Zelfs met een stroomafname op alle wielen kan je niet altijd garanderen dat een sectie niet even kort geen detectie ziet (met een kortsluiting tot gevolg).
Patrick, je noemt hier het belangrijkste bezwaar dat ik ook heb tegen deze aanpak.Enerzijds bespaar je op twee secties met bijbehorende melder,
Q=VDD Relais in Stand=AQ=VSS Relais in Stand=B0=VSS, 1=VDD====================== D= Q,!Q, A, B, C,clk,S, R====================== 1 1 0 0 0 0 1 1 initiele toestand, Stand relais = onbekend <<Trein rijdt sectie A in>>. . 1 . . . . . → Set → . . . . . . 1 . → 1 0 1 0 0 0 1 0 Relais in Stand=A <<Trein rijdt sectie B in>>. . . 1 . . . . → Set==Off. . . . . . 0 .1 0 1 1 0 0 0 0**** <<Trein rijdt sectie A uit>>. . 0 . . . . . → Clk to high, . . . . . 1 . . → up-trigger, getdata to Q0 1 . . . . . . → Relais in Stand=C … probleem … als IC2A en IC2B gelijk afgaan zal IC3A blijven staan op 1 geen trigger op clk forceren.0 1 0 0 0 1 0 0 <<Trein rijdt sectie C in>>. . . . 1 . . . → IC2B uit → IC3C uit down trigger clk. . . . . 0 . . → clk down, Q=Q! Q!=Q1 0 . . . . . . → relais in A ---> naar *****
Het betrouwbaar detecteren dat een sectie vrij is, is lastiger dan het betrouwbaar detecteren dat hij bezet is.Maar los daarvan blijft het een leuke brainstormoefening.
Het betrouwbaar detecteren dat een sectie vrij is, is lastiger dan het betrouwbaar detecteren dat hij bezet is.
Klopt je hebt in je schakeling 3 detecties zitten waarvan er 2 worden gebruikt voor het omzetten van je relais (3*). Persoonlijk zie ik alleen niet waarom je die ene detectie niet zou willen. (zwart gat in je baan detectie ?)