Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 16:32:02
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 16:06:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:03:56
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:11:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:09:55
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300 door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:34:12
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 09:17:45
  

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 109025 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #315 Gepost op: 27 December 2010, 17:49:51 »
Tja, deze br 93 kan straks altijd nog mooi staan te zijn bij het locdepot met wat preiser werklieden erop en er onder ;D ;)

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3914
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #316 Gepost op: 27 December 2010, 18:45:58 »
volgens mij staat hij niet scheef.
als je naar de grondplaat kijkt op de foto van basilicum, dan loopt
dat stuk nog recht. volgens mij loopt de ketel omhoog..
je kan het eens opmeten. zelf heb ik hem niet in mijn bezit, helaas
want ik vind hem heel mooi ;D

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #317 Gepost op: 27 December 2010, 21:06:24 »
De 930 en 935 van Roco zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Compleet verschillende constructies. In mijn opinie is de 935 technisch beter: minder kans op slingeren.

Mijn 935 staat niet scheef, maar de ketel wil maar niet recht gemonteerd worden. Goed gezien, Mathyn.

Groet,
Basilicum

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3914
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #318 Gepost op: 27 December 2010, 22:13:56 »
is de ketel in het echt wel recht??
misschien was de ontwerper wel een beetje dronken onder het tekenen. ;D

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #319 Gepost op: 27 December 2010, 22:42:34 »


Klik
Bahnbilder de.

Oordeel zelf.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #320 Gepost op: 27 December 2010, 23:00:42 »
Mooie plaat Johan (y). Ik weet het niet of de ketel van d eBR 93 scheef staat. Na vanavond en vanmiddag zo'n 2 uur rijden, lijkt de BR93 wel wat minder te "waggelen". De BR18.6 van Riverossi rijdt al dagen zonder al te veel problemen met 2 umbauers zijn rondjes. Deze loc heb ik heel veel gebruikt (misbruikt :-\) bij het testrijden en verrassend genoeg rijdt ie lekker zijn rondjes ;D

groet,

Jeroen

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3914
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #321 Gepost op: 28 December 2010, 12:30:10 »
Het lijkt erop dat het een beetje scheef staat, maar het is moeilijk oordelen, een foto van recht
op de zijkant is beter, maar dat is moeilijk..

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #322 Gepost op: 28 December 2010, 12:34:09 »
Wat een schitterende foto van de 93, Matheus/Johan!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #323 Gepost op: 30 December 2010, 22:06:25 »
Gisteravond en vanavond bezig geweest met het vervangen van de piko wisselaandrijvingen voor servo aandrijvingen voor de DKW's. Gisteravond e.e.a. voorbereidt. Eerst wissels losgehaald, uittekenen waar het "gat" voor de aandrijving moet komen. Gaten geboord en daarna wissels weer terug geplaatst. Provisorisch vastgelegd met een paar schroefjes.

Hierna de servo decoder van Uhlenbrock (67800) proberen te programmeren en dat lukte maar matig tot ik aan het eind van de avond er achter kwam dat ik alle programmeer stappen per servo uitgang moet doorlopen voordat ik de volgende uitgang kan programmeren. Voordeel is dat je per uitgang een nummer kan toewijzen.

Vanavond wat verder gekomen en de eerste DKW (van 3) van servo's voorzien. Ik moest wel eerst een handigheidje er in krijgen om de aandrijfstangetjes op maat te maken. De Servo is bevestigd met dubbelzijdige plaktape en het buisje die de aandrijfstang geleidt is met ductape vastgemaakt (overal goed voor ;D) Ik moet nog kijken hoe ik dit beter vast ga zetten maar voor de time being zit het vast. Op sommige plekken ga ik niet fatsoenlijk meer bijkomen als de scenery is gebouwd.

Hierna e.e.a. in koploper gewijzigd en voila het werkt  :P

Zo ziet het er nu aan de onderkant uit:



Nu weer verder met de volgende DKW. Als deze voorzien is van servo's ga ik eerst weer testrijden, kijken of ik geen problemen meer heb met deze DKW's daarna pas ga ik de rest van de wissels van servo's voorzien.

Groet,

Jeroen

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #324 Gepost op: 30 December 2010, 23:00:47 »
Hallo Jeroen,

Het is misschien handiger om de servo op een plaatje te monteren:


Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #325 Gepost op: 31 December 2010, 09:28:31 »
@jos: dat is idd ook een optie. Ik zag dezeoplossing ook nog in het draadje van Fissy.

Gisteravond nog even automatisch gereden. De DKW's gaan nu goed om, maar nu heb ik een probleem met de wissels die door de loconet schakelmodule worden aangedreven. Deze gaan nu pas na een aantal keer drukken "om". Dus na 1 minuut rijden was het al een zooitje op de baan >:(. Vandaag maar ff kijken wat hiervan nu weer de oorzaak is. we gaan nu wel alles omzetten op servoaandrijving.

Beetje duur leergeld, maar ja had ik maar beter moeten lezen op internet :-\.

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #326 Gepost op: 31 December 2010, 09:56:01 »
Het gaan deze servo's worden. Gebruik ik ook in mijn indoor vliegtuigen.

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #327 Gepost op: 31 December 2010, 10:32:59 »
De DKW's gaan nu goed om, maar nu heb ik een probleem met de wissels die door de loconet schakelmodule worden aangedreven. Deze gaan nu pas na een aantal keer drukken "om".

De loconetschakelmodules lijken te worden gestoord door de Uhlenbrock Servo decoder (67800). Als ik de servodecoder los koppel dan werken de loconetschakelmodules naar behoren, sluit ik de servo decoder weer aan dan "haperen" (dan weer wel en dan weer niet) de loconetschakelmodules  ??? ???

De overige schakel decoders(lenz) werken wel naar behoren en hebben geen last van deze storing.

Wat gaat hier mis???

Groet,

Jeroen

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #328 Gepost op: 01 January 2011, 07:49:59 »
Gaat het beter werden, als het servo schakelmodule niet is aangesloten? Als ja, zou je misschien een extra voeding nodig hebben?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #329 Gepost op: 01 January 2011, 10:45:40 »
Allereerst voor alle meelezers en volgers:

Vanuit het Bührtal wensen we jullie een gelukkig maar vooral gezond 2011 toe met veel (trein) vreugde en plezier!

@ Fissy; De storing ontstaat als ik de servodecoder aan het rail signaal aansluit. Zolang de decoder alleen aan de voeding aangesloten is, heb ik nog geen storing. Maar ik ga straks even proberen om de decoder aan een aparte voeding te schakelen, wie weet helpt dit.

Vandaag ga ik een begin maken met de aanpassingen in het schaduwstation en de voorbereidingen verder maken om de wissels te kunnen aansturen met servo's. Ik schat in dat we hier een paar weken mee bezig zijn. Dus vanmiddag eerst maar even het rijdende materiaal weer in de doosjes doen en veilig opbergen.

Groet,

Jeroen