Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
hmmglaser
Vandaag
om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22
door
Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen......
door
MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025
door
VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
12
13
[
14
]
15
16
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm (gelezen 91261 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #195 Gepost op:
22 September 2016, 22:34:04 »
Euh... nee, ik ben geen webmeester.
Ik wilde even wat roepen over het probleem van de wegzakkende asjes. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar ik moest ineens denken aan het gegeven dat Roco voor z'n Roco-line programma setjes inlegstukjes aanbiedt, die je in de puntstukken kunt leggen als je met RP25-genormde wielen rijdt. Daardoor blijft de flens over de 'bodem' van het puntstuk rollen en zakt het niet weg.
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #196 Gepost op:
23 September 2016, 10:18:19 »
Dank voor het meedenken Jan,
In een ander draadje heeft Klaas Zondervan al eens geconcludeerd dat Roco met die inlegstukjes in feite erkend een wissel te leveren die niet conform NEM 310 is. Dat zou met de kruiswissel van Walthers ook wel eens het geval kunnen zijn. Als ik met behulp van inlegstukjes - al of niet zelf gemaakt - de mechanische rijeigenschappen kan verbeteren, zal ik het niet laten. Ik heb het dan over het tweede door mij gesignaleerde probleem. Van het probleem van de opwippende wieltjes zal ik eerst de oorzaak moeten achterhalen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8158
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #197 Gepost op:
23 September 2016, 11:33:42 »
Overigens hebben de wat oudere Fleischmann gebogen wissels (profi) ook last van wegzakkende assen. Doordat het plastic van het puntstuk en de plastic onderkant (waar de flens over rijdt) afslijten gaan vooral twee-assige wagens met een steeds grotere "dip" over de wissel, genoeg om de daarachter rijdende wagen de laten ontsporen. De nieuwere gebogen wissels hebben inderdaad een metalen inlegplaatje. Ik heb nog geen langeduur test gehad hiermee.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #198 Gepost op:
23 September 2016, 12:16:26 »
Martijn,
Dat wist ik niet. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar vroeger met Fleischmann ModellGleis last van had.
Het dippen gebeurt in de middelste puntstukken:
Hier zou ik - als ik het goed zie - er op een of andere manier voor moeten zorgen dat er over de flens gereden kan worden. Dat luistert heel nauw en zal wel weer niet meevallen.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:52:13 door 44. Reden: Met plaatje gerommeld
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #199 Gepost op:
23 September 2016, 12:44:32 »
Dat het dippen zich voordoet is niet verwonderlijk.
De schuifmaat is ingesteld op 1,3 mm, de maximale F van NEM 130 en dus ook de norm van NMRA. Duidelijk is te zien dat de DCO van Walthers hier niet aan voldoet. Groefbreedte is te groot.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:52:48 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26556
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #200 Gepost op:
23 September 2016, 12:54:22 »
Heb je al naar de speermaat van de wielen gekeken? Maat B in NEM310.
Mijn ervaring is dat die bij de meeste fabrieksmodellen te klein is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #201 Gepost op:
23 September 2016, 13:19:02 »
Klaas,
Inderdaad is de speermaat circa 0,2 mm kleiner dan B min van 14,3 mm. Het is een asje met wielen van een Ommr 33 van Liliput. Slechts een paar jaar geleden aangeschaft, dus geen oud modelletje.
Waarom hebben we in vredesnaam normen als de fabrikanten zich daar zo slecht aan houden ?
Groet,
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26556
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #202 Gepost op:
23 September 2016, 13:35:43 »
De B min was vroeger 14,3 mm. Nu is dat 14,4 mm.
De fabrikanten zitten nog met een last uit het verleden, ze proberen zoveel mogelijk compatibel te blijven met hun spullen uit de jaren '50 en '60 toen ze het nog niet zo nauw namen. Daardoor kunnen ze zich nog steeds niet precies aan de normen houden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #203 Gepost op:
23 September 2016, 13:40:18 »
Aha,..dus de afwijking is alleen maar groter.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 14:09:30 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #204 Gepost op:
23 September 2016, 14:08:23 »
Los van het storende dippen, heeft deze DCO ook een wipprobleem.
