Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184992 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #540 Gepost op: 11 maart 2014, 21:10:46 »
Ik heb hier nog zo'n pakje soldeer liggen. Dus als je ongeduldig bent......

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #541 Gepost op: 11 maart 2014, 21:40:21 »
Ja, ik ben ongeduldig ;D En da's mooi Jan, scheelt me een retourtje Dordt ;D

Maarre, ff wat anders, net wielkast 2 gedaan en die zat in 1 keer goed. Heb er deze keer maar anderhalf uur over gedaan om hem netjes recht en mooi afgewerkt te krijgen tegen 6 uur voor de eerste wielkast, ik zie progressie ;D

Niet helemaal eerlijk, want de eerste wielkast kwam tegen de ketelsteun aan terwijl deze wielkast min of meer standalone was (nu niet meer, is een mooi geheel met het frame geworden al zeg ik het zelf).

Het afwerken kost me inmens veel glasvezelpotlood, maar goed, daar heb ik er toch 100 van. Beter nu netjes afgewerkt, dan me de komende jaren ergeren...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #542 Gepost op: 11 maart 2014, 21:46:53 »
Eerst het meeste eraf snijden met een chirurgenmesje

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #543 Gepost op: 11 maart 2014, 21:48:04 »
He'k gedaan ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #544 Gepost op: 16 maart 2014, 02:54:12 »
Niet om het 1 of ander, maar heeft de 3300 in HSM uitvoering eigenlijk gereden met voorverwarmer, of kwam dat pas later in de NS tijd?
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #545 Gepost op: 16 maart 2014, 10:16:53 »
Later DWZ ik heb 2 foto`s uit HSM tijd , beide zonder voorverwarmer.



« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 10:21:08 door roadster36 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #546 Gepost op: 16 maart 2014, 11:29:23 »
Hallo Tom,

In het Nationaal Archief zit er in het archief van de Raad van Toezicht op de Spoor- en Tramwegdiensten een dossier betreffende de goedkeuring van het aanbrengen van voedingswater voorverwarmers op o.a. de HSM serie 671-685 (latere NS 3300).Dit dossier dateert van 1919.Het feitelijke aanbrengen mocht natuurlijk pas gebeuren na deze officiƫle goedkeuring.Dat zal dus wel vrij kort voor de overgang naar de NS nummering geweest zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #547 Gepost op: 16 maart 2014, 11:33:36 »
Dag Jan en Jan ;D

Jan B, die eerste foto had ik nog niet, wat een waanzinnig mooie foto! Meteen opgeslagen natuurlijk... (Ook mooi op de foto, je ziet op de voorgrond nog net de overgang van de modulebakken :P)

En Jan dH, kijk dat is nog eens goed nieuws, ook al zouden de loc's er maar kort mee hebben rondgereden, ik vind een voorverwarmer net wat meer uitstraling aan de zaak geven... Bedankt voor de info!
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 11:36:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #548 Gepost op: 16 maart 2014, 11:39:20 »
Ja maar de fusie was in 20 ,
Aannemelijk is als de loc binnenkwam voor een herstelling of revisiebeurt en het plaatsen van de voorverwarmer meteen de lok in Grasgroen geschilderd zal zijn.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #549 Gepost op: 16 maart 2014, 11:49:33 »
Hmmmm, dat is weer jammer...
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #550 Gepost op: 16 maart 2014, 11:55:18 »
Ja maar de fusie was in 20 ,
Aannemelijk is als de loc binnenkwam voor een herstelling of revisiebeurt en het plaatsen van de voorverwarmer meteen de lok in Grasgroen geschilderd zal zijn.
Inderdaad.
en toen trad Labrijn aan, die de dan NS loc's geworden machines onder meer van een voorwarmer liet voorzien. De maatschappijen die in de HSM en SS opgingen en de HSM en SS zelf hebben of nooit voorwarmers op machines aangebracht of zich slechts in min of meer verregaande mate hierin georienteerd.
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #551 Gepost op: 16 maart 2014, 12:01:46 »
Nou, dan zijn we er uit, het wordt dan uiteindelijk toch een NS uitvoering... Thanks Frank!
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #552 Gepost op: 16 maart 2014, 13:33:44 »
En dat is dan ook wel weer jammer ;D
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 20:35:06 door roadster36 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #553 Gepost op: 16 maart 2014, 19:39:00 »
Er is nog wel hoop voor een HSM versie.J.van der Meer geeft in zijn boek De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (Uitgeverij Uquilair 2009) op blz. 123 een foto van een loc uit de HSM-serie 671-685 in het depot Rotterdam Feijenoord.Deze heeft een voorverwarmer en een nummerplaat die begint met 67.. (laatste cijfer niet te lezen).Kennelijk was deze nog in HSM versie.N.J.van Wijck Jurriaanse meldt op blz. 56 van zijn boek De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij deel 2 1890-1920, uitgegeven door Uitgeverij Wyt te Rotterdam in 1977 dat de hele serie 671-685 op 2 machines na eind 1920 naar Feijenoord ging.De foto in het boek van Van der Meer zo dan dus na eind 1920 gemaakt moeten zijn.

Op blz. 247 van zijn boek geeft Van der Meer een foto van HSM-loc 806 met voorverwarmer.De foto zou van 1918 zijn.De voorverwarmer moet dan dus nog nieuw zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #554 Gepost op: 16 maart 2014, 21:31:13 »
Hmmm, die foto's moet ik zien... Ik zal ook eerlijk zijn, ik vind de voorverwarmer mooi, maar ik heb ook niet zoveel vertrouwen in mijn bouwkwaliteiten m.b.t. de handgebouwde voetplaat. Dit maskeert de boel een beetje ;D

En in HSM uitvoering is het dan toch wel een uniek bouwseltje, toch maar eens even kijken...
Spoor 0 adept