Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 210236 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #210 Gepost op: 19 August 2011, 11:26:43 »
Het is allemaal zo logisch en doordacht......

Een stoptrein heeft een blauw dak met stoptreinbescildering , een Intercity een grijs dak met Intercity beschildering.

De nieuwe DDZ blijkt dus uit deze "combinatiebeschildering" en is dus zowel inzetbaar in Stoptreinen en Intercity.

Kleuren hebben niets met mooi of lelijk te maken, gewoon waar de trein voor gebruikt kan worden, vergelijk het maar een beetje met de oude kleuren dieselrood, elektrischgroen en getrokken blauw....

Simpel hé !
Ook Engelse treinen zijn leuk

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #211 Gepost op: 19 August 2011, 11:28:56 »
tuurlijk. Het dak van DDZ is blauw zodat het ook in de sprinterdienst kan worden ingezet. 's logisch.
Dat niemand daar eerder op gekomen is  ???
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #212 Gepost op: 19 August 2011, 11:38:31 »
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.

De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #213 Gepost op: 19 August 2011, 11:45:11 »
Het had dus niet veel gescheeld of er waren ook vijdelige mDDM's geweest...
De MDDm is de motorwagen en volgens mij bestaat ie uit één deel!  :)
Over de power van deze motorwagen hoef je niet in te zitten want het ding heeft de power van een halve 1700...
We hebben ooit het plan gehad om er ooit een cargoe mee te rijden maar helaas hebben we dat nooit kunnen volbrengen. Een trein van 1200 ton zou de MDDm moeten kunnen trekken. Dus de verlenging van de dubbeldekkers naar zes rijtuigen kan geen probleem zijn voor deze locs met passagiers afdeling.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #214 Gepost op: 19 August 2011, 11:59:51 »
Het grote probleem bij de mDDM is niet zozeer de trekkracht, als wel de veel geringe adhesie op de wielen, doordat het een zesasser is. Ga er maar eens inzitten als passagier bij vochtig weer (hoeven nog geen eens hefstblaadjes te zijn) en je weet genoeg....... Hij wil wel, maar niet genoeg grip op de rails.

Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Ook Engelse treinen zijn leuk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #215 Gepost op: 19 August 2011, 12:04:00 »
Oplossing: flink zwaarder maken....

Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #216 Gepost op: 19 August 2011, 12:36:49 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #217 Gepost op: 19 August 2011, 12:42:14 »
Ben benieuw wanneer Bas in zijn nieuwe baan begint  8)

Ben nu al benieuwd naar al die schitterende ontwerpen die we de komende jaren op de baan gaan zien.

Gr.
Eric
Die DDZ had dan een grijze kop gekregen (irm) de rest is  (y) Eigenlijk gewoon een kopie van een IRM maar dan in het spiegelbeeld (de blauwe baan)
En nee ik ga niks ontwerpen noway dan krijgen we gifgroene treinen met paarse stippen ;)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #218 Gepost op: 19 August 2011, 13:41:57 »
Zwaarder maken krijg je weer meer energieverbruik, en die willen ze nou juist omlaag halen toch?

Het meer stroomgebruik staat in geen verhouding tot het toegenomen mDDM gewicht, in zo'n situatie.
Het veelvuldig slippen en opnieuw aanzetten kost ook (fors) energie.

Een mDDM met 5 rijtuigen zal het onder ongunstige adhesieomstandigheden, en daarvoor hoeft alleen in een er voor rijdende trein de WC doorgetrokken te worden, het al flink moeilijk krijgen, met extra stroomverbruik, extra materieelslijtage en vertraging tot gevolg.
Ook Engelse treinen zijn leuk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #219 Gepost op: 19 August 2011, 21:31:28 »
De NS 50 mDDM's besteld om de 1700en in de DD-AR drietjes af te lossen. Daarbij was er ook nog een optie op 29 extra mDDM's die waren bedoeld om de 1700en in de DD-AR viertjes af te lossen. Dit gebeurde uiteindelijk niet omdat de dan vrijkomende 1700en overtollig bleken te zijn.

Er zijn 50 mDDM besteld plus 29 optie om alle 81 locs 1700 te vervangen in de DD-AR-III én -IV.
Mocht de optie niet gelicht worden, dan zouden alle DD-AR-IV een mDDM krijgen en de DD-AR-III de resterende mDDM.
Wat dan nog over bleef aan DD-AR-III zou zijn 1700 behouden.
Je zou dan dus krijgen: mDDM+IV, mDDM+III en 1700+III.
Zo zouden de treinsamenstellingen het best aansluiten bij de behoefte.
Echter de altijd eigenwijze dienst van exploitatie heeft alle mDDM aan de III-'en geplakt, omdat er ongeveer 50 DD-AR-III waren, en dat met enig passen en meten mooi paste op 50 mDDM.




WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #220 Gepost op: 19 August 2011, 21:47:39 »
Oplossing: bordje bij de deuren hangen met de tekst "gereserveerd voor buitengewoon obese passagiers"...  (y)
En anti-slipbandjes, niet te vergeten!
Grt, Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #221 Gepost op: 21 August 2011, 11:30:10 »
Hebben/krijgen die treinstellen dan geen zandstrooi installatie ?
Of is die installatie niet goed genoeg om het slip probleem te verhelpen straks ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #222 Gepost op: 21 August 2011, 11:45:52 »
Geen enkel treinstel in Nederland (van NS) heeft een zandstrooi-inrichting. Wat soms wel eens makkelijk was geweest :P
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #223 Gepost op: 21 August 2011, 11:55:46 »

............Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Jaa een DDZ met botsneus
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #224 Gepost op: 21 August 2011, 12:44:48 »