Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:09:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 22:04:38
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 22:01:32
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:35:49
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
Vandaag om 21:34:12
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 213382 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #135 Gepost op: 17 August 2011, 00:21:55 »
Jaja en de blauwe dakkoelers waren toen zo'n hit dat nu het hele dak blauw gemaakt is? :P
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #136 Gepost op: 17 August 2011, 00:33:31 »
Nee, jij gaat een hit worden met je blauwe dak van je Skoda a.s. maandag op je werk...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #137 Gepost op: 17 August 2011, 00:35:28 »
Scheelt het dat het nu al een zeeblauwe is ;D

Voorlopig hanteren wij hier alleen de primer...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #138 Gepost op: 17 August 2011, 07:21:50 »
Ik vind t wel iets hebben ;)
Gelijk maar onze lima/rivarossi ombouwen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #139 Gepost op: 17 August 2011, 07:40:42 »
Ja ze rijden wel (bijna) altijd. Iemand die weet wat er dan hier in Hwijk komt te rijden? het enige wat ik kan bedenken zijn die sletjes, maar dan hebben ze een trein van 1 km nodig om al die toeristen hier naar harderwijk te krijgen. Ja ik werk met die toeristen dus dat kan ik wel met enige zekerheid zeggen.

Onze overheid heeft in al haar wijsheid besloten dat alle stoptreinen een gelijkvloerse instap moeten hebben/krijgen. In het kader daarvan worden alle perrons nu op de europese norm van 76cm gebracht (gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf). Hoe het er op de korte termijn uit gaat zien qua materieelinzet op de Veluwelijn, durf ik niet te zeggen. Ik vermoed dat het nog niet gereviseerde DD-AR zo lang mogelijk tussen Utrecht en Zwolle blijft rijden. Maar het is wel de bedoeling dat ook op de Veluwelijn SLT gaat rijden.  

In dit bericht:

http://www.randstadspoor.nl/content/berichten.asp?action=tekst&id=256 en dan naar beneden scrollen naar 4 Sprinters per uur tussen Utrecht en Harderwijk, kun je lezen dat ProRail een planstudie doet naar het inzetten van 4x per uur een Sprinter tussen Utrecht en Harderwijk.

Goederenverkeer zal zo veel mogelijk over de Hanzenlijn gaan rijden, waardoor er op de Veluwelijn straks ruimte ontstaat voor 4 Sprinters per uur per richting. Overigens: 2 ervan zullen van/naar Zwolle rijden, de andere 2 zullen dan Harderwijk als eind-/beginstation hebben.

En om dan weer terug te gaan naar DDZ, ik vind het walgelijk hoe die buitenkant in de verf is gezet. Bij ICMm vind ik die ronde uiteinden van de blauwe band op de koppen al het hele karakter van dat materieel om zeep helpen, maar bij DDZ zijn ze geloof ik helemaal de draad kwijtgeraakt als je het mij vraagt. Het oogt zó jaren '90..... Kijk maar:


DB Dubbeldekker in het mintgroen. Foto: Bahnstatistik.de


NMBS Dubbeldekker in het rood. Foto: Erik Aerts

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 August 2011, 07:57:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #140 Gepost op: 17 August 2011, 10:02:53 »
1 de foto is echt, snap alleen niet hoe deze in het openbaar is gekomen.
2 zeer binnenkort eerste proefritten
3 in december gaan ze rijden tussen amsterdam en den haag via schiphol.

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #141 Gepost op: 17 August 2011, 10:05:04 »
En om dan weer terug te gaan naar DDZ, ik vind het walgelijk hoe die buitenkant in de verf is gezet. Bij ICMm vind ik die ronde uiteinden van de blauwe band op de koppen al het hele karakter van dat materieel om zeep helpen, maar bij DDZ zijn ze geloof ik helemaal de draad kwijtgeraakt als je het mij vraagt. Het oogt zó jaren '90.....
Jeroen

Helemaal mee eens. De band langs de onderkant laten lopen ipv de bovenkant (zoals VIRM) maakt het er zeker ook niet eleganter op.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #142 Gepost op: 17 August 2011, 10:16:24 »
En om dan weer terug te gaan naar DDZ, ik vind het walgelijk hoe die buitenkant in de verf is gezet. Bij ICMm vind ik die ronde uiteinden van de blauwe band op de koppen al het hele karakter van dat materieel om zeep helpen, maar bij DDZ zijn ze geloof ik helemaal de draad kwijtgeraakt als je het mij vraagt. Het oogt zó jaren '90..... Kijk maar:
Jeroen

Laat 10 mensen een ontwerp maken en ze zien er allemaal anders uit.

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #143 Gepost op: 17 August 2011, 10:46:46 »
En belangrijker nog: iedereen vindt van elk ontwerp wat anders :).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #144 Gepost op: 17 August 2011, 11:49:53 »
Laat 10 mensen een ontwerp maken en ze zien er allemaal anders uit.

Natuurlijk dat is helemaal waar. Alleen kun je je afvragen of hier een ontwerper bezig is geweest of een technisch tekenaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #145 Gepost op: 17 August 2011, 11:51:48 »
Ik had hem liever zo gezien:


Met een zwarte baan tussen de front/sluitseinen à la ICRm BDs

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #146 Gepost op: 17 August 2011, 12:43:55 »
Op de site van Nico Spilt een plaatje van het geheel in wording.
Over smaak valt normaal niet te twisten, maar dit is gewoon lelijk.  ;D

Ook hier valt over smaak dus wel degelijk te twisten. Ik vind 'm wel leuk, eigenlijk. Niet lelijk.

Eelco

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #147 Gepost op: 17 August 2011, 13:03:06 »
Zelf had ik het zijraam van de cabine niet weggehaald, maar meer uitgevoerd a la DM'90.

Ik kwam op zoiets uit.



Moet er wel bij zeggen dat ik het dak van het stuurstandrijtuig aan de achterzijde meteen dicht gemaakt heb, want die verlaging die er nu in zit heeft helemaal geen functie.

Daarnaast zijn op de onderste verdieping de kleine ramen vervallen. Geen idee of die bij de echte DDZ al onderdeel uitmaken van het zitcompartiment, of dat deze zoals nu bij DD-AR nog deel uitmaken van de ruimte bij de trap. In het laatste geval kan zo'n raam dan makkelijker sneuvelen.

Maar goed, we moeten het doen met de DDZ zoals hij nu wordt en de ene vind hem mooi en de ander vindt hem minder geslaagd en ik vind hem verschrikkelijk.  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #148 Gepost op: 17 August 2011, 13:16:40 »
Ik zou ze mooier hebben gevonden met een grijs/zwart dak in plaats van een blauw dak  :-X

Mvg, Mark
« Laatst bewerkt op: 17 August 2011, 13:21:06 door Mark Verheulen »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #149 Gepost op: 17 August 2011, 13:23:36 »
Ja ik ook. En het is nog een praktischer ook. Je ziet er minder vuil op.

Maar ja, ik zal het wel niet begrepen hebben, want de Sprinters worden hoofdzakelijk wit gekalkt. Dat houd zo lekker schoon nietwaar?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974