Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 8116 en MP1 MTB door Bert_Apd
Vandaag om 21:49:05
Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 219212 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #210 Gepost op: 19 August 2011, 11:26:43 »
Het is allemaal zo logisch en doordacht......

Een stoptrein heeft een blauw dak met stoptreinbescildering , een Intercity een grijs dak met Intercity beschildering.

De nieuwe DDZ blijkt dus uit deze "combinatiebeschildering" en is dus zowel inzetbaar in Stoptreinen en Intercity.

Kleuren hebben niets met mooi of lelijk te maken, gewoon waar de trein voor gebruikt kan worden, vergelijk het maar een beetje met de oude kleuren dieselrood, elektrischgroen en getrokken blauw....

Simpel hé !
Ook Engelse treinen zijn leuk

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #211 Gepost op: 19 August 2011, 11:28:56 »
tuurlijk. Het dak van DDZ is blauw zodat het ook in de sprinterdienst kan worden ingezet. 's logisch.
Dat niemand daar eerder op gekomen is  ???
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #212 Gepost op: 19 August 2011, 11:38:31 »
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.

De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #213 Gepost op: 19 August 2011, 11:45:11 »
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...
De MDDm is de motorwagen en volgens mij bestaat ie uit één deel!  :)
Over de power van deze motorwagen hoef je niet in te zitten want het ding heeft de power van een halve 1700...
We hebben ooit het plan gehad om er ooit een cargoe mee te rijden maar helaas hebben we dat nooit kunnen volbrengen. Een trein van 1200 ton zou de MDDm moeten kunnen trekken. Dus de verlenging van de dubbeldekkers naar zes rijtuigen kan geen probleem zijn voor deze locs met passagiers afdeling.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #214 Gepost op: 19 August 2011, 11:59:51 »
Het grote probleem bij de mDDM is niet zozeer de trekkracht, als wel de veel geringe adhesie op de wielen, doordat het een zesasser is. Ga er maar eens inzitten als passagier bij vochtig weer (hoeven nog geen eens hefstblaadjes te zijn) en je weet genoeg....... Hij wil wel, maar niet genoeg grip op de rails.

Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #215 Gepost op: 19 August 2011, 12:04:00 »
Oplossing: flink zwaarder maken....

Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #216 Gepost op: 19 August 2011, 12:36:49 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #217 Gepost op: 19 August 2011, 12:42:14 »
Ben benieuw wanneer Bas in zijn nieuwe baan begint  8)

Ben nu al benieuwd naar al die schitterende ontwerpen die we de komende jaren op de baan gaan zien.

Gr.
Eric
Die DDZ had dan een grijze kop gekregen (irm) de rest is  (y) Eigenlijk gewoon een kopie van een IRM maar dan in het spiegelbeeld (de blauwe baan)
En nee ik ga niks ontwerpen noway dan krijgen we gifgroene treinen met paarse stippen ;)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #218 Gepost op: 19 August 2011, 13:41:57 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?

Het meer stroomgebruik staat in geen verhouding tot het toegenomen mDDM gewicht, in zo'n situatie.
Het veelvuldig slippen en opnieuw aanzetten kost ook (fors) energie.

Een mDDM met 5 rijtuigen zal het onder ongunstige adhesieomstandigheden, en daarvoor hoeft alleen in een er voor rijdende trein de WC doorgetrokken te worden, het al flink moeilijk krijgen, met extra stroomverbruik, extra materieelslijtage en vertraging tot gevolg.
Ook Engelse treinen zijn leuk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #219 Gepost op: 19 August 2011, 21:31:28 »
De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.

Er zijn 50 mDDM besteld plus 29 optie om alle 81 locs 1700 te vervangen in de DD-AR-III én -IV.
Mocht de optie niet gelicht worden, dan zouden alle DD-AR-IV een mDDM krijgen en de DD-AR-III de resterende mDDM.
Wat dan nog over bleef aan DD-AR-III zou zijn 1700 behouden.
Je zou dan dus krijgen: mDDM+IV, mDDM+III en 1700+III.
Zo zouden de treinsamenstellingen het best aansluiten bij de behoefte.
Echter de altijd eigenwijze dienst van exploitatie heeft alle mDDM aan de III-'en geplakt, omdat er ongeveer 50 DD-AR-III waren, en dat met enig passen en meten mooi paste op 50 mDDM.




WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #220 Gepost op: 19 August 2011, 21:47:39 »
Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)
En anti-slipbandjes, niet te vergeten!
Grt, Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #221 Gepost op: 21 August 2011, 11:30:10 »
Hebben/krijgen die treinstellen dan geen zandstrooi installatie ?
Of is die installatie niet goed genoeg om het slip probleem te verhelpen straks ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #222 Gepost op: 21 August 2011, 11:45:52 »
Geen enkel treinstel in Nederland (van NS) heeft een zandstrooi-inrichting. Wat soms wel eens makkelijk was geweest :P
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #223 Gepost op: 21 August 2011, 11:55:46 »

............Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Jaa een DDZ met botsneus
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #224 Gepost op: 21 August 2011, 12:44:48 »