Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 198030 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #165 Gepost op: 14 March 2011, 22:00:51 »
Tom,

Wat voor soort vet heb je het nu over? Met fosforzuur gesoldeerd geeft toch geen vet? En anderen hebben gelijk: ingesloten zuur kan na jaren toch wel problemen geven.

Maar goed dat je het uit elkaar hebt gekregen. Ik snap alleen de 300 graden niet zo goed. Overigens dat het niet krom trekt is niet zo gek, want in de over verwarm je het aan alle kanten even veel, dus waarom zou het krom trekken?

Wordt wel een mooie voetplaat. Ga je nu de spatborden aan de binnenkant ook dichtmaken zoals stig suggereert? Hij heeft me ook eens verleid tot het maken van latjes vlonders op mat '24. Wel mooi én overdreven  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #166 Gepost op: 14 March 2011, 22:11:03 »
Nou mooi dat ze dan toch van elkaar zijn! Ja ik soldeer met fosforzuur (en natuurlijk geen S39 :P), dus dat zou het probleem niet moeten zijn... Zou het soms de hars zijn van de harskernsoldeer? Hoe dan ook, doe het deze keer anders...

Tsja, de achterkant dichtmaken, zit er wel aan te denken, doe het nu eenmaal en dan maar eenmaal goed. Maarja, is wel weer extra werk voor iets wat je amper ziet. Ach, hou van overdreven ;D En tja Ewout, zucht, die spraakwaterval kan je boeken over schrijven hahaha
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #167 Gepost op: 14 March 2011, 23:19:37 »
Nou idd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #168 Gepost op: 15 March 2011, 07:57:09 »
Als je met flux soldeert moet je geen harskern tin gebruiken
dat is voor electronica
Gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #169 Gepost op: 15 March 2011, 23:17:45 »
Jan, wat moet ik dan gebruiken? Ik heb nu van dat speciale soldeer om electronica mee te solderen idd (voor op printplaatjes en zo), dus met een andere verhouding als normaal soldeer...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #170 Gepost op: 15 March 2011, 23:52:33 »
Tin waar de tin / lood verhouding op staat.
 sn60 /pb40 is de goede.
Bij somige zit er ook al een klein beetje flux in de tin.
Bij mijn tin 2 % , wat niet wil zeggen dat je geen flux meer nodig hebt.
Ook soldeerverf is een mogelijkheid.
dit is vet met gemalen tin ook dan nog heel klein beetje tin en flux nodig.
gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #171 Gepost op: 16 March 2011, 01:43:04 »
Mwah...

Ik heb alles tot nu toe gewoon met loodhoudende electronica tin aan elkaar gesmolten...  :-[ :-\

Maar... WERKT best  ;D 8)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #172 Gepost op: 16 March 2011, 01:49:16 »
Karst,
met harskern?????
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 01:51:16 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #173 Gepost op: 16 March 2011, 01:51:10 »
Ja, doe ik al 40 jaar  :o ;D :P

Misschien is dat wel het geheim joh...  ;D ;)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #174 Gepost op: 16 March 2011, 01:51:33 »
 ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #175 Gepost op: 16 March 2011, 03:45:33 »
 :-[ ikke ook... voordeel dat ik niks van thuis hoef mee te nemen, kan ik op m'n werk verder solderen...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #176 Gepost op: 16 March 2011, 08:33:59 »
Hallo Tom,

Ik word altijd blij van de 70 en 145 graden soldeer van GMenS. Vloeit goed met fosforzuur en is erg sterk. Ander voordeel is dat je niet zo heet hoeft te solderen. Soldeerverf van 188 graden gebruik ik weer als vlakke delen op elkaar gesoldeerd moeten worden i.c.m. een vlammetje. Of als ik weerstandsoldeer.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #177 Gepost op: 16 March 2011, 21:15:01 »
Die 60/40 soldeertin heb ik en gebruik ik ook, maar daar zit wel harskern in. En ik begreep dat die vette zut niet handig was, maar soldeerverf staat er vol van begrijp ik ;D

Hoe dan ook, ik denk dat ik de goeie soldeertin gebruik en ik gaat 't gewoon nog einsmal proberen...

Die 145 graden soldeertin lijkt me ook wel wat, maar vooralsnog gaat het met 2 verschillende versies prima ;)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #178 Gepost op: 11 October 2011, 19:27:34 »
Zo, ook hier wordt de draad weer opgepakt. Waar was ik gebleven? De voetplaat van witmetaal is naar z'n grootje, dus er moest een nieuwe gemaakt worden. Deze wordt van 2 verschillende platen messing gemaakt omdat dat lekker stevig is (1 voor het onderste gedeelte van 1 mm dik en 1 plaatje van 0.3 mm om de juiste verjonging te krijgen). Nu heb ik de 2 delen eerder aan elkaar gesoldeerd met tin met een verhouding van 60% tin en 40 % lood met harskern. Volgens de verpakking mag ik geen zachtsoldeervloeimiddel gebruiken, maar met alleen dit soldeer gebeurde er met die grote delen messing niets. Nadat ik flux had toegevoegd plakte het geheel goed aan elkaar.

Echter, er was iets nog niet helemaal goed gegaan, dus de delen moesten weer van elkaar af. Heb het geheel toen in de oven gedaan en pas bij 300 graden kwam het zaakje van elkaar. Maar, de lading vet die daarbij uit alle kieren en gaten vrij kwam kon ik een boterham mee smeren! Hoe kan dat nou terwijl ik helemaal geen vet gebruikt heb, alleen het fosforzuur van GM&S? De buitenkant was volledig gereinigd en helemaal vetvrij, maar dat betekent dus dat er tussen de beide delen nog rotzooi zat die nooit kon ontsnappen omdat de boel dichtgesoldeerd zat. Welke rotzooi dat was, is nog steeds een raadsel voor mij.

Anyway, ik ga de voetplaten nu verder op maat maken en ze dan weer aan elkaar solderen. Maar wat kan ik nu het beste doen om 2 grote platen messing aan elkaar te krijgen zonder dat ze gaan verbuigen door teveel warmte op 1 plek en zonder dat er tussen de platen nog ruimte zit waar rotzooi tussen zit (lees = vettigheid net zoals de vorige keer)?
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #179 Gepost op: 11 October 2011, 19:33:11 »
simpele oplossing: Boor gaatjes rondom in de dikke plaat en zet die dicht met soldeer. Door de capilaire werking zal er altijd soldeer rondom de gaatjes vloeien en zit de zaak vast. De kans op ingesloten fosforzuur is dan ook stkken kleiner.
Je zou zelfs één of twee gaatjes open kunnen laten en dan de zaak ik een sopje mikken. Wéér minder kans op ingesloten zooi.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.