Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 122869 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2010, 16:57:48 »
Momenteel is de NS 3300 even in de ijskast gezet en gaat eerst de bouw van de NS 3900 beginnen. Alles over de bouw hiervan is terug te vinden via onderstaande link. Zodra ik wat meer ervaren ben en verder ga met de NS 3300 zal ik deze topic weer updaten.

http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,26045.msg398053/topicseen.html#new

Tom.  ;)
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2010, 10:43:57 »
Afgelopen vrijdag toch de eerste stap gemaakt. Ik was bij Leen om mijn frame voor de NS 3900 nog eens goed na te lopen en toen er nog tijd over was heb ik gebruik kunnen maken van zijn tool om het chassis van de NS 3300 in elkaar te zetten. Dat was in korte tijd goed voor elkaar, waardoor de eerste stap nu gezet is. Het geheel loopt ongelofelijk soepel en zonder dode punten.

Bij deze de eerste foto's



En schuin van voren gezien



Zoals in dit draadje te lezen is http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26045.msg408481.html#new heb ik bij de NS 3900 betere, andere cranckpins met schroefdraad. Ook zijn ze iets dikker, waardoor de toleranties in de gaten van de drijfstangen kleiner zijn en wat een betere loop moet garanderen. Die heb ik hier nog niet in, maar ik maak nu gebruik van de meegeleverde crankpins. Daar zit echter geen schroefdraad op om de drijfstangen te bevestigen. Om de drijfstangen toch even tijdelijk te waarborgen op de crankpins, kwam Leen met de tip om een stukje electriciteitsdraad te nemen, hier de draad uit te halen en de huls over de crankpins te schuiven (dat zijn de kleine blauwe uiteinden). Zo zijn ze toch tijdelijk gewaarborgd en mocht je de wielen en drijfstangen er weer af willen halen, dan hoef je niet alles weer los te solderen. Gouden tip!

Het begin is er...
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:50:55 door Paul Bender »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #32 Gepost op: 22 maart 2010, 11:04:56 »
Kijkkijk, de start is gemaakt!
Over dat tijdelijk vastzetten van de koppelstangen; goeie tip van Leen, ga ik ook gebruiken bij mijn 6300-renovatie  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #33 Gepost op: 22 maart 2010, 11:18:05 »
werkt prima, doe t al jaren zo.  ;D

verder, waarom zou je nauwere toleranties willen als het nu goed loopt?

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #34 Gepost op: 22 maart 2010, 11:23:32 »
Die nauwere toleranties zijn nu idd. nog niet van toepassing. Wel ben ik van plan om niet de standaard aandrijving te gebruiken, maar een aangepaste/andere aandrijving. Afhankelijk van op welke as deze aandrijving geplaatst wordt, wordt het belangrijk. Is het nog steeds de middelste as, dan zal er waarschijnlijk niets aan de hand zijn, maar als deze op de achterste as aangedreven gaat worden, dan zal het hele tolerantieverhaal misschien wel een rol gaan spelen.
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8749
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #35 Gepost op: 22 maart 2010, 11:26:28 »
als de zaak soepel meekomt als je nu aan de achterste as draait komt het wel goed hoor.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #36 Gepost op: 22 maart 2010, 11:31:15 »
Oké  ;D
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #37 Gepost op: 01 april 2010, 23:43:13 »
Afgelopen week de tender al gedeeltelijk in elkaar gesoldeerd. Wat valt op t.o.v. de NS 3900?

Ten eerste is de pasvorm eigenlijk al meteen goed, zonder al teveel vijlen. Ten tweede is het messing en dus een stuk dunner materiaal, waardoor de tender ook een stuk lichter is. Ten 3e...

HET DING KLOPT NIET!!! :o >:( Nou ja, dat is misschien een beetje overdreven, maar terwijl ik zo eens wat foto's van het origineel aan het bekijken was, zag ik dat de veerpakketten net onder de voetplaat eindigen. Bij het model zit daar een heel stuk ruimte tussen verdorie! Heb ze er dus nog niet op gesoldeerd, want ik weet niet hoe (en of) ik dit ga oplossen. Het is oke voor nu...









