Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 20:39:32
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 20:37:42
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:22:05
Piko 2025 door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:20:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Pfarrerwinkel bahn door einte
Vandaag om 19:44:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:24:37
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 213344 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #180 Gepost op: 18 August 2011, 14:36:49 »
Grrrr...bij autos vinden ze kleuren dan ineens wel heel belangerijk.

Het grote verschil is dat nog altijd - ook met de opkomst van lease-auto's - de meeste mensen hun eigen auto daadwerkelijk gekocht hebben, en daarmee is-ie van hun. En inderdaad, daar kijk je ook 's avonds tegenaan, daar maak je een bepaalde indruk mee op andere mensen enz. Ik ken maar weinig treinen die daadwerkelijk eigendom zijn van een reiziger. Zelfs voor het Koninklijk Rijtuig gaat dat niet op ;D.

Weiger jij in te stappen in een taxi als-ie een kleur heeft die je niet mooi vindt?
« Laatst bewerkt op: 18 August 2011, 15:01:18 door Wesley­­. Reden: D\'r zit ook een \"f\" in zelfs... »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #181 Gepost op: 18 August 2011, 14:49:54 »

En ja het is inderdaad een stoptrein maar daar hebben we juist meer materieel voor nodig na de plan V blijft alleen de slt over en die is niet zo betrouwbaar en die DDM was juist ontworpen voor stations waar weinig (perron) lengte zat en nu gaatie weg (ddm-1 zien we zometeen bij sloperij koek jammer).

1) Ik schreef al eerder dat DD-AR uit de stoptreindiensten weg moet, omdat onze overheid in al haar wijsheid heeft besloten dat stoptreinen een gelijkvloerse instap met het perron moeten hebben/krijgen. En dat ga je bij DD-AR niet voor elkaar krijgen, dus ombouwen naar IC is de enige optie.

2) Ik vind het erg kort door de bocht om SLT te beschrijven als onbetrouwbaar. Dat materieel is er net en ja, het heeft zijn kinderziektes. Maar welk materieel heeft dat niet gehad? Geef het wel even de tijd en vel daarna een betrouwbaar oordeel.

3) Plan V blijft helemaal niet over, die wordt juist steeds meer afgevoerd. Inzet is nu hoofdzakelijk beperkt tot enkele lijnen in het zuiden en op de Emmerlijn. Emmerlijn is per 12-12-2012 over en de inzet in het zuiden mogelijk nog wel eerder.

4) er wordt al jaren geen materieel meer bij Koek gesloopt.

4 commentaarpunten op 1 alinea. Misschien eerst eens de klok zoeken als je de klepel hebt horen luiden?  :(

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #182 Gepost op: 18 August 2011, 15:04:47 »
Euh... toch even advocaat van de duivel spelen 8).

3) Plan V blijft helemaal niet over, die wordt juist steeds meer afgevoerd. Inzet is nu hoofdzakelijk beperkt tot enkele lijnen in het zuiden en op de Emmerlijn. Emmerlijn is per 12-12-2012 over en de inzet in het zuiden mogelijk nog wel eerder.

Dat zegt-ie dus ook niet. Ik geef toe dat het allemaal wat makkelijker zou lezen als Bastaard meer hoofdletters en punten zou gebruiken dan één hoofdletter aan het begin en één punt aan het eind van zijn bericht (dat zijn nu net de hoofdletter en de punt die je het minst hard nodig hebt ;D), maar hij zegt wel degelijk: "na de plan V blijft alleen de slt over", ergo: wanneer Plan V afgevoerd is, blijft er alleen SLT over.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2011, 15:06:34 door Wesley­­ »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #183 Gepost op: 18 August 2011, 15:17:35 »
Ehhh SGMm is er ook nog...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #184 Gepost op: 18 August 2011, 15:21:56 »
Ja goed, maar dat was niet het punt van Jeroen ;D.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #185 Gepost op: 18 August 2011, 16:58:02 »
Citaat
Maar waarom is dat zijraampje verdwenen? google laat niks los enige wat ik me kan bedenken is zonlicht.

In het meest recente nummer van de Koppeling (personeelsblad spoorwegpersoneel) staat een heel stuk gewijd aan de verbouwing tot DDZ. De reden die daar genoemd word voor de totale verandering van de cabineraam (en dus de daarbij horende zijramen) is het verbeteren van de aerodynamica. Zo wie zo is de DDZ een project wat helemaal mee gaat in de trent van het groen en milieubewust bezig zijn. Vandaar het verbeteren van de aerodynamica wat dus resulteert in minder luchtweerstand met een verminderd energie verbruik tot gevolg tijdens het rijden.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #186 Gepost op: 18 August 2011, 17:35:50 »

Hadden ze er dan niet beter een hele andere neus op kunnen zetten :P
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #187 Gepost op: 18 August 2011, 18:12:44 »
Zo oud is die DD-AR niet eens begin jaren 90 en de MDDM 1997/98 en nu al slopen/renoveren.
Tot nu toe zijn een paar schadebakken gesloopt, dat lijkt me vrij normaal als het herstel te veel kost.
Als de renovatie echt op gang komt zijn de meeste DDAR bakken al bijna 20 jaar in dienst, dat is volgens jou te vroeg? Dan vergeet je dat hetzelfde is gebeurt bij het ICR en ICM en dta het IRM ook snel zal volgen.

Citaat
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.
Tsjah, volgens mij niet. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #188 Gepost op: 18 August 2011, 18:54:45 »
Die staat dan ook s'avonds voor je deur ;D
Minder kans dat de machinist een sein mist?
Bij de meeste treinstellen/locomotieven zitten er in de cabine geen zijramen.

zij ruit is verwijderd om  de stroomlijn van de kop te verbeteren

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #189 Gepost op: 18 August 2011, 19:36:12 »
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.
Een 1700 kan 2 mddm's vervangen: zodoende is 1 mDDm echt prima. Het zou me niets verbazen als er met de renovatie ook andere motoren, of in ieder geval een andere aanzet-inrichting ingebouwd wordt, die nog efficiënter is dan wat er nu in zit: de techniek op halfgeleidergebied was toendertijd lang niet zo ver als nu.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #190 Gepost op: 18 August 2011, 21:10:28 »
Overduidelijk dat dit een betere ontwerp is van een (semi) amateur dan die prutsers bij de NS.
Ik hoop dat ze er spijt van gaan krijgen met die lelijke dak in het blauw. Denk toch na maak dat grijs zoals bij de ICM / IRM.
Zo oud is die DD-AR niet eens begin jaren 90 en de MDDM 1997/98 en nu al slopen/renoveren.

En waarom dat zijraam nu ineens weer wegslopen? die zat er toch niet voor niks ?
Ehh Mddm met 5/6 bakken ;D volgens mij heeft de mDDM net genoeg power voor 2 rijtuigen en een kopbak.
Geweldig allemaal, maar even een gek idee.... De ontwerpers die dit bedacht hebben, hebben daar voor gesturdeerd...

Jij ook?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #191 Gepost op: 18 August 2011, 21:15:14 »
zij ruit is verwijderd om  de stroomlijn van de kop te verbeteren
Tot nu toe is mij wijsgemaakt dat het om de luchtinval gaat en de aandacht van de machinist gericht houden op het spoor.
Die van jouw is een mooie 3de reden (die ik best wil geloven :)).
Vr. groeten,
Bob

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #192 Gepost op: 18 August 2011, 22:38:11 »
Geweldig allemaal, maar even een gek idee.... De ontwerpers die dit bedacht hebben, hebben daar voor gesturdeerd...

Jij ook?
Een studie zegt niks.
Dak blauw IPV grijs daar zit echt de fout naar mijn mening.
Het is zowat gewoon een kopie van een IRM kleurenschema maar dan de strepen andersom dus hele streep onderaan ipv bovenaan en een blauw dak :-[.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #193 Gepost op: 18 August 2011, 22:41:31 »
Je zegt dat een blauw dak fout is, tegelijkertijd zeg je ook dat het ontwerp van Frederico veel beter is. Maar dat heeft ook een blauw dak....

Ga je nog in op de andere punten die we genoemd hebben of is het dak het enige?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #194 Gepost op: 18 August 2011, 23:22:15 »
Jij snapt het niet
Bij Frederico is het wit met blauw en geel een stoptreinschema van de NS oa sprinters daar past geen grijs bij op het dak.
De IC schema van de NS is Geel met blauwe band en een GRIJZE dak/kop.

De DDZ heeft een blauwe KOP en een stukje op het dak dat ziet er naar mijn mening gewoon niet eruit.
Als ze dat grijs hadden gelaten zag die er beter uit.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?