Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:31:59
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07

Auteur Topic: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails  (gelezen 13144 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Tillig/Peco railsysteem en ontkoppelrails
« Reactie #30 Gepost op: 19 November 2006, 21:46:14 »
Dat heb ik eens ergens gelezen, weet niet waar.
Daar was ik al bange veur.
Je moet nooit zomaar napraten wat je ergens leest, altijd zelf de feiten checken.
Uit officiële leerboeken en uit eigen waarneming weet ik dat de bielsafstand in het grootbedrijf in de meeste Europese landen gemiddeld 600mm is. Het kan b.v. in wissels naar omstandigheden wel eens een paar centimeter meer of minder zijn, maar 600 is de gangbare maat.
Voor het delen door 87 heb ik een rekentuigje en die zegt: 6,89655 mm, zeg maar 7mm.
Meet ik dat stuk Peco na, kom ik precies aan 7mm. Dus helemaal niks mis mee, precies op schaal.
Ik heb ook een paar stukjes Roco-line liggen, daarvan is de afstand 7,16 mm, dus iets te wijd.

Er is ooit een NEM norm geweest waarin de afstand van 7mm zelfs was aanbevolen, maar die norm bestaat niet meer.
En ja, soms moet je wel eens met je rolmaatje het spoor instappen om dingen na te meten.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 19 November 2006, 22:22:30 »
Afronden in je eigen voordeel noemen we dat  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #32 Gepost op: 19 November 2006, 23:58:21 »
Citaat
Uit officiële leerboeken en uit eigen waarneming weet ik dat de bielsafstand in het grootbedrijf in de meeste Europese landen gemiddeld 600mm is.
Dit geld bij een bepaald te verwachten gewicht op de rails. De regel is: hoe zwaarder het treinverkeer hoe dichter bij elkaar de dwarsligger dient te worden aangebracht. Dus bij zijlijnen kan deze maat wel eens anders zijn, zodoende kan er geen vaste maat worden aangegeven.

Groeten,

Christoph

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #33 Gepost op: 20 November 2006, 02:57:56 »

« Laatst bewerkt op: 20 November 2006, 03:07:25 door DE_II »

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 20 November 2006, 10:03:13 »
Citaat
Daar was ik al bange veur.
Je moet nooit zomaar napraten wat je ergens leest, altijd zelf de feiten checken.

Heb jij zoveel tijd dat je alles wat je hoort en leest gaat verifiëren?

Niet gaan rommelen met de feiten: De Peco wijkt ook 0.11mm af. Dat is niet precies op schaal. Met afronden kom je voor alle rails op 7mm.

De Roco (en waarschijnlijk ook Tillig) zijn iets wijder maar optisch lijkt het beter.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 November 2006, 12:53:16 »
Repa ontkoppelaars.

Wellicht dat je hier naar kunt kijken, Conrad heeft ze zeker weten in het assortiment.

mvg,
 Sander

Die Repa ontkoppelers, werken die goed? De spoel hangt zonder bescherming onder de baan, lijkt me allemaal een beetje kwetsbaar. Gaat het ontkoppelen ook nog een beetje met beleid of ramt dit apparaatje bijkans de wagons uit de baan?

Misschien een beetje achterdochtig maar soms leef ik nog in de veronderstelling dat apparatuur die door de grotere fabrikanten is bedacht beter werkt...(Fleischmann Profi-ontkoppelrail bijvoorbeeld)

RJ

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 November 2006, 15:35:41 »
Repa kun je overal plaatsen waar je maar wilt, kun je van die fleischman gevallen niet zeggen. Ook zijn ze minder aanwezig en maken mindergeluid dan die (niet aan de orde) Marklingevallen!
Spoel wordt alleen wel erg warm...verder gewoon ok! Als je wagonnetjes ermee wil afschieten, dan moet je t stokje minder ver afsnijden. ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 20 November 2006, 19:31:55 »
Heb jij zoveel tijd dat je alles wat je hoort en leest gaat verifiëren?

Niet voor alles wat ik lees. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk om vast te stellen hoe betrouwbaar een bron is. En als ik twijfel, en het gaat over een onderwerp waar ik me druk over maak, dan kan ik inderdaad heel ver gaan in het verifiëren van de feiten. Het bouwen van spoor is een van die onderwerpen waar ik me tamelijk in heb verdiept, en waarvoor ik ook veel met een rolmaat tussen de rails heb gelopen.

In dit geval ging het om jouw bewering dat de dwarsliggers van Peco veel dichter bij elkaar liggen dan volgens de Europese gewoonte zou moeten. Toen ik dat las herkende ik dat direct als een onware bewering. Ze liggen niet te dicht bij elkaar, en zoals je zelf ook al hebt uitgevonden, ze liggen zelfs iets te wijd. Waarmee je dus zelf je oorspronkelijke stelling onderuit haalt.

Het kan zijn dat je een iets grotere afstand optisch mooier vind. Bij mij is het juist andersom. Als ik spoor bouw met losse dwarsliggers, dan leg ik ze vaak ietsje dichter bij elkaar. Dan krijg je meer dwarsliggers per meter en creëer je optisch de illusie van een grotere afstand.
Overigens heb ik het idee dat je na het ballasten niet veel meer van die verschillen ziet. De dikte van de dwarsliggers speelt nl. ook een belangrijke rol bij het beoordelen van de natuurgetrouwheid van de afstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 November 2006, 20:46:50 »
Citaat
En als ik twijfel, en het gaat over een onderwerp waar ik me druk over maak, dan kan ik inderdaad heel ver gaan in het verifiëren van de feiten

Dat heb ik wel bij één van m'n andere hobbies maar met modelspoor ben ik toleranter tenminste t.o.v. de bielsafstand. ;)

Citaat
.....dwarsliggers van Peco veel dichter bij elkaar liggen dan volgens de Europese gewoonte zou moeten. Ze liggen niet te dicht bij elkaar, en zoals je zelf ook al hebt uitgevonden, ze liggen zelfs iets te wijd. Waarmee je dus zelf je oorspronkelijke stelling onderuit haalt.

Optisch te dicht op elkaar maar ook niet op schaal. Maakt ook allemaal niks uit. Gewoon gebruiken wat je mooi vindt.

Citaat
Overigens heb ik het idee dat je na het ballasten niet veel meer van die verschillen ziet. De dikte van de dwarsliggers speelt nl. ook een belangrijke rol bij het beoordelen van de natuurgetrouwheid van de afstand.

???  Als de biels dichter bij elkaar ligt dan zie je dat toch ook nog als het geballast is?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2006, 21:44:20 »
Optisch te dicht op elkaar maar ook niet op schaal.
Dit kan ik toch niet goed volgen. We hadden vastgesteld dat ze volgens de schaal zelfs iets te wijd liggen. Hoe kunnen ze dan optisch te dicht op elkaar liggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 November 2006, 08:57:31 »
Dat het voor het oog lijkt alsof ze te dicht op elkaar liggen m.a.w. als ik een Tillig en een Peco rail naast elkaar leg ziet de Tillig er optisch beter uit omdat er meer ruimte tussen de bielzen is. Heeft dus niks te maken met het feit of het precies op schaal is of niet.
Is dus eigenlijk gewoon gezichtsbedrog oftewel het verschil tussen je oog en de schuifmaat.

snapunu of snapienie

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #41 Gepost op: 21 November 2006, 17:41:35 »
snapunu of snapienie
Ik snap je heel goed. Maar ik ben het gewoon niet met je eens. Als de bielzen van Tillig nog wijder liggen dan Peco, dan is de Tillig dus zeker niet goed, ook al vind jij het er beter uitzien.

Ik weet niet hoe lang je er nog over door wilt gaan, maar ik ga er mee stoppen want ik heb mijn punt heel duidelijk gemaakt: er is niks mis met de bielsafstand van Peco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel