Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:05
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 20:17:44
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:29:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196784 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #90 Gepost op: 13 October 2010, 17:51:39 »
Eh Eric, je plaatje doet het hier niet :P ;D

Maar inderdaad, zoiets had ik ook in gedachten, alleen het in de gaten plaatsen had ik zelf nog niet verzonnen. Ben heel benieuwd. Toch nog een vraagje, ik dacht zo te zien dat er hoe dan ook zowel boven de wielen als aan de zijkanten genoeg ruimte was. Is dat afdraaien dan echt nodig? Ik had namelijk het idee dat er hoe dan ook nog ruimte in die kasten over was, zelfs bij de maximale uitslag van de wielen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 17:57:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #91 Gepost op: 13 October 2010, 17:57:29 »
Sorry Eric, die post was ineens halverwege vertrokken. Ik was nog aan het editen.

Leen.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #92 Gepost op: 13 October 2010, 18:06:19 »
Eh Eric, je plaatje doet het hier niet :P ;D

Maar inderdaad, zoiets had ik ook in gedachten, alleen het in de gaten plaatsen had ik zelf nog niet verzonnen. Ben heel benieuwd. Toch nog een vraagje, ik dacht zo te zien dat er hoe dan ook zowel boven de wielen als aan de zijkanten genoeg ruimte was. Is dat afdraaien dan echt nodig? Ik had namelijk het idee dat er hoe dan ook nog ruimte in die kasten over was, zelfs bij de maximale uitslag van de wielen.

Als je het doet zoals beschreven, wordt het aan de zijkant heel krap want de wielkasten komen (per kant) 1 dikte witmetaal verder naar binnen. En die dikte is tamelijk fors... Ook in de hoogte gaan die pizzasnijders van 1, zoveel millimeter never meer passen (DJH maakte die wielkasten heus niet voor de kat z'n k*nt zo grof).

Bovendien kunnen die Romfordwielen wel wat hulp gebruiken, ben zelf eerst met de wielen begonnen en heb de wielkasten daarop aangepast (in e breedte moeten ze nog uitgefreesd worden aan de binnenkant), het maakt echter niet uit hoe je het benadert: als je het één verbetert gaat het andere extra opvallen.

Ik ga er wel vanuit dat je - in het geval van industrierail - een 'moderne' railsoort zoals Tillig of Peco code 75 gebruikt op je baan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #93 Gepost op: 13 October 2010, 18:14:01 »
Daarom dacht ik er ook meer aan om ze van dun messing of messing en styreen te maken. Daarmee vang je dat verlies aan de binnenkant wat meer op en win je ermee aan de buitenkant. Alan Gibson wielen lijken me ook een goeie oplossing, omdat het A afdraaien scheelt en ze B gewoon in het geheel fijner zijn uitgevoerd. Maarre, wij willen plaatjes ;D

En een baan heb ik nog lang niet, maar ik hou er wel alvast rekening mee idd...

Wat ik ook nog bedacht is dat ik ga kijken of ik sommige dingen niet bij (was het nou MK of Werps) kan krijgen, zoals die vaasdom, aangezien ze er toch een aantal gaan ontwikkelen...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #94 Gepost op: 15 October 2010, 16:38:24 »
DRAMA! Potverdorie! Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de boel ik kokend heet water gegooid. Dan zou alles vanzelf uit elkaar vallen. Wat ik echter verkeerd deed was de procedure. Ik kookte heet water in mijn waterkoker om dit daarna in de gootsteen te kieperen waar de wit metalen bovenbouw van de loc en een groot gedeelte van de tender van de 3900 lagen te wachten om ff te weken in dat water. Nou ja, fout dus. De onderdelen komen wel MOEIZAAM los, maar het valt niet uit elkaar!

Denkfout dus! Wat had ik nou wel moeten doen? Pan met water opzetten, spul er in kieperen en lekker laten koken! Nooit aan gedacht >:(

Resultaat? Voetplaat van de 3300 overmidden waar het machinistenhuis moet beginnen  >:( >:( >:( Daarnaast nog bijna mijn machinistenhuis om zeep geholpen! Gelukkig dat nog kunnen redden... Dat ook een gedeelte van de tender van de 3900 kapot is boeit me niet zoveel, daar heb ik nog een zelfde onderdeel van liggen, dus die kan ik nu gebruiken. Maar dat die voetplaat kapot is, is jammer en dat zal je waarschijnlijk zelfs na weer aan elkaar solderen blijven zien. Potvolblomme! Nou ja, maar proberen te fiksen en aan de andere kant, ik heb die cilinders van de 3900 ook flink toegetakeld en die zien er nu ook weer als nieuw uit. Het is alleen weer extra werk.

Nou ja, in ieder geval is de stap gezet, het mes gaat er in. Ik heb gezien dat als het onderstel bevestigd is en de wielen maximaal uitgeslagen zijn en nog ruim een millimeter over is aan beide kanten voordat de wielen de wielkast raken. Daarnaast is het witmetaal zo dik dat ook hier een millimeter te winnen valt als het wordt vervangen door ander materiaal. Dat levert voldoende ruimte op om het model de natuurgetrouwe look te geven en de wielkasten op schaal na te maken, zonder te verliezen aan rijeigenschappen. Nu ik toch aan het slopen ben, dan maar meteen alles!

En wat er overbleef na de waterkokers vol kokend water


Bron: Prutswerk.nl
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 16:53:39 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #95 Gepost op: 15 October 2010, 16:49:35 »
Een pluspuntje, tis uiteindelijk wel uit elkaar gevallen.  (y)
veel succes!

Mvg, Mark

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #96 Gepost op: 15 October 2010, 16:53:58 »
Is dit nou een "exploded view" ? ;D

Ik ben benieuwd hoe je wielkasten er uit komen te zien, ik ben zoiets voor mijn 2100 aan het fabriceren geweest met styreen, het resultaat was zo geweldig dat ik het project een jaar lang heb weggeborgen... misschien van dun messing nog eens proberen...
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #97 Gepost op: 15 October 2010, 17:03:32 »
Was het maar exploded! ;D En het is meer uit elkaar getrokken >:( Het is nu excommunicated zoals de paus zou zeggen :P

Maarre, dit moet gewoon lukken en ik neig steeds meer naar messing. Daarnaast loop ik al zo lang te lanterfanten en dit forum te vervuilen dat het hoog tijd wordt dat er weer iets uit mijn vingers komt (alle moderatoren neem nu een slok champagne bij het afsteken van het vuurwerk, eindelijk rust wordt er nu gedacht ;D)

Anyway, zie er weer eens als een berg tegen op, alle progress is teniet gedaan in een kwartiertje rotzooien. Hmmm, nou ja, 't mot maar.
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #98 Gepost op: 15 October 2010, 17:37:50 »
Het huilen staat me momenteel nader dan het lachen. Nu ik bezig ben met de diverse onderdelen kom ik er achter dat de voetplaat niet alleen afgebroken is bij het machinistenhuis, maar ook net na het gedeelte waar de rookkast op rust (dit zit nog met een flintertje witmetaal aan elkaar, maar dreigt nu aan beide kanten af te breken. Ik hoef er maar naar te kijken en het is history en dan moet er ook nog aan gezaagd en geprutst worden... Wat een doffe ellende. Het leek allemaal zo makkelijk, maar in de praktijk werkt het niet altijd even goed. Er is hier al geopperd om een nieuwe voetplaat te maken, maar zo handig ben ik nu ook weer niet. Pfff, wat een drama >:(

« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 16:53:54 door guest7823 »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #99 Gepost op: 15 October 2010, 18:09:09 »
Ik zou nu de hele voetplaat van styreen maken
das krijg je toch wel spits?
Gr Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #100 Gepost op: 15 October 2010, 18:11:23 »
Komkom, niet huilen. Bewaar de stukken goed. Gebruik het om van messing plaat of styreen (kan nog steeds) het na te maken.



Dit ding is gewoon nagemaakt van de bouwdoos die ik had liggen. Het staat op het frame welke het nu definitief (al een tijdje) heeft moeten afstaan aan de HSM700.

Je hebt een voorbeeld, dus het is niet moeilijk meer.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 16:54:10 door guest7823 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #101 Gepost op: 15 October 2010, 18:16:55 »
Hoi Jan,

Heb nog geen enkele ervaring met styreen. Ben daar net zo huiverig voor als toen ik voor het eerst begon met kit's bouwen. Eerlijk gezegd had ik mezelf alweer een beetje bij elkaar geraapt en was ik van plan om de hele voetplaat maar uit messing te maken. Is het meteen stevig. Teken ik de huidige voetplaat over op een stuk papier en dan heb ik meteen de buitenmaten goed. De rest aan de binnenzijde kan ik dan uitvijlen en deze keer op de juiste maat maken. Maar goed, weet niet of dat zo'n goed idee is...

Zie nog niet zo gauw het voordeel van styreen in, anders dan dat het misschien makkelijke te bewerken zou moeten zijn... Dus waarom styreen? Is dat stevig genoeg? Trekt dat niet te snel krom?

Edit:

Hahaha, lees net je bericht Ewout. Tsja, ik zien het, het ziet er allemaal easy uit... Nou ja, had gewoon even een (flink) baalmoment... Zal wel 'ns kieken hoe ik het ga oplossen, maar merk dat styreen hier de voorkeur heeft. Why?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2010, 18:19:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #102 Gepost op: 15 October 2010, 18:22:24 »
Welnee ,allereerst  is het in div dikte te verkrijgen en je kunt door lamineren of dwarsverbindingen net zoveel stevigheid krijgen als je wilt
kiik maar naar het plaatje van Stig
Gr Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #103 Gepost op: 15 October 2010, 23:07:21 »
Why? Omdat het bijna niks kost, omdat het makkelijk te bewerken is en omdat het flexibel en makkelijk te lijmen is. Als je morgen op tijd in Rhenen bent (zie PB) dan kun je van mij wat meekrijgen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #104 Gepost op: 15 October 2010, 23:19:45 »
Tom,

Wat jij doet is gewoon trial and error. Een ding weet ik zeker: je leert er heel veel van voor volgende projecten. Hoewel hier op het forum er heel veel styreen aanhangers zijn (en ik heb ook een plan U in elkaar geknutseld, zie maar in dat draadje) zou ik toch geneigd zijn de voetplaat van messing te maken en wel uit 2 lagen. Zodat je de verjonging onder de voetplaat ook mooi krijgt.

Het is wel jammer van de voetplaat, je kunt hem waarschijnlijk nog wel solderen, maar echt stevig wordt het niet meer.

Succes met de reparatie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*