Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails  (gelezen 13147 keer)

Kassenbarg

• Offline Offline
Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Gepost op: 18 November 2006, 11:32:22 »
Het lijkt me prachtig om Tillig of Peco rails te gaan gebruiken, maar wat moet je dan gebruiken als ontkoppelrail? Ik neem aan dat op banen met Tillig of Peco rails ook ontkoppeld en gekoppeld wordt.

Heeft iemand een voorkeur voor een van beide merken? (Peco of Tillig)

De geheugendraadmethode van de heer Maaskant om een wissel om te leggen vind ik wel wat omslachtig. Zijn er geen alternatieven in de vorm van een wisselmotor (en dan niet die van Peco zelf)?

Sander

• Offline Offline
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2006, 12:29:36 »
Repa ontkoppelaars.

Wellicht dat je hier naar kunt kijken, Conrad heeft ze zeker weten in het assortiment.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2006, 12:43:32 »
Ah, ga ik meteen even bekijken.
Ook nog tips voor een wisselaandrijving?

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2006, 13:47:41 »
Bij Tillig werkt Tortoise prima. Verkrijgbaar bij GM&S

Groet,

Huibert

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2006, 14:08:32 »
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.

Joeri

Wouter

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2006, 14:34:34 »
Tortoises werken inderdaad prima incombinatie met Peco wissels. Ik heb ze zelf in de USA gekocht, inclusief transport en invoerkosten ben je nog steeds veel goedkoper uit dan dat je ze hier in NL koopt. Scheelt bijna 40% !!

BTW, ik gebruik ook de REPA ontkoppelaar en dat bevalt prima.
Gaat binnenkort stoppen met deze mooie hobby!

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2006, 14:41:49 »
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.

Joeri

Ik heb op de site van Hoffmann gekeken (http://www.hoffmann-antrieb.de/) en ik moet zeggen dat mij die zeer aanstaan. Ook het filmpje over hoe je ze monteren moet is zeer duidelijk. Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn? En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder? Tja ik weet niet, ik heb nog geen ervaring met dat grut.

Hans van de Swaluw

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2006, 15:22:29 »
Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn?

En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder?

Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.

Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn?  Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Hans van de Swaluw

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2006, 16:46:12 »
Gerrit,

Nog even een nakomend bericht.

Op de website van Hoffmann staat een artikel uit Miba special 66 me5t een test van deze aandrijving. Tillig wissels zijn daarbij getest en het gaat dus zonder probleem met deze aandrijving.

Lees het zelf door (mits je Duits enigzins machtig bent). http://www.hoffmann-antrieb.de/download/artikel.pdf

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2006, 16:52:52 »
Heb ik gezien, alleen heb ik het artikel nog niet gelezen. Het lijkt me gewoon leuk om met die aandrijvingen te prutsen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 17:50:54 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2006, 16:54:50 »
Tillig heeft zelf ook wisselmotoren, met xetra schakelcontact en eventuele mogelijkheid voor doorschakelen, zodat in een wisselstraat automatisch de ene na de andere wissel omgelegd wordt. Artno 86110.

Maarten.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2006, 17:16:15 »
Dat polariseren van de puntstukken, wat de Hoffmann motor aansluitingen voor heeft, werkt dat goed? Niet om de haverklap kortsluiting als er een loc over de wissel gaat?

Als ik met mijn digitale spul de baan op ga, heb ik liever geen electrisch spectakel, ook al zijn de verschillende decoders en besturingseenheden beschermd tegen kortsluiting.

Hans van de Swaluw

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2006, 17:27:50 »
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.

Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.

Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een  andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........

Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.

Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2006, 18:02:45 »
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.

Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn?  Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.

Hans

Oh, zou je mij op de hoogte willen houden van je bevindingen?

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2006, 18:05:16 »
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.

Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.

Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een  andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........

Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.

Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.

Zoals ik Hans ook al vroeg: zou je mij op de hoogte kunnen houden van de ervaringen? Kan ik wellicht mijn voordeel mee doen.