Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 359017 keer)

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #435 Gepost op: 22 March 2014, 17:28:34 »
Ja, zo was het inderdaad... Die Free Record Shop kwam pas toen de ingang west dicht was gemaakt. Wordt dus niet in mijn project meegenomen. Nieuwerwetse fratsen... ;D

Klopt het zo?

In oranje de latere toevoegingen.

Grt,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #436 Gepost op: 28 March 2014, 17:31:30 »
Na lang peinzen denk ik dat ik er uit ben. Even kijken of jullie dat ook zo zien.  ;D

In onderstaande afbeelding heb ik -schematisch en niet op schaal- mijn schaduwstation weergegeven.

Het gaat er van uit dat vanuit beide richtingen uit het station een deel van het schaduwstation bereikt kan worden. Vanuit het schaduwstation kan vervolgens gekozen worden of naar het station gereden wordt of naar de paradebaan. Op zich ben ik tevreden met het schaduwstation. Het is flexibel, voorziet in vele rijwegen en ik kan er lekker wat materieel kwijt.

Wat is het probleem? De helling aan de rechterzijde van de baan komt in de knoei met de wens daar de Utrechtsestraat te gaan maken. Met deze hellingbaan kan ik maar de helft van het stationsplein nabouwen van wat ik graag zou willen. Het weghalen van de helling zou voor dat aspect een absolute meerwaarde betekenen. Ik heb de ruimte wat onderschat, maar wie doet dat niet.... :-\

Ik zou het zo kunnen oplossen:

In dit plan ga ik er vanuit dat de hellingbaan rechts weg is en dat hier beide delen van het schaduwstation met elkaar verbonden worden. Vanuit het station kan direct naar de paradebaan gereden worden waar op het linker deel de mogelijkheid bestaat of naar het station te rijden, of naar het schaduwstation. Voordeel is dat ik een paar lastige dubbele spoorkruising minder heb,de hellingbaan rechts weg is en dat alles bereikbaar is. Ik heb het zo gemaakt dat er geen keerlus in het plan zit.  Nadeel is dat er weer een paar lastige spooroversteken in het plan zitten. Het zou logisch zijn om het schaduwstation te spiegelen, maar ik kom dan niet uit met de lengte in relatie tot de te overwinnen hoogte... Lastig, lastig, lastig.... >:(

Ik ga nog even puzzelen of het ook mogelijk is dat er altijd via het schaduwstation gereden wordt en of dat meerwaarde oplevert.

Ideeën, opmerkingen, suggesties zijn welkom.

Grtz,
Niels

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #437 Gepost op: 28 March 2014, 17:41:15 »
Hmmm, wellicht is dit nog beter, voorkomt die rare kruisingen:

Een ongelijkvloerse kruising daar gaat wel passen....

Tips? Suggesties?

Grtz,
Niels

Edit: dit werkt natuurlijk niet, treinen kunnen wel het schaduwstation inrijden, maar alleen tegen de richting er uit....    :P
« Laatst bewerkt op: 28 March 2014, 19:11:01 door Niels B »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #438 Gepost op: 28 March 2014, 23:14:52 »
Volgens mij heb je links in de lus toch wel een keerlus erin zitten.
Maar ik ben zelf geen expert hierin.
 :(

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

waalring

• Offline Offline
« Reactie #439 Gepost op: 29 March 2014, 11:59:49 »
@Niels. Het plaatje lijkt mij vrij compleet zo. Alleen weet ik dat de ingang van de Bruna aan de halzijde zat en lopende langs het loket kon je zo de open ingang in lopen. Mogelijk dat de loketten wat naar achter moeten zodat de ingang van de Bruna vrij komt. De notenshop is denk ik toch samen met de Free Record shop gekomen, helaas weet ik dit niet meer zeker.

Waar ik ook aan twijfel is de grote ruimte die je hebt voor de fietsenstalling, Ik ben vaak achter de loketten geweest en daar zat naast een verblijfsruimte voor personeel ook nog diverse kantoren en afstortkluis voor de  HC. Dat zijpad wat je tekent langs het service loket liep heel ver door en kwam uit bij een goederenlift. Thans is vlgns mij die zelfde lift nog in gebruik voor het aanleveren van goederen vanuit de oude stationsstraat voor goederen in de huidige tunnel.

gr. Willem (Die vol bewondering blijft lezen)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #440 Gepost op: 29 March 2014, 14:17:41 »
Mooi werk allemaal Niels! Je doet het niet voor minder! (y)

Met vriendelijke groet,
Dennis

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #441 Gepost op: 30 March 2014, 12:00:28 »
@Koen: Ik heb hetzelfde knagende gevoel. Ik heb het uitgetekend en volgens mij is er geen sprake van een lus. Desalniettemin is het plan me weer veel te ingewikkeld. Ik wil eigenlijk veel minder wissels in het schaduwstation, want daar gaat het meestal mis. Reden om er over door te blijven denken. En wat denk je, ik sta vanochtend op. Pak een kop koffie en opeens wist ik hoe ik het moest gaan doen. Namelijk zo:

Wederom niet op schaal en dergelijke maar het principe is dat ik blijf uitgaan van een dubbelsporig schaduwstation. Vanuit de zijde Velperpoort wordt naar de paradebaan gereden, de paradebaan sluit aan op het schaduwstation waarna weer richting het station aan Oosterbeekse zijde ingereden kan worden. De andere richtingen blijven ook mogelijk en het scheelt me een berg wissels. Volgens mij moet dit hem zijn.  (y)

@ Willem: Dat van de Bruna kan ik me ook herinneren zoals jij dat omschrijft. Van de fietsenstalling weet ik niet. Dit staat op de originele bouwtekening, wellicht dat het later is aangepast. Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van de stalling dus kan er geen zinnig woord over zeggen.

@Dennis: dank, ik doe mijn best!  (y)

Grtz,
Niels

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #442 Gepost op: 30 March 2014, 13:30:31 »
Hoi, Niels

Met het oog op een eventuele verhuizing zou ik het heel simpel houden.
Heb je geen ruimte voor een opstelterrein buiten je baan?  Dan hoef je nu geen ingewikkelde delen te maken.
Misschien kun je die "tuin" bij je station betrekken.

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jasperkc

• Offline Offline
« Reactie #443 Gepost op: 30 March 2014, 18:46:11 »
Hallo Niels,

Ik denk dat ik je wel een beetje op weg kan helpen. Ik ben nl. lid van de modelbouwvereniging Arnhem en omstreken en ik heb een dvd van de oude modelbaan toen we nog aan de Utrechtseweg zaten. Helaas is een groot gedeelte van de modelbaan in de container verdwenen toen we moesten verhuizen. Het voorplein van het station Arnhem is bewaard gebleven en is te bewonderen in het Trolleymuseum aan de Westervoortsedijk in Arnhem bij de Trolleyremise. Het stationspostkantoor waarover je schreef is bewaard gebleven en is een klein beetje veranderd en is te bewonderen in de wijk klarendal waar nu een Modekwartier in zit. Ook het haltegebouwtje van de ingang Sonsbeekzijde is in zijn geheel bewaard gebleven en staat als Theehuis (waar je ook wat anders kan drinken of eten) in het park Presikhaaf. Een leuk detail van het gebouw is dat ook de huisregels van de spoorwegen meegegaan zijn naar de nieuwe locatie. Ik woon zelf in Velp en kom regelmatig langs het Theehuis en zie dan ook de mooie gevel van het gebouw Sonsbeekzijde.

P.s. het kan zijn dat je deze info al had, maar ik had geen zin om 30 pagina's door te ploegen of mijn antwoorden er al tussen staan. Misschien heb je er nog wat aan.

Groet, Jasper

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #444 Gepost op: 30 March 2014, 19:10:38 »
Hoi Jasper,

Dank voor je bericht.  (y)

Dat de oude gebouwen bewaard zijn gebleven is bekend, maar dat het voorplein al eerder is nagebouwd is voor mij nieuwe informatie. Dit terwijl ik toch echt al een paar keer bij het trolleybusmuseum ben geweest ???

Ik ben eeg geinteresseerd in de DVD. Is ee een manier dat ik aan een kopietje oid kan komen? Ik pb je er even over.

Overigens heb ik nig niet de gelegenheid gehad om de oude gebouwen in hun nieuwe omgeving te bewonderen, ben al een tijdje weg uit de regio en kom er helaas veel te weinig.

Grtz,
Niels

Jasperkc

• Offline Offline
« Reactie #445 Gepost op: 30 March 2014, 19:51:30 »
Hallo Niels,

Het voorplein met de trolleybussen en zo is niet opnieuw gebouwd. Wij zijn als modelbouwvereniging arnhem en omstreken een 15 jaar gehuisvest geweest op de zolder van de dependance van het van Lingen college. Daar hadden wij inderdaad (zoals in eerdere posts stond) het station en de omgeving van Arnhem in model gebouwd. Wij hadden in die tijd een gelijkstroom- en een wisselstroombaan. Toen wij moesten verhuizen is de volledige modelbaan afgebroken en een groot gedeelte in de container verdwenen wat wij niet meer konden gebruiken. Op onze nieuwe locatie zijn wij niet meer verder gegaan met een modelbaan naar Arnhems inzicht. Één van onze leden is in Arnhem in de Remise van de Trolleybussen gestart met het Trolleymuseum daar hij jarenlang buschauffeur is geweest bij de GVA en daardoor over een grote collectie spullen van de GVA en GSM bezat. Hij was ook degene die het te jammer voor woorden vond dat het voorplein van het station Arnhem in de container zou belanden. Hij heeft toen ervoor gezorgd dat het hele trolleyemplacement en gebouwen naar het trolleymuseum zou gaan. Daar is het nu ook nog steeds te bewonderen. Ik kan mij niet meer zo herinneren wat er nog staat op het voorplein, maar als je naar het trolleymuseum gaat dan kom je er gelijk achter.

