Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:19:30
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 12:30:15
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 20094 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #90 Gepost op: 15 June 2010, 07:30:48 »
Nou even een simpele vraag, begin jaren '90, wie stond er te springen langs de spoorlijn als er een Plan V of een 1600 met "ïets" erachter voor de lens kwam? Was veel te gewoontjes. Asbest hondekoppen liepen op het eind, dat was interessant, 1100, 1200, 1300 was interessant. Dit blijf je houden, over 25 á 30 jaar heb je weer deze discussie als de VIRM's op hun laatste wielen lopen en de ze vervangen worden door misschien wel weer een grotere eenheidsworst.

Dat is zeker weer waar, over een tijdje kunnen we weer om de SGMm gaan treuren etc.
Het is natuurlijk ook logisch wat de NSR doet, maar toch is het jammer om al die mooie (inmiddels minder mooie) plan V aan de kant te zien staan en dat de net gereviseerde ICRm BDs'en nu ook al bij bosjes aan de kant staan.

Gr Timo

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #91 Gepost op: 15 June 2010, 07:32:04 »
@Timtrein: Uit welke betrouwbare bron heb jij dat? Eerste bericht was dat DDM-1 in februari al terzijde zou gaan. Plan T zou ook al meerdere malen terzijde gegaan zijn. En SLT had twee jaar terug al moeten rond rijden..  ;) Dus het kan nog alle kanten op.

Gelukkig maar  ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #92 Gepost op: 15 June 2010, 08:10:14 »
Dat de BDs-en aan de kant gaan, is een gevolg van het fiasco van de V250.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #93 Gepost op: 15 June 2010, 08:34:54 »
De geschiedenis herhaald zich  ;D

Was er ook niet iets in 1937 met het privatisering van een niet nader te noemen bedrijf, omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaald........  ::)

Dichtbij, maar geen sigaar. 1937 kent de oprichting van de NV Nederlandsche Spoorwegen, de samenvoeging tot één groot staatsbedrijf van SS en HIJSM (die echter al 20 jaar eerder begonnen was). En dat is geen privatisering. Privatisering is wat in de jaren '90 het toverwoord was, namelijk het verzelfstandigen van staatsbedrijven....

Eelco

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #94 Gepost op: 15 June 2010, 10:06:43 »
Dat de BDs-en aan de kant gaan, is een gevolg van het fiasco van de V250.

Bedoel je niet de Benelux stuurstand? Wat heefs de BDs anders te maken met de V250?

Gr. Iven

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #95 Gepost op: 15 June 2010, 10:36:48 »
En ook je moet niet alleen kijken naar de levensduur, en daardoor een dure levensduurverlenging instellen.
Maar je moet ook kijken naar het uiterlijk, want de consument stapt nou eenmaal liefer in een model trein wat er modern en nieuwe uitziet(denk aan SLT of VIRM) dan een oude Mat'64 omdat die dinger er uiterlijk veel ouder uit zien.
Dit is het zelfde fenomeen als je een nieuwe bank koopt, dan kun je wel weer dezelfde bank kopen omdat die goed was en lekker zat.
Maar vaaks koop je graag een andere nieuwere moderner uitziende bank, die mischien kwalitatief hetzelfde is, maar anders is en daardoor anders aandoet.
Zo is het in het spoorvervoer ook, een goederen vervoerder komt ook liefer bij de klant aan met mordern materiaal dan met oud materiaal.
En zo ook de NS, want de consument heeft het voor het zeggen. want als klant zit je liefer in een nieuw moderne trein dan in een oude trein van 50 jaar oud, die ook al in je kinder jaren kunt herrinderen.

MVG Fridzie

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #96 Gepost op: 15 June 2010, 12:36:21 »
Ik denk dat de onderhoudskosten en energieverbruik een stuk zwaarder wegen.
Vr. groeten,
Bob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #97 Gepost op: 15 June 2010, 12:44:13 »
@Fridzie

Sorry hoor maar dat vindt ik toch een beetje b******t. Wat de klant wil daar heeft NS niet zoveel boodschap aan. Die willen mensen vervoeren op een voor hen zo goedkoop mogelijke manier (lees met zo weinig mogelijke kosten voor personeel, materieel, onderhoud etc.).
Dat het uiterlijk van de trein dan niet voor iedereen even gewaardeerd wordt, jammer dan. Zoveel emnsen zoveel smaken.
En kiezen? Meestal heb je niet zoveel te kiezen. Als er op jouw traject alleen maar Mat 64 en VIRM rijdt kan je natuurlijk moord en brand schreeuwen maar daar kom je niet zover mee.

