Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 106051 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #75 Gepost op: 16 February 2010, 14:33:53 »
Het probleem zit vaak in de gekozen zoektermen bij google of wikipedia.
Over de Rheingold van 1928 kun je op deze site het één en ander vinden.
De site Epoche 3 geeft veel informatie uit die tijd en niet alleen op het gebied van spoorwegen.
Verder zijn er prachtige boeken op de markt, die veel mooie details prijsgeven.

Groet,
Basilicum

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #76 Gepost op: 16 February 2010, 19:33:13 »
Basilicum, dank voor deze wederom erg nuttige info!

Zag afgelopen zaterdag op de beurs ook een mooi boek liggen, maar heb het uiteindelijk niet gekocht, budget was op ;D

de verlanglijst voor mijn verjaardag en Sinterklaas wordt steeds groter  (y)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #77 Gepost op: 16 February 2010, 22:27:58 »
Update

Zondag en vanavond de laatste 2 sporen van het schaduwstation aangesloten en getest. Deze sporen zijn van fleischmann model rails. Bij de aansluiting met de Piko A gleis gaf dat in eerste instantie ontsporingsproblemen. Nadat ik de overgangen zodanig bijgeslepen had dat de overgangen soepel verlopen, had ik geen last meer van ontsporing.

Daarna deed de BR103 heel raar op een bepaald stukje. Na de loc schoongemaakt te hebben nog steeds het probleem  ??? toch maar de rails controleren... en ja hoor lijmrest van het vastlijmen van de rails op de rails ;D

Ik moet nu alle rails van het schaduwstation ff nalopen op lijmresten.

Het lijkt erop dat het schaduwstation nu zo goed als klaar is.

Morgen middag proberen het laatste onderstel te maken tussen het schaduwstation en de klimspiraal.

Groet,

Jeroen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #78 Gepost op: 17 February 2010, 08:55:05 »
vandaag nog een beetje gereden met de BR18 maar het is een prachtige loc (vinden wij in iedergeval) maar wel een gevoelig typje, nu ja net een echte Italiaan ;D

Toen deze locomotief in 1986 (?) uitkwam, had ze een innovatieve aandrijving: S-Drive. Rivarossi hoopte hiermee de loc beter over korte spanningsloze spoortjes te kunnen laten rijden. Standaard is de motor niet gekoppeld met de aangedreven wielen. Als de motor een beetje spanning krijgt, grijpt hij met zijn wormwiel in de aandrijfband en zet de loc in beweging. Bij het wegvallen van de spanning, onkoppelt de motor en kan de loc 'in zijn vrij' doorrijden. Zo hoopte Rivarossi een slechte stroomafname te kunnen overbruggen. Een bijkomend voordeel is, dat je de loc met de hand kunt duwen als er geen spanning op de rails staat. Er is een mogelijkheid om het S-drive-systeem uit te schakelen, waardoor de loc op een conventionele manier kan rijden.
Een nadeel van dit systeem is, dat de loc niet soepel en voorzichtig gaan rijden. De al draaiende motor grijpt namelijk 'opeens' in de aandrijfband en de loc rijdt met een schok(je) weg. Ook een hellend spoor kan voor problemen zorgen, als de loc daar spanningsloos wordt weggezet: ze zal wegrollen. In de praktijk bleek, dat de uitloop minder groot is, dan verwacht en bij het overbruggen van spanningsloze spoortjes rijdt de loc wel door, maar met een schokkerig effect.
Ik weet niet of in latere versies van de S 3/6 deze speciale aandrijving is weggelaten. Rivarossi heeft S-Drive later in andere locseries niet meer toegepast.

Groet,
Basilicum

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #79 Gepost op: 17 February 2010, 10:28:16 »
Ik denk dat dit een loc is met S-drive. Ben straks wel nieuwschierig hoe deze de klimspiraal gaat nemen.

Deze loc veroorzaakt op rare plekken kortsluiting op de baan, bv in een bocht. hiernaast ontspoort ie snel. Het laatste werd denk veroorzaakt doordat ik de decoder in de tender heb gedaan en draadjes lopen dan van de loc naar de tender en "duwde" de voorkant van de lok een ietsje omhoog. Na de draadjes iets meer ruimte te hebben gegeven gaat dit wat beter. Deze loc heeft ook moeite met achteruit rijden dan ontspoort het laatste wiel van de loc snel. Dat gaat goedkomen, op de baan zal de loc alleen maar vooruit rijden ;D

Wat betreft de kortsluiting denk ik dat ik nog eens goed moet kijken naar de aansluiting van de decoder, mss dat daar een contactje niet helemaal lekker gaat. Of mss dat het voorste "zwenkwiel/as" (= de stroomafnemer) ergens kortsluiting maakt. Kortom om deze loc lekker te laten rijden is nog wel wat werk voor nodig.

