Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: NS 16,17,1800'en in Maastricht  (gelezen 49624 keer)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #60 Gepost op: 10 November 2009, 22:56:10 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.

Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2009, 22:58:52 »
Tja, van die DDM is dat is dus doodzonde, met een goede make-over konden ze al heel wat jaren mee.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:06 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Tja, niet normaal meer. Waar spoorwegmaterieel "vroeger" minstens 40 jaar meeging.......

Bovendien kan NSR weer met "vreugde" een behoorlijk aantal eloks 1800 van de hand doen. Opgeruimd staat netjes! (zei ik enigszins cynisch......)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:25 »
Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Ik sprak laatst op deze trein eens met een conducteur in DB-uniform. Was gewoon Nederlander. Weet alleen niet meer zeker of ie ook in dienst was van DB of HiSpeed

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #64 Gepost op: 10 November 2009, 23:06:39 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
Heb ik al eens eerder gesteld in het forum: NSR is bijna verworden tot een interlokaal trambedrijf. terwijl iedereen begrijpt dat een defect treinstel direct minus -tig zitplaatsen betekent en een defecte loc eenvoudigweg kan worden vervangen. Moet je natuurlijk wel klantvriendelijk denken en op strategische plaatsen een reserve exemplaar hebben klaarstaan.
De NMBS, met veel locs en losse rijtuigen, heeft klaarblijkelijk wel andere argumenten?
Groet, Frank

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #65 Gepost op: 10 November 2009, 23:07:07 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #66 Gepost op: 10 November 2009, 23:09:27 »
NS, wil er zo te zien meer een eenheidsworst van maken.
maar  treintypes waarschijnlijk.
Op de IC en sneltreinen de VIRM.
Op de stoptreindienst de Sprinter.

Gaat wel erg saai worden dan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #67 Gepost op: 10 November 2009, 23:16:58 »
Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Volgens RM gaat het DDM-1 medio 2010 aan de kant. Geplande instructies op dit materieel zijn geschrapt. Dit gaat dus gepaard met het terzijde stellen van een aantal locs 1800. Het afvoeren van DDM-1 zal, naar ik aan neem, een optelsom zijn: wel of geen renovatie. DDM-1 is kennelijk aan renovatie toe. 25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 
« Laatst bewerkt op: 10 November 2009, 23:23:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #68 Gepost op: 10 November 2009, 23:23:25 »
Reed vanmiddag toevallig langs de Dijksgracht: staan ook al wat 1700-en buiten dienst zo te zien. :(
Groet, Frank

snoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #69 Gepost op: 10 November 2009, 23:37:36 »
Ik ben het met een aantal posters hierboven eens en begrijp ook niets van de situatie rondom de loks en het getrokken materieel vs. de aanschaf van steeds maar weer nieuw IRM. De 1800en hebben notabene rond 2003/2004 nog een revisie gehad.

Dat een treinstel zo veel goedkoper in exploitatie zou zijn dat het deze manier van materieel managen kan verantwoorden gaat er bij mij ook niet in, want in de ons omringende landen wordt nog gewoon nieuw getrokken mat aangeschaft (o.a. luxemburg en belgie). Maar blijkbaar is de kaspositie van NS dusdanig dat men het zich kan permiteren steeds gloednieuwe spullen aan te schaffen en betrekkelijk jong materieel al weer naar de sloper te sturen. Ik ben erg benieuwd wat we over 6 jaar mee gaan maken als ook de hoofdlijnen aanbesteed gaan worden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2009, 23:38:18 »
25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 

DDM-1 had nog niet eens zijn mid-life beurt gehad. SGM-0 notabene uit 1975 is onlangs nog wel grondig gerenoveerd!!! Dat materieel is al 35 jaar oud en zal dus nog minstens 15 jaar meegaan!! Renoveren/levensduurverlenging blijft bijna altijd goedkoper dan nieuwbouw. Dat geldt zeker ook voor DDM-1.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2009, 23:43:05 »
Ik had liever gezien dat ze die SGM troep naar de sloper verwezen ipv bepaalde andere materieelsoorten. Dit gezien door de ogen van de mcn dan....

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:36 »
Kijk maar eens bij Amsterdam, al die 1800's met die ICL'en :(

Zoooo zonde, schitterende rijtuigen en prima locs en ze staan stil :(

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:52 »
Waar de NS zich vooral op spitst is het oponthuod op de kopstations zo kort mogelijk te houden.
En met loc's duurt dit wel effe, want bij het kopmaken, ook met stuurrijtuig dienen de locs eerst te worden afgebouwd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2009, 23:52:07 »
@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)

Is dat zo? In augustus heb ik nog een exemplaar zien staan aldaar. Of is dat dan een andere 1600?
Grtz!
Tedo