Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 219095 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #45 Gepost op: 07 December 2010, 19:02:15 »
Hier een aardig overzicht hoe men dat allemaal had bedacht.


Ha, bedankt voor de link. Mooi overzicht!

Ik besef me dat ik met mijn eerdere opmerking over het (V-)IRM-interieur voor wat verwarring heb gezorgd, maar ik bedoel inderdaad het comfort van de banken in alle types dubbeldekmaterieel gebouwd in de jaren '90. Die ielige dunne groene DDM-bankjes zitten voor geen meter, maar die paarsige dingen in welke uitvoering dan ook (voor en na verlenging) zitten ook niet echt comfortabel.

Hoewel het gaat om een artist impression, lijkt het nieuwe interieur van DDZ nou ook niet over te houden voor wat betreft IC-diensten. Waarom geen armsteun tussen de stoelen? En hopelijk zetten ze de nieuwe stoelen niet net zo dicht op elkaar als in de gerenoveerde Plan T destijds.

Nou ja, eerst zien in het echt, en dan pas mopperen. Het zijn natuurlijk maar tekeningetjes en daar kan van worden afgeweken (hopelijk).  ;)

Groeten,

Geoffrey

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #46 Gepost op: 07 December 2010, 20:25:52 »
en deze foto stond vandaag in het Friesch Dagblad



TJ

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #47 Gepost op: 07 December 2010, 20:29:24 »
Die mDDM is een beetje gestript zo te zien.
En ik mis de zijraampjes van de cabine.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2010, 21:16:39 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #48 Gepost op: 07 December 2010, 21:15:11 »
Je kan er vergif op innemen dat de crisis en de etxra taakstellingen van het kabinet voor NS reizigers gaan kosten. Het zou me niks verbazen als bestellingen van vervolgseries SLT in de ijskast gaan. Dan ontstaat er een wel heel erg scheve verhouding tussen IC en stoptrein materieel. En dat zou weer kunnen leiden tot minder ombouw tot DDZ of misschien wel terugkeer van DDM-1...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #49 Gepost op: 07 December 2010, 21:17:52 »
Wie weet, kunnen de 1800'en ook nog eens de benen strekken  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #50 Gepost op: 07 December 2010, 21:48:30 »
schaamschaam dacht iets nieuws te hebben maar bleek die foto reeds aanweizg in hetzelfde topic  :-[
en waarom foto van foto zag hem op het prikbord tijdens werk vandaar met gsm genomen........

ontopic weer.  (y)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #51 Gepost op: 07 December 2010, 21:51:02 »
en dan in deze kleurstelling


komt uit dit draadje
of met lok

groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #52 Gepost op: 07 December 2010, 21:57:13 »
vandaag zaten aan 1 kant alle ramen erin dus ook boven, en het ziet er best wel aardig uit als je het in het echt ziet.
De raamlijsten zijn niet zilverkleur maar echt aluminium.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #53 Gepost op: 07 December 2010, 22:10:01 »
Waar ik wel benieuwd naar ben; op de foto is te zien dat de hele technische installatie van de mABk en Bvk verwijderd is, komt deze in de oorspronkelijke vorm weer terug, of komt er een compleet nieuwe technische installatie?

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #54 Gepost op: 07 December 2010, 22:13:32 »
de mDDm heeft 70% van de installatie nog gewoon zitten, zijn puur de buitenluiken die eraf zijn en vervangen door hardboard platen vanwege het spuiten e.d.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #55 Gepost op: 08 December 2010, 21:26:58 »
Je kan er vergif op innemen dat de crisis en de etxra taakstellingen van het kabinet voor NS reizigers gaan kosten. Het zou me niks verbazen als bestellingen van vervolgseries SLT in de ijskast gaan. Dan ontstaat er een wel heel erg scheve verhouding tussen IC en stoptrein materieel. En dat zou weer kunnen leiden tot minder ombouw tot DDZ of misschien wel terugkeer van DDM-1...

