Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Ronald Halma
Vandaag om 18:17:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 18:16:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Bouw van materieel 40 treinstellen door erik1
Vandaag om 18:01:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184614 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Gepost op: 19 februari 2010, 12:25:25 »
Nu er een aantal mensen aan het bouwen zijn en ik zelf een aantal kits heb liggen, wilde ik de stap maar nemen en ook beginnen. Door een mooie beschrijving bij bijvoorbeeld de loc van Karst Drenth, maar ook die van Robbert Jan met zijn 5500 (en natuurlijk alle anderen) is er voor mij veel informatie te vinden. Als ik er niet uitkom zal ik jullie daar zeker mee vermoeien!  ;D

Wat betreft het werken zelf, mijn motto is: goed gereedschap is het halve werk, daarom heb ik eerst maar eens wat uitbreiding gegeven aan het huidige assortiment met dit als resultaat:



En deze:



Er zijn nog een paar dingen in bestelling, zoals een kleine winkelhaak en een boorkolom voor mijn dremel, die worden als het goed is volgende week geleverd. Ik heb nu S39 staan, maar ik zag ook flux voor witmetaalsoldeer, is het 1 beter dan het ander?

De kit die ik nu wilde gaan bouwen is een 3300, omdat me dit een relatief eenvoudige kit lijkt, maar er is 1 ding wat me nu al stoort. De motor met het wormwiel komen onder de ketel uit, die zie je dus gewoon tijdens het rijden. Ik erger me er nu al dood aan. Liever zou ik dan de aandrijving in de tender willen bouwen, maar ja, om nu al te gaan modificeren terwijl ik nergens kaas van heb gegeten is voor mij een eh... uitdaging zullen we maar zeggen. Wellicht dat ik met tips verder geholpen kan worden...

Goed, het is zover, de bouw gaat beginnen (eindelijk). Ik zal hier zoveel mogelijk een verslag van bijhouden, om de echte absolute beginner, die geen technische achtergrond heeft, zoals ik, op weg te helpen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:50:33 door guest7823 »
Spoor 0 adept

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2010, 12:35:03 »
Kijk ook eens op www.thonis.nl
Op zijn site stta o.a. de 5500 B6400 en een leuk stukje 1954
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2010, 12:52:44 »
Tomasso,

Succes met bouwen. Zelf heb ik alleen ervaring met messing kits, het is hartstikke leuk om zo'n ding in elkaar te zetten. Voor witmetaal zal dat niet anders zijn.

Voor witmetaal heb je trouwens wel speciaal laag smeltpunt soldeer nodig en ik zou persoonlijk geen S39 gebruiken. Ik vraag me ook af of dat bij de lage temperatuur waar je witmetaal mee soldeert wel werkt.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2010, 13:04:56 »
@ Sobat

Mooie site idd  (y)

@ Herman

Die speciale witmetaalsoldeer heb ik al, maar ik vraag me ook af of het goed werkt idd met s39. Daarnaast is misschien dat flux beter (lees schoner) voor het metaal (geen corrosie  ??? )
Spoor 0 adept

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2010, 13:11:27 »
Citaat
Voor witmetaal heb je trouwens wel speciaal laag smeltpunt soldeer nodig en ik zou persoonlijk geen S39 gebruiken. Ik vraag me ook af of dat bij de lage temperatuur waar je witmetaal mee soldeert wel werkt.
Daarnaast maak ik ook gebruik van de soldeerverf (pasta) van Piet Peetoom, dat is werkelijk geweldig spul. Dit spul bevat zowel soldeer als vloeimiddel en kan je met een klein kwastje aanbrengen.
Als vloeimiddel gebruik ik ook het spul van PP.
Wat ik nog mis bij jouw gereedschap is een soldeerbrandertje en is eigenlijk onmisbaar bij dit werk. Ik heb enige tijd geleden het brandertje van Proxxon aangschaft en daar heb ik geen spijt van.
Hoewel niet noodzakelijk, maar toch wel handig is mijn (zelfgebouwde) weerstandsoldeerapparaat.


Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2010, 13:13:33 »
Tomasso,

Neem morgen in Houten bij GM&S een flesje fosforzuur mee en je hebt een perfect vloeimiddel voor solderen aan witmetaal en messing. Berg de S39 op voor werk aan de waterleiding.

En neem meteen het boekje solderologie mee bij Piet.

Eenmaal fosforzuur gebruikt wil je nooit meer iets anders.

Dit advies moet nu echt eens een keer in een Wiki of Modelbouwencyclopedie, want ik geloof dat een aantal metaalbouwers op dit forum zich beginnen te herhalen (zucht)

Ik zou niet beginnen met de 3300, maar een eerste poging doen met de 5500. Is ook al een draadje over. Als je nu al plannen hebt voor het aanpassen van een onderstel, kun je beter eerste een kit bouwen, waar met het onderstel niet veel mis is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2010, 13:15:05 »
Daarnaast maak ik ook gebruik van de soldeerverf (pasta) van Piet Peetoom, dat is werkelijk geweldig spul. Dit spul bevat zowel soldeer als vloeimiddel en kan je met een klein kwastje aanbrengen.
Als vloeimiddel gebruik ik ook het spul van PP.
Wat ik nog mis bij jouw gereedschap is een soldeerbrandertje en is eigenlijk onmisbaar bij dit werk. Ik heb enige tijd geleden het brandertje van Proxxon aangschaft en daar heb ik geen spijt van.
Hoewel niet noodzakelijk, maar toch wel handig is mijn (zelfgebouwde) weerstandsoldeerapparaat.


