Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 197793 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #75 Gepost op: 10 May 2010, 17:23:53 »
Jij altijd met je styreen ;D :P

Maarre goed idee. Is dat alleen niet te slap dan als het zo dun is? Anders wordt het misschien weer te dik...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #76 Gepost op: 11 October 2010, 15:02:35 »
Terwijl ik weer langzaam aan de 3900 ben begonnen heb ik ook nog eens nagedacht over de 3300. Eigenlijk is het model heel goed getroffen op een aantal kleine (maar in het oog springende) dingen na.

1 ding is dus de wielkasten, die gewoon te breed zijn en de aanblik van de loc erg veranderen (het is een vrij slanke loc, maar nu komt ze heel fors over). Ik heb nog eens nagedacht hoe ik dat nu op de meest eenvoudige manier kan aanpakken en veranderen. Eerst dacht ik er over om gewoon aan de zijkant te gaan vijlen tot ze op de juiste breedte zijn en daarna de zijkant weer dicht te maken. Nu denk ik er echter over om ze helemaal te verwijderen en nieuwe te maken van styreen. Styreen is lekker buigzaam, dus de bovenkant (die bol staat) is eenvoudig na te maken. Eventueel zou het ook van een dun plaatje messing kunnen, misschien is dat wat steviger.

Het lijkt me niet het moeilijkste onderdeel om na te maken, het enige wat speelt is, hoever is de uitslag van de wielen, want die moeten de zijkant net niet raken. En ondanks dat het een stuk dunner en kleiner is moet het dus niet aan stevigheid inleveren. Welke zou het beste (en ook het makkelijkste) zijn?
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #77 Gepost op: 11 October 2010, 16:05:00 »
Wielkasten aanpassen is inderdaad een forse aanrader. Ik denk dat de voetplaat uit één stuk is, dus met wielkasten erbijaan. Dat betekent ook dat als je die wielkasten er in z'n geheel af haalt, dat je voetplaat even stijf zal zijn als versgekookte spaghetti. Dat is mijn ervaring met de 6300; Niet doen dus.
De beste oplossing is (denk ik) eerst de hele opbouw van de loc weer uitelkaar, dan uitzoeken;
1 hoe dik zijn de zijkanten van de wielkasten, 2 hoeveel ruimte heb ik minimaal nodig om de wielen in de wielkasten te laten draaien zonder sluiting, 3 hoeveel lef heb ik om de zijkanten van de wielkasten eraf te zagen.
Als je vervolgens die zijkanten eraf gezaagd hebt kun je vervolgens de zijkant weer dicht maken door er een plaatje (jawel) styreen in te lijmen. Als je het slim aanpakt zorg je ervoor dat het halve maantje styreen tegelijk de buitenzijkant van de wielkast en de binnenzijkant van de voetplaat afdekt, hoef je je alvast geen zorgen te maken over mogelijke sluiting bij uitwijken van een wielstel.
Met nog meer mazzel blijkt de maat van de wielkasten zo overgedimensioneerd te zijn dat je een ook nog stuk van de voetplaat moet dichtplempen met styreen. Dat betekent -> nóg smallere wielkasten  (y)  maar dat kan ik alleen maar hopen, ik heb het ding zelden in handen gehad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9886
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #78 Gepost op: 11 October 2010, 16:13:33 »
waarschijnlijk zijn de wielkasten ook te hoog... dan wordt het denkelijk meer een kwestie van hele voetplaat wegmikken en vervangen door een stuk 1,5mm-styreen in dezelfde vorm en daar styreen-wielkasten op maken.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #79 Gepost op: 11 October 2010, 16:36:44 »
Het klopt inderdaad wat Gert zegt, de wielkast zijn meegegoten. Nou ben ik niet zo bang om iets te vernaggelen, dat is me bij de 3900 ook aardig gelukt ;D

Maarre, die stijfheid zit ik eigenlijk ook niet zo over in. De voetplaat is relatief kort. Stijfheid wordt ook verkregen door de ketel die vast zit aan zowel het machinistenhuis als aan het andere eind van de voeplaat. Dat korte stukje middenin zal tijdelijk wat slapper zijn, maar die stijfheid wordt weer verkregen als de middelste wielkasten weer gemonteerd zijn (zij het op andere wijze). Hoe dan ook, daar ben ik dus niet zo bang voor.

Het gat wat overblijft in de voetplaat wilde ik eigenlijk weer vullen met soldeer en daarna glad vijlen (voordat ik de nieuwe wielkasten plaats). Het is relatief makkelijk om dit mooi op te vullen en dan kan ik ook meteen het gat weer op de juiste proporties uitvijlen. Het gaat me meer om de bovenbouw en om de rondingen. Daarnaast zit ik met een klein streepje messing bovenaan de zijkant van de wielkasten. Die ik zou willen krijgen door het messing daar weer blank te schuren. Ik neig dan ook meer naar een styreen zijkant om de eventuele kortsluiting tegen te gaan en een messing bovenkant.

Tsja, die voetplaat wegmikken is nou net weer een brug te ver ;D Nu kan ik nog een boel solderen op en aan de voetplaat, dat wordt dan plakken. Nou ja, trouwens, met die industrielijmen zit het natuurlijk ook zo vast als een huis...
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #80 Gepost op: 11 October 2010, 17:43:58 »
Je kan ook de 3300 kit als model nemen van een zelf te bouwen styreen 3300. Wel opletten dat je de compromissen niet overneemt. De kit gooi je tzt weer op marktplaats.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #81 Gepost op: 11 October 2010, 22:24:15 »
Is nog niet zo`n dom idee
Ik heb m ook en stoor me mateloos aan de wanddikte van het machinistenhuis
ook de schuiframen die er dan nog eens achter gesoldeerd worden ziet er vreselijk uit
Gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #82 Gepost op: 11 October 2010, 22:26:29 »
Wat is daar dan mis mee Jan? Dat valt toch niet zo erg op? En die raampjes kan je op de manier van Ivo heel snel verhelpen, dan lijkt het machinistenhuis ook al niet zo dik meer...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #83 Gepost op: 11 October 2010, 22:34:55 »
Tja ieder zijn meug natuurlijk maar zet hem naast de 3737 van DJH 
en dan valt het echt wel op.
Ik zat al te denken om het machinistenhuis van dun styreen of messing te maken
en heb de lok al uit elkaar gehaald, want ook de aandrijving is bagger.
Maar met al de tekort komingen is nieuwbouw best een optie.
Gr Jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9886
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #84 Gepost op: 11 October 2010, 22:38:26 »
wielkasten en een machinistenhuis van 0,5 mm-styreen maken om ze wat subtieler te krijgen is goed te doen... andere aandrijving van Piet erin en gaan met dat hok.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #85 Gepost op: 11 October 2010, 22:57:40 »
psies ;D

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #86 Gepost op: 13 October 2010, 07:28:49 »
Raad eens welke loc ik op dit moment aan het verhernieuwbouwen ben...  ;D

Voetplaat is eigenlijk heel simpel zodra je die pizzasnijders op de Romfordwielen hebt afgedraaid en de wielbanden versmald tot zeg maar RP25/88. Als je de wielkasten op de voetplaat voorzichtig zó afsnijdt/zaagt dat de opstaande rand op de voetplaat in zijn geheel blijft staan, en je lijmt ze van onderen weer in de ontstane gaten, dan zijn ze precies goed qua breedte en hoogte. Dan moet je nog wel even met de Dremel de wanddikte van de wielkasten aan de binnenzijde te lijf anders lopen je wielen in de breedte aan zelfs al heb je ze een aardig eind richting P87 (ja als ik eenmaal met de Dremel begin...  ::) ;) )...   
Machinistenhuis - aangegoten raamlijsten aan de binnenzijde wegslijpen en nieuw schuifraampje in de wand plaatsen; hoe moeilijk kan het zijn (famous last words)...?



« Laatst bewerkt op: 02 November 2014, 16:53:26 door guest7823 »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #87 Gepost op: 13 October 2010, 07:36:06 »
Oh, je zal ook de voorkant van het machinistenhuis aan de buitenste einden van de onderkant moeten verlengen omdat de achterste 'halve' wielkasten die niet meer afdekken. Maar goed, ik wilde toch al een vroege versie met ronde ramen: nieuw voorkantje uit messing, twee gaten erin boren voor de ramen, raamlijstjes uit 0,3 mm messingdraad er op solderen en afvlakken en schoon is Uw kunstgebit. :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #88 Gepost op: 13 October 2010, 17:44:29 »
Ik volg dit draadje met veel belangstelling, en snap
 1) dat de wielkasten te breed en misschien te hoog zijn
 2) dat het machinistenhuis te dik is, omdat het van witmetaal is.
 3) als je de wielkasten smaller maakt, dan krijg je kortsluiting.

Ik heb geen 3300 dus kan het allemaal niet zo goed beoordelen, en jammer dat er niet een paar plaatjes bij de interessante discussie over deze uitdagingen staan om e.e.a. te verduidelijken.
Toch wil ik graag een paar suggesties doen, misschien helpt het:

Als je de zichtbare zijkanten van het machinistenhuis aan de (bijna onzichtbare) binnenkanten schuin afvijlt, is het dan nog steeds te dik?
Is het geen mogelijkheid om de wielkasten en het machinistenhuis mooi van messing te maken?

Als je bang bent voor kortsluiting, dan kun je misschien
 1) de binnenkant van de wielkasten met wat nagellak insmeren voordat je gaat schilderen.
 2) de as aandrijven van het wiel waar de wielkast het meest zichtbaar is (de middelste?), en deze geen zijspeling geven.
 3) Smallere wielen nemen dan de Romfords, bijv. Alan Gibson wielen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 17:56:42 door Stoomboy »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #89 Gepost op: 13 October 2010, 17:47:06 »

Als je de wielkasten smaller maakt, dan krijg je kortsluiting.

Ligt er aan hoeveel bewegingsruimte naar opzij je de assen gunt. De originele maatvoering is duidelijk berekend op Fleischmann R1. ;)