Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 279701 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #645 Gepost op: 18 november 2016, 13:04:34 »
Yep :)

dwz, 1 x 0.25 en 1x 0.13 --> blijft er nog 1.2 - ~0.4 = 0.8 over. Lijkt me een aardig compromis. Maarrr... zoals al gezegd, wordt het ook even uitproberen ;)


Grtzz,

Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #646 Gepost op: 18 november 2016, 13:54:28 »
Vandaar de hele en halve diktes op de etsplaat.

Klaas, ik rijd met diverse rijtuigen met code 88. Doorgaans gaat dat goed.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #647 Gepost op: 18 november 2016, 14:58:12 »
De clou zit in het woordje doorgaans. Het klopt gewoon niet met de spoorse wetten. De totale wielbreedte moet groter zijn dan de dubbele groefbreedte.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #648 Gepost op: 18 november 2016, 15:01:14 »
Yep :)

dwz, 1 x 0.25 en 1x 0.13 --> blijft er nog 1.2 - ~0.4 = 0.8 over. Lijkt me een aardig compromis. Maarrr... zoals al gezegd, wordt het ook even uitproberen ;)


Grtzz,

Karst

Hoe gaat dat dan bij de gebruikelijke nem-wielen werken? Of gooi je die er allemaal af?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #649 Gepost op: 18 november 2016, 15:41:43 »
Plaatjes zijn inmiddels binnen :)

Ziet er goed uit. Zo op het oog zijn ze een paar honderste te breed ( of beter, het PIKO wissel heeft nog een klein opstaand kunststof randje langs de vleugelrail :'( ), maar daar is makkelijk iets aan te doen ;) :P

Dus over een uur of wat weten we het :)

@henk

Nee, het gros van m'n materieel heeft nette lage NEM flenzen. ca. 25% RP25 en 5% pre-1980 wielen met dito flenzen ( voornamelijk Fleischmann... ) het wordt dus een compromis. Waarbij ik het voor lief neem, dat het oude spul een pootje optilt. En de RP25 iets wegzakken :)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #650 Gepost op: 18 november 2016, 15:49:02 »
Wat zijn nette lage NEM flenzen? Volgens NEM310 mogen flenzen ook 0,6 mm zijn, dat is nog een fractie minder dan RP-25.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #651 Gepost op: 18 november 2016, 15:59:32 »
Klaas, mag het een beetje minder strak in de leer? De mensen die deze discussie voeren weten heus wel wat wat is. Daar hoef je heus de normenzweep niet overheen te jagen 8)

dirkjan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #652 Gepost op: 18 november 2016, 16:45:56 »
Dat geeft niet, maar de werkelijkheid is vaak anders dan de theorie.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #653 Gepost op: 18 november 2016, 17:05:23 »
Om de weerbarstige werkelijkheid goed te begrijpen kan theoretisch kennis (en praktische ervaring) een nuttig handvat zijn.

Klaas vliegt hem vanuit de theorie aan, Karst vanuit de praktische kant.

And sometimes even the twain shall meet  :laugh:

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #654 Gepost op: 18 november 2016, 17:07:20 »
Hmm,...deze discussie komt ook mij bekend voor, maar dan in verband met de kruiswissel van Walthers/Shinohara.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #655 Gepost op: 18 november 2016, 17:07:59 »
Welke discussie is dat Peter?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #656 Gepost op: 18 november 2016, 17:18:41 »
Klaas vliegt hem vanuit de theorie aan, Karst vanuit de praktische kant.
In deze zaak zie ik weinig verschil tussen theorie en praktijk.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #657 Gepost op: 18 november 2016, 17:40:28 »
@ingenium,

In mijn eigen draadje, ongeveer vanaf hier.

Als ik het goed zie, is de mogelijke oplossing van Karst niet geschikt voor kruisstukken.

 
Peter
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 17:52:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #658 Gepost op: 18 november 2016, 19:06:29 »
Om de weerbarstige werkelijkheid goed te begrijpen kan theoretisch kennis (en praktische ervaring) een nuttig handvat zijn.
Handvat is goed, dogma niet ;D

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #659 Gepost op: 18 november 2016, 20:12:36 »
De discussie over de piko-boogwissel polarisatie is al weer wat ouder, 2014. Een zich Dreispur noemende Oostenrijker verzon een manier om met Silber-Leitlack  de groef in het puntstuk stroomvoerend te maken, en door draadjes te solderen aan de twee vleugels kon hij het wissel polariseren.

De verbeteringen van Karst op deze aanpak zijn:
a. etsen, dat werkt netter
b. RP25 wielen opvangen

De vraag of de ets-methode zich ook leent voor kruisstukken, zou je in verhouding moeten zien tot piko-A wissels. Neem nou Hendrik Jan. Die heeft met 4 piko-A wissels en een piko-A kruising een dubbele kruisverbinding gebouwd (hosentrager). Je zou eigenlijk hem moeten vragen om ook een testje te mogen doen met RP25 wielen op zijn baan. Dan weet je meteen of dit gaat werken met een piko-A kruising.
Volgens mij zegt dit niets over de werking van een inlegkruisje van deze maat in een Walthers/Shinohara hosentrager. Het zegt alleen iets over piko-A.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail