Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
28 October 2025, 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: NS 16,17,1800'en in Maastricht  (gelezen 51383 keer)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #60 Gepost op: 10 November 2009, 22:56:10 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.

Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2009, 22:58:52 »
Tja, van die DDM is dat is dus doodzonde, met een goede make-over konden ze al heel wat jaren mee.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

EC Rembrandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:06 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Tja, niet normaal meer. Waar spoorwegmaterieel "vroeger" minstens 40 jaar meeging.......

Bovendien kan NSR weer met "vreugde" een behoorlijk aantal eloks 1800 van de hand doen. Opgeruimd staat netjes! (zei ik enigszins cynisch......)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2009, 23:01:25 »
Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.

Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.

Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.

Ik sprak laatst op deze trein eens met een conducteur in DB-uniform. Was gewoon Nederlander. Weet alleen niet meer zeker of ie ook in dienst was van DB of HiSpeed

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #64 Gepost op: 10 November 2009, 23:06:39 »
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
Heb ik al eens eerder gesteld in het forum: NSR is bijna verworden tot een interlokaal trambedrijf. terwijl iedereen begrijpt dat een defect treinstel direct minus -tig zitplaatsen betekent en een defecte loc eenvoudigweg kan worden vervangen. Moet je natuurlijk wel klantvriendelijk denken en op strategische plaatsen een reserve exemplaar hebben klaarstaan.
De NMBS, met veel locs en losse rijtuigen, heeft klaarblijkelijk wel andere argumenten?
Groet, Frank

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #65 Gepost op: 10 November 2009, 23:07:07 »
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...

Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #66 Gepost op: 10 November 2009, 23:09:27 »
NS, wil er zo te zien meer een eenheidsworst van maken.
maar  treintypes waarschijnlijk.
Op de IC en sneltreinen de VIRM.
Op de stoptreindienst de Sprinter.

Gaat wel erg saai worden dan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9001
  • Hengelooo 1:160
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #67 Gepost op: 10 November 2009, 23:16:58 »
Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!

Volgens RM gaat het DDM-1 medio 2010 aan de kant. Geplande instructies op dit materieel zijn geschrapt. Dit gaat dus gepaard met het terzijde stellen van een aantal locs 1800. Het afvoeren van DDM-1 zal, naar ik aan neem, een optelsom zijn: wel of geen renovatie. DDM-1 is kennelijk aan renovatie toe. 25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 
« Laatst bewerkt op: 10 November 2009, 23:23:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #68 Gepost op: 10 November 2009, 23:23:25 »
Reed vanmiddag toevallig langs de Dijksgracht: staan ook al wat 1700-en buiten dienst zo te zien. :(
Groet, Frank

snoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #69 Gepost op: 10 November 2009, 23:37:36 »
Ik ben het met een aantal posters hierboven eens en begrijp ook niets van de situatie rondom de loks en het getrokken materieel vs. de aanschaf van steeds maar weer nieuw IRM. De 1800en hebben notabene rond 2003/2004 nog een revisie gehad.

Dat een treinstel zo veel goedkoper in exploitatie zou zijn dat het deze manier van materieel managen kan verantwoorden gaat er bij mij ook niet in, want in de ons omringende landen wordt nog gewoon nieuw getrokken mat aangeschaft (o.a. luxemburg en belgie). Maar blijkbaar is de kaspositie van NS dusdanig dat men het zich kan permiteren steeds gloednieuwe spullen aan te schaffen en betrekkelijk jong materieel al weer naar de sloper te sturen. Ik ben erg benieuwd wat we over 6 jaar mee gaan maken als ook de hoofdlijnen aanbesteed gaan worden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2009, 23:38:18 »
25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren. 

DDM-1 had nog niet eens zijn mid-life beurt gehad. SGM-0 notabene uit 1975 is onlangs nog wel grondig gerenoveerd!!! Dat materieel is al 35 jaar oud en zal dus nog minstens 15 jaar meegaan!! Renoveren/levensduurverlenging blijft bijna altijd goedkoper dan nieuwbouw. Dat geldt zeker ook voor DDM-1.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2009, 23:43:05 »
Ik had liever gezien dat ze die SGM troep naar de sloper verwezen ipv bepaalde andere materieelsoorten. Dit gezien door de ogen van de mcn dan....

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:36 »
Kijk maar eens bij Amsterdam, al die 1800's met die ICL'en :(

Zoooo zonde, schitterende rijtuigen en prima locs en ze staan stil :(

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2009, 23:44:52 »
Waar de NS zich vooral op spitst is het oponthuod op de kopstations zo kort mogelijk te houden.
En met loc's duurt dit wel effe, want bij het kopmaken, ook met stuurrijtuig dienen de locs eerst te worden afgebouwd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2009, 23:52:07 »
@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)

Is dat zo? In augustus heb ik nog een exemplaar zien staan aldaar. Of is dat dan een andere 1600?
Grtz!
Tedo