Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184248 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2010, 17:41:33 »
Ben nog eens even aan het lezen en zie dat de 3300 eigenlijk een dramading is, rijdt standaard beroerd en er zullen nog dingen aan gemodificeerd moeten worden. En ik dacht een eenvoudige loc uit te kiezen...

Heb daarnaast een 3900, maar lees daarover eigenlijk hetzelfde en zie vanalles over compensatie en andersoortige wielen die dan ook weer met een bepaald apparaat gekwarteerd zullen moeten worden, aandrijvingen die etc. etc. Je moet bijna een volleerd werktuigbouwkundig ingenieur zijn wil je hieraan beginnen (en geld als water hebben, want de schier onuitputtelijke voorraad gereedschappen moet aangevuld worden tot aan het oneindige)... Ga nu eerst maar eens verder met het uitbreiden van al mijn gereedschappen en andere dingen en heb de kit net zo hard weer teruggezet in de kast. Pfff, dit bedoel ik nou met drempels om met zo'n kit te beginnen, er is altijd wel wat. Geen verwijt overigens naar iemand toe, maar heb er al veel in geinvesteerd dacht ik en dat blijkt dan achteraf toch nog tegen te vallen (M.a.w. kan nog niks doen)...

Ik wordt graag gefrustreerd hoor, maar dan liever door dingen die even niet werken of lukken, dan door het ontbreken van gereedschappen (en nu ff het geld om die snel te kopen)... Dat dus.

Hoe dan ook, wordt op een later tijdstip vervolgt...
Spoor 0 adept

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2010, 17:52:57 »
is het niet verstandig om klein te beginnen?
Een messing bouwpakketje van een goederenbakkie of zo?

Ik ben daar zelf net mee begonnen en dan leer je tenminste hoe het werkt zonder dat je meteen jezelf gekmaakt, ook voor als dingen niet zo goed lukken de eerste keer.
met de groeten van Maarten

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2010, 17:53:02 »
Niet te gauw opgeven, als het in de kast ligt heb je er niets aan, daarom proberen, heb je pech dan is dit zo, lukt het dan ben je fier op jezelf.
Waaraan twijfelen, je kan enkel maar een model verknoeien, niet je leven beeindigen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2010, 17:55:26 »
Tomasso,

waarom meteen met een loc beginnen?
Zo te lezen heb je er veel zin om wat te gaan maken.
Maar als dit mislukt denk ik dat je meteen je bout aan de wilgen hangt.

Tip van mij;
Begin met een simpel messing wagentje, b.v van mk-modelbouw
Dan krijg je de basis een beetje in de vingers.
Ik heb het ook zo gedaan en dat is mij prima bevallen.
Na drie goederenwagens een rijtuig gebouwd en daarna pas een loc.

Heb je bijvoorbeeld al eens gespoten met een airbrush?

Een messing zandwagen kitje kost volgens mij net iets meer als 20 euro.

Grts,
Dennis

Ps,
Een brandertje hoeft niet perse van proxxon hoor.
Er zijn ook hele goedkope, die net zo goed zijn.


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2010, 18:14:19 »
Oeh, nu ik het terug lees, dat is wel erg zwartgallig he  ;D

Met solderen heb ik al wat ervaring opgedaan bij ons op de modelspoorclub, heb daar heel wat messing seinen en dwergseintjes gemaakt. Maarja, da's natuurlijk geen witmetaal.  :P

Wat mij ergert is dat als ik denk ergens aan te kunnen beginnen (had een lijstje gemaakt met gereedschap en dacht alles wel zo ongeveer te hebben), je dan niet verder kan omdat dit, dat, zus en zo ontbreekt. Daar wordt ik gefrustreeerd van! Heb meteen voor mezelf een missie, zodra ik alles compleet heb plaats ik hier voor de beginner een lijst met welke dingen nodig zijn, welke handig en welke luxe. Zo is er voor ieder een duidelijk overzicht.

Wat betreft die compensatie, tsja, daar heb ik gewoon geen kaas van gegeten. Dat is wat mij zorgen baart. Ik bedoel, ik koop zo'n ding en wil er mee rijden. Bouwen oke, maar al die extra dingen zoals compensatie, dat is me allemaal nog iets te technisch. Waarom? Omdat ik niet uit ervaring weet waar ik dan mee moet beginnen, waar ik (nu al) rekening mee moet houden etc... Plus, wat heb je nou exact nodig, wat kost het, waar haal je dat nu weer vandaan, etc. etc.

Enne, de bout aan de wilgen?  :o Echt niet hahaha! Wil gewoon kits bouwen en niet langer meer wachten! Heb trouwens wel even voor de gein de tandwielkast van de 3900 in elkaar gezet om even te wennen aan priegelwerk, nogmaals, kan niet wachten!
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2010, 19:01:00 »
Toch loopt het bij modelbouw vaak anders dan dat je vantevoren bedacht had.
Heb je 4 boutjes M1,7 nodig , blijk je er nog maar 3 te hebben .
Net even dat laatste gaatje boren  , juiste maat boortje niet meer te vinden
Verf , 10 kleuren groen in voorraad , maar niet de juiste.

Dus wen er maar aan , modelbouwen , het kost gewoon tijd .

