Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 23:00:47
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door NS8714
Vandaag om 22:54:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 22:53:28
Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
Vandaag om 22:51:52
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
Vandaag om 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
Vandaag om 22:21:57
plaatjes kantelen door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:40
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
Vandaag om 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
Vandaag om 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
Vandaag om 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
Vandaag om 21:30:58
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 21:00:03
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
Vandaag om 20:57:55
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Railroadtycoon
Vandaag om 20:44:29
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
Vandaag om 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
Vandaag om 20:13:34
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
Vandaag om 19:50:16
Tramstraat in Waterland in H0m door Sven
Vandaag om 19:25:46
(Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten door JanHdH
Vandaag om 19:21:06
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:59:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 122875 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2010, 17:41:33 »
Ben nog eens even aan het lezen en zie dat de 3300 eigenlijk een dramading is, rijdt standaard beroerd en er zullen nog dingen aan gemodificeerd moeten worden. En ik dacht een eenvoudige loc uit te kiezen...

Heb daarnaast een 3900, maar lees daarover eigenlijk hetzelfde en zie vanalles over compensatie en andersoortige wielen die dan ook weer met een bepaald apparaat gekwarteerd zullen moeten worden, aandrijvingen die etc. etc. Je moet bijna een volleerd werktuigbouwkundig ingenieur zijn wil je hieraan beginnen (en geld als water hebben, want de schier onuitputtelijke voorraad gereedschappen moet aangevuld worden tot aan het oneindige)... Ga nu eerst maar eens verder met het uitbreiden van al mijn gereedschappen en andere dingen en heb de kit net zo hard weer teruggezet in de kast. Pfff, dit bedoel ik nou met drempels om met zo'n kit te beginnen, er is altijd wel wat. Geen verwijt overigens naar iemand toe, maar heb er al veel in geinvesteerd dacht ik en dat blijkt dan achteraf toch nog tegen te vallen (M.a.w. kan nog niks doen)...

Ik wordt graag gefrustreerd hoor, maar dan liever door dingen die even niet werken of lukken, dan door het ontbreken van gereedschappen (en nu ff het geld om die snel te kopen)... Dat dus.

Hoe dan ook, wordt op een later tijdstip vervolgt...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2010, 17:52:57 »
is het niet verstandig om klein te beginnen?
Een messing bouwpakketje van een goederenbakkie of zo?

Ik ben daar zelf net mee begonnen en dan leer je tenminste hoe het werkt zonder dat je meteen jezelf gekmaakt, ook voor als dingen niet zo goed lukken de eerste keer.
met de groeten van Maarten

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2010, 17:53:02 »
Niet te gauw opgeven, als het in de kast ligt heb je er niets aan, daarom proberen, heb je pech dan is dit zo, lukt het dan ben je fier op jezelf.
Waaraan twijfelen, je kan enkel maar een model verknoeien, niet je leven beeindigen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2010, 17:55:26 »
Tomasso,

waarom meteen met een loc beginnen?
Zo te lezen heb je er veel zin om wat te gaan maken.
Maar als dit mislukt denk ik dat je meteen je bout aan de wilgen hangt.

Tip van mij;
Begin met een simpel messing wagentje, b.v van mk-modelbouw
Dan krijg je de basis een beetje in de vingers.
Ik heb het ook zo gedaan en dat is mij prima bevallen.
Na drie goederenwagens een rijtuig gebouwd en daarna pas een loc.

Heb je bijvoorbeeld al eens gespoten met een airbrush?

Een messing zandwagen kitje kost volgens mij net iets meer als 20 euro.

Grts,
Dennis

Ps,
Een brandertje hoeft niet perse van proxxon hoor.
Er zijn ook hele goedkope, die net zo goed zijn.


Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2010, 18:14:19 »
Oeh, nu ik het terug lees, dat is wel erg zwartgallig he  ;D

Met solderen heb ik al wat ervaring opgedaan bij ons op de modelspoorclub, heb daar heel wat messing seinen en dwergseintjes gemaakt. Maarja, da's natuurlijk geen witmetaal.  :P

Wat mij ergert is dat als ik denk ergens aan te kunnen beginnen (had een lijstje gemaakt met gereedschap en dacht alles wel zo ongeveer te hebben), je dan niet verder kan omdat dit, dat, zus en zo ontbreekt. Daar wordt ik gefrustreeerd van! Heb meteen voor mezelf een missie, zodra ik alles compleet heb plaats ik hier voor de beginner een lijst met welke dingen nodig zijn, welke handig en welke luxe. Zo is er voor ieder een duidelijk overzicht.

Wat betreft die compensatie, tsja, daar heb ik gewoon geen kaas van gegeten. Dat is wat mij zorgen baart. Ik bedoel, ik koop zo'n ding en wil er mee rijden. Bouwen oke, maar al die extra dingen zoals compensatie, dat is me allemaal nog iets te technisch. Waarom? Omdat ik niet uit ervaring weet waar ik dan mee moet beginnen, waar ik (nu al) rekening mee moet houden etc... Plus, wat heb je nou exact nodig, wat kost het, waar haal je dat nu weer vandaan, etc. etc.

Enne, de bout aan de wilgen?  :o Echt niet hahaha! Wil gewoon kits bouwen en niet langer meer wachten! Heb trouwens wel even voor de gein de tandwielkast van de 3900 in elkaar gezet om even te wennen aan priegelwerk, nogmaals, kan niet wachten!
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2010, 19:01:00 »
Toch loopt het bij modelbouw vaak anders dan dat je vantevoren bedacht had.
Heb je 4 boutjes M1,7 nodig , blijk je er nog maar 3 te hebben .
Net even dat laatste gaatje boren  , juiste maat boortje niet meer te vinden
Verf , 10 kleuren groen in voorraad , maar niet de juiste.

Dus wen er maar aan , modelbouwen , het kost gewoon tijd .

Maar nu je het toch over dat soldeerstation had , kan je hiervan de temperatuur ver genoeg terug regelen?
Zo te zien digitaal te regelen . Wat is het regelbereik ? Moet toch wel naar zo'n 75 graden kunnen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2010, 19:07:22 »
Tomasso,

Laat je niet teveel van de wijs brengen door die verhalen over compensatie.
Ja, een loc kan er betere rij-eigenschappen mee krijgen. Maar als je een goed gelegde baan hebt, dan is compensatie echt geen absolute vereiste om zo'n kar fatsoenlijk te laten rijden.
Ik heb zelf van DJH/Modelloco een paar locs gebouwd. De eerste (3700) heb ik gewoon gebouwd volgens de bouwbeschrijving en met de onderdelen die in de kit zaten. Het ding rijdt prima. Van de 4300 (net als de 3300 ook een oude kit) heb ik alleen de aandrijving (motor en tandwieloverbrenging) niet-origineel gemaakt. Ook geen compensatie, loopt prima.

Als je een eerste model gelijk perfect wilt maken, met compensatie, andere aandrijving, andere wielen, andere....... dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Bouw gewoon eerst een loc zoals de fabrikant hem heeft bedoeld, om ervaring op te doen. Als je dat in de vingers hebt, ga dan aan de toeters en bellen werken.

Als je toch aan compensatie wilt beginnen, lees je dan eerst eens goed in.
Nog een reden om naar GM&S te gaan: Piet verkoopt het boekje "Locomotive chassis construction" waar alles in uitgelegd staat.

Maar nogmaals: compensatie is bedoeld om het allemaal nog mooier en nog beter te maken, maar zonder kan  zo'n loc ook rijden.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 21:23:22 door TonM »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2010, 19:10:17 »
Die 3900 kun je echt wel gaan bouwen, ik zou alleen alles van aandrijving aan de kant zetten en er een Gützold tenderaandrijving in prakken. Dat ga ik ook doen. Ergens op bnls is dat al eens beschreven. Die 3300 kun je misschien op dezelfde manier doen. Ik zou als je dan toch witmetaal wilt gaan solderen (wat een goed streven is) beginnen met de tender van de 3900. Daar kun j eniet veel aan verknallen. Later zul je die een beetje moeten uitdremelen om de tenderaandrijving in te passen. Die 3300 kit is te zeldzaam om te verknallen.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4723
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2010, 20:52:13 »
@ Ronald

Je hebt gelijk hoor en ik weet dat modelbouwen af en toe wachten betekend, maar het lijkt alsof ik niet van start kom... Anyway, ik geef de moed niet op  ;D  Wat betreft het soldeerstation, die is inderdaad digitaal, maar hij gaat niet verder terug dan 150/155 graden, is dat teveel voor witmetaal?

@ Ton

Oke, dat geeft de burger moed! Enne, die Piet gaat rijk worden van me hahaha...

@ Stig

Ik begin nu inderdaad wel naar die 3900 te neigen. Ten eerste is dat een nieuwe kit en als ik dat verhaal van Karst Drenth zie met zijn 6000, zonder al teveel modificaties en toch een mooi rijdend model, dan geeft mij dat weer hoop. Ook ik had inmiddels al wel in het achterhoofd dat die 3300 te zeldzaam was om te verknallen, dus wat dat betreft denk ik er aan om even een nieuwe topic te openen over de 3900 en pas hiermee verder te gaan, als ik wat meer gevorderd ben.
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2010, 21:01:55 »
Ik weet niet wat ze aan de 3900 vernieuwd hebben, ik heb de oude versie. Dus ik weet niet hoe goed de nieuwe lopend te krijgen is tegenwoordig.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2010, 21:22:02 »
Wat betreft het soldeerstation, die is inderdaad digitaal, maar hij gaat niet verder terug dan 150/155 graden, is dat teveel voor witmetaal?


Tomasso,

Ik soldeer witmetaal altijd op 150 Celcius. Volgens sommigen smelt het witmetaal dan, maar ik heb dat nog nooit gehad.
Wel voorzichtig zijn: Als je de bout langdurig laat rusten op een klein stukje witmetaal, zou het kunnen zijn dat het te warm wordt en gaat smelten.
Als je normaal soldeert met een bout van 150C, vloeit het soldeer goed en wordt de warmte voldoende verspreid om het smelten van je werkstuk te voorkomen.

Grtz,
Ton

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2010, 21:37:32 »
nou is de 3300 ook weer niet zo`n moeilijk lokje om te bouwen hoor
is een vrij simpel ding ,maar idd de andrijving is kat met een u
ik moet ook nog een een oplossing zoeken hiervoor  

gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2010, 21:41:23 »
De loc is misschien niet moeilijk, maar een keer met je bout dwars door een onderdeel en die kun j evan de 3300 niet meer bijbestellen. De 3900 wel, dus ik zou die dan eerst pakken. Hij heeft nog geen ervaring met witmetaal solderen begrijp ik. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2010, 21:47:03 »
das ook wel weer waar ;D
gr jan

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2010, 23:02:28 »
Ik soldeer witmetaal met een goedkoop standaard soldeerboutje met een dimmer ertussen .
Deze dimmer stel ik als volgt in : temperatuur langzaam zover opdraaien  tot het soldeer begint te smelten.
Hier zet ik met een viltstift een streepje op de dimmer.
Dan verhoog ik langzaam de temperatuur (steeds even wachten tot de bout de zojuist ingestelde temp. heeft bereikt) totdat een stukje rest witmetaal begint te smelten - hier komt het 2e streepje
Voor het uiteindelijke solderen stel ik dan de dimmer precies tussen die 2 streepjes in.

Om goed in te stellen is het bij sommige dimmers nodig om samen met de soldeerbout ook een kleine gloeilamp aan te sluiten (bv.regelbereik v/d dimmer = 40 tot 300 Watt en de soldeerbout is 25 Watt, dan lampje van 25 Watt erbij om boven die 40 Watt te komen )
(Goed licht bij het solderen is ook niet weg)