Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 19716 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #60 Gepost op: 14 June 2010, 09:58:47 »
Als we nu in de jaren 80 hadden gezeten zouden de 1800en een grote opknapbeurt krijgen

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #61 Gepost op: 14 June 2010, 10:16:33 »
Ik ben laatst met een lenetourkaartje door 't hele land gereisd met de trein en ik heb maar één keer in een VIRM gezeten. Het kan nog :) En als je niet in een VIRM zit kunnen de foto's nooit mislukken ;D

DDM-1 Met Loc 1844 in volle glorie. :D

Gr. Iven
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 19:11:52 door Iven »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #62 Gepost op: 14 June 2010, 10:18:40 »
Sja, maar bij NSR wegen nu eenmaal andere belangen dan die van ons liefhebbers.

De serie 1600 is inmiddels ook al weer 30 jaar oud. Nu reviseren van de 1600 kost heel veel geld en er staan al 1700'en werkeloos... de vraag naar eloks is gewoon flink minder dan 10-20 jaar geleden, vooral ook door de cargo/reizigers splitsing en de (logische) voorkeur bij NSR voor treinstellen.

Daarnaast is deze mogelijk minder degelijk gebouwd dan de eloks uit de jaren '50 die wel allen circa 50 jaar hebben dienstgedaan. Het is mij oa in Frankrijk ook opgevallen dat oude series als de BB9300 daar nog piekfijn waren, maar de redelijk moderne Sybic's doorroesten alsof het Talbot Horizons zijn :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #63 Gepost op: 14 June 2010, 10:58:26 »
ik vind het zonde, dat er een einde gaat komen aan getrokken matrieel, het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen. Ik vind dat NS een verkeerde weg is ingeslagen om straks voor de IC alleen maar VIRM en ICMm rond te laten rijden, dat word erg saai. Idereen kent de grote poster nog wel met alle matrieel erop, dat was mooi, met alles erop en eraan. Ze kunnen nog terug om de 6 delige DDZ een loc voor te zetten ipv motorwagen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #64 Gepost op: 14 June 2010, 11:05:28 »
ik vind het zonde, dat er een einde gaat komen aan getrokken matrieel, het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen. Ik vind dat NS een verkeerde weg is ingeslagen om straks voor de IC alleen maar VIRM en ICMm rond te laten rijden, dat word erg saai. Idereen kent de grote poster nog wel met alle matrieel erop, dat was mooi, met alles erop en eraan. Ze kunnen nog terug om de 6 delige DDZ een loc voor te zetten ipv motorwagen

Vreemd he, dat voor een bedrijf economische belangen voor esthetische belangen gaan.

Eelco

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #65 Gepost op: 14 June 2010, 11:06:46 »
het nederlandse spoorcultuur was vooral gebaseerd op getrokken matrieel en enkele treinstellen.

De nederlandse spoorcultuur was helemaal niet vooral gebaseerd op getrokken materieel en enkele treinstellen. Vroeger had je inderdaad plan D, E, K, N en plan W, maar ook al mat '34-'40, '46 en '54. Qua rijtuigen werd het op een gegeven moment alleen ICR en plan W, terwijl er aan treinstellen toen mat '54, '64, sprinters en koplopers rondreden. Treinstellen hebben al heel lang de overhand in Nederland. Dit in tegenstelling tot Duitsland waar de cultuur daadwerkelijk op rijtuigen gebaseerd was (zowel lange afstand als regionaal verkeer), al is dat nu aan het veranderen.

Ernst-Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #66 Gepost op: 14 June 2010, 11:15:33 »
Inderdaad, en vergeet ook vooral de blokkendozen niet...

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #67 Gepost op: 14 June 2010, 11:20:45 »
doorroesten alsof het Talbot Horizons zijn :D

Ooooeh, jeugdherinneringen! GT-03-SF bracht ons helemaal naar Spanje en terug.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #68 Gepost op: 14 June 2010, 11:28:19 »
En is zeker net als die eigenwijze NS doet met zijn treinen, vervangen door een modernere auto >:( ;D ;)
Vr. groeten,
Bob

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #69 Gepost op: 14 June 2010, 16:33:18 »

DDM-1 Met Loc 1844 in volle glorie. :D

Gr. Iven

Ooh, de 1844. Das mijn lieveling. Die is twee keer betrokken geweest bij een aanrijding, dat schept een band ;D
Was de naam van dit topic al in gebruik? ik dacht dat ik hem had verzonnen totdat ik de boel berichtjes hiervoor zag :)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #70 Gepost op: 14 June 2010, 16:44:45 »
De 1700 gaat er op zijn laatst rond 2022 uit. Dan is het ook einde oefening voor het ICRm. Aldus de plannen van vorig jaar of 2 jaar geleden.
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #71 Gepost op: 14 June 2010, 16:52:53 »
JeIk vindt het zelfs onzin om nieuw materieel aan te schaffen als het oude materieel het gewoon nog doet. Alle 16, 17 en 1800'en zijn nog in topconditie op een paar na. Het deel wat in slechte staat is, is alleen maar in slechte staat gekomen omdat het terzijde is gezet.
Dus jij totaal op de hoogte van het staat van onderhoud van de locs? Daarom is destijds ook de 1852 aan de kant gezet, omdat hij zo in topconditie was...  ::) En nu is er niets van die loc over. De 1851, nog zo'n succes story. Staat ook aan de kant met een aantal defecten. Kortom, ga niet zomaar wat lopen roepen over de staat van het onderhoud. De eerste locs vieren volgend jaar hun 30e verjaardag (1601-1621) immers.
Spoorgroet, Martin

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #72 Gepost op: 14 June 2010, 18:55:29 »
Ik dacht dat een groot deel van die loc's alleen maar terzijde was gegaan I.V.M. materieel overschot. Dat was tenminste wel zo toen de ICK terzijde ging. Maar blijkbaar zijn er ook loc's terzijde gegaan omdat de NS ze niet meer wou repareren.

Gr. Iven

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #73 Gepost op: 14 June 2010, 19:45:50 »
combinatie van factoren

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #74 Gepost op: 14 June 2010, 20:08:42 »
Ik dacht dat een groot deel van die loc's alleen maar terzijde was gegaan I.V.M. materieel overschot. Dat was tenminste wel zo toen de ICK terzijde ging. Maar blijkbaar zijn er ook loc's terzijde gegaan omdat de NS ze niet meer wou repareren.
Op gegeven moment is nieuwbouw veel goedkoper dan het blijven onderhouden van locs, want je locos hebben nieuwere technieken waardoor je zuiniger kan rijden, worden onderhoudsvriendelijker, voldoen aan meer arbo eisen. Een trein, hoe jammer ook, is op gegeven moment gewoon op. Als jij natuurlijk locomotieven hebt die tegen het einde van hun inzetperiode aan gaan lopen en geen materieel meer hebt om ze voor in te zetten, dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt. Op is gewoon op, kijk naar de 1200's, oerdegelijk, maar tegenwoordig passen ze er echt niet meer tussen. De 1200's hadden een beperkt vermogen en vroegen veel onderhoud. Een 189 bijvoorbeeld is waarschijnlijk veel makkelijker in onderhoud, is door de computersturing veel makkelijker te gebruiken (immers heb je geen kans meer dat je de rijdraad doorbrand) en kan je in dubbeltractie gebruiken.
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor. En inderdaad, ze voldoen prima voor het reizigersgebruik waarvoor ze ontworpen zijn. Helaas voor de fans is dat veranderd, waardoor je nu gewoon andere treinen nodig hebt. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de