Maar nu je het toch over dat soldeerstation had , kan je hiervan de temperatuur ver genoeg terug regelen?
Zo te zien digitaal te regelen . Wat is het regelbereik ? Moet toch wel naar zo'n 75 graden kunnen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2010, 19:07:22 »
Tomasso,

Laat je niet teveel van de wijs brengen door die verhalen over compensatie.
Ja, een loc kan er betere rij-eigenschappen mee krijgen. Maar als je een goed gelegde baan hebt, dan is compensatie echt geen absolute vereiste om zo'n kar fatsoenlijk te laten rijden.
Ik heb zelf van DJH/Modelloco een paar locs gebouwd. De eerste (3700) heb ik gewoon gebouwd volgens de bouwbeschrijving en met de onderdelen die in de kit zaten. Het ding rijdt prima. Van de 4300 (net als de 3300 ook een oude kit) heb ik alleen de aandrijving (motor en tandwieloverbrenging) niet-origineel gemaakt. Ook geen compensatie, loopt prima.

Als je een eerste model gelijk perfect wilt maken, met compensatie, andere aandrijving, andere wielen, andere....... dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Bouw gewoon eerst een loc zoals de fabrikant hem heeft bedoeld, om ervaring op te doen. Als je dat in de vingers hebt, ga dan aan de toeters en bellen werken.

Als je toch aan compensatie wilt beginnen, lees je dan eerst eens goed in.
Nog een reden om naar GM&S te gaan: Piet verkoopt het boekje "Locomotive chassis construction" waar alles in uitgelegd staat.

Maar nogmaals: compensatie is bedoeld om het allemaal nog mooier en nog beter te maken, maar zonder kan  zo'n loc ook rijden.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 21:23:22 door TonM »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2010, 19:10:17 »
Die 3900 kun je echt wel gaan bouwen, ik zou alleen alles van aandrijving aan de kant zetten en er een Gützold tenderaandrijving in prakken. Dat ga ik ook doen. Ergens op bnls is dat al eens beschreven. Die 3300 kun je misschien op dezelfde manier doen. Ik zou als je dan toch witmetaal wilt gaan solderen (wat een goed streven is) beginnen met de tender van de 3900. Daar kun j eniet veel aan verknallen. Later zul je die een beetje moeten uitdremelen om de tenderaandrijving in te passen. Die 3300 kit is te zeldzaam om te verknallen.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2010, 20:52:13 »
@ Ronald

Je hebt gelijk hoor en ik weet dat modelbouwen af en toe wachten betekend, maar het lijkt alsof ik niet van start kom... Anyway, ik geef de moed niet op  ;D  Wat betreft het soldeerstation, die is inderdaad digitaal, maar hij gaat niet verder terug dan 150/155 graden, is dat teveel voor witmetaal?

@ Ton

Oke, dat geeft de burger moed! Enne, die Piet gaat rijk worden van me hahaha...

@ Stig

Ik begin nu inderdaad wel naar die 3900 te neigen. Ten eerste is dat een nieuwe kit en als ik dat verhaal van Karst Drenth zie met zijn 6000, zonder al teveel modificaties en toch een mooi rijdend model, dan geeft mij dat weer hoop. Ook ik had inmiddels al wel in het achterhoofd dat die 3300 te zeldzaam was om te verknallen, dus wat dat betreft denk ik er aan om even een nieuwe topic te openen over de 3900 en pas hiermee verder te gaan, als ik wat meer gevorderd ben.
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2010, 21:01:55 »
Ik weet niet wat ze aan de 3900 vernieuwd hebben, ik heb de oude versie. Dus ik weet niet hoe goed de nieuwe lopend te krijgen is tegenwoordig.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2010, 21:22:02 »
Wat betreft het soldeerstation, die is inderdaad digitaal, maar hij gaat niet verder terug dan 150/155 graden, is dat teveel voor witmetaal?


Tomasso,

Ik soldeer witmetaal altijd op 150 Celcius. Volgens sommigen smelt het witmetaal dan, maar ik heb dat nog nooit gehad.
Wel voorzichtig zijn: Als je de bout langdurig laat rusten op een klein stukje witmetaal, zou het kunnen zijn dat het te warm wordt en gaat smelten.
Als je normaal soldeert met een bout van 150C, vloeit het soldeer goed en wordt de warmte voldoende verspreid om het smelten van je werkstuk te voorkomen.

Grtz,
Ton

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2010, 21:37:32 »
nou is de 3300 ook weer niet zo`n moeilijk lokje om te bouwen hoor
is een vrij simpel ding ,maar idd de andrijving is kat met een u
ik moet ook nog een een oplossing zoeken hiervoor  

gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2010, 21:41:23 »
De loc is misschien niet moeilijk, maar een keer met je bout dwars door een onderdeel en die kun j evan de 3300 niet meer bijbestellen. De 3900 wel, dus ik zou die dan eerst pakken. Hij heeft nog geen ervaring met witmetaal solderen begrijp ik. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2010, 21:47:03 »
das ook wel weer waar ;D
gr jan

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2010, 23:02:28 »
Ik soldeer witmetaal met een goedkoop standaard soldeerboutje met een dimmer ertussen .
Deze dimmer stel ik als volgt in : temperatuur langzaam zover opdraaien  tot het soldeer begint te smelten.
Hier zet ik met een viltstift een streepje op de dimmer.
Dan verhoog ik langzaam de temperatuur (steeds even wachten tot de bout de zojuist ingestelde temp. heeft bereikt) totdat een stukje rest witmetaal begint te smelten - hier komt het 2e streepje
Voor het uiteindelijke solderen stel ik dan de dimmer precies tussen die 2 streepjes in.

Om goed in te stellen is het bij sommige dimmers nodig om samen met de soldeerbout ook een kleine gloeilamp aan te sluiten (bv.regelbereik v/d dimmer = 40 tot 300 Watt en de soldeerbout is 25 Watt, dan lampje van 25 Watt erbij om boven die 40 Watt te komen )
(Goed licht bij het solderen is ook niet weg)