Gerrit

Solderen met de soldeerpasta en brandertje betekent het definitieve einde van de witmetalen onderdelen. Prima voor een messing model, maar uit den boze voor een model met witmetaal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2010, 13:21:45 »
Tomasso,

Voor de witmetalen modellen heb je de staafjes (of muntjes) nodig met laag smeltpunt speciaal voor witmetaal (deze heb je dus kennelijk al)
Maar ook het bij behorende flesje vloeimiddel (met fosforzuur) verkrijgbaar bij GM&S
Dit vloeimiddel gebruik ik overal voor , ook bij messing kitjes en bv. aansluitdraaden aan de rails solderen gaat hiermee perfect
S39 is veel te agressief en zou ik hiervoor niet gebruiken

(Ivo was me met voor)
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 13:24:38 door ronald1956 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2010, 13:23:32 »
Voor iedere kitbouwert: FOSFORZUUR DUS! (had beloofd dat ik alles duidelijk voor de beginner zou noteren  ;D )

Met dank aan Ivo en inmiddels ook Herman en nu ook Ronald
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 13:33:28 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2010, 14:41:20 »
Ik loop meteen tegen wat aan #$@%&*  >:(

Koop ik verdorie al dat gereedschap, kijk ik eens even naar mijn boortjes en mijn Dremel, passen die hele kleine #$@%&* boortjes er niet in, is de kop te groot! Moet ik daar een speciale kop voor hebben, want zelfs de eigen boortjes van Dremel passen niet in dat #$@%&* ding?
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2010, 15:04:45 »
Tomasso,

Als je morgen toch fosforzuur koopt bij Piet Peetoom vraag hem dan meteen naar een pin-vice of wel een klein handboortjeshouder. Daar kunnen alle @#$%^boortjes prima in en schrik niet: de 0,4 en 0,5mm boortjes breken nu eenmaal makkelijk en zeker in witmetaal, waar ze ook nog eens heel snel bot in worden. Dus neem meteen ook maar een paar extra boortjes mee in die maat.

Ik heb ook nog een elektrisch printboormachientje, die loopt op een variabele voeding waar 0,4mm boortjes wel in passen. Ook mijn Dremel is daarvoor niet te gebruiken en gewoon veel te zwaar.

Afgelopen jaar heeft er een uitgebreide artikelserie over boren en boormachines gestaan in Railmagazine.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2010, 16:08:46 »
Ik loop meteen tegen wat aan #$@%&*  >:(

Koop ik verdorie al dat gereedschap, kijk ik eens even naar mijn boortjes en mijn Dremel, passen die hele kleine #$@%&* boortjes er niet in, is de kop te groot! Moet ik daar een speciale kop voor hebben, want zelfs de eigen boortjes van Dremel passen niet in dat #$@%&* ding?

Ik heb eens een 'nepdremel setje' gekocht, daarvan is de diameter van de asjes meer dan de grootste houder voor de dremel.
Overigens zitten er meestal meerdere boorhoudertjes voor in de kop bij, de kleinste zijn helemaal niet uitgefreesd waardoor de 4 hoeken bij het aandraaien van de kop helemaal tegen elkaar aan kunnen komen. Daar kunnen dus boortjes van 0,5 prima in.
Dan heb ik ook nog een houdertje gemaakt met kleine stukjes folie er in geplakt, dan kun je de boor er verder in steken zonder hem te beschadigen: hele dunne boortjes hoeven vaak ook niet diep te boren, als ze dus maar een paar mm. uitsteken breken ze minder snel.

Bessel
RETROBAHN A.G.

bisschop

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
  • zelfbouw 1146
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2010, 16:39:51 »
Tomasso en anderen,

Gm&S staat morgen en overmorgen in Goes en dus niet in Houten.
Ik had hem ge-maild of hij wat spulletjes me kon nemen naar Houten.
Hij melde mij vervolgens dat hij niet aanwezig is maar wel volgende week in Utrecht tijdens Ontraxx of anders dit weekend in Goes.

Groetjes,

Rob
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2010, 16:46:00 »
@ Ivo

Ga alleen morgen niet naar de beurs helaas  :-\ Ga lekker verjaardag vieren van een familielid en daarnaast nog bezig met mijn andere hobby (trompet spelen in een band)  ;D Maarre, het staat genoteerd en op mijn verlanglijstje...

@ Bessel

Zal idd. eens kijken naar meerdere boorkoppen en of die er bij zitten, maar heb tot zover niets kunnen vinden...
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2010, 17:10:00 »
Tomasso,

GM&S heeft ook boorkop-adaptors: kleine boorkoppen waar de boortjes met een hele kleine diameter inpassen en die je inspant in de boorkop van je Dremel (of van je Proxxon, of voor mijn part in je Black&Decker).

En voor wat betreft het vloeimiddel: NOOIT S39, ook niet voor messing. Dat spul is veel te agressief. Voor messing kan je S65 gebruiken, maar fosforzuur bevalt mij beter. En voor witmetaal dus niets anders dan fosforzuur.
Je moet overigens wel verdund fosforzuur hebben. En inderdaad: GM&S levert daarvan een goede kwaliteit.

En voor de volledigheid (had je zelf niet genoemd, dus ik weet niet of je er al aan had gedacht): je moet voor het witmetaal soldeertin hebben met een smeltpunt van 70 Celcius.

Grtz,
Ton