Het onbewerkte stuk witmetaal bovenop moet ik dus nog bewerken en waarschijnlijk wil ik dit deel net als bij de NS 3900 los laten zitten. Uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien

« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:51:27 door Paul Bender »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #38 Gepost op: 02 april 2010, 13:23:23 »
Bij die laatste foto vind ik het hoogteverschil tussen voetplaat loc en voetplaat tender (zou gelijk moeten liggen) veel opvallender dan de hoeveelheid vlakke plaat die 'over' is boven de veerpakketten.

En zou je de aspotten niet iets hoger in het frame kunnen zetten en de veerpakketten ook? En zijn de veerpakketten niet en tikje dikker?
Gevoelsmatig vind ik op de foto's van het Utrechts Archief de onderzijde van de frameplaten van de tender hoger boven de rails hangen dan bij de getoonde modellen. Dat zou betekenen dat er grotere wielen onder zouden moeten en er een strook messing (horizontaal) tussenuit gezaagd. Maar dat kan ik niet checken omdat ik geen zijaanzicht van het model zie. Zit de bufferbalk trouwens wel op de juiste hoogte? Of zou die nog omhoog kunnen? Een millimeter maakt een hoop uit op deze schaal.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #39 Gepost op: 02 april 2010, 13:27:05 »
@ Gert,

Deze foto heb ik ooit eens van iemand gemaild gehad en het klopt wat je zegt, ware het niet dat de tender niet op de rails staat (slordig...). Dus ik denk dat het normaliter wel allemaal klopt...

Oh ja, die aspotteen wilde ik hoe dan ook iets omhoog plaatsen, alleen hoe maak ik de veerpakketten dan dikker? (is namelijk 1 geheel...)
« Laatst bewerkt op: 02 april 2010, 13:29:51 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #40 Gepost op: 02 april 2010, 14:06:34 »
..., ware het niet dat de tender niet op de rails staat ...
Nieteens gezien!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #41 Gepost op: 02 april 2010, 14:10:19 »
;D
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4632
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #42 Gepost op: 02 april 2010, 14:53:12 »
In het zwart vind ik de positie van de aspotten niet storend. De hoogte van de tender is goed als deze op de rails staat.

Zie hier:



Nu ik nog eens goed naar de aspotten kijk, denk ik dat je zonder veel problemen deze hoger kunt monteren en dan ziet het er beter uit. Als dat nog niet bevalt zou je ook de de veerpakketten eraf kunnen halen en vervangen door andere.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:51:41 door Paul Bender »
*

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #43 Gepost op: 06 april 2010, 15:05:43 »
De aspotten zijn inderdaad niet moeilijk hoger te zetten, dus ik zal hier en daar wat sjoemelen. Het enige verschil met jouw 3300 is dat ik wil kijken of ik een vaasdom er op kan zetten i.p.v. de meegeleverde dom...

Verder is dit echt een éénvoudige kit om te bouwen, dus hier kan ik snel even progressie boeken als het weer eens te lang duurt met mijn 3900 ;D

Maarre Ivo, waarom zit die van jou eigenlijk niet in de lak? ??? :P
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4632
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #44 Gepost op: 06 april 2010, 17:11:54 »
Tomasso,

Omdat ik nog niet tevreden ben over de aandrijving en enkele details. Er moet nog een achterwand in het machinistenhuis (net als in de 3700 en 3900, deze wand vergeet DJH altijd). Verder is de aandrijving nu gewoon star, maar ik ga deze gecompenseerd maken. Ik heb een branchlines tandwielkast op de achterste as zitten, waarmee de motor in de ketel verdwijnt. De voorste 2 assen worden gecompenseerd. Ik heb er trouwens andere wielen onder gezet dan die in de kit zaten.

Deze dom is specifiek voor het door DJH geleverde nummer. De lagere nummers hadden een andere dom met veiligheid erop. Of je die ergens kunt krijgen is de vraag.

mvg,
Ivo
*