Groet, Jasper

EN446

• Offline Offline
« Reactie #446 Gepost op: 30 March 2014, 20:02:19 »
Klopt het zo?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stationshal.jpg
Nee. Je liep niet recht naar binnen, maar schuin naar links. De gevel van het GWK kantoortje lag dus ook verder naar rechts dan die van de loketten. Vanuit de ingang recht vooruit liep je op tegen een half-open verkoopstand waar de laatste jaren de Swirl's ijstent in zat. Daarachter de binnenlandse loketten en het verkooppunt van NS Internationaal met iets teruggetrokken gevel. De Bruna met die open ingang kwam nog verder naar links en lag in een lijn met de tunnel.

Zoiets dus (niet kijken naar de verhoudingen):

De bloemenzaak heette overigens Langeveld, niet Langeman.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #447 Gepost op: 30 March 2014, 21:24:09 »
Het voorplein met de trolleybussen en zo is niet opnieuw gebouwd. Wij zijn als modelbouwvereniging arnhem en omstreken een 15 jaar gehuisvest geweest op de zolder van de dependance van het van Lingen college. Daar hadden wij inderdaad (zoals in eerdere posts stond) het station en de omgeving van Arnhem in model gebouwd.

Hoi Jasper,

Dat het niet is herbouwd was me duidelijk, ik doelde ook op het nabouwen in H0.  (y)
Heb je hier wellicht foto's van? Ik ben erg benieuwd namelijk. Ik zag op de site van het museum dat ze alleen donderdagmiddag open zijn. Dat is jammer, want dat maakt de mogelijkheden wel erg dun. Desalniettemin ga ik in de meivakantie eens kijken of het lukt om langs te gaan.

@EN446: dank voor je update.  (y) volgens mij is dit wel de invulling van het station in de laatste jaren van haar bestaan. De Swirls kan ik me niet herinneren, maar ben na 1999 eigenlijk niet meer echt op het station geweest. Begrijp ik goed dat de ingang aan de stadszijde nog verbreed is geweest?

Ondertussen wat aan het rekenen en tekenen geweest met mijn laatste plan voor het schaduwstation. Het gaat passen is de conclusie maar ik twijfel nog of ik het schaduwstation opnieuw ga leggen. Ik neig er wel naar omdat het nu niet echt strak ligt. Als ik dan naar banen kijk zoals die van Karst dan denk ik " wat ben ik toch een prutser". Mooie gelegenheid om meteen het mdf te vervangen voor populierentriplex. Mooi klusje voor in de tuin.... Aan de andere kant, weer opnieuw beginnen...  :-[

Grtz,
Niels

EN446

• Offline Offline
« Reactie #448 Gepost op: 31 March 2014, 20:57:47 »
@EN446: dank voor je update.  (y) volgens mij is dit wel de invulling van het station in de laatste jaren van haar bestaan. De Swirls kan ik me niet herinneren, maar ben na 1999 eigenlijk niet meer echt op het station geweest. Begrijp ik goed dat de ingang aan de stadszijde nog verbreed is geweest?
Die Swirl's is iets van de laatste jaren inderdaad, daarvoor was het iets anders, alleen weet ik niet meer wat.
De ingang stadszijde ken ik niet anders dan zo, twee deuren naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2014, 21:02:18 door EN446 »

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #449 Gepost op: 03 April 2014, 20:10:19 »
Ik geloof dat ik er wel een beetje uit ben.... Het schaduwstation moet er aan geloven en wordt opnieuw opgebouwd. Morgen ga ik een nieuwe plaat populierentriplex halen en ga ik het huidige schaduwstation demonteren. Ik denk dat ik meteen de kans grijp om de hobbyruimte eens helemaal leeg te maken en er een andere vloer in te leggen. Maar eens kijken wat een laminaatje kost... Doet het altijd goed bij een mogelijke verkoop van mijn woning, nietwaar.  ;D

Tevens zal het nieuwe schaduwstation per module worden opgebouwd wat ook wel makkelijk is bij een mogelijke verhuizing. Tot slot ga ik de rails nu niet meer vastspijkeren maar lijmen. Ik ga er nog maar een nachtje over slapen geloof ik.

Nog een vraag: in het huidige schaduwstation heb ik gewerkt met meegebogen wissels. Nu heb ik wel eens gehoord dat deze niet zo betrouwbaar zouden zijn. Wat is jullie ervaring? Ik twijfel of ik ze anders nog ga gebruiken aangezien ik in de nieuwe opzet iets meer ruimte heb voor de opstelsporen. Het is dan niet meer strikt nodzakelijk dat ik ze toepas. Zijn rechte wissels altijd beter, of zijn de meegebogen wissels gewoon goed te gebruiken?

Kortom, in het nieuwe schaduwstation wil ik de foutjes van het oude schaduwstation herstellen. Al doende leert men, mede dankzij dit forum!

Grtz,
Niels