Verder is het een mooie lok.

groet,

Jeroen

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #80 Gepost op: 17 February 2010, 11:54:46 »
Hoy Jeroen,
Blijkbaar is Rivarossi nog niet geleerd, toen ik deze loc BR 18 in 1976 kocht in bouwdoos, toen had Rivarossi nog drie verschillende loc's in bouwdoos, met nog direkte aandrijving met wormwiel op motor ingrijpend op de tandwielen, had deze ook al de problemen met niet ontsporen en schokkend rijden. Na diverse pogingen deze loc dan maar terug verkocht, deze heeft nadien bij de koper enkel nog in de vitrinne kast gestaan, zelfs hij kreeg er geen beterschap in.
In 2008 nog eens het Risiko genomen om de BR 39 van Rivarossi te kopen met het zelfde resultaat, eerste wissel eruit en tegen de gezellige vloer met de nodige schade, gerepareerd en direct terug verkocht met 3/4 verlies.
Heb dit ook op mijn site gemeld bij wagenpark.
Eigenlijk zou er een topic mogen geopend worden over ervaring met Rivarossi stoomloc's, ik denk dat er veel ontevreden over zijn.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #81 Gepost op: 17 February 2010, 13:08:18 »
Mattheus,

Ik denk dat deze loc ook nog eentje is van de oudere series (zie post van Basilicum). Echt ontevreden ben ik niet, want hij (of zij ???) ziet er erg mooi uit! Nu gaat ie vooruit redelijk ook nadat ik zo her en der wat oneffenheden uit de baan heb gehaald. Waar ik wel een hard hoofd in heb is dat deze loc straks moeite gaat hebben om de wissels aan het eind van het schaduwstation open te rijden, de andere locs hebben daar geen enkel probleem mee, maar ja we zien wel. Anders kan ie straks ook gewoon "mooi zijn" op het locdepot ;)

jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #82 Gepost op: 17 February 2010, 22:10:43 »
kleine update:

vanavond het laatste deel van het onderstel geplaatst. Vanavond gelijk weer een berg (je) rails besteld zodat we van het weekend de aansluiting tussen het schaduwstation met de klimspiraal kunnen maken.

Foto's volgen van het weekend weer als we weer hebben opgeruimd  ;D

Groet,

Jeroen

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #83 Gepost op: 22 February 2010, 07:44:49 »
van het weekend de sporen naar en een deel van de klimspiraal vastgelegd en aangesloten. Daarna ff testgereden om te kijken of alles correct is aangesloten en dat was ok gelukkig. Tevens in een van de blokken een Lenz keerlusmodule aangesloten, ook deze werkte gelijk. Wat een geinige apparaatjes zijn dit  (y)

Gisteravond gekeken of de BR18 van Riverossi de klimspiraal kon nemen. Dat ging net aan ;D. De BR 103 (lima) heeft er ook moeite mee met een stammetje van 5 rheingold wagens. De BR 182 van piko trok moeiteloos de zelfde stam omhoog.  Voor de BR 103 en de BR18 eens ff kijken of ik antislip bandjes kan krijgen, dan vermoed ik dat deze wel goed omhoog komen.

Oh ja het stijgings% is 2,9% met een R4 bocht van piko.

Groet,

Jeroen


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #84 Gepost op: 22 February 2010, 08:03:04 »
R4 (r=546mm) met 2.9%: een mooie spiraal. Zo ongeveer heb ik de mijne ook aangelegd.

Als de 186 vijf rijtuigen de helling op kan rijden, kan de rest het ook. ;)
Hoe is Lima's 103 aangedreven? Op één draaistel of alle assen?

Groet,
Basilicum

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #85 Gepost op: 22 February 2010, 09:54:26 »
de lima br103 wordt op een draaistel aangedreven.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #86 Gepost op: 23 February 2010, 20:46:20 »
weer ff een update. Gister en vandaag een vervolg deel van de klimspiraal in elkaar gezet, inclusief vastleggen en aansluiten sporen. Echt snel gaat het niet, ik vind het veel te leuk om steeds te "testen" ;D

Goed, de BR18.6 begint steeds beter te rijden, is al een paar dagen niet meer ontspoort, zowel vooruit als achteruit, zijn we erg blij om (y). De Br 18.6 komt ook redelijk soepel met 3 4-assige ombouwlocs de klimspiraal op. De Lima br103 heeft met 5 wagonnen heel veel moeite, simpelweg niet voldoende grip.

Nog ff een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=q8Pa4RrSa8U

en nog een fototje:



Morgen de rest van de klimspiraal maken en aansluiten en dan gaan we langsamerhand aan het zichtbare deel van de baan beginnen, dan kunnen we eindelijk met scenery aan de gang!

Groet,

Jeroen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #87 Gepost op: 23 February 2010, 22:25:03 »
Zou het nog helpen om de 103 andersom voor de trein te zetten?

Groet,
Basilicum

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #88 Gepost op: 23 February 2010, 22:33:01 »
Jeroen,

De 103 zou ik zoveel mogelijk proberen te verzwaren.
Probeer de lok zo vol mogelijk te proppen met bv lood.
Dit helpt meestal voldoende bij een Lima lok.

Tinus.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #89 Gepost op: 23 February 2010, 23:02:39 »
Probeer de lok zo vol mogelijk te proppen met bv lood.
Dit helpt meestal voldoende bij een Lima lok.

ga maar ff in de viskoffer kijken ;D. Zat hier idd aan te denken, als ik heel rustig mijn vinger op de loc legde dan kreeg ie weer grip. Ik zag overigens ook dat de anti slip bandjes zo goed als versleten zijn. De BR 103 krijgt uiteraard nog wel een herkansing  ;D