Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:43:20
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 09:57:27
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 216199 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #210 Gepost op: 19 August 2011, 11:26:43 »
Het is allemaal zo logisch en doordacht......

Een stoptrein heeft een blauw dak met stoptreinbescildering , een Intercity een grijs dak met Intercity beschildering.

De nieuwe DDZ blijkt dus uit deze "combinatiebeschildering" en is dus zowel inzetbaar in Stoptreinen en Intercity.

Kleuren hebben niets met mooi of lelijk te maken, gewoon waar de trein voor gebruikt kan worden, vergelijk het maar een beetje met de oude kleuren dieselrood, elektrischgroen en getrokken blauw....

Simpel hé !
Ook Engelse treinen zijn leuk

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #211 Gepost op: 19 August 2011, 11:28:56 »
tuurlijk. Het dak van DDZ is blauw zodat het ook in de sprinterdienst kan worden ingezet. 's logisch.
Dat niemand daar eerder op gekomen is  ???
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #212 Gepost op: 19 August 2011, 11:38:31 »
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.

De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #213 Gepost op: 19 August 2011, 11:45:11 »
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...
De MDDm is de motorwagen en volgens mij bestaat ie uit één deel!  :)
Over de power van deze motorwagen hoef je niet in te zitten want het ding heeft de power van een halve 1700...
We hebben ooit het plan gehad om er ooit een cargoe mee te rijden maar helaas hebben we dat nooit kunnen volbrengen. Een trein van 1200 ton zou de MDDm moeten kunnen trekken. Dus de verlenging van de dubbeldekkers naar zes rijtuigen kan geen probleem zijn voor deze locs met passagiers afdeling.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #214 Gepost op: 19 August 2011, 11:59:51 »
Het grote probleem bij de mDDM is niet zozeer de trekkracht, als wel de veel geringe adhesie op de wielen, doordat het een zesasser is. Ga er maar eens inzitten als passagier bij vochtig weer (hoeven nog geen eens hefstblaadjes te zijn) en je weet genoeg....... Hij wil wel, maar niet genoeg grip op de rails.

Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #215 Gepost op: 19 August 2011, 12:04:00 »
Oplossing: flink zwaarder maken....

Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #216 Gepost op: 19 August 2011, 12:36:49 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #217 Gepost op: 19 August 2011, 12:42:14 »
Ben benieuw wanneer Bas in zijn nieuwe baan begint  8)

Ben nu al benieuwd naar al die schitterende ontwerpen die we de komende jaren op de baan gaan zien.

Gr.
Eric
Die DDZ had dan een grijze kop gekregen (irm) de rest is  (y) Eigenlijk gewoon een kopie van een IRM maar dan in het spiegelbeeld (de blauwe baan)
En nee ik ga niks ontwerpen noway dan krijgen we gifgroene treinen met paarse stippen ;)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #218 Gepost op: 19 August 2011, 13:41:57 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?

Het meer stroomgebruik staat in geen verhouding tot het toegenomen mDDM gewicht, in zo'n situatie.
Het veelvuldig slippen en opnieuw aanzetten kost ook (fors) energie.

Een mDDM met 5 rijtuigen zal het onder ongunstige adhesieomstandigheden, en daarvoor hoeft alleen in een er voor rijdende trein de WC doorgetrokken te worden, het al flink moeilijk krijgen, met extra stroomverbruik, extra materieelslijtage en vertraging tot gevolg.
Ook Engelse treinen zijn leuk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #219 Gepost op: 19 August 2011, 21:31:28 »
De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.

Er zijn 50 mDDM besteld plus 29 optie om alle 81 locs 1700 te vervangen in de DD-AR-III én -IV.
Mocht de optie niet gelicht worden, dan zouden alle DD-AR-IV een mDDM krijgen en de DD-AR-III de resterende mDDM.
Wat dan nog over bleef aan DD-AR-III zou zijn 1700 behouden.
Je zou dan dus krijgen: mDDM+IV, mDDM+III en 1700+III.
Zo zouden de treinsamenstellingen het best aansluiten bij de behoefte.
Echter de altijd eigenwijze dienst van exploitatie heeft alle mDDM aan de III-'en geplakt, omdat er ongeveer 50 DD-AR-III waren, en dat met enig passen en meten mooi paste op 50 mDDM.




WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #220 Gepost op: 19 August 2011, 21:47:39 »
Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)
En anti-slipbandjes, niet te vergeten!
Grt, Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #221 Gepost op: 21 August 2011, 11:30:10 »
Hebben/krijgen die treinstellen dan geen zandstrooi installatie ?
Of is die installatie niet goed genoeg om het slip probleem te verhelpen straks ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #222 Gepost op: 21 August 2011, 11:45:52 »
Geen enkel treinstel in Nederland (van NS) heeft een zandstrooi-inrichting. Wat soms wel eens makkelijk was geweest :P
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #223 Gepost op: 21 August 2011, 11:55:46 »

............Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Jaa een DDZ met botsneus
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #224 Gepost op: 21 August 2011, 12:44:48 »