Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door R v/d Hoven
Vandaag om 16:06:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 14:11:06
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 197069 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #120 Gepost op: 19 October 2010, 21:54:30 »
Heeej hallo allemaal,

Tom(asso) heeft het antwoord al, maar ook voor iederen die dit topic volgt: de bodemplaat meet in de lengte en aan de onderzijde gemeten exact 100,94 mm. 101 mm dus.

grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #121 Gepost op: 06 December 2010, 18:36:03 »
Zo, ben weer begonnen. Had de voetplaat gesloopt per ongeluk, dus moest iets nieuws maken. Heb nu een begin gemaakt in styreen en gezien dat de uitslag van de wielen zo minimaal is dat de wielkasten de helft smaller kunnen zijn. Ook kunnen ze wat lager worden, waardoor het veel realistischer overkomt dan het originele witmetalen gietstuk. Het stuk onder de verjonging is nu klaar (foto's volgens asap) en nu moet de bovenkant van de voetplaat met de verjonging er op gemaakt worden.

Wat me opviel was dat het styreen wel heel snel beschadigd aan de zijkant en dan zeker zo'n dun plaatje van 0,5 mm. De bovenkant met verjonging moet dan ook met handschoentjes worden aangepakt, aangezien er anders veel te snel butsen en deuken in komen. Dit sterkt mij dan ook om als deze klaar is hem alsnog van messing te maken. Maar goed, eerst maar eens wachten totdat dit styreen projectje af is. Wel leuk om het materiaal te leren kennen in ieder geval.
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #122 Gepost op: 11 December 2010, 14:53:56 »
Bij deze de onderkant van de voetplaat, er komt nog een plaatje van 0,5 mm overheen, waardoor de gaten nog kleiner worden.



De uitsparingen aan de zijkant van de wielen zijn voor de drijfstang, dat is bij het originele gietstuk ook zo. Doordat het dunne plaatje er straks op gelijmd wordt zal je daar niets van zien. Van Gert Arkema hoorde ik dat het verlijmen het beste gaat met Thinner, dus dat is het volgende projectje.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 16:54:24 door guest7823 »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #123 Gepost op: 11 December 2010, 22:30:20 »
Het ziet er goed uit, Tom.
Ik ben alleen benieuwd of de voetplaat nu van styreen blijft, of dat je er nog een van messing gaat maken.

Heb je nog een reactie gekregen van DJH n.a.v. de vraag of ze toevallig nog een voetplaat in het magazijn hebben liggen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2010, 22:32:40 door Stoomboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #124 Gepost op: 17 December 2010, 19:15:40 »
@ Leen,

Sorry Leen, ben zo druk met andere zaken geweest dat ik hier nog niets mee gedaan heb. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik de hele voetplaat eerst van styreen maak en daarna nog een keer van messing, gewoon omdat messing zo lekker stevig aan voelt. En wie weet gebruik ik deze voetplaat dan nog een keer om er nog 1 te bouwen helemaal van scratch.

@ Everybody else ;D

Inmiddels heb ik ook eens een styreen proefstukje geprobeerd te lijmen met thinner en dat werkt perfect. De verbinding wordt heel mooi en je ziet er eigenlijk niets van (tip van Gert Arkema).

Daarnaast heb ik uitgerekend dat ik per kant 2 millimeter bespaar t.o.v. de dikte/breedte van de oude wielkasten en nog steeds een goede loop zal hebben. Misschien dat het ietsje minder zal schelen als ik de voetplaat ga maken van messing, vanwege eventuele kortsluiting, maar dan nog zal het optisch een heel stuk schelen, zonder dat de loop erdoor beïnvloed wordt. Ook zullen de wielkasten in lengte korter zijn, zodat het allemaal niet meer zo lomp overkomt.

De rest van de gietdelen vindt ik vrij aardig, zoals de ketel en het machinistenhuis. Ik hoorde diverse mensen al klagen over de dikte van de wanden van het machinistenhuis en dat het heel lelijk zou overkomen. Dit geldt echter alleen voor de achterkant, aan alle andere kanten zie je er niks van. Zodra het zijraampje is aangepast (minder diepliggend) zullen er messing schotten tegen de achterkant komen (net zoals in het echt) waardoor je niets meer ziet van de dikke wanden.
Spoor 0 adept

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #125 Gepost op: 17 December 2010, 19:21:21 »
Hallo Tom,

heb je nog wat foto's van je project.

Groet A3  ;D
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #126 Gepost op: 17 December 2010, 21:09:15 »
Hey Adrie,

Leuk je hier te spreken (y) Zal zo snel mogelijk wat updaten!

De hartelijke groeten natuurlijk!