En ook in het goederenverkeer is uiterlijk niet alles bepalend. Ook daar willen de vervoerders zo goed mogelijk hun diensten aanbieden. Als dat met oud spul zou kunnen zou het best gedaan worden. Kijk maar eens naar ACTS.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Anoniem

  • Gast
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #98 Gepost op: 15 June 2010, 13:19:25 »
Die willen mensen vervoeren op een voor hen zo goedkoop mogelijke manier (lees met zo weinig mogelijke kosten voor personeel, materieel, onderhoud etc.).
Dat het uiterlijk van de trein dan niet voor iedereen even gewaardeerd wordt, jammer dan. Zoveel mensen zoveel smaken.
En kiezen? Meestal heb je niet zoveel te kiezen. Als er op jouw traject alleen maar Mat 64 en VIRM rijdt kan je natuurlijk moord en brand schreeuwen ...

... of de auto nemen, of een bus of in sommige gevallen de fiets. En dan ben je als spoorwegmaatschappij toch je "vervoersgevallen" kwijt. Misschien moet je dan toch maar enigszins letten op wat die "vervoersgevallen" willen, misschien zijn het stiekem eigenlijk toch wel klanten. Wel heb je gelijk dat geldt "zoveel mensen, zoveel smaken", je kunt niet iedereen tevreden houden. Maar een bepaald minimumniveau van comfort en reiskwaliteit is vereist.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #99 Gepost op: 15 June 2010, 13:52:27 »
Bedoel je niet de Benelux stuurstand? Wat heefs de BDs anders te maken met de V250?

Gr. Iven
Nee, die bedoel ik niet. Doordat de V250 er nog niet is, moeten er ICRm stammen gevormd worden voor de HSL. Die rijtuigen worden deels gehaald uit binnenlandse diensten en deels uit de benelux, maar die rijdt ook nog gewoon over de oude lijn. Dus levert de binnelandse dienst iets in. Zo houdt je BDs-en over.

Anoniem

  • Gast
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #100 Gepost op: 15 June 2010, 14:02:10 »
Hoe houd je een BDs over als een rijtuigstam ingekort wordt dan?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #101 Gepost op: 15 June 2010, 14:03:27 »
Nou als je te korte stammen hebt, worden die weer verdeeld, zodat je weer stammen van 11/7 bakken krijgt en dan houdt je BDs over.

+ dat er al jaren een overtal is aan BDs
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 14:13:51 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #102 Gepost op: 15 June 2010, 14:04:28 »
Hoe houd je een BDs over als een rijtuigstam ingekort wordt dan?
Pluk de zes tussenrijtuigen uit een stam van 7 rijtuigen?
Vreemde vraag. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #103 Gepost op: 15 June 2010, 14:12:22 »
......En zo ook de NS, want de consument heeft het voor het zeggen. want als klant zit je liefer in een nieuw moderne trein dan in een oude trein van 50 jaar oud, die ook al in je kinder jaren kunt herrinderen.

En daarom is de SM90 op de lijn Emmen - Zwolle al jaren geleden gesloopt en rijdt er nu sinds die tijd alleen maar sloopmaterieel. De NS wil hier geen mensen vervoeren.... ;D

Gelukkig gaat deze lijn over aan Die Bahn (Arriva)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #104 Gepost op: 15 June 2010, 14:14:22 »
Op www.somda.nl lopen diverse topics over het materieel, zoals DDM-1, Mat'64, DM'90, locs serie 1700 en 1800 waar nieuws in wordt medegedeeld. Deze berichten worden doorgaans geplaatst door mensen die dicht bij het vuur zitten.
Spoorgroet, Martin