Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184835 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #90 Gepost op: 13 oktober 2010, 17:51:39 »
Eh Eric, je plaatje doet het hier niet :P ;D

Maar inderdaad, zoiets had ik ook in gedachten, alleen het in de gaten plaatsen had ik zelf nog niet verzonnen. Ben heel benieuwd. Toch nog een vraagje, ik dacht zo te zien dat er hoe dan ook zowel boven de wielen als aan de zijkanten genoeg ruimte was. Is dat afdraaien dan echt nodig? Ik had namelijk het idee dat er hoe dan ook nog ruimte in die kasten over was, zelfs bij de maximale uitslag van de wielen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2010, 17:57:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #91 Gepost op: 13 oktober 2010, 17:57:29 »
Sorry Eric, die post was ineens halverwege vertrokken. Ik was nog aan het editen.

Leen.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #92 Gepost op: 13 oktober 2010, 18:06:19 »
Eh Eric, je plaatje doet het hier niet :P ;D

Maar inderdaad, zoiets had ik ook in gedachten, alleen het in de gaten plaatsen had ik zelf nog niet verzonnen. Ben heel benieuwd. Toch nog een vraagje, ik dacht zo te zien dat er hoe dan ook zowel boven de wielen als aan de zijkanten genoeg ruimte was. Is dat afdraaien dan echt nodig? Ik had namelijk het idee dat er hoe dan ook nog ruimte in die kasten over was, zelfs bij de maximale uitslag van de wielen.

Als je het doet zoals beschreven, wordt het aan de zijkant heel krap want de wielkasten komen (per kant) 1 dikte witmetaal verder naar binnen. En die dikte is tamelijk fors... Ook in de hoogte gaan die pizzasnijders van 1, zoveel millimeter never meer passen (DJH maakte die wielkasten heus niet voor de kat z'n k*nt zo grof).

Bovendien kunnen die Romfordwielen wel wat hulp gebruiken, ben zelf eerst met de wielen begonnen en heb de wielkasten daarop aangepast (in e breedte moeten ze nog uitgefreesd worden aan de binnenkant), het maakt echter niet uit hoe je het benadert: als je het één verbetert gaat het andere extra opvallen.

Ik ga er wel vanuit dat je - in het geval van industrierail - een 'moderne' railsoort zoals Tillig of Peco code 75 gebruikt op je baan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #93 Gepost op: 13 oktober 2010, 18:14:01 »
Daarom dacht ik er ook meer aan om ze van dun messing of messing en styreen te maken. Daarmee vang je dat verlies aan de binnenkant wat meer op en win je ermee aan de buitenkant. Alan Gibson wielen lijken me ook een goeie oplossing, omdat het A afdraaien scheelt en ze B gewoon in het geheel fijner zijn uitgevoerd. Maarre, wij willen plaatjes ;D

En een baan heb ik nog lang niet, maar ik hou er wel alvast rekening mee idd...

Wat ik ook nog bedacht is dat ik ga kijken of ik sommige dingen niet bij (was het nou MK of Werps) kan krijgen, zoals die vaasdom, aangezien ze er toch een aantal gaan ontwikkelen...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #94 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:38:24 »
DRAMA! Potverdorie! Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boel ik kokend heet water gegooid. Dan zou alles vanzelf uit elkaar vallen. Wat ik echter verkeerd deed was de procedure. Ik kookte heet water in mijn waterkoker om dit daarna in de gootsteen te kieperen waar de wit metalen bovenbouw van de loc en een groot gedeelte van de tender van de 3900 lagen te wachten om ff te weken in dat water. Nou ja, fout dus. De onderdelen komen wel MOEIZAAM los, maar het valt niet uit elkaar!

Denkfout dus! Wat had ik nou wel moeten doen? Pan met water opzetten, spul er in kieperen en lekker laten koken! Nooit aan gedacht >:(

Resultaat? Voetplaat van de 3300 overmidden waar het machinistenhuis moet beginnen  >:( >:( >:( Daarnaast nog bijna mijn machinistenhuis om zeep geholpen! Gelukkig dat nog kunnen redden... Dat ook een gedeelte van de tender van de 3900 kapot is boeit me niet zoveel, daar heb ik nog een zelfde onderdeel van liggen, dus die kan ik nu gebruiken. Maar dat die voetplaat kapot is, is jammer en dat zal je waarschijnlijk zelfs na weer aan elkaar solderen blijven zien. Potvolblomme! Nou ja, maar proberen te fiksen en aan de andere kant, ik heb die cilinders van de 3900 ook flink toegetakeld en die zien er nu ook weer als nieuw uit. Het is alleen weer extra werk.

Nou ja, in ieder geval is de stap gezet, het mes gaat er in. Ik heb gezien dat als het onderstel bevestigd is en de wielen maximaal uitgeslagen zijn en nog ruim een millimeter over is aan beide kanten voordat de wielen de wielkast raken. Daarnaast is het witmetaal zo dik dat ook hier een millimeter te winnen valt als het wordt vervangen door ander materiaal. Dat levert voldoende ruimte op om het model de natuurgetrouwe look te geven en de wielkasten op schaal na te maken, zonder te verliezen aan rijeigenschappen. Nu ik toch aan het slopen ben, dan maar meteen alles!

