Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 380777 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #405 Gepost op: 01 February 2014, 18:18:10 »
Hallo Arnhem volgers,

Vandaag weer eens lekker bezig geweest met van alles en nog wat. Voor de bussen een uurtje transfers zitten maken en verder veel gesoldeerd.
Zo langzamerhand komt de spaghetti op de juiste plek:



De gedeelde nul van de wissels zijn aan een ringleiding gemonteerd en de bezetmelders zijn naar de print geleid maar nog niet gemonteerd. Eerst namelijk even kijen wat de volgorde gaat worden. Hetzelfde geldt voor de wissels. Ik moet nog even uitvogelen welke wissels tegelijkertijd aangestuurd kunnnen worden en of dat gaat werken in koploper. Ik hoop het, want dat scheelt toch een paar wisselsdecoders. Daarnaast zijn de railsstukken waar geen bezetmelders op zitten ook gemonteerd aan een ringleiding. Morgen gaat de plaat terug op zijn plek en wordt de laatste rails gemonteerd.

Het gaat lekker de laatste tijd, maak stapjes vooruit. En dat was hard nodig  voor de motivatie.  (y)

Groet,
Niels

Overigens: de Brengdirect laat ik even schieten. Ik ga wel voor de plan U. Die mag natuurlijk niet ontbreken in het Arnhem uit de jaren 80.  (y)

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #406 Gepost op: 01 February 2014, 23:23:01 »
Koploper kent overloopwissels. Deze kan je samen op 1 decoderuitgang zetten ( als deze het vermogen kan leveren)en schakelen dan samen. Werkt alleen met gewone wissels en niet met engelsmannen of 3 weg wissels.
Het kruiswissel op de laatste foto kan je dus als 2 sets overloopwissels definieren.

Ronald
Ronald Brandt

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #407 Gepost op: 02 February 2014, 13:57:03 »
Dank voor deze toelichting Ronald!  (y) Kun je in koploper ook uitrijwissels gebruiken? Ik bedoel daarmee wissels die open gereden worden door de trein. Dat zou ook weer de nodige wisseldecoders uitsparen.....

Grtz,
Niels

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #408 Gepost op: 02 February 2014, 15:11:35 »
Dat moet wel kunnen denk ik. Ik heb allemaal wissels met gepolariseerd hartstuk , dus voor mij is dit niet mogelijk door het type wissels.
In koploper hoef je een open te rijden wissel niet te schakelen. Geeft deze wissel een decodernummer welke niet bestaat en koploper schakend heb virtueel. (koploper weet niet of de decoder wel of niet bestaat in het echt, als je hem maar goed definieert.
Voor dit soort vragen kun je trouwens heel goed tercht op het koploperforum. Dit is een heel uitgebreid archief met allerlei vragen en oplossingen. Dus jou vraag is vast wel terug te vinden.

Ronald
Ronald Brandt

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #409 Gepost op: 10 February 2014, 20:45:32 »
En de plank ligt weer:



De laatste rails is bijna gemonteerd en ik heb zowaar een programmeerspoor op de tafel!  (y) hiervoor genruik ik het kopspoortje helmaal rechtsachter.

Ik kom er wel achter dat het aantal bezetmelders hoger wordt dan gepland, ik vrees dat ik nog een print bij moet gaan bestellen bij Huib... Deze week de laatste rails leggen en dan ga ik de nieuwe steunen maken. Even nog ergens een cirkelzaag zien te lenen. En als die dan af zijn, dan kunnen de laatste planken gelegd worden en de gebouwen geplaatst. Yes!

Maar eerst de electronica afronden, wellicht dit weekend.

Gegroet,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #410 Gepost op: 10 February 2014, 22:25:34 »
Zal een mooi gezicht zijn als de IC's binnenkomen. (y)

Groeten Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #411 Gepost op: 11 February 2014, 12:37:23 »
Ziet er goed uit zo,ben benieuwd of straks alle draden trekkerij ook zorgt voor een werkend geheel.
Of heb je dat al getest ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #412 Gepost op: 11 February 2014, 22:30:51 »
Ehhhh, getest? Nee..... Maar ik heb toch goede hoop dat het alemaal werkt. Zo niet, dan heb ik even een uitdaging.  :-\

In principe heeft elk railstuk een eigen aansluiting op de ringleiding, dat moet dan toch gaan werken....