Het is moeilijk te zien, maar het lijkt erop dat bij dit puntstuk het wieltje wél op de flens rijdt. Alleen hier voldoet de DCO waarschijnlijk niet aan de minimale H (groefdiepte) van 1,2 mm. Of de flenshoogte klopt niet, dat kan ook. Of het wieltje én de DCO zijn fout. Of ik spoor langzamerhand zélf niet meer.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 11:53:22 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #205 Gepost op:
23 September 2016, 17:15:29 »
Ik citeer NEM 130:
De waarde H min betreft alleen de diepte van de groef bij het puntstuk. Op alle andere plaatsen dient de diepte H tenminste 1,3 x H te bedragen (gerekend ten opzichte van BS). De zijden van niet-metalen puntstukken dienen 0,1 onder BS te liggen.
BS is hier niet wat de Amerikanen ervan zouden maken. Het betekent bij ons gewoon "bovenkant spoorstaaf". Ik weet niet helemaal zeker hoe ik dit moet interpreteren, maar het heeft er veel van dat mijn DCO aan dit alles niet voldoet.
In de groef van het kunstof puntstuk zou ik natuurlijk het dunste slijpschijfje van de Dremel kunnen zetten, ware het niet dat ik vrees dat daaronder een strip zit voor de electrische verbinding. Iets te veel wegslijpen en die strip ligt bloot. Eerst maar even uitzoeken of dat het geval is.
Wat betreft het "dipprobleem" zit ik te denken om met een fijn penseeltje blanke jachtlak aan te brengen. Dat is redelijk slijtvast en ik kan het laag voor laag aanbrengen, net zolang tot ik precies op de juiste groefdiepte zit. Alleen heb ik onvoldoende productkennis om te weten of de jachtlak op dit soort kunstof houdt.
Iemand een (beter) idee ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #206 Gepost op:
24 September 2016, 11:47:53 »
Niemand met een kruiswissel van Walthers en dezelfde problemen ?
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #207 Gepost op:
24 September 2016, 14:08:43 »
Het storende geschommel doet zich - begrijpelijk - vooral voor bij twee-assers. Vier-assige rijtuigen hebben er minder last van, blijkt uit diverse tests.
Dat geldt ook voor deze achttien-asser.
De gietijzermengwagen rijdt verassend goed over de kruiswissel.
Het wippen en dippen van de individuele wielen wordt vrijwel geheel opgevangen door de verticale bewegingsruimte van de assen in de draaistellen. Hier valt goed te zien hoe ver het tweede wiel van links omhoog komt. Het geheel blijft tamelijk stabiel tijdens het rijden over de kruiswissel en dat is niet verbazingwekkend.
Op Amerikaanse fora ben ik deze problemen met de DCO #6 van Walthers nog niet tegengekomen. Wél het al of niet toepassen van "frog juicers" en dat soort zaken.
De vraag is nu of ik de dremel ter hand moet nemen en mijn idee met de jachtlak moet uitvoeren.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 24 September 2016, 15:00:05 door charp
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #208 Gepost op:
24 September 2016, 16:30:08 »
Had ik mijn Dremel al in de hand, realiseer ik mij nog juist op tijd dat de laatste foto slaat op een puntstuk waar ik nog niet eerder een probleem had gesignaleerd. Met nog wat verder testen kwam ik er achter dat dit puntstuk ook omhoog wippende wielen veroorzaakt, maar alleen aftakkend bereden. Rechtdoor geeft ditzelfde puntstuk geen enkel probleem. Het is dus niet een te geringe groefdiepte die mij hier tot wanhoop drijft. Ik zal het moeten zoeken in een combinatie van verschillende samenspannende oorzaken.
Ik zou natuurlijk ook kunnen besluiten om af te zien van het gebruik van deze kruiswissel. Dat heeft evenwel vergaande consequenties voor het baanplan, althans het gedeelte van het emplacement.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
«
Reactie #209 Gepost op:
24 September 2016, 18:25:39 »
Nogmaals de laatste foto goed bekeken. Ik zie nu pas dat het derde wiel van links nog veel verder boven het puntstuk zweeft. Dit kán betekenen dat dit puntstuk bij nader inzien niet het wippen veroorzaakt, maar dat het daar tegenover binnenliggende puntstuk de wielen laat dippen. En dat terwijl ik toch eerder had geconstateerd dat dáár een wip ontstond, als iemand mij nog kan volgen.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Vorige
-
Volgende
-
1
...
12
13
[
14
]
15
16
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm