Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:26:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:26:08
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:22
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:24:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:20:31
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 12:16:48
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door Mark D.
Vandaag om 12:06:02
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door GD
Vandaag om 11:59:05
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door ruben derks
Vandaag om 11:37:24
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ronald1956
Vandaag om 11:25:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door henk
Vandaag om 11:08:23
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
Kleine boutjes vastzetten? door ruudns
Vandaag om 10:55:09
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:40:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 09:21:09
Oeps door Forever Rocofan
Vandaag om 09:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:33:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:41:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 07:34:35
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 maart 2020, 23:53:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
29 maart 2020, 23:33:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
29 maart 2020, 23:31:07
  

Auteur Topic: Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.  (gelezen 9615 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:29:20 »
Ik citeer je eigen spreuk maar even: "Ze zeggen dat ik nooit luister, Of zoiets...::)

Lezen doe je ook niet veel. Er is veel geduld op dit forum (ok, soms wat minder) maar althans wat mij betreft geldt dat ik dan wel de idee wil hebben dat je de gegeven antwoorden serieus neemt en niet binnen een of twee bladzijden dezelfde vraag nog een keer stelt.

Gerard

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:41:32 »
Oke dat is waar,
Maar je moet je iemand voorstellen met een 0 kennis van elektronica.

Daarom is het soms voor jullie van zelf sprekend maar snap ik er niks van.

Dat is soms best lastig te begrijpen  ;)

Mvg, Waylon

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2727
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:59:53 »
Iemand met 0 kennis van electronica kan ook nog steeds eens handleidingen en dergelijke doorlezen: veel van de vragen die je op de eerste pagina stelde stonden gewoon in de handleiding van de decoder, en ook op een website.

Vragen is niet erg, maar zeker componenten op zich zijn op het internet prima uitgelegd (wikipedia raad ik niet aan, omdat daar al snel veel te diep tot een atomair niveau ingegaan wordt op de werking en bouw van een bepaald onderdeel)

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2010, 15:56:34 »
ja maar meestal staan de handleidingen in "grootte mensen taal" om het zo even te zeggen.

Termen en benamingen die je niet dagelijks gebruikt,
Ook veel verdraaide benamingen uit de elektronica wereld.

Maar goed, ik ga wat proberen.

Nog 1 dingetje,

Ik ken de decoder handleiding, heb em zelfs uitgeprint en 10x gelezen.
Maar ik weet nog altijd het verschil niet tussen de 04/05-SI - de eerste tekening en de tweede tekening

Bij de eerste staat dit :

Reedcontact als sensor
uitschakelbaar met Cv24

Bij de tweede staat dit:

Reedcontact als sensor,
uitschakelbaar met CV 24
3,0 - 4,5Volt

Ook maken ze hier gebruik van een dergelijk 1N4001 Diode.
en staat achter het reedcontact 10K

En het gebruik van een "sperdiode" is mij ook niet helemaal duidelijk.

Ik kan nu op 1N4001 zoeken, google O.I.D. en ik kan er een aantal kopen en inbouwen.
Maar dan weet ik nog altijd niet wat het doet.

Google helpt je ook niet veel verder.

Mvg, Waylon

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1929
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:11:44 »
Een 1N4001 is een universele vermogensdiode, tot 1 Ampere.
Voor kleine Car system toepassingen zou je ook de kleinere 1N4148 kunnen nemen, die gaat tot 100 mA, dus 0.1 Ampere.
Een waarde van 10K bij een reedcontact lijkt me raar, dat zou ik bij een weerstand verwachten, dan is het dus 10K Ohm ofwel 10000 Ohm.
Een sperdiode wordt bij relais toegepast om de inductie stroom op te vangen van de spoel die anders na het inschakelen de aansturing zou kunnen beschadigen.
Hiervoor wordt erg vaak de 1N4148 toepast en alleen bij hele grote relais een 1N4001.

Als je een goede en goedkope onderdelen leverancier zoekt voor kleinere orders, kijk dan es bij Dick Best: www.dickbest.nl
Voordelen zijndat hij de spullen indien mogelijk in een enveloppe verstuurt, dus lage verzendkosten en al vanaf Euro 5 levert.

PS: in plaats van de 1N4001 kun je ook de 1N4007 nemen (of alles ertussen), alleen de maximale spanning is dan hoger...
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2010, 16:16:51 door HansQ »
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7737
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:22:11 »
ja maar meestal staan de handleidingen in "grootte mensen taal" om het zo even te zeggen.

Termen en benamingen die je niet dagelijks gebruikt,
Ook veel verdraaide benamingen uit de elektronica wereld.

Google helpt je ook niet veel verder.