En wat er overbleef na de waterkokers vol kokend water


Bron: Prutswerk.nl
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:53:39 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #95 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:49:35 »
Een pluspuntje, tis uiteindelijk wel uit elkaar gevallen.  (y)
veel succes!

Mvg, Mark

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #96 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:53:58 »
Is dit nou een "exploded view" ? ;D

Ik ben benieuwd hoe je wielkasten er uit komen te zien, ik ben zoiets voor mijn 2100 aan het fabriceren geweest met styreen, het resultaat was zo geweldig dat ik het project een jaar lang heb weggeborgen... misschien van dun messing nog eens proberen...
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #97 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:03:32 »
Was het maar exploded! ;D En het is meer uit elkaar getrokken >:( Het is nu excommunicated zoals de paus zou zeggen :P

Maarre, dit moet gewoon lukken en ik neig steeds meer naar messing. Daarnaast loop ik al zo lang te lanterfanten en dit forum te vervuilen dat het hoog tijd wordt dat er weer iets uit mijn vingers komt (alle moderatoren neem nu een slok champagne bij het afsteken van het vuurwerk, eindelijk rust wordt er nu gedacht ;D)

Anyway, zie er weer eens als een berg tegen op, alle progress is teniet gedaan in een kwartiertje rotzooien. Hmmm, nou ja, 't mot maar.
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #98 Gepost op: 15 oktober 2010, 17:37:50 »
Het huilen staat me momenteel nader dan het lachen. Nu ik bezig ben met de diverse onderdelen kom ik er achter dat de voetplaat niet alleen afgebroken is bij het machinistenhuis, maar ook net na het gedeelte waar de rookkast op rust (dit zit nog met een flintertje witmetaal aan elkaar, maar dreigt nu aan beide kanten af te breken. Ik hoef er maar naar te kijken en het is history en dan moet er ook nog aan gezaagd en geprutst worden... Wat een doffe ellende. Het leek allemaal zo makkelijk, maar in de praktijk werkt het niet altijd even goed. Er is hier al geopperd om een nieuwe voetplaat te maken, maar zo handig ben ik nu ook weer niet. Pfff, wat een drama >:(

« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:53:54 door guest7823 »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #99 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:09:09 »
Ik zou nu de hele voetplaat van styreen maken
das krijg je toch wel spits?
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #100 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:11:23 »
Komkom, niet huilen. Bewaar de stukken goed. Gebruik het om van messing plaat of styreen (kan nog steeds) het na te maken.



Dit ding is gewoon nagemaakt van de bouwdoos die ik had liggen. Het staat op het frame welke het nu definitief (al een tijdje) heeft moeten afstaan aan de HSM700.

Je hebt een voorbeeld, dus het is niet moeilijk meer.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:54:10 door guest7823 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #101 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:16:55 »
Hoi Jan,

Heb nog geen enkele ervaring met styreen. Ben daar net zo huiverig voor als toen ik voor het eerst begon met kit's bouwen. Eerlijk gezegd had ik mezelf alweer een beetje bij elkaar geraapt en was ik van plan om de hele voetplaat maar uit messing te maken. Is het meteen stevig. Teken ik de huidige voetplaat over op een stuk papier en dan heb ik meteen de buitenmaten goed. De rest aan de binnenzijde kan ik dan uitvijlen en deze keer op de juiste maat maken. Maar goed, weet niet of dat zo'n goed idee is...

Zie nog niet zo gauw het voordeel van styreen in, anders dan dat het misschien makkelijke te bewerken zou moeten zijn... Dus waarom styreen? Is dat stevig genoeg? Trekt dat niet te snel krom?

Edit:

Hahaha, lees net je bericht Ewout. Tsja, ik zien het, het ziet er allemaal easy uit... Nou ja, had gewoon even een (flink) baalmoment... Zal wel 'ns kieken hoe ik het ga oplossen, maar merk dat styreen hier de voorkeur heeft. Why?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2010, 18:19:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #102 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:22:24 »
Welnee ,allereerst  is het in div dikte te verkrijgen en je kunt door lamineren of dwarsverbindingen net zoveel stevigheid krijgen als je wilt
kiik maar naar het plaatje van Stig
Gr Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #103 Gepost op: 15 oktober 2010, 23:07:21 »
Why? Omdat het bijna niks kost, omdat het makkelijk te bewerken is en omdat het flexibel en makkelijk te lijmen is. Als je morgen op tijd in Rhenen bent (zie PB) dan kun je van mij wat meekrijgen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #104 Gepost op: 15 oktober 2010, 23:19:45 »
Tom,

Wat jij doet is gewoon trial and error. Een ding weet ik zeker: je leert er heel veel van voor volgende projecten. Hoewel hier op het forum er heel veel styreen aanhangers zijn (en ik heb ook een plan U in elkaar geknutseld, zie maar in dat draadje) zou ik toch geneigd zijn de voetplaat van messing te maken en wel uit 2 lagen. Zodat je de verjonging onder de voetplaat ook mooi krijgt.

Het is wel jammer van de voetplaat, je kunt hem waarschijnlijk nog wel solderen, maar echt stevig wordt het niet meer.

Succes met de reparatie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*