Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails  (gelezen 13442 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Gepost op: 18 November 2006, 11:32:22 »
Het lijkt me prachtig om Tillig of Peco rails te gaan gebruiken, maar wat moet je dan gebruiken als ontkoppelrail? Ik neem aan dat op banen met Tillig of Peco rails ook ontkoppeld en gekoppeld wordt.

Heeft iemand een voorkeur voor een van beide merken? (Peco of Tillig)

De geheugendraadmethode van de heer Maaskant om een wissel om te leggen vind ik wel wat omslachtig. Zijn er geen alternatieven in de vorm van een wisselmotor (en dan niet die van Peco zelf)?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2006, 12:29:36 »
Repa ontkoppelaars.

Wellicht dat je hier naar kunt kijken, Conrad heeft ze zeker weten in het assortiment.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2006, 12:43:32 »
Ah, ga ik meteen even bekijken.
Ook nog tips voor een wisselaandrijving?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8779
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2006, 13:47:41 »
Bij Tillig werkt Tortoise prima. Verkrijgbaar bij GM&S

Groet,

Huibert

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2006, 14:08:32 »
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.

Joeri

Wouter

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2006, 14:34:34 »
Tortoises werken inderdaad prima incombinatie met Peco wissels. Ik heb ze zelf in de USA gekocht, inclusief transport en invoerkosten ben je nog steeds veel goedkoper uit dan dat je ze hier in NL koopt. Scheelt bijna 40% !!

BTW, ik gebruik ook de REPA ontkoppelaar en dat bevalt prima.
Gaat binnenkort stoppen met deze mooie hobby!

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2006, 14:41:49 »
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.

Joeri

Ik heb op de site van Hoffmann gekeken (http://www.hoffmann-antrieb.de/) en ik moet zeggen dat mij die zeer aanstaan. Ook het filmpje over hoe je ze monteren moet is zeer duidelijk. Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn? En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder? Tja ik weet niet, ik heb nog geen ervaring met dat grut.

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2006, 15:22:29 »
Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn?

En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder?

Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.

Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn?  Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2006, 16:46:12 »
Gerrit,

Nog even een nakomend bericht.

Op de website van Hoffmann staat een artikel uit Miba special 66 me5t een test van deze aandrijving. Tillig wissels zijn daarbij getest en het gaat dus zonder probleem met deze aandrijving.

Lees het zelf door (mits je Duits enigzins machtig bent). http://www.hoffmann-antrieb.de/download/artikel.pdf
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2006, 16:52:52 »
Heb ik gezien, alleen heb ik het artikel nog niet gelezen. Het lijkt me gewoon leuk om met die aandrijvingen te prutsen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2006, 17:50:54 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2006, 16:54:50 »
Tillig heeft zelf ook wisselmotoren, met xetra schakelcontact en eventuele mogelijkheid voor doorschakelen, zodat in een wisselstraat automatisch de ene na de andere wissel omgelegd wordt. Artno 86110.

Maarten.


Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2006, 17:16:15 »
Dat polariseren van de puntstukken, wat de Hoffmann motor aansluitingen voor heeft, werkt dat goed? Niet om de haverklap kortsluiting als er een loc over de wissel gaat?

Als ik met mijn digitale spul de baan op ga, heb ik liever geen electrisch spectakel, ook al zijn de verschillende decoders en besturingseenheden beschermd tegen kortsluiting.

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2006, 17:27:50 »
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.

Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.

Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een  andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........

Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.

Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2006, 18:02:45 »
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.

Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn?  Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.

Hans

Oh, zou je mij op de hoogte willen houden van je bevindingen?

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2006, 18:05:16 »
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.

Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.

Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een  andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........

Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.

Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.

Zoals ik Hans ook al vroeg: zou je mij op de hoogte kunnen houden van de ervaringen? Kan ik wellicht mijn voordeel mee doen.