Mvg, Waylon

Je moet ook niet naar google... maar naar de bieb gaan en daar een boek uit één van de kasten halen: "Beginnen met elektronica". Omdat de jonge leu van tegenwoordig helemaal van het internet zijn: Kunnen we ook het een en ander online kopen. Bijvoorbeeld bij een van de grootste boekverkoper Bol.com: Elektronica voor Dummies. Dat kan je mooi doen van je verjaardagsgeld dan maar even geen investeringen in zaken voor de modelbaan maar een inverstering in uitbreiding van je kennis en kunde. Helaas is het dus niet iets elektronisch maar gewoon op "ouderwetse" papier wat je kan vasthouden... Als je het boek uit hebt weet je al wat meer over elektronica en dan kan je wat beter de handleidingen lezen.

Een extra Als het mogelijk is: Neem Duits en Engels in je eindexamenpakket op... of ga een talencursus doen... Die twee talen worden veel gebruikt in de techniek. De meeste handleidingen zijn in het Duits of Engels. Daar krijg je geen spijt van.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2010, 16:27:14 door Ronald Koerts. Reden: Quote toegevoegd... »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18488
    • Pagina van klaas
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:24:01 »
Ik sluit me helemaal aan bij de aanbeveling om eens papieren boeken te gaan lezen.
Een andere goede investering is lid worden van een modelspoorclub. Daar kun je verrassend snel bijgespijkerd worden, vooral omdat een 1 op 1 gesprek aan tafel veel effectiever is dan je informatie uit het internet te hengelen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1929
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:33:09 »
Andere tip: www.circuitsonline.net, als ik daar een domme vraag stel krijg ik zowaar meestal een bruikbaar antwoord!
Maar als je het  niet 'the hard way' wilt leren (verbrande onderdelen en vingers) zou ik inderdaad es een boekje lezen...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Gerwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:35:52 »
Ik kan me ook aansluiten bij de aanbevelingen, maar ik heb er nog/weer een. Ga een workshop DC-Car volgen, want het is niet alleen een kwestie van even een ledje aansluiten.

En denk niet dat alle led's hetzelfde zijn, want naast de kleur en afmetingen zijn er vaak hele andere karakteristieken. Zo kan het dan voorkomen dat je denkt een "witte" led te hebben, bouw je hem in krijg je blauw licht (wat de oorzaak is van een te lage stroom). DC-Car steekt veel tijd in het vinden van de juiste combinaties, zodat stroomverbruik tot een minimum wordt beperkt en de lichtsterkte niet overdreven is.

Naast dit zijn er nog veel meer zaken waarvan je eens op de hoogte moet worden gebracht. Denk aan de ideale overbrengingsverhouding, motor-spanning en stroom, de vooras, zwevende sleper wel of niet, accu capaciteit enzovoort.
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2727
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:48:48 »
Zo kan het dan voorkomen dat je denkt een "witte" led te hebben, bouw je hem in krijg je blauw licht (wat de oorzaak is van een te lage stroom).
Bij mij is het juist andersom... een LED gaat blauw licht geven bij teveel stroom...

Verder ga ik mee met de aanbevelingen eens een boek te lezen.
@ HansQ: verbrande vingers en (ontploffende) transistoren maken we allemaal wel eens mee denk ik... ook mij overkomt het zo nu en dan toch nog eens (net zoals een schok krijgen, maar dat heeft weinig met modelbouw van doen) het is dan weer een aardig leermoment om de volgende keer toch beter op de weerstandswaarde te letten bijvoorbeeld ;)

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2010, 22:02:46 »
Iemand a.u.b. een sperdiode nummer voor mij?
Als ik zoek op sperdiode vind ik niks bij o.a. Dickbest.

Nog iets.

Bij aansluitschema van DCCentrale voor korte afstandsturing (als CV Programmer.)
heb je bij 1 IR-Led een 4W 220-1Kohm weerstand nodig.
Die hebben ze ook niet.

Wel voor 6 IR's hebben ze 2 weerstanden.
Welke heb ik nu nodig:

Koolfilmweerstanden   1W    820Ohm
Metaaloxideweerstand    1W    820Ohm

Als ik hieruit ben kan ik bestellen.

(ik neem aan dat ik bij deze aansluiting voor de DCC centrale ook gewoon 1N4007 Diode mag gebruiken IPV de 1N4001.

Evenals in de Decoder aansluiting, een 1N4007 en geen 4001... (is een 1N400... diode! nou gewoon een sperdiode...)

(wat deze betreft dan.

Mvg, Waylon.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2010, 22:25:34 door W. Dagevos »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2727
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2010, 23:11:02 »
Waylon: dit gaat zo echt niet werken, je zult wat basiskennis op moeten gaan doen.