Vandaag niets meer gedaan aan de baan, maar even verder gewerkt aan de gelede GVA. Had even weer genoeg van rails leggen en solderen. Afwisseling houdt de hobby leuk, nietwaar?

@Koen: Ook ik kan niet wachten tot de hondekoppen het station binnen komen denderen. Ben alleen bang dat het nog even gaat duren.

Groet,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #413 Gepost op: 16 February 2014, 16:08:50 »
Vandaag maar eens wat prik gezet op de baan en wat denk je: kortsluiting.  >:(

Ik moest meteen aan Tijgernootje en Rene W denken. Blijkt na een korte inspectie dat ik inderdaad een railstuk verkeerd gemonteerd had. Even losgeknipt en voila, geen kortsluiting meer. Het proefrijden ging vervolgens prima, bleek nog een wissel niet helemaal lekker te zijn maar verder alles ok.  (y)

Verder weinig gedaan, veel te moe van een feestje....

Grtz,
Niels

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #414 Gepost op: 16 February 2014, 16:41:39 »
Succes met de verdere bouw  (y)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #415 Gepost op: 09 March 2014, 08:56:50 »
Alweer een tijdje stil hier. Reden: mooi huisje gezien dat we wel willen hebben. Verder bouwen aan een baan die binnen afzienbare tijd wellicht moet worden afgebroken is weinig motiverend.... Nu ook langzaam duidelik wordt waar de nieuwe hobbyruimte eventueel moet gaan komen (als de verhuizing doorgaat, dat is alles behalve zeker) begint het toch weer te kriebelen. Misschien dat het bezoek aan Ontrax daar mede aan debet was.   ::)

In het slechtste geval is er na de verhuizing geen ruimte meer voor station Arnhem en zal ik Velperpoort moeten gaan nabouwen of zo. In de andere scenario's kunnen de bakken een op een worden overgebracht waarbij er in een scenario zelf nog een meter of drie extra rijlengte bijkomt. Jullie raden al voor welk scenario ik ga.... Kortom, lekker verder bouwen!

Reden om gisteren maar weer eens de zolder flink op te gaan ruimen, de tafels weer helemaal vrij maken van allerlie opgestelde zaken en plannen te maken hoe ik verder ga en hoe ik zo min mogelijk werk doe dat zometeen wellicht teniet gedaan wordt. Ben blij dat de opzet tot nu toe redelijk modulair is.  (y)

Groet,
Niels


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #416 Gepost op: 09 March 2014, 13:21:09 »
Ontrax is ook nergens goed voor :-X ;D.

Ook succes met verdere ontwikkeling.

Groeten Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Gert1

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #417 Gepost op: 09 March 2014, 17:49:17 »
In het slechtste geval is er na de verhuizing geen ruimte meer voor station Arnhem en zal ik Velperpoort moeten gaan nabouwen of zo. In de andere scenario's kunnen de bakken een op een worden overgebracht waarbij er in een scenario zelf nog een meter of drie extra rijlengte bijkomt. Jullie raden al voor welk scenario ik ga.... Kortom, lekker verder bouwen!

Dan duimen wij uiteraard voor het andere scenario!  (y)

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #418 Gepost op: 09 March 2014, 22:21:06 »
In alle drie de scenario's kun je in ieder geval gewoon de ruimte binnenwandelen Gert. Da's heel wat beter dan de klimpartij van nu..... :D
Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #419 Gepost op: 20 March 2014, 15:45:07 »
Aangezien de verkopende partij nog steeds denkt dat de woningmarkt overspannen is, ben ik maar weer eens verder gegaan op zolder...

Gisteren was het dan eindelijk zo ver. Na lang wachten is de basisplaat voor het eerste deel van het stationsplein en Stationsplein West gelegd. Natuurlijk moest er even gepast worden of wat ik wil ook wel kan. Het resultaat is dat het past zoals gedacht.  (y)



Ik ben wel van plan om het schaduwstation nog wat aan te passen zodat ik uiteindelijk net iets meer ruimte krijg. De bedachte oplossing betekent helaas dat er een keerlus ontstaat, dus moet nog even nadenken wat ik er mee wil gaan doen. Fijn, weer wat peinswerk... :-\

Grtz,
Niels