Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 20820 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #30 Gepost op: 15 september 2009, 22:50:59 »


Maar bij een driehoek denk ik aan een kort stukje spoor wat je naar beide rijrichtingen kunt verlaten. Dat moet zolang zijn als de trein zelf. Maar ook dit is weer te ver off-topic.

Maar je kan toch één van de drie wissels meenemen in de keerlus schakeling? Voor de wissel de A en B sectie Na de wissel aftakkend de C en D sectie, de rechtdoorgaande een A sectie......

Grtzz rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #31 Gepost op: 15 september 2009, 23:00:01 »
Rob heb ik gezegd dat er een probleem is dan??
Nog even een plaatje uit het archief getrokken

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2009, 23:07:30 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #32 Gepost op: 15 september 2009, 23:03:27 »
Hoi

Bij een keerlus lijkt het me wel verstandig dat deze groter is dan je treinlengte (y)

Een driehoek hoeft echter niet groot te zijn. Met 2-rail bak je dit dus met kunst en vliegwerk in elkaar. Je zult immers een stuk baan moeten hebben dat langer is dan je  treinlengte...

Dit betekend dus de inrij-wissel en nog een stuk voor de wissel.

Ik hou erover op, is teveel OT

Bart

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #33 Gepost op: 15 september 2009, 23:05:01 »
Wim,

Dat zeg ik niet maar vulde aan omdat het zo makkelijk in een andere richting gelezen van wege dat "kort stukje spoor" en mensen dus denken dat het niet gaat omdat het korter is als de langste trein.

Grtzz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #34 Gepost op: 15 september 2009, 23:09:54 »
Hoi

Bij een keerlus lijkt het me wel verstandig dat deze groter is dan je treinlengte (y)

Een driehoek hoeft echter niet groot te zijn. Met 2-rail bak je dit dus met kunst en vliegwerk in elkaar. Je zult immers een stuk baan moeten hebben dat langer is dan je  treinlengte...

Dit betekend dus de inrij-wissel en nog een stuk voor de wissel.

Ik hou erover op, is teveel OT

Bart

Bart, heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, want er is geen sprake van kunst en vliegwerk.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #35 Gepost op: 15 september 2009, 23:14:26 »
Bart, heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, want er is geen sprake van kunst en vliegwerk.



Hoi

Dat ligt er maar net aan wat er voor je driehoek ligt; bijvoorbeeld een meersporig "iets", gelijk gevolgd door een driehoek, waar weer een meersporig "iets"aanligt ???

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #36 Gepost op: 15 september 2009, 23:28:04 »
Bart, zo is het maar net, heb je mijn sporenplan gezien hierboven?
Maar je hebt helemaal gelijk, met veel kunst en vliegwerk kan een raildriehoek ook bij 2 rails.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #37 Gepost op: 15 september 2009, 23:36:36 »
Hoi

Ik vraag dit niet zomaar. Ik wil een BW gaan bouwen dat ook een dergelijke configuratie heeft.

Het is dan ook nog eens de bedoeling dat ik 2 en 3 rail door elkaar kan rijden m.b.v. een PC.

D.w.z.  een route die van A naar B loopt zou dan als 2-rail geschakeld moeten zijn, een route van C naar D bijvoorbeeld 3-rail.

In principe zullen alle mogelijke rijwegen dus elektrisch van elkaar gescheiden moeten zijn.

Ben benieuwd of me dit gaat lukken...

Oh ja, kun je met koploper dan ook zoiets aan een bepaalde lok hangen? Dus dat het programma weet of het een 2 of 3- rail lok is?

Bart

(misschien kunnen de Mods hier een apart draadje van maken??)
« Laatst bewerkt op: 15 september 2009, 23:41:48 door Lokpaint »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #38 Gepost op: 15 september 2009, 23:43:59 »
Nou Bart, ruim je speelgoed op. Maar over je project, ik wens je daar ook heel erg veel geluk en wijsheid bij.
Ik zou zeggen NIET doen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #39 Gepost op: 15 september 2009, 23:46:31 »
 ;D ;D ;D

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #40 Gepost op: 16 september 2009, 00:14:33 »
Leendert, om maar weer eens de oorspronkelijke draad op te pakken, kun je eens aangeven waar je nog problemen hebt, of waar je advies nodig hebt?
Want dat dreigt nu een beetje onder te sneeuwen.

Wat die LB100 betreft, ik denk dat ik die maar eens van mijn website ga wissen, want die is wel vaker een bron van verwarring, en eigenlijk vind ik het niet zo'n geweldige detector.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #41 Gepost op: 16 september 2009, 09:19:20 »
Leendert, na een nachtje slapen kom ik nu met de volgende ideeën.

Om te beginnen het verloop van het hele proces. Ik denk dat je dat te ingewikkeld hebt aangepakt. Ik ga het eens op mijn eigen manier beschrijven.

Rijrichting A naar C:
stap 1: melder A bezet, B doet er niet toe, C vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met A
stap 2: melder A en B bezet, C vrij. Geen actie
stap 3: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met C
stap 4: B en C bezet. Geen actie
stap 5: alleen C bezet, A en B vrij. Geen actie.

Nu kijken we naar de andere rijrichting, van C naar A:
stap 6: melder C bezet, B doet er niet toe, A vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met C
stap 7: melder C en B bezet, A vrij. Geen actie
stap 8: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met A
stap 9: B en A bezet. Geen actie
stap 5: alleen A bezet, C en B vrij. Geen actie.

Vergelijk nu eens stap 3 met stap 8. De voorwaarden zijn gelijk, maar de actie is precies tegengesteld. Dat gaat dus fout.
Wat er hier mist is het historisch geheugen, ofwel de schakeling weet niet meer wat er voor die stap is gebeurd.
Om dat op te lossen heb je nog een geheugenelement nodig, dat kan een bistabiel relais zijn, maar kan ook een elektronische flip-flop zijn. Ik noem dat verder FF.

De gang van zaken is verder eenvoudig: FF wordt in stand A gezet als sectie A bezet is. Daarmee leg je vast dat de rijrichting van A naar C is.
FF wordt in stand C gezet als sectie C bezet is. Daarmee wordt de rijrichting C naar A vastgelegd.
A en C kunnen niet tegelijk bezet zijn, dus er bestaat geen gevaar dat FF niet weet wat hij moet doen.

Aan stap 3 en stap 8 moet je dan een voorwaarde toevoegen:

Stap 3: B bezet, A en C vrij, FF in stand A. Actie: schakel B gelijk met C.

Stap 8: B bezet, A en C vrij, FF in stand C. Actie: schakel B gelijk met A.

Ik denk dat hiermee de schakeling overzichtelijker wordt dan wat je nu hebt.

Dan nog iets over de detector: waarom de ene detector beter is dan de andere, dat vergt nogal wat elektronische diepgraverij, en daar wou ik nu even niet aan beginnen.
De detectie die je hebt getekend is rechtstreeks overgenomen van de Funky schakeling, en dat is een goede detector. Daar zou ik niks aan veranderen.

Er is wel een ander probleem. De detector staat alleen aan als de bruine draad van de digitale spanning positief is ten opzichte van de rode. Bij de andere polariteit is het signaal even weg. Bij de Funky module is dat geen probleem, maar jij hebt er CMOS poorten achter hangen, en die zullen ook in hoog tempo aan en uit schakelen. Daardoor zou je foute schakelacties kunnen krijgen. Ik kan nog even niet overzien of dat echt een probleem is, maar het zou kunnen.

Een ander probleem waar je ongetwijfeld tegenaan zult lopen is het hikken van de stroomafname. Daardoor gaat een detector uit, terwijl er nog steeds assen in de sectie staan. De schakeling zou daardoor te vroeg kunnen besluiten om om te schakelen.
Dat kun je voorkomen door de uitgang van de detector iets te vertagen. Dus als de railstroom even wegvalt blijft het detectorsignaal nog even hangen, b.v. 1 seconde. Maar dat heeft wel een neveneffect: de trein legt in die seconde een bepaalde afstand af, en je zult de sectie B met die afstand moeten verlengen om het nog betrouwbaar te laten werken.

Mijn conclusie is: het is een interessant project, maar je haalt je een paar problemen op de nek die je eenvoudig kunt vermijden door gewoon de Funky schakeling te volgen. Je wilt een paar secties uitsparen, maar daarvoor betaal je een prijs, terwijl je per saldo eigenlijk niks wint.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2009, 15:39:11 door Klaas Zondervan »

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #42 Gepost op: 16 september 2009, 20:36:13 »
Het enige dat ik constateer Wim is dat de detectie schakeling op de ultieme-keerlus en de detectie schakeling die je op je 16SD toepast verschillend zijn. Meer niet.
Vraag me af wat "beter" is.

Als je al over beter kunt spreken natuurlijk. Jullie zijn de mensen met ervaring, ervaring die ooit hoop op te doen (al is het daar maar een fractie van).
De verklaring hiervoor is heel eenvoudig.
De verdienste van Wim is dat hij de Ultieme keerlus op print gezet heeft maar hij is niet de geestelijke vader van de schakeling.
Als je goed verder zoekt op het internet dat kom je die ongetwijfeld een keer tegen  ;).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #43 Gepost op: 16 september 2009, 21:19:28 »
Volgens mij is het wel mogelijk om op een heel eenvoudige wijze de ultieme keerlusschakeling zo aan te passen dat deze maar 3 secties gebruikt en toch in 2 richtingen te berijden is. Nadeel is dat de schakeling afgestemd moet worden op de maximale stroom die een sleep verbruikt (wat doenbaar is maar toch een extra stap betekent).

1° Elimineer sectie B1/B2 en sectie D1/D2 evenals de bijbehorende elektronica
2° Monteer in serie met het boostersignaal en de data/massa aansluiting van de keerlusschakeling een stroombron van ongeveer 500mA. Deze stroom moet zo bepaalt zijn dat het maximale stroomverbruik van een sleep altijd lager is dan de ingestelde stroom. Tevens moet de booster in staat zijn om nog tot 500mA extra te leveren (booster niet maximaal belasten dus). De stroombron kan je eenvoudigweg opbouwen met 2 transistoren (type BD*) en 2 weerstanden.

Voordelen - goedkoper door wegvallen van 2 relatief dure bistabiele relais.
Nadeel - vraagt aandacht voor de maximale stroom van een sleep.

mvg,

Patrick Smout

 
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #44 Gepost op: 16 september 2009, 21:25:38 »
Patrick, en dan ga je dus een stap terug in de tijd, waarbij je dan dezelfde problemen op je nek krijgt als met de keerlsuschakeling op basis van kortsluiting, die is immers ook stroomverbruik afhankelijk gevoelig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net