Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Keska
Vandaag om 14:37:25
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 312268 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #645 Gepost op: 18 November 2016, 13:04:34 »
Yep :)

dwz, 1 x 0.25 en 1x 0.13 --> blijft er nog 1.2 - ~0.4 = 0.8 over. Lijkt me een aardig compromis. Maarrr... zoals al gezegd, wordt het ook even uitproberen ;)


Grtzz,

Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #646 Gepost op: 18 November 2016, 13:54:28 »
Vandaar de hele en halve diktes op de etsplaat.

Klaas, ik rijd met diverse rijtuigen met code 88. Doorgaans gaat dat goed.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #647 Gepost op: 18 November 2016, 14:58:12 »
De clou zit in het woordje doorgaans. Het klopt gewoon niet met de spoorse wetten. De totale wielbreedte moet groter zijn dan de dubbele groefbreedte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #648 Gepost op: 18 November 2016, 15:01:14 »
Yep :)

dwz, 1 x 0.25 en 1x 0.13 --> blijft er nog 1.2 - ~0.4 = 0.8 over. Lijkt me een aardig compromis. Maarrr... zoals al gezegd, wordt het ook even uitproberen ;)


Grtzz,

Karst

Hoe gaat dat dan bij de gebruikelijke nem-wielen werken? Of gooi je die er allemaal af?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #649 Gepost op: 18 November 2016, 15:41:43 »
Plaatjes zijn inmiddels binnen :)

Ziet er goed uit. Zo op het oog zijn ze een paar honderste te breed ( of beter, het PIKO wissel heeft nog een klein opstaand kunststof randje langs de vleugelrail :'( ), maar daar is makkelijk iets aan te doen ;) :P

Dus over een uur of wat weten we het :)

@henk

Nee, het gros van m'n materieel heeft nette lage NEM flenzen. ca. 25% RP25 en 5% pre-1980 wielen met dito flenzen ( voornamelijk Fleischmann... ) het wordt dus een compromis. Waarbij ik het voor lief neem, dat het oude spul een pootje optilt. En de RP25 iets wegzakken :)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #650 Gepost op: 18 November 2016, 15:49:02 »
Wat zijn nette lage NEM flenzen? Volgens NEM310 mogen flenzen ook 0,6 mm zijn, dat is nog een fractie minder dan RP-25.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4084
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #651 Gepost op: 18 November 2016, 15:59:32 »
Klaas, mag het een beetje minder strak in de leer? De mensen die deze discussie voeren weten heus wel wat wat is. Daar hoef je heus de normenzweep niet overheen te jagen 8)

dirkjan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #652 Gepost op: 18 November 2016, 16:45:56 »
Dat geeft niet, maar de werkelijkheid is vaak anders dan de theorie.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #653 Gepost op: 18 November 2016, 17:05:23 »
Om de weerbarstige werkelijkheid goed te begrijpen kan theoretisch kennis (en praktische ervaring) een nuttig handvat zijn.

Klaas vliegt hem vanuit de theorie aan, Karst vanuit de praktische kant.

And sometimes even the twain shall meet  :laugh:

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #654 Gepost op: 18 November 2016, 17:07:20 »
Hmm,...deze discussie komt ook mij bekend voor, maar dan in verband met de kruiswissel van Walthers/Shinohara.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #655 Gepost op: 18 November 2016, 17:07:59 »
Welke discussie is dat Peter?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #656 Gepost op: 18 November 2016, 17:18:41 »
Klaas vliegt hem vanuit de theorie aan, Karst vanuit de praktische kant.
In deze zaak zie ik weinig verschil tussen theorie en praktijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #657 Gepost op: 18 November 2016, 17:40:28 »
@ingenium,

In mijn eigen draadje, ongeveer vanaf hier.

Als ik het goed zie, is de mogelijke oplossing van Karst niet geschikt voor kruisstukken.

 
Peter
« Laatst bewerkt op: 18 November 2016, 17:52:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4084
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #658 Gepost op: 18 November 2016, 19:06:29 »
Om de weerbarstige werkelijkheid goed te begrijpen kan theoretisch kennis (en praktische ervaring) een nuttig handvat zijn.
Handvat is goed, dogma niet ;D

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #659 Gepost op: 18 November 2016, 20:12:36 »
De discussie over de piko-boogwissel polarisatie is al weer wat ouder, 2014. Een zich Dreispur noemende Oostenrijker verzon een manier om met Silber-Leitlack  de groef in het puntstuk stroomvoerend te maken, en door draadjes te solderen aan de twee vleugels kon hij het wissel polariseren.

De verbeteringen van Karst op deze aanpak zijn:
a. etsen, dat werkt netter
b. RP25 wielen opvangen

De vraag of de ets-methode zich ook leent voor kruisstukken, zou je in verhouding moeten zien tot piko-A wissels. Neem nou Hendrik Jan. Die heeft met 4 piko-A wissels en een piko-A kruising een dubbele kruisverbinding gebouwd (hosentrager). Je zou eigenlijk hem moeten vragen om ook een testje te mogen doen met RP25 wielen op zijn baan. Dan weet je meteen of dit gaat werken met een piko-A kruising.
Volgens mij zegt dit niets over de werking van een inlegkruisje van deze maat in een Walthers/Shinohara hosentrager. Het zegt alleen iets over piko-A.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail