Ja, da's het idee zoals je zegt langs de wand met een dubbellaags schaduwstation of misschien wel een 'Zughebewerk' ( vrij naar 'Schiffshebewerk' in Hamm ;) )
Misschien zijn enkele modules als verlenging voor op tentonstellingen een optie?
Bernd
Goed, het doel was:
- Keren vanuit elke uitrijrichting van het station
- Pendelen vanuit elke richting van het station
- Doorgaand rondrijden
- Flinke treinlengtes
Ik denk dat het gelukt is, misschien willen de baanplandeskundigen hier er eens een lichtje op werpen ;)
Oh ja, het is allemaal Piko A-rail in het ondergrondse.
...dat je mijn gecombineerde keerlus verder hebt uitgebreid met een pendelstuk...
Hallo Karst,
Nog een vraagje over van en naar het schaduwstation rijden: Ga je het redden met maar een hoogteverschil van maar 8cm ter hoogte van de draaischijf? Gaat de draaischijf niet te diep? Met mijn baanplan had ik mij ook bijna verrekend (hoogte van de wisselaandrijving niet mee gerekend).
Groeten Ronald K
Heb nu 8.5cm clearance, zou dus net genoeg zijn als er nog onder de DS door gegaan zou moeten worden.
2 lagen in het zichtbare deel om een net baan-/ballast lichaam te maken.
Ten eerste is er verschil tussen puntstuk- en afbuig ( geometrie ) hoek.
Bij PIKO is beide nagenoeg gelijk. Puntstuk 14' en afbuighoek 15'
Bij Tillig ( EW1 ) dat 11' respectivelijk 15' geometrisch zijn beide dus gelijk. Tillig heeft ook de EW2, met 15' puntstuk en 15' geometrie.
Het gevolg is, dat Tillig een stuk slanker oogt dan PIKO.
Daarnaast heeft Tillig ook nog de EW 3 met een puntstuk hoek an 9' en een afbuighoek van 12'. Dat is degene waar jij mee aan het tekenen gegaan bent ;) En die is dus idd ruim 6 cm per wissel langer dan de EW 1
Inmiddels heb ik van Wim vernomen, dat de nieuwe keerlusschakeling werkt
@Remco
Ik eerst ook, maar het was niet om aan te zien. Alleen maar wisselstraten en nergens plek om fatsoenlijk een trein neer te zetten... :( Dus vandaar, de voor mij gulden middenweg )
@Jan
@Sander
Nee, nog niet want hij is vooralsnog voor eigen gebruik en wat gedachtenspinsels. De bedoeling ervan is om e.e.a. met minder componenten en minder aansluitingen op de baan net zo betrouwbaar te maken als de Ultieme :)
@AR
Geen zinnig woord over te zeggen, misschien wel, misschien niet... :-\ minder onderdelen wil niet altijd zeggen ook goedkoper ;)
Ik denk dat je met de huidige qua prijs/prestatie heel goed zit. Nee het is niet super goedkoop, ja het is wel superbetrouwbaar ! en universeel ( o.a. twee richtingen verkeer ) wil je 1 richting kun je hem al heel wat goedkoper ( laten ) bouwen.
Grtzz,
Karst
Het station ziet er nog wat 'strak' uit...
Het middenperron kun je ook ongestraft wat langer maken, niet voor de treinen maar wel voor het gezicht.
Heb je eventueel nog nagedacht over een stuk baanvak? Zou achterlangs kunnen of voorlangs, maar dan heb je weinig ruimte om je schaduwstations te bereiken, tenzij je die nog een wokkelslag omlaag laat gaan.
Fleischmann schijf is prima, stabiel en redelijk geluidloos. Prima voor deze baan. Langer is niet nodig, je kunt er een P8 en 23'er op draaien.
Ik voel zelf veel meer voor deze methode:Die ombouw met decoder (van Gert Boll (http://www.bmbtechnik.de/spezial.html)) heb ik ook uitgevoerd en is goed te doen. Brug draait mooi en gelijkmatig en komt zeer langzaam draaiend tot stilstand. En geen geklikklak meer van de magneet. (y)
(http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb/umb/antrieb_2_s.jpg) (http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm)
( Foto en link van Sven Brandt )
ik weet heeeel goed waar Hardenberg ligt... Heb er van 1969 - 1991 gewoond ;)hbg (haaksbergen) ??? ??? ??? hdb (har den berg ) zul je bedoele
En van 1980 - 1984 er doordeweeks bijna dagelijks met de Plan U en de 2200-trek-trek-plan-e-trein van Hbg naar Zl vv gereisd :)
Grtzz,
Karst
Hoewel het minimaal zal zijn, zullen er bij rijtuigen in deze configuratie openingen bij de overgangen te zien zijn. Ik moet zeggen, ik heb het draadje niet gelezen en zie dit nu pas, dus misschien zeg ik iets stoms, maar ik zou de zichtzijde in een binnenboog leggen. Dan sluiten de rijtuigen mooi dicht.
... de komst van een werkelijk fenomenale dakkapel ...Hier voel ik een schitterend draadje aankomen ;D
Tevens is 1 van de 4 wissels van het kruiswissel omgedraaid, hetgeen de sterke afbuiging richting Zl. versterkt
Ik heb ooit hier op het forum eens plaatjes gezien. Dat was de voornaamste bron van inspiratie, maar kan die plaatjes niet meer terugvinden :'(
Had vandaag de aannemer op bezoek: 14 dec. start, 16 dec klaar 8)
...Servos zou dit beter zijn als bij de standaard Piko aandrijvingen...
P.S. Weet iemand wat de boogstraal van de DKW van PIKO is ? wissels hebben 908 maar de DKW is een stuk krapper... maar hoeveel krapper ???
Op maat gemaakt.... What else ;D (y)
Grtzz,
Karst
Wordt best wel spannend morgen, er gaat ca 80% van het dak af en dat moet woensdag weer allemaal wind en waterdicht zijn...
Hoi,
Ja, aan de voor en achtergevel, bijna helemaal voorzien van ramen 8) (y)
Ik noem het ook niet voor niets een atelier ;)
Grtzz,
Karst
En ja, dat zal ik zingen na het feest wat Wim aanhaalt ;D ;D ;D ;DDat was toch die man met die mijter die op het dak liep, die is toch al weg?
Dat was toch die man met die mijter die op het dak liep, die is toch al weg?Ja maar zijn neef die met die slee en rendieren waarvan ééntje met en rode neus die komt bij Karst langs met kadotjes ;D ;D
@ronald,
probleem was niet de lengte, bij een normaal dak had dat gekund. Maar... Deze is behalve 5 meter breed, ook nog eens bijna 5.50 meter diep !
Kan je al naar de sterren kijken? ;D
... en de nog enig overgebleven steunbalk voor het dak onder de kapel ook, want daar wordt versteviging voor gemaakt aan de binnenzijde van de achterste wand. Helaas... betekent dat 7 cm minder ruimte voor de baan in de lengte...
Beginnen met schilderen, vloer leggen en beginnen met de bouwe van je baan ;D ;D
Volgende stap.... :-\
Grtzz,
Karst
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Atelier_Dakkapel_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Atelier_Dakkapel_11.jpg)
... links achterin is de plaats waar tussen deur en muur de werkbank waar vlnr spuitcabine, draaibank, freeskolom en... ? zullen komen.
Karst
Volgende stap.... :-\
goede tip JAB, had ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. ( Hoewel de woorden van heer Koster me nog steeds in het achterhoofd galmen: 'Heren !! De sleutel uit die klauwplaat !!' )
... de werkbank bestaande uit IKEA 37cm onderkastjes staat !...
Thnx,Je moet niet in een tuinstoeltje gaan zitten :P, we dachten dat je al met je baan bezig was ;D ;D.
Heb al eens even in een oud tuinstoeltje 'langs de baan' gezeten op ooghoogte.....
moeilijk voor te stellen een station van ca 5 meter lang 8) ;D
Grtzz,
Karst
Tot zover het verslag van de planning en bouw van de ruimte waarin het plan van de Atelierbaan gerealiseerd gaat worden.
P.S. En weer verlaat een enthousiaste poster deze rubriek.Alleen maar mooi om te zien hoe baanplannen uiteindelijk werkelijkheid worden! (y)
Marienberg
Karst, heb je ook een plaats aan de werkplek waar je kan zitten?
...Meestal als je hobbyruimtes ziet is het een Bende om de Baan heen...
Gewoon simpel beginnen. :-X
de hele avond op een barkruk zitten...
Hoi,
De eerste post vanuit het Atelier ;D 8)
Vandaag 25Mbit Internet van UPC gekregen. Na een vlotte installie en aansluiting op de al aangelegde infrastructuur, een foto met de webcam van de mini-note genomen ;D
Inmiddels zijn er ook al wat meer dozen met treinen aangekomen... de rest volgt 18 feb met de verhuiswagen (y)Is de vershuiswagen wel aangekomen Karst? ;D
Wat een ruimte, en dan ook nog eens 3 aparte banen, ik ben onder de indruk ;)
Met de uitvoering van de planning en de bouw staat e.e.a. nog steeds op een laag pitje ;)
Kan ook niet anders dan met het forum en je bijdrage aan RH :D.
is dat trix 22112?
Nee, is een Brawa 0470, afgelopen week gewonnen op Ebay.de voor slechts € 40.50 enige 'bummer' was, dat de verzendkosten 17.50 Euri bleken te zijn achteraf :(
't lijkt er op, dat ModellbahnShop - Lippe het voordeeligste gaat wrden.
@gerrit en JAB,
Ik zal vanavond of zo wel met een constructie detail-tekening komen hoe ik e.e.a. voor ogen heb ;)
Ik ben overigens wel verbaasd over het klankbord effect... ???
* Sparen, lieve kijkbuiskindertjes, is een wat ouderwetste manier van geld verzamelen. Meestal door elke maand een klein bedrag achteruit te zetten. Met als doel na verloop van tijd een grote aanschaf te kunnen doen ;)
Materiaal | Lineaire | Uitzetting over modulelengte bij delta T = 15' |
Aluminum: | 0.023mm/mK* | 0.414mm |
Messing | 0.018mm/mK* | 0.324mm |
Nieuwzilver | 0.018mm/mK* | 0.324mm |
Roofmate | 0.010mm/mK* | 0.120mm |
Hout | 0.008mm/mK* | 0.080mm |
delta T = 15'
...extra steun van de poten (in de bak holling, op de poot een pin oid) en idem voor een eventuele achtergrond/fries voor nog meer stijfheid?
Zo...
Het railmateriaal in opdracht gegeven.... dus het point-of-no-return is daar ;D ;D
( of na verloop van tijd een enorme partij Tillig en Piko in E.H.B.O. ... ;) )
3 Tillig 85390 DKW1 15 grad
1 Tillig 85396 EKW2 radius 1050
Ja, de piko boogwissels zijn BWR-R3 en BWL-R3 dus binnenstraal R3 ( 484mm ) buitenstraal R4 ( 546mm ) en met servo's aangedreven. Probleem met de piko aandrijving is, zoals Fissy hier al ergens poste, dat ze de tongen niet voldoende tegen de buitenrail aandrukken.
Dus nog geen praktijkervaring. Heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed zou gaan.
Hoi Karst,Ja, en nee. Ik heb er zelf ook 8, alleen die liggen nog in de doos. Vandaar mijn vraag om te weten of ik iets speciaals moet doen. Dankzij Ben weten we dat nu.
De vraag van JW komt voort uit mijn bouwverhalen bij de buren en dit topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41942.0.html
Herken jij dit?
Gr, Ben.
Dan verder met de experimenten...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_5.jpg)
... lijm inmiddels hard, maar niet naar m'n zin. Dus bruislijm wordt het niet. Heb nog 12 platen Roofmate over nu, dus genoeg om verder te experimenteren ;) De plaaten klemmend op maat gesneden, en klemvast in het frame gedrukt. Dat levert al een aardig torsiestijf geheel op. Deze lijm ik niet vast, dus het wordt absoluut een stijve module als alles vastgelijmd/gekit zit (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_6.jpg)
... een probleem dat ik vooraf al voorzien had, was dat het Roofmate zou gaan doorbuigen. Daarom al een extra dwarsverbinding meebesteld... daar wordt het een stuk minder van, maar ik hou een vlak van 60 x 80 over. En dat veert nog iets. Voor deze plaat ( 3cm ) zou het nog net kunnen, maar de ondermodule komt maar 20mm in, dat gaat dus niet goed.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_7.jpg)
... maar in de lengte een extra profiel lost alle doorbuiging op :)
Dan naar het draagframe/poten...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_8.jpg)
... module op z'n ruggetje, draagframe met de poten omhoog er op gezet...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_9.jpg)
... de opstaande rand 'haakt' achter de binnenkant van de modulekop...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Module_10.jpg)
... zoals hier te zien is als ik hem weg haal ;)
En... reken er maar op, dat er geen gram, nee zelfs geen,milligram gips op komt ;)
De keercrikel rechtsboven geoptimaliseerd en de mogelijkheid om daar rondjes te rijden ::) er uit gehaald :D
Klein buurt treintje dat daar maar rondjes blijft draaien :).
Roelco
... de onderste lus kan nu ook als keerlus gebruikt worden. En de lengte van de opstelsporen geoptimaliseerd.
350 cm, treinen met:
- 21 olietreinwagens en een Dg 8) 8) 8)
Hoi,
Zoiets Bernd ??
... is idd logischer (y)
Grtzz,
Karst
Het zag er allemaal erg leuk en interessant uit en ik ben toch best benieuwd of je al ergens mee bezig bent.
Joepie, Karst gaat weer bouwen (y) :-*
Hij is tot rust gekomen ;D ;D
Man, man, wat hebben we lang moeten wachten. ;D ;)
Bouwt U voort s.v.p.. (y) Dat wordt weer genieten.
Kom nog een keertje bij je langs wat Roofmateplaten op maat zagen
...De achterwand van de voorste kast zit er niet in, in plaats daarvan heb ik met 3 beugeltjes de kasten aan de onderzijde aan elkaar gekoppeld. Naast de zichtbare wielen zit er ook nog 1 wiel precies in het midden onder de kasten.
De kasten staan dus niet rug aan rug, maar rug aan kop...
Mooi, hoe ga je de modules aan elkar koppelen?
en zo licht als een veertje
Ziet er gaaf uit! Met jouw bouwsnelheid kunnen we volgende week al van de eerste scenery genieten :)
Ziet er strak uit zeg (y) (y)
Maar hoe ga je die helix/wokkel/spiraal dingen nou opbouwen ?
Trouwens Karst, laat je je testbaantje gewoon voor 3/4 onder de kasten liggen?
Uit gelasert plexiglas ;) :P Zie het al helemaal voor me, super gaaf en alleen jammer dat het onder de baan zal zitten ;)
Uit gelasert plexiglas ;) :PVertel, vertel, ik sta ook op het punt een helix te maken, dat laseren staat mij wel aan. ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marienberg_mod_11.png)
... dit is de min of meer definitieve opstelling van de baan en div. andere zaken in m'n hobbyruimte. De beige vlakken zijn werkbladen/tafels, de lichtgrijze IKEA Besta kastjes op wielen. Links boven en rechtsonder bevinden zich onder de werkbladen de helixen en keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marienberg_mod_11_verbinding.jpg)
... laag twee, de verbinding tussen de twee helixen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marienberg_mod_11_schaduw.jpg)
... laag drie, het schaduwstation, met de eerste winding van de helixen
Slimme constructie, soort van trogligger. Wordt IRL ook toegepast om constructiehoogte te winnen bij spoorviaducten. (y)
Enige 'downside', dan maak ik heeeeuuullll veeeeeuuullll afval :'(
Jep, je bent inderdaad iedere keer bielzen aan het wegsnijden.... Dat is een nadeel. Je zou eens kunnen kijken of dan niet 8 of 10cm Net zo goed gaat. Een voorgevormde bocht van de fabriek is steviger dan een flexrail.
Groet Ronadl.
Dus het verschil tussen de 2% die ik nu heb, of 2.3 % die de Philo's dus niet trekken ;)Maar daar heb je toch je "Snot" voor ???
Maar daar heb je toch je "Snot" voor ???
Gr. Peter
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Duits/IMG_0570-web.jpg)
... en de traverse. Mooi filigraan etswerk. Zelfs de plankenstructuur is er ingeetst. Alleen... hoe soldeer je dat nu mooi zonder dat de hele boel versmeert en volloopt met tin ...
...maar we willen baanbouw zien :P.
Vraagje, zijn dat piko rails.Je kunt rails altijd op elkaar aansluiten (mits de spoorwijdte hetzelfde is ;)) Gewoon de uiteinden recht tegenover elkaar leggen. En een eventueel hoogteverschil gelijktrekken door er een opvulling onder te leggen.
Kun je deze ook aansluiten op rocoline rails.
Maar heb je nu je eigen lasercutter thuis?
Maar als je op zo'n hogeschool-manier hoogte/flauwte probeert te winnen waarom dan niet ook de bielzen weglaten en een sleuf frezen om de losse rails in te laten?? ??? ;D ;D
Indrukwekkend :D Dat lijkt me ook mooi, zo'n laser cutter, maar het is geloof ik nogal een apparaat. Heb je daar ook een foto van? :) En tot welke afmetingen kun je platen bewerken? En tot welke dikte? En kun je ook ondiepe groeven laseren of alleen door en door? En ook hout? (Sorry voor alle vragen maar ik ben gewoon nieuwsgierig ;D )
Vraagje, zijn dat piko rails.
De engineering afdeling draait overuren. (y)
Ik vind het er gaaf uitzien. Of het erg efficiënt is (hoeveelheid werk versus resultaat) vraag ik me af
Wel vraag ik me af hoe sterk dit nou is. Dan bedoel ik vooral de vloer, want deze is helemaal afhankelijk van de verlijming van het plexiglas aan de de laatste paar mm van de dwarsliggers.
Als ik zelf per se een helix van plexiglas zou willen, zou ik een doorlopend plaatje plexiglas gebruiken onder de dwarsliggers door. Dat scheelt uiteindelijk maar 2 mm in constructiehoogte.
Tja, dat zijn nou net die twee millimeter die ik nodig heb om de pantografendraad te bevestigen ;)Maar de onderkant van dat plexiglas is toch zo glad, dat je niet eens pantograafdraad nodig hebt? :angel:
Ik begrijp nu pas wat je gedaan hebt... ;D Het kwartje is dus gevallen. Erg mooi werk Karst!
...dat gaat er super gaaf uit zien als alle beschermfolie weg is! :o ;D (y)
Nog hier en daar een ledje in die plexiglas en je spookhuis is klaar ;D. Zonder gekheid, weer een geweldig en doordacht ontwerp (y). Karst, hoe leg je de "bovenleiding" bij de overgangstukken? Gebogen naast elkaar met de punt naar de bielsen, of koud tegen elkaar op?
15mm MDF? Das zwaar.
Het is lijm die het plexiglas een beetje oplost en het zo als het ware aan elkaar last.....(y) Chloroform, gebruikte ik vroeger ook om de huisjes te lijmen. Je kunt het eventueel wat op dikte brengen door er stukjes plexiglas in op te lossen. Met een kwastje er tegen aan houden, zuigt het zich zo tussen de tegen elkaar liggende delen (y). Alleen niet te veel van op snuiven ;D.
Is chloroform dan zo los te verkrijgen?Effe een mailtje (https://www.bik-bik.nl/contact) sturen. Mijn opa had het er vroeger gewoon in een grote fles staan. Denk dat Paul het ook nog gewoon heeft ;).
Is chloroform dan zo los te verkrijgen?
Van welk materiaal is je bovenleiding gemaakt?
Die bovenleiding ziet er zowiezo niet uit als een spoorstaaf zoals men die wel vaker tracht te gebruiken.
Hoe gaat het met stroomtoevoer in de helix,die zie ik nu nergens,komt die nog en ben je dan nu niet te laat om die nog netjes weg te werken ?
Is chloroform dan zo los te verkrijgen?
Neuh... ik ga over op opwindtreintjes... :-\ :-\
Als je het kunststof stukje tussen de bielzen weghaalt kan je daar toch een draad solderen? En anders aan de buitenkant van de spoorstaaf?
Is een licht vullende oplossende lijm die ook het Abs van de railt oplost.Hoe heb je vastgesteld dat de bielzenmat van ABS is? Ik dacht altijd dat het polystyreen was.
Hoe heb je vastgesteld dat de bielzenmat van ABS is? Ik dacht altijd dat het polystyreen was.
In de fik steken :)
Zo leerden we dat vroeger ;)
Het 'roet' niet zoals polystyreen, maar maar ruikt als acrylaat. Dus Abs 😬
Dan kan het nog steeds ABS zijn, ABS heeft namelijk ook styreen aan boord ( staat de S voor ) , en dat aandeel kan variabel zijn ;)Nog 1 keer, en dan stop ik erover. Bij Peco kan ik zowel in de catalogus als op de website niks vinden over het kunststof van de bielzen. De enige aanwijzing die ik heb is een opmerking op de verpakking van railstoelen uit het Individulay programma. Daar staat dat je het spul kan lijmen met de gangbare polystyreenlijm. Daarom dacht ik altijd dat het polystyreen was. Maar kan ook ABS zijn, want dat lijmt net zo goed met dezelfde lijm.
... maar niet voordat dit plaatje tegen de onderkant gelijmd is...
... daar komt namelijk de servo en de decoder op 8)
Ik heb hem gevonden... ;)
Is dit de 1e versie of een variant van de versie 2014?
Hoe kan ik die bestellen?
Originele 1e variant. Is niet meer te koop ;)
P.S. "Money is not the problem, only the way to obtain it" ;)
@W. Thomas
Yep, vele malen. En het slijt je panto niet weg ;)
Ehhh, Karst, vergeet je niet (een deel van) de kosten van je lasersnijder?
Afschrijving etc. wordt anderzijds gefinancierd ;) :P;D
En dan... het moest er eens van komen....Ah, inlegkruisjes!
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Frogplates-2.png)
... 'my first etch' :D 8) Wat is het ? Het zijn puntstukvulplaatjes
Als je een RP-25 code 88 hebt kan dat.Die zijn ook te smal. Bij H0 moet je RP-25 code 110 gebruiken. (Aanbeveling NMRA)
b) als het wegzakt en op de flens rijdt, neemt het stroom af ;)De groef is minstens 1,2 mm diep. De flens van een RP-25 is 0,635 mm hoog. Als je het wiel op de flens laat rijden, en je wil ook niet dat het te diep wegzakt, dan moet je minstens met 0,5 mm opvullen. Maar jij hebt plaatjes van 0,25 mm dik. Of ga je er 2 op elkaar leggen?
Yep :)
dwz, 1 x 0.25 en 1x 0.13 --> blijft er nog 1.2 - ~0.4 = 0.8 over. Lijkt me een aardig compromis. Maarrr... zoals al gezegd, wordt het ook even uitproberen ;)
Grtzz,
Karst
Klaas vliegt hem vanuit de theorie aan, Karst vanuit de praktische kant.In deze zaak zie ik weinig verschil tussen theorie en praktijk.
Om de weerbarstige werkelijkheid goed te begrijpen kan theoretisch kennis (en praktische ervaring) een nuttig handvat zijn.Handvat is goed, dogma niet ;D
Ziet er goed uit. Zo op het oog zijn ze een paar honderste te breed ( of beter, het PIKO wissel heeft nog een klein opstaand kunststof randje langs de vleugelrail :'( ), maar daar is makkelijk iets aan te doen ;) :P
Ik zie wel dat ze ontzettend precies neergelegd moeten worden. Anders maken ze sluit tegen de spoorstaven.
Het is toch juist goed dat er een opstaand randje langs de vleugelrail zit ? Anders zouden je inlegstukjes toch gemakkelijk sluiting maken ?
Mee eens, dit oogt perfect. Maar ik begrijp er ook uit dat je wel het puntstuk polariseert (middels groef en vleugels), maar niet de spoorstaven erna, met dat abs-puntje ertussen. En dat verrast me een beetje.
@Karst: Ziet er goed uit de puntstukjes! (y) Ik zie wel dat ze ontzettend precies neergelegd moeten worden. Anders maken ze sluit tegen de spoorstaven.
Het rode bij het puntstuk is overigens nagellak wat er al 3 jaar op zit omdat ik daar soms kortsluiting had (Piko A boogwissel).
Moet je de halve wissel openfrezenNee, maar je moet dan de 2 "draadbruggen" verbreken, en dus die binnenste spoorstaven ook mee polariseren.
...Onderdeel van een hele reeks, van alleen montage tot volledige aandrijving in een doosje inclusief besturing....
Maar als er dan iets mis is met de servo dan zal je het wissel er tussenuit moeten halen?
...kan bij problemen/storingen het geheel juist naar beneden toe worden uitgenomen.
Alleen de eerste plaat zit als "anker" aan het wissel verlijmd, de rest van onderaf geschroefd...
Ga je dat ook zo doen met wissels die in de ballast komen te liggen?
Maakt wel kabaal. Of valt het mee in een ruimte?
... de servokabel connector steekt er bovenuit. Maar daar heb ik al een oplossing voor bedacht, zien jullie later vanzelf ;)
De 'op de kant' versie is er al
Nou, wacht maar eerst voor dat je de prijs ziet van dit fraais. ;D ;D
Hoi,
Zo, ik ben uitontwikkeld :D :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Web-IMG_0937.jpg)
... de ontwerpen met de tandwielen aan de bovenkant, rechts de vergrootte stelhoek door een grotere overbrengingsverhouding
Oh, nou gaan ze natuurlijk weer zeuren om die verwarmingswagen. :police:
Leuk ? JA ! :D
;D ;D
Het idee is als volgt: ( alles op basis van RGB ledstripjes en een DR4018 ;) )
- Als er geen treinen rijden op een blok in de spiraal, brandt er zwakke blauwe verlichting.
- Als een blok geclaimed/gereserveerd is, branden aan de uiteinden de de LEDstrips in het seinbeeld van het 'naar' blok
- Als een trein in een bezetgemelde sectie komt, gaan de LEDs op 'wit', verlichten dus de trein ;) :P
Leuk ? JA ! :D nodig ? NEE 8) 8) 8)
Kermisattractie... mwah.. ;) :P
Grtzz,
Karst
Is de hoogte in de binnenboog hoger omdat je daar geen bovenleiding maakt?
Of wat is de reden daarvan?
Doen dus! (y)
Top. Doen. Model Railroading is fun! ;D (y)
Dat is wat men noemt, strak werken! (y)
- Wim Ros, wil dit, zoals met wel meerdere producten door mij of samen ontwikkeld, nu wel oppakken (http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3939555/ServoSwitch.html).
(y) Retestrak 8). Karst, nog steeds geen last van statisch aangetrokken vuil met al die plexiglas? Of valt het wel mee?
Hoi Frank,
Ik gebruik voor de blok-feeders 0.50 mm2 (zwart) Voor de retour (bruin) en de aanvoer (rood) 0.75 mm2.
Ik heb er destijds met de DDPB aan zitten rekenen en ben toen zo op 0.50 en 0.75 gekomen. Het geeft a) het minimale spanningsverlies. En kan b) een eventuele kortsluitstroom goed verdragen (zodat de kortsluitbeveiliging van de centrale/booster goed en snel aanspreekt).
0.14 mm2 gebruik ik alleen als er alleen maar 'signaal' overgdragen moet worden.
Hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34704.msg524057.html#msg524057 vind je nog een topic waar e.e.a. bediscussieerd wordt ;)
Grtzz,
Karst
dan plakken met de hulp van moeders
In het kader van: "laten we eens een paar projectjes tegelijk doen" ... :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Duits/IMG_0564-web.jpg)
Prachtige spiraal heb je Rob (y)
mvg
Wim
Dit project staat al weer een jaar stil? ???Het is dan ook hobby en geen aangenomen werk. ;D Karst zal zijn tijd wel ergens anders voor nodig hebben ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Kasten_29Large.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/Kasten_29.jpg)
... verbindingen had ik al eens laten zien: Kliksluitingen. Zo kan het makkelijk los als er aan de modules gewerkt moet worden, en aangetrokken zit het lekker stevig vast
Hier: www.rubbermagazijn.nl (http://www.rubbermagazijn.nl/#twn|?tn_cid=1&tn_q=celrubber&tn_fk_subcategory-netjes=Celrubberplaat)
Ze zijn namelijk uit een zelfdragende roofmateconstructie gemaakt. Met slechts een buitenframe van MDF.Zou je daar wat meer over willen vertellen?
Ik hoop dat je inmiddels de weg naar herstel hebt gevonden, of nog beter, volledig hersteld bent.
Zou je daar wat meer over willen vertellen?
O.a. vanwege de video's die je deelt op YT, heb ik gekeken of ik op dit forum meer informatie kon vinden over je project Betriebswerk Zifferstein. Zover ik heb kunnen nagaan is van de bouw van deze module geen verslag gemaakt, of wellicht heb ik deze over het hoofd gezien.
Als ik het goed begrijp staan de modules van dit project momenteel op de modulebakken/ Roofmate van Mariënberg. Ik vroeg me al af of deze module aangesloten is op je beide klimspiralen, maar de overzichtfoto's geven duidelijk aan dat dit niet zo is (een deel van de klimspiraal staat, als ik het goed zie, ontkoppelt voor het betriebswerk).
Ook je bijdrage in verschillende draadjes m.b.t. digitale besturing volg ik met veel belangstelling (y)
Ja hoor, helemaal genezen. Vorige week weer m'n halfjaarlijkse check-up gehad. Volgens de cardioloog wordt m'n hart alleen nog maar sterker. En heeft minder dan 2% schade geleden (y)Goed te lezen Karst, redelijk vergelijkbaar met de situatie hier, alleen kraag ik na 2 jaar toch weer last (Angina Pectoris) en hebben ze nog een herstellinkje moet doen. Ook ik nu cardiologisch weer genezen.