Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:18:20
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 22510 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #75 Gepost op: 25 September 2009, 11:40:13 »
Wim,

Bij de ontwerpen waar hierover gesproken wordt, kan je de C detektor laten vervallen, als je maar in een richting door de keerlus wilt rijden. Dus ook deze versimpeling blijft van kracht.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #76 Gepost op: 25 September 2009, 11:44:51 »
Gerard, ik spreek niet over een schakeling die in één richting bereden kan worden, waar je dat vandaan haalt snap ik even niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #77 Gepost op: 25 September 2009, 11:56:11 »
Wim,

Sorry dan begreep ik je verkeerd. Welke twee melders (van de 5) bedoel jij dan om een goede werking van de ultieme keerlus schakeling te garanderen? De enige melder die je weg mag laten is melder C, middensectie keerlus blok. Als je met de ultime keerlus rivised schakeling wil rijden met bv Koploper, dan heb je er niet zoveel aan, omdat de melder B voor dit programma uit twee verschillende melders moet bestaan.
(Ikzelf rij met continue detektie en mijn meeste blokken bevatten 3 melders, dus bij mij zijn de problemen nog groter.)

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #78 Gepost op: 25 September 2009, 12:03:46 »
Gerard, als je weet hoe de huidige schakeling werkt praten we verder. Heb nu het idee dat je niet weet waar je over spreekt.
Verder ga ik hier geen tijd aan verdoen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #79 Gepost op: 25 September 2009, 12:09:48 »
Wim,

Ga dan maar verder met praten. Ik weet donders goed hoe de ultimekeerlusschakeling werkt.
(Heb je een examen, dan zal ik dat wel voor je maken. Heb ik ook een keer een cumlaude diploma ;D.)

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #80 Gepost op: 25 September 2009, 17:58:33 »
Wim bedoeld dat je dan alleen de twee detectie schakelingen nodig hebt die de (3!) relais aansturen.
Dan kunnen de drie optocouplers die gebruikt worden voor de S88 weggelaten worden.

Ik denk alleen dat dat in deze situatie (mijn oorspronkelijke probleemstelling!!!!!) helemaal niet relevant is.

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #81 Gepost op: 25 September 2009, 18:31:48 »
Hoi Gerard,

Bijna met je plaatje hieronder eens.


Ik denk alleen doordat je de !Q van de tweede schakeling pakt nog steeds het probleem houdt.
Ik denk dat je de Q uit de eerste FF moet pakken.



Ik heb hem doorgelopen, en volgens mij moet deze zo werken.
De !A en de !C die je bij je 3-inp ands gebruikt heb ik juist omgedraaid.

Ik zie hier zo geen "gaten" meer in. Je hebt nog twee inverters nodig na de laatste FF. Dit zorgt er voor dat het bistabiele relais geen stroom zal gebruiken in een toestand waar er zich in de hele detectie-sectie van de keerlus geen trein bevindt. (ja vergeten op te nemen in de tekening :S)

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #82 Gepost op: 25 September 2009, 20:00:15 »
Voor de volledigheid:
De volgende combi's zijn er dus die als "input" dienen.

A&!B
C&!B
!A&!B  => !(A|B)
!C&!B  => !(B|C)
Q1
B& ( (A&Q1)|(C&Q1) )

Q1) = de uitgang van de "not q"

geupdate plaatje afgeleid van m'n vorige
« Laatst bewerkt op: 25 September 2009, 20:13:14 door pijltje »

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #83 Gepost op: 25 September 2009, 22:10:31 »
Na veel herschrijven kom ik dan dus uit op 4 IC's.

een 40106 (6* 1-inp schmitt trigger)    (conrad 174319)
een 4011 (4* 2-inp NAND)                  (conrad 172570)
een 4001 (4* 2-inp NOR)                    (conrad 172529)
een 4013 (2* D-Flipflop)                     (conrad 172588)

besparing t.o.v. de twee schakelingen met relais toch zo'n 10 euries ;)
complete schakeling volgt.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #84 Gepost op: 26 September 2009, 07:12:27 »
Patrick,

Behalve de door jou genoemde situaties, ken ik er nog een die op computergestuurde banen regelmatig voorkomt. De volgende:
Als er 3 of meer treinen achter elkaar aan rijden in aangrenzende blokken. Dan werken deze schakelingen (zowel de ultieme keerlus als de ultime keerlus revised) niet.

Dit vindt ik veel ernstiger.

Groeten,

GErard.

Heeft niets met de schakeling te maken maar enkel en alleen welke functie een sectie van de keerlus toekend krijgt (voor het vorige blok) binnen het geheel. Volgens mij iets te zuinig geweest met secties binnen een blok (met name voor het vorige blok). Als je secties A/B/C/D/E van de ultieme keerlus allen toekend aan één blok zie ik niet wat er fout kan gaan.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #85 Gepost op: 26 September 2009, 07:23:58 »
Klaas,

Ik doe dit al 30 jaar met veel plezier. De groep Koploperrijders (computergetsuurde rijders) vertrouwen blind op hun S88 schakelingen (origineel of nagebouwd). Dus wat het probleem is zie ik niet. Ontdenderen van signalen is een techniek uit de oudheid en is hier zeker een must.

Groeten,

Gerard van der Sel
Gerard,

in lange secties met meerdere assen per sectie zal dit allemaal wel goed gaan. Hoe korter de sectie, hoe minder assen je hebt per sectie en hoe minder bedrijfszeker de installatie wordt. Zelfs al krijg je dit in 95% van de gevallen werkende, dan nog blijven de andere problemen die ik gemeld heb nog bestaan. De schakeling is zonder meer een vereenvoudiging van de originele schakeling maar introduceert een aantal nadelen waarbij ik enkel zeg dat het sop de kool niet waard is.
En om het met A. Einstein zijn woorden te zeggen "Make everything as simple as possible, but not simpler".

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

pijltje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #86 Gepost op: 27 September 2009, 22:00:43 »
De schakeling met FF, compleet.
Als iemand hier nog iets op aan te merken heeft... graag..



op een of andere manier wordt het plaatje erg veel kleiner. Ik zal 'm in 3-en knippen en nogmaals uploaden :(


......
nieuwe poging in 3-delen
« Laatst bewerkt op: 27 September 2009, 22:19:44 door pijltje »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #87 Gepost op: 28 September 2009, 08:31:09 »
Volgens mij gaat het hier niet goed. Je zet beide FF'en in dezelfde stand. Bij het doorgeven van de stand van de vorige verandert er dus niets. Ik denk dat je hier niet Q moet gebruiken. Verder zijn er veel poorten bij gekomen. Ik kom zolangzamerhand in de buurt van een pic programma.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #88 Gepost op: 28 September 2009, 08:46:33 »
Citaat van: gvandersel
...Ik kom zolangzamerhand in de buurt van een pic programma...

Ik heb een hele tijd lang op m'n tong gebeten, dit draadje volgend...  ;D ;D

Stop er een 12F629 in en programmeer het gewoon uit  ;D Kun je ook nog wat met de power-up state doen. Vorige stand vasthouden in EEPROM oid, de afval condities beter/makkelijker controleren etc. ;)

Grtzz,

Karst

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #89 Gepost op: 28 September 2009, 08:53:47 »
Karst,

Voor mij is het de bedoeling dat het in een PIC komt. Ik ben het nummer even kwijt, maar het is de schakeling van Cees Baarda (van de HCCM) die de utime keerlus ooit omgezet heeft naar een PIC aangestuurd geheel. Deze schakeling kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden en ik wil de code als vingeroefening (zit zelf mer in de 8051 micro's) om me in de PIC wereld in te werken.

Overigens een goede suggestie om de stand in EEprom op te slaan, ik neem hem over (zonder bron vermelding).

Groeten,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.