Tom.
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #127 Gepost op: 19 December 2010, 00:36:04 »
nadeel van lijmen met thinner is dat de zaak rondom de verbinding bros wordt. Ik ben door oa dat soort gemekker destijds teruggegaan naar revell-lijm. En voor je de voetplaat te krap maakt zond de wielen, check even of het ding nog door een bocht wil met de huidige speling! Bij de 7000 die ik nu aan t maken ben moeten er ringetjes tussen de wielen en de lagers om de zijdelingse speling eruit te halen, dat doen we dus ff mooi niet, hoe makkelijker een loc zich op het spoor kan instellen hoe beter.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #128 Gepost op: 21 December 2010, 13:16:08 »
Hahaha, daar wilde ik wel eerst naar kijken ja, of het ding dan nog steeds door bochten en wissels kan, het is al werk zat namelijk... Hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat er behoorlijk wat ruimte te winnen valt, aangezien bij de normale voetplaat er nog ongeveer een millimeter ruimte over was tussen het wiel (bij maximale uitslag) en de wielkast. Tsja, die ringetjes beperken natuurlijk de uitslag, maar hij wordt dan ook star, hier moet ik nog even naar kijken wat wijsheid is.
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #129 Gepost op: 08 March 2011, 23:25:00 »
Vandaag weer eens wat gedaan aan de loc. Zoals al eerder verteld ligt door privé-omstandigheden het werk al tijden stil, maar zo af en toe vind ik een klein gaatje om er weer eens mee aan de slag te kunnen gaan.

Omdat ik de voetplaat al gedeeltelijk uit styreen had, maar het materiaal toch te kwetsbaar vond, wilde ik de voetplaat uit messing maken. Momenteel heb ik een plaatje messing van 1 mm dikte zo bewerkt dat het exact de juiste lengte en breedte heeft. Daarbovenop komt dan een plaatje van 0,5 mm dikte die ik soldeer op het andere plaatje. Dit kleine plaatje zal een paar tienden breder en langer worden, zodat de verjonging zichtbaar wordt. Al met al een beste klus om dat allemaal voor elkaar te boksen, maar na mijn heldere moment met de witmetalen voetplaat die inmiddels tot een klont gesmolten is in een onbewaakt ogenblik, is er ook geen weg meer terug. En eerlijk gezegd ben ik er ook niet rouwig om, het wordt nu tenminste een stevig solide ding en het gaat ook nog eens correct ogen. Lekker om weer zo te klussen...
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #130 Gepost op: 10 March 2011, 09:45:57 »
Mooi om te horen dat de bouw nog langzaam doorgaat.
Met de MK 2 voetplaat, laat je de ruimte onder de ketel ook open? De stoker moet wel het drijfwerk kunnen olien. Als het gat erg leeg lijkt kun je ook nog wat Stephenson's schuifbeweging en koppelstangen nabootsen (y)
mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #131 Gepost op: 10 March 2011, 09:59:01 »
Ha, gaat weer de goede kant op!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #132 Gepost op: 12 March 2011, 13:37:43 »
@ Gert
Heerlijk hoor dat knutsellen!

@ Rick and everybody else ;D

Vandaag en morgen de hele dag om er aan te knutsellen, dus wilde nu zo ver mogelijk komen. Wat betreft die ruimte tussen ketel en voetplaat, die zat er bij het origineel ook al, alleen was er dan geen binnenliggend drijfwerk. Op zich was ik van plan de voetplaat net zo te maken als het voorbeeld van DJH, met dien verstande dat de wielkasten een stuk kleiner en vooral ook smaller zijn. Nu zit ik alleen met een vraag, wat zijn de correcte afstanden van de assen t.o.v. het frame. Nu heb ik het in het styreen eerst gemeten en daarna op het oog verder gedaan, maar er zijn dan toch kleine afwijkingen. Ik zal de maten hier eens neerzetten:

Afstand eerste as t.o.v. voorkant voetplaat: 24 mm
Afstand tweede as t.o.v. voorkant voetplaat: 50 mm
Afstand derde as t.o.v. vooorkant voetplaat: 78 mm

Klopt dit (Ger, zou je nog eens willen meten voor me? (y))

De lengte van het gat van elke wielkast heb ik op 17,5 mm en de breedte op 3,5 mm i.v.m. de uitslag van de wielen. Dat betekent dat ik effectief nog 3,5 mm overheb op de voetplaat aan de zijkant van elke wielkast. Als ik de kast dan dicht maak met 0,5 mm messing plaat betekent het dat ik 3 mm overheb op de voetplaat. Dat zou weer betekenen dat ik 1,5 mm heb gewonnen aan ruimte t.o.v. de oude voetplaat van DJH en toch genoeg speling heb om de wielen te laten uitslaan naar links of naar rechts, met als gevolg hele mooie slanke wielkasten. Pfff, al die theorie, nu de praktijk nog ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #133 Gepost op: 12 March 2011, 16:34:13 »
Als eerste een messing plaatje van 1 mm dik op maat gemaakt en daarna een paar gaten geboord waar de wielkasten moeten komen te zitten...



Daarna de gaten uitgevijld (dit proces is nog in volle gang ;D)



Ben nu bezig ze verder uit te vijlen en op maat te maken. Het ziet er nu nog slordig uit omdat ze alleen uitgevijld zijn met een rattenstaartje, maar het wordt straks mooi strak. Dit is ook het onderste gedeelte van de voetplaat, bovenop komt nog een plaatje van 0,5 mm. Die moet mooi glad en strak zijn, deze zie je straks niets meer van, alleen de zijkanten... Eigenlijk 2 x hetzelfde klusje dus...
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 17:03:58 door guest7823 »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #134 Gepost op: 12 March 2011, 16:57:26 »
Kan je niet beter de plaatjes eerst op elkaar solderen , en dan in 1 keer met een figuurzaag (fijn metaalzaagje) de gaten grof uitzagen en met een vijltje precies nabewerken ?
Scheelt een hoop vijlwerk.