Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.  (gelezen 11632 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #30 Gepost op: 15 August 2010, 14:37:09 »
Tsja hoe zou dat nou komen  :-X

...

Misschien moet je eens ophouden om je onderschrift bij je avatar zo krampachtig in stand te houden.

Gr.
Eric

Hear, hear !!!

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #31 Gepost op: 15 August 2010, 15:01:00 »
Ik heb nooit gezecht dat ik niet lees.
Luisteren naar de text.

Text aloud 2.7 vertaalt goed  ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #32 Gepost op: 15 August 2010, 16:45:17 »
Alleen heeft die winkel ze niet in de 4Watt variant, dus vroeg ik om een alternatief.
Zeg dat dan meteen! Hup, winkel zoeken die wel zwaardere weerstanden verkoopt, heel simpel.

Je hebt ook nog steeds niet verteld hoeveel die weerstand moet gaan dissiperen...
ook andere bedankt.
Ik weet dat een sperdiode een aparte benaming heeft.
Nou breekt m'n klomp... en dan kom je vragen wat een sperdiode precies is!?
Dus sperren = de inductie stroom op vangen van de spoel die anders na het inschakelen de aansturing zou kunnen beschadigen.
Nee, dat heb je dus verkeerd begrepen.

Een diode die spert laat geen stroom door (tenzij je over de maximale sperspanning heen gaat)

De betreffende diode wordt anti-parallel gezet aan de belasting: zodoende kan de belasting prima ingeschakeld worden, maar bij het uitschakelen zal de inductiepuls, die kwa richting precies tegengesteld is aan de oorzaak van zijn ontstaan, een weg vinden via de diode, en langzaam afnemen.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #33 Gepost op: 15 August 2010, 16:53:43 »
die 4 watt mag dus ook hoger zijn, is dus gewoon de maximale te belasten watt?

Nu is me de sperspanning helemaal duidelijk ;)

 (y) mvg Waylon

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #34 Gepost op: 15 August 2010, 17:01:53 »
die 4 watt mag dus ook hoger zijn, is dus gewoon de maximale te belasten watt?
Die 4 watt is het maximale vermogen wat de weerstand kan verwerken. Dus als ze die niet hebben kan je ook 5 watt of 10 watt kiezen.
Ik zit me alleen af te vragen of je echt een 4W weerstand nodig hebt, lijkt me nogal veel voor een weerstand voor een led. Kun je laten zien waar dat staat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #35 Gepost op: 15 August 2010, 17:06:07 »
@ klaas: de IR LED is 4 Watt: ik denk voor het zenden van het DC-car spul, maar ik verdiep me niet in hoe alle verschillende systemen werken, dus misschien zit ik er naast, maar het staat op de vorige pagina geloof ik.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2010, 17:38:29 »
ja klopt, aansturing voor de digitale centrale DCC om de CV's te programmeren.

er staat een 230 Ohm tot 1kOhm 4Watt weerstand met een 1N4001 (waar ik een 1N4007 voor gebruik.)
En aangesloten op 1 IR-led

Als je 6 IR-leds aansluit (niet van toepassing voor programmeren CV's) heb je een 230 tot 1k Ohm 1Watt weerstand nodig met 1N4001 eventueel 007.

bron.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #37 Gepost op: 15 August 2010, 19:10:56 »
Het is me nu duidelijk, maar ik heb nog steeds het gevoel dat die 4 watt lichtelijk overdreven is.
Maar om dat goed te kunnen bepalen moet je meer van de achtergronden weten.
B.v. wat is het type van de IR-led?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #38 Gepost op: 15 August 2010, 19:38:13 »
Het gaat om deze

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #39 Gepost op: 15 August 2010, 19:54:14 »
Nou,  dan gaan we eens rekenen.
Die led heeft een aanbevolen stroom van 20mA, en een maximum toelaatbare stroom van 30mA.
De digitale spanning uit een centrale is ongeveer 20V, laten we uitgaan van het extreme geval, dan is het 22V.

Over led en diode samen verlies je ongeveer 2V, dus blijft er 20V over voor de weerstand.
Bij 230 ohm gaat er dan 87mA lopen, dat is dus al veel te veel.
Om op 30mA uit te komen moet je 666 ohm hebben. Laten we uitgaan van de standaardwaarde 680 ohm.

20V * 30mA = 600mW. En aangezien die stroom maar de helft van de tijd loopt (de andere helft sper je met de diode) kom je op 300mW.

Ga je uit van 20mA, bij 20V, dan heb je 1k nodig.
Het vermogen wordt dan 20mA * 20V = 400mW, gedeeld door 2 is 200mW. Dus dan kom je uit op een standaard weerstandje van 0,25W.

Dus zoals ik al zei, die 4W is lichtelijk overdreven. Je zou op die site eens kunnen vragen hoe zij die 4W hebben berekend. Daar ben ik wel benieuwd naar.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #40 Gepost op: 15 August 2010, 19:59:48 »
Oke netjes.

Een lokmouse heeft geloof ik 18 volt, maar mag je dan ook gewoon voor 20v uitrekenen? (dus jou berekening gebruiken)
Of kan je beter echt de exacte gebruiken?


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #41 Gepost op: 15 August 2010, 20:02:05 »
Bij de berekening kan je het beste uitgaan van de ongunstigste toestand, dus 20V.
De werkelijkheid kan dan allleen maar meevallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #42 Gepost op: 15 August 2010, 20:05:58 »
hoe bereken jij die Ohm dan ten op zichte van de mA ?
Hoe weet je dat bij 230Ohm 87 mA gaat lopen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #43 Gepost op: 15 August 2010, 20:13:55 »
Daar is nou die basiskennis voor... de Wet van Ohm is bij dit soort berekeningen onmisbaar.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #44 Gepost op: 15 August 2010, 20:25:13 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_ohm

Basiskennis!

Eerst leren, dan kloten.

Dan falen, dan bijleren, dan slagen.

Het had een spreuk kunnen zijn in het oude gebouw van m'n middelbare school. :D
Met vriendelijke groeten, altijd.