Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Passage bij Villefranche de Conflent, H0m  (gelezen 47371 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #120 Gepost op: 27 november 2015, 11:34:14 »
Hoi,

Ik heb beide situaties een tijdje op me in laten werken. Of iets mooi is, is vaak een gevoelskwestie en dat gevoel moet je dan 'vangen' in woorden om het over te kunnen brengen op een ander.

Mijn conclusie: 1 = sowieso mooier, namelijk de bergen zijn imposant qua omvang en daar hoort een groot deel lucht/hemel bij om alles in verhouding te houden. Dus mijn gevoel voor verhoudingen zegt dat dit bij 1 precies goed is. Bij 2 is de lucht te "kort".

Daarnaast komt de naad tussen achtergrond en plafond bij situatie 1 precies op de plek waar je die verwacht, namelijk op de "naad" tussen de muur en het plafond. Hierdoor is er sprake van 1 naad. In situatie 2 heb je twee 'naden". De eerste is tussen achtergrond en muur en dan daarboven nog de "naad" tussen muur en plafond. Die twee naden in situatie 2 geven een onrustiger beeld dan die éne naad in situatie 1.

Helpt dit?  :D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #121 Gepost op: 27 november 2015, 11:52:13 »
Huub, de lagere versie zal in mijn ogen mooier zijn, zeker met een frieslijst ervoor :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #122 Gepost op: 27 november 2015, 13:33:41 »
"Frieslijst" is denk ik het sleutelwoord. In beide gevallen staat dat denk ik mooier mèt dan zonder. Ik zou dan voor de plafond-versie gaan. Met een beetje frieslijst zie je misschien niet eens de overgang tussen plafond en achterwand. Kan je gelijk mooi uit het zicht wat lampen erboven hangen.

Zoiets:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #123 Gepost op: 27 november 2015, 15:53:44 »
Eerst iemand voor optie 1.
Dan iemand voor optie 2.
En dan Reinout die er een soort compromis van maakt. Het beste van twee werelden in één.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #124 Gepost op: 27 november 2015, 16:07:28 »
De fries komt helemaal vóóraan boven de baan, dus vanwaar ik de foto maak zo'n beetje. Als ik daar dan sta, kijk ik tegen de fries aan / onder de fries door, ongeveer zoals Reinout hem tekende. De baan zelf komt nog vóór de bergen te liggen.

Ik houd het dan ook op de visie van Hijlco en Reinout. Ronald zijn visie zou ik doen als de twee bakken ook tevens de baan waren, óf bij een baan langs de wanden, maar dat is niet zo. Hijlco heeft een punt als hij het heeft over de hoge bergen en dus ook hoge achtergrond, bovendien maar één naad.

Eventjes een heel globaal plan in Paint geklad, let niet op de sporen, ook niet op het aantal sporen en op de rest van de verhoudingen. Alleen om een beetje een idee te krijgen. Eigenlijk zou je het kunnen zien als een kijkdoos, vanachter het bureau overzie je het grootste gedeelte van de baan.



NB:
- de vet zwarte lijnen geven de plattegrond van mijn doorzonwoning aan
- het onderste gedeelte is mijn gezellige leefhoekje, waar ik vaak achter (onder op de tekening) het bureau zit
- de fries komt dus helemaal vooraan de baan, zie de grijze balk op de tekening
- als je dan onder op de tekening gaat staan, zie je de baan ónder de fries door, je ziet dan niet het plafond
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 13:40:23 door Reinout van Rees. Reden: Oorspronkelijke plaatje hersteld »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #125 Gepost op: 27 november 2015, 19:13:18 »
Dus... het is niet alleen minimaal een meter hoger dan de gemiddelde spoorbaan hier op het forum, het lijkt ook nog eens een stuk breder. Benieuwd hoe het er met die verhoudingen uit gaat zien. 't Lijkt best gaaf te worden. Veel plezier met bouwen gewenst!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #126 Gepost op: 13 februari 2021, 11:30:27 »
Na een verhuizing moesten er nieuwe plannen gemaakt worden. Ik heb nu een ruime zolder, warm en droog, zodat ik opnieuw aan het plannen ben gegaan.

Maar nu, deze week vond ik eindelijk eens iets uit Frankrijk omtrent le train jaune, en wat?! Daar is me toch een stel Fransen bezig geweest station Villefranche de Conflent op 8 modulen te maken, daar sta ik versteld van hoe mooi en echt lijkend. Ga hier maar eens kijken als je belangstelling hebt:

Link naar artikel

(Ik krijg de link niet korter, weet niet meer hoe dat ging.)

Dit is een presentatie met alles erop en eraan, geen bouwverslag eigenlijk. Maar het is zo áf, waarom zou ik er dan ook nog eens aan beginnen - het ís er al.
Het brengt mij wel weer op een idee om de ingang van het station, vóór de stenen brug waarmee Déjipé het station begint, te gaan bouwen. Dat betekent opnieuw de stalen brug en de stenen brug St Pierre te bouwen, maar nog volgens de maatvoering die ik eigenhandig genomen heb in 2015.

Daarnaast een stukje van het prachtige stadje, een berg met ford Liberia, dat wordt al een hele uitdaging. Te beginnen met de stalen brug.

Aan de andere zijde van het immense station ligt de uitgang van normaalspoor naar Perpignan, met een stenen boogbrug en iets verderop een oud verlaten stukje industriespoor. In mijn baanplannen kun je zijn wat ik bedoel.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11325.msg170364#msg170364

Binnenkort meer over de herbouw van de stalen brug.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 17:04:06 door Bert van Gelder »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #127 Gepost op: 15 maart 2021, 17:02:04 »
En wat ga je nou zelf maken?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #128 Gepost op: 15 maart 2021, 17:07:45 »
Ik krijg de link niet korter, weet niet meer hoe dat ging.

Je bent er bijna...  ;)

{url=https://nu.nl}Naam korte link, bijvoorbeeld NU.NL{/url}

Dat wordt dan (en klik op CITAAT als je het wilt zien):

NU.NL

Gr, Bert

PS: zie ook bij “hoe werkt plaatje uploaden”. Daar staat onderaan een gebruiksaanwijzing.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 17:10:00 door Bert van Gelder »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #129 Gepost op: 15 maart 2021, 20:13:33 »
Dankjewel Bert, het is weer duidelijk. Ook voor het aanpassen van mijn bericht.  (y)

Huup, dat staat eigenlijk al in mijn vorige bericht. In het midden ongeveer.  :)

En ook de uitgang naar Perpignan wil ik gaan maken. Enkel normaalspoor, elektrisch met een stenen spoorbrug en aftakking naar verlaten industrie. Met het schaduwstation voor deze pendelaars ben ik al begonnen. Binnenkort ook het vervolg hier, komt vanzelf.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #130 Gepost op: 15 maart 2021, 20:26:05 »
Straal overheen gelezen, sorry 😋
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #131 Gepost op: 16 maart 2021, 16:00:42 »
 ;D Doe ik ook zo vaak, geeft niks. :angel:

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #132 Gepost op: 20 maart 2021, 11:47:41 »
Huub,

Ik had je bijdragen over de zelf gebouwde brug eerder gemist.
Mooi stukje werk op pagina 2 en 3 van je draadje.
Dank voor de onbedoelde tip van de PLASTRUCT profielen.

Jouw manier van landschap maken als laagjes reliëf vind ik heel interessant.
Inspirerend. Zie ik het goed dat je hier Piepschuim ipv XPS gebruikt ?

Eric

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #133 Gepost op: 20 maart 2021, 16:07:31 »
Eric,

Het is ook alweer lang geleden dat ik daarmee bezig was. Die brug leek me in verhouding al te klein, omdat ik geen afmetingen had en maar wat ingeschat heb, weliswaar met behulp van ervaren bouwers.

In 2015 ben ik een weekje in Villefranche de Conflent wezen kamperen en heb de brug toen eigenhandig opgemeten. Ook heb ik veel foto's gemaakt van station, stad, fort en traject van het gele treintje.


Stalen brug over rivier la Têt. Foto genomen vanaf de stenen brug St Pierre door Huub van Ginhoven 


Villefranche de Conflent 2015, stenen brug St Pierre met stalen spoorbrug over de rivier la Têt. Foto Huub van Ginhoven

In werkelijkheid bleek de brug een meter breder, een meter hoger en een stuk langer te zijn. Als ik weer een beetje op dreef ben, ga ik er weer mee aan de slag:

- het maken van de stalen brug op schaal
- het opnieuw maken van de stenen brug st Pierre, nu uit XPS in plaats van toen uit PUR
- het bouwen uit XPS en PS van een stukje van het historische stadje, links van de stenen brug
- het bouwen - niet-op-schaal - van Fort Liberia, dat rechts van de stenen brug, over de nauwe doorgang van het meterspoor van Train Jaune,  tegen een berg op ligt

Het klopt dat de bergpartijen eerder in dit draadje uit EPS (piepschuim) zijn gesneden, dat is nóg lichter dan XPS, sneller te snijden met weerstandsdraad, heeft weinig te houden, dus mag het wat minder stevig zijn dan XPS.

Zowel de onderbouw van de baan, als de toekomstige gebouwen óp de baan, muren en zo, snijd ik uit XPS.

De onderbouw wordt stevig en stijf, vervormt niet door temperatuur, vocht of het verwachte gewicht dat erop gaat komen. Grote voordelen t.o.v. hout - er komt geen hout meer aan te pas.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m
« Reactie #134 Gepost op: 21 maart 2021, 11:18:21 »
Huub,

Mooie detail foto's van deze burg/viadukt.
Je kunt goed zien dat het inpassen van schoren met allerhande tussen-verbindingen met hoeklijnen en strippen gepaard gaat.
dat was in die tijd zo.
Daarom was het in mijn versie van mijn gekromde viadukt op de Alt Wutachtalbahn ook lastig eff 3D schoren in te bouwen.

Plaatjes komen me trouwens bekend voor.
Ik ben in 1984 daar geweest op weg naar Andorra en Lourdes.

Prima vakantiegebied. En leuk ritje met de train jaune.

Eric