Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: NS 16,17,1800'en in Maastricht  (gelezen 50569 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #45 Gepost op: 10 November 2009, 20:55:24 »
Beetje heel erg kaal.
Geen leuk beeld om te zien.   :o


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #46 Gepost op: 10 November 2009, 20:58:34 »
en jaja

die heb ik ook in tilburg gezien + een foto!



gezien tijdens dagje touren met mn pa met kruidv*t actie

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #47 Gepost op: 10 November 2009, 21:11:33 »
Overigens zijn de 1748 en 1771 ook ter zijde gesteld. De 1748 staat in Maastricht, de 1771 op de Watergraafsmeer.

T.a.v. de 1771 waag ik dit "terzijde staan" ernstig te betwijfelen. Ik zag deze lok deze week nog in aktieve dienst; voor een trein op Schiphol (waar ik dagelijks toeschouwer in het kader van woon- / werkverkeer ben) naar Hannover.

Afgelopen zaterdag, als ik mij niet vergis, door Naarden-Bussum met een soortgelijke trein................

Maar, tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben, staat er geen enkele lok uit de 1700-serie terzijde. Maar ik ben uiterst voorzichtig in mijn beweringen; het beleid bij NSR aangaande de inzet van e-loks verandert met de dag zo lijkt het.

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #48 Gepost op: 10 November 2009, 21:14:14 »
Heeft iemand "toevallig" informatie over 1822 (ex 1622 "Haarlem")?

Waar bevindt deze lok zich op dit moment en in welke toestand c.q. wat is de status van deze lok?

Alvast hartelijk dank voor het antwoord.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #49 Gepost op: 10 November 2009, 21:26:22 »
De 1622 (is nooit 1822 geweest) is zichtbaar op het plaatje van de 1826 hierboven. De loc staat al jaren met botsschade aan de kant (in Tilburg) en gaat tzt ook naar de sloop.
Meer NS in spoor 1!

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #50 Gepost op: 10 November 2009, 21:35:08 »
De 1622 (is nooit 1822 geweest) is zichtbaar op het plaatje van de 1826 hierboven. De loc staat al jaren met botsschade aan de kant (in Tilburg) en gaat tzt ook naar de sloop.

1. Sorry, daar vergis ik mij inderdaad groots :-X 1622 was inderdaad NOOIT 1822. Vergeef me deze blunder...

2. Het is een mooi plaatje maar ik kan niet door de 1826 heen kijken om te zien dat dat mijn "dierbare" 1622 is die daar achter staat volgens jou.

3. tzt belandt iedere lok bij de sloop (tenzij ze gered wordt voor museum doeleinden....)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #51 Gepost op: 10 November 2009, 21:40:50 »
Maar, tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben, staat er geen enkele lok uit de 1700-serie terzijde.
Er staan er dus inderdaad 2 terzijde.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #52 Gepost op: 10 November 2009, 21:41:43 »
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc? Het gaat nu wel opeens hard met die dingen!
In Haarlem staat ook de 1605 nog te verkommeren.
Grtz!
Tedo

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #53 Gepost op: 10 November 2009, 21:47:41 »
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc? Het gaat nu wel opeens hard met die dingen!
In Haarlem staat ook de 1605 nog te verkommeren.

Van de 1841 "Almere" is officieël bekend dat die te Maastricht terzijde is gesteld en als plukloc dient. De eerste lok uit de serie 1800 die deze "eer" te beurt viel. De lok is voorzover mij bekend nooit met ernstige (ongeval)schade binnengenomen.

Waar in Haarlem staat de 1605? Ik ben zeer benieuw (als Haarlemmer van geboorte en vele voetsporen rond de sporen aldaar hebbende.........)
« Laatst bewerkt op: 10 November 2009, 21:52:31 door EC Rembrandt »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #54 Gepost op: 10 November 2009, 21:53:59 »
Van de 1841 "Almere" is officieël bekend dat die te Maastricht terzijde is gesteld en als plukloc dient. De eerste lok uit de serie 1800 die deze "eer" te beurt viel. De lok is voorzover mij bekend nooit met ernstige (ongeval)schade binnengenomen.

Maar goed, nu dus ergens in Rotterdam gesloopt?

Waar in Haarlem staat de 1605? Ik ben zeer benieuw (als Haarlemmer van geboorte en vele voetsporen rond de sporen aldaar hebbende.........)
Hij staat achterop het terrein tussen diverse schadebakken van treinstellen. Te zien vanaf de weg die achter de werkplaats loopt.
Grtz!
Tedo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #55 Gepost op: 10 November 2009, 22:11:20 »
2. Het is een mooi plaatje maar ik kan niet door de 1826 heen kijken om te zien dat dat mijn "dierbare" 1622 is die daar achter staat volgens jou.

Dat is waar. Voor de volledigheid: de 1622 botste eind 2002 met de 1605 en staat sindsdien in Tilburg terzijde. Herstel is er nooit van gekomen en met de aanstaande sluiting van de huidige werkplaats Tilburg is besloten de loc naar de sloop te sturen, samen met de eveneens met schade in Tilburg terzijde staande 1605 en 1625.

@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)

Meer NS in spoor 1!

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #56 Gepost op: 10 November 2009, 22:36:10 »
Leuk draadje vind ik dit toch wel. Tegelijkertijd heeft het voor mij ook iets treurigs: de ondergang van een markante E-lok serie. Noem het 1600 of 1800, de serie heeft, zeker in vergelijking met haar voorgangsters 1100, 1200 en 1300 een kortere levensduur zoals het er nu naar uit ziet. Daar waar bij de series 1100, 1200 en 1300 alle zeilen werden bijgezet om de lokomotieven met "levensduurverlengendemaatregelen" tot op het laatst in dienst te houden, gebeurd met de 1600 het tegen over gestelde zo het lijkt: bij het minste geringste naar de sloop!

Jammer doch helaas, het schijnt zo te moeten zijn.

Toch heeft de serie, door allerlei omstandigheden, ook geschiedenis gemaakt naar mijn idee. Misschien een idee hier een apart draadje voor op te zetten? Ik heb, als 1600-fan, aardig wat privé dia's dus misschien kunnen we met elkaar wat opzetten. Als hiervoor belangstelling bestaat uiteraard.

"Opkomst en ondergang van de serie 1600" lijkt me een aardige titel maar dat kan natuurlijk ook anders. Ik hoor het eventueel wel.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #57 Gepost op: 10 November 2009, 22:40:56 »
Volgens mij waren de schade 1600'en die in Tilburg staan toch aan RailMotion verkocht?
Aangezien de 1607,1608,1610 en 1617 nog steeds in Maastricht weg staan te rotten heb ik zo het idee dat daar niet veel meer mee gaat gebeuren.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #58 Gepost op: 10 November 2009, 22:42:21 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #59 Gepost op: 10 November 2009, 22:56:00 »
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc?

Maar goed, nu dus ergens in Rotterdam gesloopt?

Dat vroeg ik mij ook al af na het lezen van de RM, men was daar niet echt duidelijk over. Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.