, 11:14:46 »
Bedankt, en nu wil ik wat vragen over de achtergrond, nogmaals, want ik was er al eens over begonnen. Nu ik de twee bakken waarop de bergpartijen komen, in hun ruwe vorm gereed heb, wil ik eerst de achtergrond 'ophangen'.
Deze komt uiteraard achter de bergen tegen de wand, maar tot hoe ver, tot welke hoogte moet dat gaan?

Ik heb twee plaatjes voor wie mee wil denken, even met een paar lijnen in Paint bewerkt, waarmee ik twee keuzes aan wil geven.

1) tot aan het plafond, tegen het plafond aan zeg maar:

er komt dan wel een naad tussen plafond en achtergrondmateriaal, die afgewerkt moet worden

2) zo'n 20 cm vanaf het plafond:


Verschil met 1 en 2 is voor mij: 1 lijkt me mooier, maar is lastiger: het afwerken van de naad tussen plafond en materiaal van achtergrond. Ook de hoogte maakt het wat lastiger. Optie 2 is dus wat makkelijker te doen, maar ik weet niet of het erg lelijk gaat staan, de gapende opening tossen bovenkant achtergrond, en het plafond. Je ziet dus een stukje muur dan. Maar ja, het houdt érgens op, de schaalwereld.

In beide gevallen wil ik op de achtergrond de bergen in de hoogte nog wat verder door tekenen/schilderen, en daarboven een rustige zacht blauwe hemel. Je staat als toeschouwer rond het hele stationsgebied in een dal en kijkt aan alle kanten tgen de bergen op. De bergen op de twee bakken zijn dus maar de voet van bergen, die daarachter nog veel verder omhoog rijzen.