Een sperdiode is een wat aparte benaming, omdat elke diode kan sperren. Het is een andere benaming voor wat ik vaak een vrijloopdiode noem: vrijloopdiodes als type bestaan niet. Het zijn gewone diodes die als vrijloopdiodes gebruikt worden.

Dat die 220-1k ohm weerstand niet bestaat, klopt: het is om aan te geven dat de weerstand zo laag kan zijn als 220 ohm en zo hoog als 1 kilo-ohm.

Ik weet niet wat de spanning is die beschikbaar is voor die IR-LED, maar met een 1 Watt weerstandje wordt het, ben ik bang, een rokende boel: metaalfilm is nergens voor nodig, een koolfilmweerstand is prima.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1929
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #27 Gepost op: 15 augustus 2010, 00:37:55 »
Voor een (minimaal) 1W weerstand van 820 Ohm kun je bij Dick Best het volgende nemen: "Metaaloxide 3W 5% Vitrohm".
En je kunt inderdaad een 1N4007 gebruiken in plaats van een 1N4001, zelfde afmetingen en eigenschappen behalve de maximale spanning.

Maar ik heb wel de indruk dat je dit beter met wat hulp kunt aanpakken, anders wordt hhet een teleurstelling denk ik...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2010, 10:05:08 »
Ja, maar soms denken jullie dat ik dommer ben dan het is.
Ik snap ook wel dat er geen 220-1k Ohm weerstanden bestaan, en dat ze bedoelen dat dat er tussen moet liggen  ::)
Alleen heeft die winkel ze niet in de 4Watt variant, dus vroeg ik om een alternatief.
Valt me op dan Hans een heel elektrischeteits boek heeft gepost.
Die ook nog eens makkelijk te lezen.
Dus een persoonlijke dank aan jou.

ook andere bedankt.
Ik weet dat een sperdiode een aparte benaming heeft.
En ik heb eens een elektrischiteits boek opgezocht (online)
En daar stond geen sperdiode in.
MiniatuurA gebruikt deze benaming dus wel...

Dan licht het probleem niet bij mij maar bij degene die de benamingen in de handleiding gezet heeft.

Ook staat er een 1N4001 diode die gebruikt moet worden, en erboven wordt een sperdiode gebruikt.
Nou heb ik begrepen van hand dat een 1N4001 ook als sperdiode gebuikt wordt.
Oftawel een diode die kan sperren.

Dus sperren = de inductie stroom op vangen van de spoel die anders na het inschakelen de aansturing zou kunnen beschadigen.

Zo komen we er ook.
Ik ga niet verder in electrischiteit,
Ben er ook niet echt in geinteresseerd.
Is gewoon dat ik een werkende DC-Car auto wil hebben
Dan is een beetje electronica kennis zeker mooi megenomen.
Maar om alleen daarvoor een boek te kopen  :-\

zijn net die 3 weerstandjes die ik even wou weten, en mijn antwoorden heb ik gehad.
Nogmaals dank hiervoor.

Mvg, Waylon

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
Re:Hulp gevraagt bij diverse weerstanden.
« Reactie #29 Gepost op: 15 augustus 2010, 14:32:57 »
Ja, maar soms denken jullie dat ik dommer ben dan het is.
Tsja hoe zou dat nou komen  :-X

Maar goed ik ga toch nog maar een poging wagen.

Het helpt ons natuurlijk wel als je je vragen duidelijk stelt.
Als voorbeeld schrijf je eerst dit:
Citaat
Bij aansluitschema van DCCentrale voor korte afstandsturing (als CV Programmer.)
heb je bij 1 IR-Led een 4W 220-1Kohm weerstand nodig.
Die hebben ze ook niet.
En na een reactie hierop antwoord je met dit:
Ik snap ook wel dat er geen 220-1k Ohm weerstanden bestaan, en dat ze bedoelen dat dat er tussen moet liggen  ::)
Alleen heeft die winkel ze niet in de 4Watt variant, dus vroeg ik om een alternatief.
Dan is het handiger dat je dat gelijk schrijft.
Hoeven wij niet zo te gissen naar wat je bedoeld en hoeveel kennis je over iets hebt.

Citaat
Zo komen we er ook.
Ik ga niet verder in electrischiteit,
Ben er ook niet echt in geinteresseerd.
Is gewoon dat ik een werkende DC-Car auto wil hebben
Dan is een beetje electronica kennis zeker mooi megenomen.
Maar om alleen daarvoor een boek te kopen  :-\
Er is toch niemand die zegt dat je boeken moet kopen.
Loop eens een keer een bibliotheek binnen. En je kunt het geloven of niet maar die hebben ze ook in Limburg.  :P
Op 12 augustus krijg je nota bene zelfs al een titel van een boek door Ronald aangereikt.

Misschien moet je eens ophouden om je onderschrift bij je avatar zo krampachtig in stand te houden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric