Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 213091 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #45 Gepost op: 07 December 2010, 19:02:15 »
Hier een aardig overzicht hoe men dat allemaal had bedacht.


Ha, bedankt voor de link. Mooi overzicht!

Ik besef me dat ik met mijn eerdere opmerking over het (V-)IRM-interieur voor wat verwarring heb gezorgd, maar ik bedoel inderdaad het comfort van de banken in alle types dubbeldekmaterieel gebouwd in de jaren '90. Die ielige dunne groene DDM-bankjes zitten voor geen meter, maar die paarsige dingen in welke uitvoering dan ook (voor en na verlenging) zitten ook niet echt comfortabel.

Hoewel het gaat om een artist impression, lijkt het nieuwe interieur van DDZ nou ook niet over te houden voor wat betreft IC-diensten. Waarom geen armsteun tussen de stoelen? En hopelijk zetten ze de nieuwe stoelen niet net zo dicht op elkaar als in de gerenoveerde Plan T destijds.

Nou ja, eerst zien in het echt, en dan pas mopperen. Het zijn natuurlijk maar tekeningetjes en daar kan van worden afgeweken (hopelijk).  ;)

Groeten,

Geoffrey

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #46 Gepost op: 07 December 2010, 20:25:52 »
en deze foto stond vandaag in het Friesch Dagblad



TJ

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #47 Gepost op: 07 December 2010, 20:29:24 »
Die mDDM is een beetje gestript zo te zien.
En ik mis de zijraampjes van de cabine.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2010, 21:16:39 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #48 Gepost op: 07 December 2010, 21:15:11 »
Je kan er vergif op innemen dat de crisis en de etxra taakstellingen van het kabinet voor NS reizigers gaan kosten. Het zou me niks verbazen als bestellingen van vervolgseries SLT in de ijskast gaan. Dan ontstaat er een wel heel erg scheve verhouding tussen IC en stoptrein materieel. En dat zou weer kunnen leiden tot minder ombouw tot DDZ of misschien wel terugkeer van DDM-1...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #49 Gepost op: 07 December 2010, 21:17:52 »
Wie weet, kunnen de 1800'en ook nog eens de benen strekken  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #50 Gepost op: 07 December 2010, 21:48:30 »
schaamschaam dacht iets nieuws te hebben maar bleek die foto reeds aanweizg in hetzelfde topic  :-[
en waarom foto van foto zag hem op het prikbord tijdens werk vandaar met gsm genomen........

ontopic weer.  (y)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #51 Gepost op: 07 December 2010, 21:51:02 »
en dan in deze kleurstelling


komt uit dit draadje
of met lok

groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #52 Gepost op: 07 December 2010, 21:57:13 »
vandaag zaten aan 1 kant alle ramen erin dus ook boven, en het ziet er best wel aardig uit als je het in het echt ziet.
De raamlijsten zijn niet zilverkleur maar echt aluminium.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #53 Gepost op: 07 December 2010, 22:10:01 »
Waar ik wel benieuwd naar ben; op de foto is te zien dat de hele technische installatie van de mABk en Bvk verwijderd is, komt deze in de oorspronkelijke vorm weer terug, of komt er een compleet nieuwe technische installatie?

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #54 Gepost op: 07 December 2010, 22:13:32 »
de mDDm heeft 70% van de installatie nog gewoon zitten, zijn puur de buitenluiken die eraf zijn en vervangen door hardboard platen vanwege het spuiten e.d.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #55 Gepost op: 08 December 2010, 21:26:58 »
Je kan er vergif op innemen dat de crisis en de etxra taakstellingen van het kabinet voor NS reizigers gaan kosten. Het zou me niks verbazen als bestellingen van vervolgseries SLT in de ijskast gaan. Dan ontstaat er een wel heel erg scheve verhouding tussen IC en stoptrein materieel. En dat zou weer kunnen leiden tot minder ombouw tot DDZ of misschien wel terugkeer van DDM-1...

Vandaag bericht het NOS journaal dat NS 30 SLT afbesteld heeft wegens (of onder het mom van?) ontbreken van toiletten.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #56 Gepost op: 08 December 2010, 23:23:28 »
Hier het bericht:

NS ziet af van nieuwe sprinters
Gepubliceerd op 08 december 10, 13:37 Laatst bijgewerkt op 08 december 10, 14:22

BEVERWIJK - De NS ziet af van de bestelling van de laatste 51 Sprinter Lighttrains. Op deze sprintertreinen is veel kritiek vanwege het ontbreken van toiletten. Dat zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis uit Beverwijk, die de informatie heeft gekregen van de NS-directie. FNV Spoor had geëist dat de sprinters worden voorzien van wc’s. Zowel reizigers als NS-personeelsleden klagen over het gebrek aan wc’s in de sprinters.

De NS heeft er al 80 rijden, en zegt dat het aanbrengen van wc’s in deze treinen 400.000 euro per toilet kost. Het zou technisch zeer ingewikkeld en daarom zo duur zijn. Bovendien zegt de NS dat wc’s de beoogde transparantie in de treinen wegnemen.

Berghuis: ,,Ik ben verheugd dat de NS nu afziet van nog eens tachtig sprinters. Ze willen in plaats daarvan gaan rijden met gereviseerd materiaal. Denk daarbij aan de oude dubbeldekkers. In die treinen zijn veel toiletten stuk en afgesloten. Die wc’s worden gerepareerd. Het is dus een dubbele afspraak.’’


[Speculeer modus]
NS ziet af van de laatste 51 SLT's door de toenemende kritiek op het ontbreken van de toiletten. Het argument van NS om geen toiletten in de SLT's te bouwen was dat de SLT ingezet zou worden op korte afstanden. In de praktijk worden ze toch ingezet op langere afstanden.
Door het annuleren van de 51 SLT's zal er wel extra materieel bij moeten komen. Dan zou het logisch zijn om extra IC materieel in dienst te stellen om op de "lange SLT diensten" in te zetten omdat daar een WC aanwezig moet zijn vanwege de lange afstand --> DDM1 ombouwen naar DDZ??
[/Speculeer modus]

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #57 Gepost op: 08 December 2010, 23:34:06 »
In theorie zou het dus kunnen dat ze het voorraadje DDM1 gaan aanspreken.
(Ik zeg dus in theorie, dat wil dus niet zeggen dat dat ook gebeurt)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #58 Gepost op: 08 December 2010, 23:47:50 »
Of andere speculaas: Bombardier en Siemens matsen de goede klant die NS heet en doen de NS een aanbod om voor een aantrekkelijke meerprijs de vervolgbestellingen SLT mèt toiletten te leveren. Daarbij kan een onderdeel van een dergelijke deal ook wel het inbouwen van een toilet in de geleverde SLT's door Bombardier en Siemens zijn. Tot zover de speculaas.

Kortom: de tijd zal het leren. Ik lees alleen dat NS afziet van SLT in de huidige vorm. Misschien loopt de vervolglevering van SLT wat vertraging op voor het doorvoeren van wat ontwerpwijzigingen t.b.v. het toilet, maar of dat aanleiding zal zijn om DDM-1 te renoveren...?

Gr. Geoffrey

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #59 Gepost op: 09 December 2010, 01:16:47 »
[...]
NS ziet af van nieuwe sprinters
[...]
BEVERWIJK - De NS ziet af van de bestelling van de laatste 51 Sprinter Lighttrains.

[...]

Berghuis: ,,Ik ben verheugd dat de NS nu afziet van nog eens tachtig sprinters.
Misschien ontgaat mij wat hoor, maar waar komen die magische extra Sprinters ineens vandaan?

Dezelfde foto stond overigens ook in het NHD hier ;)