Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: FREDERICO's Frutsels  (gelezen 123878 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #180 Gepost op: 16 January 2009, 13:05:51 »
Je schiet alweer lekker op Frederico!  :D

Nog even over de benaming van DDM en DD-AR.

De gehele vloot stoptreindubbeldekkers (dus niet V-IRM) heet DDM. DDM staat namelijk voor DubbelDeks Materieel.  Nu was het gebruikelijk bij NS om bij een nieuw materieeltype eerst een paar prototypes te laten bouwen. Deze kregen de toevoeging -0 achter hun naam. Als daarna de eerste grote serie besteld werd, kregen die de toevoeging -1. Bij DDM heeft men echter gelijk een hele serie besteld en dus geen prototypes. Hierdoor werd de officiële naam van het dubbeldeksmaterieel uit 1985-1986: DDM-1. De dubbeldekkers werden gereden met een 1600, en die locs zijn later vernummerd in 1800.

In 1992 werd er een vervolgserie van die DDM materieel in dienst gesteld. Deze serie ging DDM-2 heten. Meteen aansluitend werd ook een derde serie geleverd, DDM-3. Met DDM-2 en DDM-3 had men echter iets andere bedoelingen dan met DDM-1. Werd DDM-1 veelal ingezet als spitstreinen, DDM-2 en -3 moesten de gehele dag door inzetbaar zijn, hoofdzakelijk in de regionale stoptreindiensten.  Daarom had men voor de vervolgseries DDM-2 en DDM-3 een modernere naam bedacht: DD-AR. DubbelDeks-AggloRijtuigen, waarbij Agglo voor regionaal staat. De DD-AR-en werden iets aangepast t.o.v. de eerste serie DDM-1. Hierdoor zie je nu ook de afwijkingen in de traptreden op de cabineneus, het ontbreken van een stroomafnemer op het stuurstandrijtuig en het aanbrengen van bestemmingsdisplays in plaats van oude koersbakken. Ook de automatische koppelingen op de stuurstandrijtugien en de locs waren een aanpassing. Dit maakte het combineren en splitsen van de kortere treinen makkelijker dan bij DDM-1. In tegenstelling tot DDM-1 kan een DD-AR ook gecombineerd rijden (max twee stammen).
Alle DD-AR-en gingen met een 1700 rijden. Vanaf 1996 werden 50 mDDM motorwagens geleverd die dus een deel van de 1700-en gingen vervangen.
Een DD-AR stam is dus een Dubbeldeksstam bestaande uit rijtuigen van het type DDM-2 en of DDM-3 en een 1700 of een mDDM. De rijtuigen zijn herkenbaar aan de bestemmingsdisplays buiten en het groene 2e klas en blauwe 1e klas interieur.
Een DDM-1 stam is dus een Dubbeldeksstam bestaande uit rijtuigen van het type DDM-1 en een 1600 (op oude foto's) of 1800 als trekkracht. De rijtuigen zijn herkenbaar aan het rode interieur.

Maar al deze dubbeldeksrijtuigen, dus zowel DDM-1 als DD-AR (DDM-2 + DDM-3) zijn dus DDM!!!

Gezien de verbouwing die Frederico aan het doen is aan zijn Dubbeldekkers, wordt dit een DDM-2/DDM-3 ofwel een DD-AR!

Jeroen

 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #181 Gepost op: 16 January 2009, 13:10:33 »
@   rene w.

bedankt voor jouw aanvulling,
             als ik me niet vergis hebben wij elkaar dan al eens gesproken.
 
         Hoe staat het met MSTS doe je daar nog wat mee?
let even op de volgende serie daar staat een plaatje op van iets dat jij volgens mij dan gemaakt hebt.

groeten uit de Punter,
Frederico


Ja nu je het zegt maar dat is alweer jaren geleden  :-[
Zag die foto's genomen uit het dakraam en dacht 'he die huizen ken ik::)

Vind je 'frutsels' eigenlijk helemaal geen frutsels hoor is gewoon hoogstaande kwaliteit en modelbouw pur sang.
MSTS staat eigenlijk alweer een tijdje stil maar versie 5 was weer en toppertje.  ;)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #182 Gepost op: 16 January 2009, 13:21:03 »
@ rene w.

dank oh dank, kijk wat jij doet/deed met MSTS zou ik niet kunnen, dus doe ik het zo maar. Ik heb geen verstand van computers.

Ach er zijn hier zoveel bouwers, rommelaars en perfectionisten dat iedereen gelukkig van de straat is en geen rottigheid kan uit halen.

Groeten,
Frederico

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #183 Gepost op: 16 January 2009, 16:24:27 »
Hoi Frederico,
allereerst mijn complimenten met je ombouw"frutsels".
Ik vind het geweldig.
Citaat
Nu voor zover weer even verder met het omzetten van de foto's naar 640x480 pixels zodat het uploaden niet zo lang duurt.
Om foto's te verkleinen is er een handig tooltje, ik weet niet of je het kent?
Zoniet dan hier de link
Groeten en veel ombouwpret

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #184 Gepost op: 16 January 2009, 17:47:24 »
@ jeroen water

kijk dit is nu waardevolle informatie, ik heb het nooit helemaal begrepen.
Voor mij komt het er op neer dat ik er dus naast zit, gelukkig kan IK er heel goed meeleven. Want IK ben in het bezit van een super dubbeldekker waarvan er geen tweede te vinden is.

Laat je aan het einde nog even weten wat nu excact de juiste benaming is?

@  Rieks
ondertussen zijn al mijn foto's al omgezet nu nog even in een paar fases uploaden, vanavond waarschijnlijk weer een stukje.

Bedankt verder,
Frederico


vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #185 Gepost op: 16 January 2009, 21:26:49 »

NOU DAAR GAAT IE WEER (het vervolg van het vervolg van het vervolg :D)


we gaan weer verder, toch wel leuk zo'n 10.000 hits in me draadje   :o :o

allereerst een foto van de geschilderde assen,
aan de zijkanten een beetje roestbruin
en daarna goed schoonmaken anders rijdt het voor geen centimeter


dan eerst een proefspuiting met blauwe grondverf in mijn spuitcabine


nu de drie onderstellen


en nog wat ander werk


dan de bodems en de daken en het frame van de mDDM


om goed te kunnen spuiten moet je ook heel goed kunnen afplakken,
nou met dit spul gaat dat fantastisch,
het is Scotch en kost een paar centen maar dan heb je ook wat


dit kan je er mee doen


en dit hoort erbij


omdat ik te laat besefte dat ik een kortkoppeling wilde inbouwen,
het idee kwam van BNLS forum,
ben ik begonnen na het in de grondverf spuiten,
hier zie je ze aan beide kanten de kleinste RIBU


dit is de achterkant met een aangepaste ROCO koppelingskop


dit is de voorkant met een gemodificeerde Philotrain
imitatie Scharffenberg koppeling, deze kan je handmatig ont/-koppelen


hier zie je het geheel met leds en koppelingen


de oude verlichting is er nog niet uitgesloopt


ook is deze kant van de Bvk voorzien van een RIBU
met imitatie scharffenberg koppeling


zo ziet dat er gekoppeld uit, en kortgekoppeld dus


kijk maar van boven


en zo zijn ze los


dit is de koppelafstand tussen mDDM en rijtuig, da's best kort


proefsetting mDDM led setje, hier geel


proefsetting mDDM led setje, hier rood


proefsetting mDDM led setje, hier zijn ze uit.....


op de mDDM heb ik deze ledjes gebruikt, veel reken- en tekenwerk
maar het past en ziet er goed uit


dit zijn de gebruikte REVELL satin kleuren om het af te maken


nu heb je natuurlijk al begrepen dat het niet zomaar een dubbeldekkerstam gaat worden, dus.......

er volgt nog meer in dit draadje van FREDERICO'S Frutsels

waarschijnlijk gaan we zondag weer verder, eerst even wat andere verplichtingen, dus nu effe geen tijd.

Sprinten maar,
Frederico


           

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #186 Gepost op: 16 January 2009, 21:47:43 »
Wow ziet er goed uit :o Mooi zo met die kleuren. Ben benieuwd hoe het resultaat word!

Mvg Peter H

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #187 Gepost op: 16 January 2009, 22:31:44 »
Waar heb je die Schaffenberg koppelingen vandaan Frederico?

Zijn zeer interresant voor mijn koplopertjes
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #188 Gepost op: 16 January 2009, 22:40:22 »
Hoi Frederico,

je schreef:

Citaat van: Frederico
dit is de voorkant met een gemodificeerde Philotrain
imitatie Scharffenberg koppeling, deze kan je handmatig ont/-koppelen

Wat is hier aangedaan dan? Heeft het iets met de montage er van te maken?

Denk dat ik deze ook voor me DD-AR ga gebruiken, zien er goed uit. :)


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #189 Gepost op: 16 January 2009, 23:07:28 »
Op de watergraafsmeer waren ze hem al aan het samenstellen,
stiekum wat foto's genomen.  :-X






Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #190 Gepost op: 16 January 2009, 23:52:44 »
Ha de nieuwe Nord West Bahn. ;D ;D

Of is het de nieuw Metronom?
« Laatst bewerkt op: 16 January 2009, 23:57:22 door Richard Snijder. Reden: Aanvulling »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #191 Gepost op: 17 January 2009, 00:57:45 »
Ha die Frederico,
VLAFLIP RULES!! ;D ;D
Hans ;)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #192 Gepost op: 17 January 2009, 11:37:35 »
Leuke projecten hier.
Het ziet er allemaal tiptop uit, m'n complimenten.
Leuk dat je zo druk bezig bent met de hobby.
Trouwens, die MddM komt er goed uit te zien !
(1:1 wordt DDM-1 gerenoveerd als de Virm kleuren van buiten met koploper binnekant).

Ga zo door, inmiddels hebben we de 10.000 gehaald  ;D!

Robbert.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #193 Gepost op: 17 January 2009, 13:40:07 »
@Robbert: Nee, DDM-2/3 oftewel DDAR wordt gemoderniseerd in de stijl van de nieuwste VIRM's. Er komen 25 viertjes en 25 zesjes. De kleurstelling zal wel iets in IC-stijl zijn, maar wat precies is nog onbekend. Met DDM-1, evenals 29 DDAR ABv's en 29 Bvk's die overblijven, gebeurt voorlopig nog niets
« Laatst bewerkt op: 17 January 2009, 21:34:25 door Bastiaan »

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: FREDERICO's Frutsels
« Reactie #194 Gepost op: 17 January 2009, 13:46:15 »
Ik vind die vlaflip DDAR echt meesterlijk. Hopelijk krijgt de NS ideeen ervan.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.