Vandaag bericht het NOS journaal dat NS 30 SLT afbesteld heeft wegens (of onder het mom van?) ontbreken van toiletten.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #56 Gepost op: 08 December 2010, 23:23:28 »
Hier het bericht:

NS ziet af van nieuwe sprinters
Gepubliceerd op 08 december 10, 13:37 Laatst bijgewerkt op 08 december 10, 14:22

BEVERWIJK - De NS ziet af van de bestelling van de laatste 51 Sprinter Lighttrains. Op deze sprintertreinen is veel kritiek vanwege het ontbreken van toiletten. Dat zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis uit Beverwijk, die de informatie heeft gekregen van de NS-directie. FNV Spoor had geëist dat de sprinters worden voorzien van wc’s. Zowel reizigers als NS-personeelsleden klagen over het gebrek aan wc’s in de sprinters.

De NS heeft er al 80 rijden, en zegt dat het aanbrengen van wc’s in deze treinen 400.000 euro per toilet kost. Het zou technisch zeer ingewikkeld en daarom zo duur zijn. Bovendien zegt de NS dat wc’s de beoogde transparantie in de treinen wegnemen.

Berghuis: ,,Ik ben verheugd dat de NS nu afziet van nog eens tachtig sprinters. Ze willen in plaats daarvan gaan rijden met gereviseerd materiaal. Denk daarbij aan de oude dubbeldekkers. In die treinen zijn veel toiletten stuk en afgesloten. Die wc’s worden gerepareerd. Het is dus een dubbele afspraak.’’


[Speculeer modus]
NS ziet af van de laatste 51 SLT's door de toenemende kritiek op het ontbreken van de toiletten. Het argument van NS om geen toiletten in de SLT's te bouwen was dat de SLT ingezet zou worden op korte afstanden. In de praktijk worden ze toch ingezet op langere afstanden.
Door het annuleren van de 51 SLT's zal er wel extra materieel bij moeten komen. Dan zou het logisch zijn om extra IC materieel in dienst te stellen om op de "lange SLT diensten" in te zetten omdat daar een WC aanwezig moet zijn vanwege de lange afstand --> DDM1 ombouwen naar DDZ??
[/Speculeer modus]

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #57 Gepost op: 08 December 2010, 23:34:06 »
In theorie zou het dus kunnen dat ze het voorraadje DDM1 gaan aanspreken.
(Ik zeg dus in theorie, dat wil dus niet zeggen dat dat ook gebeurt)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #58 Gepost op: 08 December 2010, 23:47:50 »
Of andere speculaas: Bombardier en Siemens matsen de goede klant die NS heet en doen de NS een aanbod om voor een aantrekkelijke meerprijs de vervolgbestellingen SLT mèt toiletten te leveren. Daarbij kan een onderdeel van een dergelijke deal ook wel het inbouwen van een toilet in de geleverde SLT's door Bombardier en Siemens zijn. Tot zover de speculaas.

Kortom: de tijd zal het leren. Ik lees alleen dat NS afziet van SLT in de huidige vorm. Misschien loopt de vervolglevering van SLT wat vertraging op voor het doorvoeren van wat ontwerpwijzigingen t.b.v. het toilet, maar of dat aanleiding zal zijn om DDM-1 te renoveren...?

Gr. Geoffrey

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #59 Gepost op: 09 December 2010, 01:16:47 »
[...]
NS ziet af van nieuwe sprinters
[...]
BEVERWIJK - De NS ziet af van de bestelling van de laatste 51 Sprinter Lighttrains.

[...]

Berghuis: ,,Ik ben verheugd dat de NS nu afziet van nog eens tachtig sprinters.
Misschien ontgaat mij wat hoor, maar waar komen die magische extra Sprinters ineens vandaan?

Dezelfde foto stond overigens ook in het NHD hier ;)